Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS) and Quantitative Perfusion Analysis in Patients with Suspicion for Prostate Cancer.

Kontrastverstärkter Ultraschall (CEUS) und quantitative Perfusionsanalyse in Patienten mit Verdacht auf ein Prostatakarzinom.

Journal

Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980)
ISSN: 1438-8782
Titre abrégé: Ultraschall Med
Pays: Germany
ID NLM: 8303585

Informations de publication

Date de publication:
Jun 2019
Historique:
pubmed: 7 6 2018
medline: 23 8 2019
entrez: 7 6 2018
Statut: ppublish

Résumé

 The aim of this study was to investigate contrast-enhanced ultrasound (CEUS) parameters acquired by software during magnetic resonance imaging (MRI) US fusion-guided biopsy for prostate cancer (PCa) detection and discrimination.  From 2012 to 2015, 158 out of 165 men with suspicion for PCa and with at least 1 negative biopsy of the prostate were included and underwent a multi-parametric 3 Tesla MRI and an MRI/US fusion-guided biopsy, consecutively. CEUS was conducted during biopsy with intravenous bolus application of 2.4 mL of SonoVue  The overall detection rate was 74 (47 %) PCa cases in 158 included patients. From these 74 PCa cases, 49 (66 %) were graded Gleason ≥ 3 + 4 = 7 (ISUP ≥ 2) PCa. The best results for cancer detection over all quantitative perfusion parameters were rise time (p = 0.026) and time to peak (p = 0.037). Within the subgroup analysis (> vs ≤ 3 + 4 = 7a (ISUP 2)), peak enhancement (p = 0.012), wash-in rate (p = 0.011), wash-out rate (p = 0.007) and wash-in perfusion index (p = 0.014) also showed statistical significance.  The quantification of CEUS parameters was able to discriminate PCa aggressiveness during MRI/US fusion-guided prostate biopsy. ZIEL:  Die Aussagekraft einzelner Parameter der Kontrastmittel gestützten Sonografie (CEUS) soll hinsichtlich der Detektion des Prostatakarzinoms und der Möglichkeit einer Aggressivitäts Unterscheidung bewertet werden.  Im Untersuchungszeitraum von 2012 und 2014 wurden 158 von insgesamt 165 Patienten mit mindestens einer vorausgegangenen negativen Prostatastanzbiopsie eingeschlossen und erhielten eine multiparametrische 3 T (Magnetresonanztomografie) mpMRT und konsekutiv eine MRT/US fusionierte Biopsie. Während der MRT/US-Fusion wurde nach Gabe von 2,4 ml SonoVue  Die Gesamtdetektionsrate von Prostatakarzinomen innerhalb der Kohorte betrug 74 (48 %) von 158 Patienten. Die besten Ergebnisse unter allen quantitativen CEUS Parametern in Bezug auf die Prostatakarzinomdetektion zeigten bei folgenden Parametern: rise time (p = 0,026) und time to peak (p = 0,037). Im Rahmen der Aggressivitäts Diskriminierung insbesondere in einer Subgruppenanalyse (> vs ≤ 3 + 4 = 7a (ISUP 2)), imponierten peak enhancement (p = 0,012), wash-in rate (p = 0,011), wash-out rate (p = 0,007) und wash-in perfusion index (p = 0,014) als statistisch signifikant.  Die Analyse einzelner Quantifikationsparameter der CEUS zeigte sowohl das Potential einer Detektion von Prostatakarzinomen als auch der Diskriminierung zwischen klinisch signifikanter und nicht signifikanter Karzinome.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL:  Die Aussagekraft einzelner Parameter der Kontrastmittel gestützten Sonografie (CEUS) soll hinsichtlich der Detektion des Prostatakarzinoms und der Möglichkeit einer Aggressivitäts Unterscheidung bewertet werden.

Identifiants

pubmed: 29874683
doi: 10.1055/a-0594-2093
doi:

Substances chimiques

Contrast Media 0

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Pagination

340-348

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors of this manuscript declare relationships with the following companies: Alexander Baur has received payments as a speaker for Bayer Healthcare. Bernd Hamm has worked as a consultant for Toshiba Medical and received research grants for the department of radiology from Toshiba Medical, Siemens, and Bracco Imaging. Ernst Michael Jung has received payments as a speaker for Bracco Imaging. Thom Fischer has received payments as a speaker for Toshiba Medical and Bracco Imaging.

Auteurs

Andreas Maxeiner (A)

Urology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Thomas Fischer (T)

Radiology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Julia Schwabe (J)

Radiology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Alexander Daniel Jacques Baur (ADJ)

Radiology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Carsten Stephan (C)

Urology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Robert Peters (R)

Urology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Torsten Slowinski (T)

Nephrology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Maximilian von Laffert (M)

Pathology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Stephan Rodrigo Marticorena Garcia (SR)

Radiology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Bernd Hamm (B)

Radiology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Ernst-Michael Jung (EM)

Radiology, Universitätsklinikum Regensburg, Germany.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH