[Reasons for the Non-Utilisation of an Oncological Rehabilitation. Results of a Written Survey with Patients of Oncological Healthcare Centers].
Gründe für die Nichtinanspruchnahme einer onkologischen Rehabilitation. Ergebnisse einer schriftlichen Befragung von Patienten aus onkologischen Versorgungszentren.
Breast Neoplasms
/ rehabilitation
Colonic Neoplasms
/ rehabilitation
Germany
Humans
Male
Medical Oncology
Patient Acceptance of Health Care
/ statistics & numerical data
Prostatic Neoplasms
/ rehabilitation
Rehabilitation Centers
/ statistics & numerical data
Surveys and Questionnaires
Utilization Review
/ statistics & numerical data
Journal
Die Rehabilitation
ISSN: 1439-1309
Titre abrégé: Rehabilitation (Stuttg)
Pays: Germany
ID NLM: 0401273
Informations de publication
Date de publication:
Aug 2019
Aug 2019
Historique:
pubmed:
27
7
2018
medline:
8
10
2019
entrez:
27
7
2018
Statut:
ppublish
Résumé
Incidence and survival rates in patients with cancer are rising as well as the potential rehabilitation needs. In contrast, the numbers of rehabilitation treatments after cancer are decreasing. The reasons are not yet completely understood. A written survey with patients of three cancer indications breast cancer, prostate cancer and colon cancer after acute medical treatment. 376 persons participated and were asked for rehabilitation utilisation, reasons against medical rehabilitation and subjective health status. Statistical analyses were mainly performed descriptively. Half of the participants used a medical rehabilitation. Those patients were more affected in subjective health and showed a higher level of disease severity. Participants who refused the utilisation of a medical rehabilitation mentioned primarily family, personal and private reasons. The written survey provided a variety of reasons why a medical rehabilitation is not used after cancer disease. From this data, suggestions for the optimization of rehabilitation and organizational arrangements can be derived. Inzidenz und Überlebensraten onkologischer Erkrankungen steigen und damit auch der potentielle Reha-Bedarf bei den Betroffenen. Invers zu den Krebserkrankungen gehen die Leistungen zur medizinischen Rehabilitation nach einer onkologischen Erkrankung zurück. Die Gründe für diesen Rückgang sind bislang nicht vollständig geklärt. Schriftliche Befragung von Krebspatienten der Indikationen Brust-, Darm- und Prostatakrebs nach Akutbehandlung. Es beteiligten sich 376 Personen; erfasst wurden Inanspruchnahme einer Rehabilitation, die Gründe für die Nichtinanspruchnahme einer Rehabilitation sowie gesundheitsbezogene Merkmale. Die Auswertungen erfolgten überwiegend deskriptiv. Die Hälfte der Befragten hat eine medizinische Rehabilitation in Anspruch genommen. Patienten, die sich für eine Rehabilitation entscheiden, fühlen sich gesundheitlich stärker belastet und weisen einen höheren Schwergrad der Erkrankung auf. Als Gründe für die Nichtinanspruchnahme einer Rehabilitation werden familiäre, persönliche und private Motive genannt. Die schriftliche Befragung lieferte eine Vielzahl von Gründen, warum eine medizinische Rehabilitation nach einer Krebserkrankung nicht in Anspruch genommen wird. Daraus lassen sich Vorschläge zur Optimierung der Rehabilitation und ihrer Ausgestaltung ableiten.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Incidence and survival rates in patients with cancer are rising as well as the potential rehabilitation needs. In contrast, the numbers of rehabilitation treatments after cancer are decreasing. The reasons are not yet completely understood.
METHODS
METHODS
A written survey with patients of three cancer indications breast cancer, prostate cancer and colon cancer after acute medical treatment. 376 persons participated and were asked for rehabilitation utilisation, reasons against medical rehabilitation and subjective health status. Statistical analyses were mainly performed descriptively.
RESULTS
RESULTS
Half of the participants used a medical rehabilitation. Those patients were more affected in subjective health and showed a higher level of disease severity. Participants who refused the utilisation of a medical rehabilitation mentioned primarily family, personal and private reasons.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
The written survey provided a variety of reasons why a medical rehabilitation is not used after cancer disease. From this data, suggestions for the optimization of rehabilitation and organizational arrangements can be derived.
HINTERGRUND
UNASSIGNED
Inzidenz und Überlebensraten onkologischer Erkrankungen steigen und damit auch der potentielle Reha-Bedarf bei den Betroffenen. Invers zu den Krebserkrankungen gehen die Leistungen zur medizinischen Rehabilitation nach einer onkologischen Erkrankung zurück. Die Gründe für diesen Rückgang sind bislang nicht vollständig geklärt.
METHODIK
METHODS
Schriftliche Befragung von Krebspatienten der Indikationen Brust-, Darm- und Prostatakrebs nach Akutbehandlung. Es beteiligten sich 376 Personen; erfasst wurden Inanspruchnahme einer Rehabilitation, die Gründe für die Nichtinanspruchnahme einer Rehabilitation sowie gesundheitsbezogene Merkmale. Die Auswertungen erfolgten überwiegend deskriptiv.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Die Hälfte der Befragten hat eine medizinische Rehabilitation in Anspruch genommen. Patienten, die sich für eine Rehabilitation entscheiden, fühlen sich gesundheitlich stärker belastet und weisen einen höheren Schwergrad der Erkrankung auf. Als Gründe für die Nichtinanspruchnahme einer Rehabilitation werden familiäre, persönliche und private Motive genannt.
SCHLUSSFOLGERUNGEN
UNASSIGNED
Die schriftliche Befragung lieferte eine Vielzahl von Gründen, warum eine medizinische Rehabilitation nach einer Krebserkrankung nicht in Anspruch genommen wird. Daraus lassen sich Vorschläge zur Optimierung der Rehabilitation und ihrer Ausgestaltung ableiten.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Inzidenz und Überlebensraten onkologischer Erkrankungen steigen und damit auch der potentielle Reha-Bedarf bei den Betroffenen. Invers zu den Krebserkrankungen gehen die Leistungen zur medizinischen Rehabilitation nach einer onkologischen Erkrankung zurück. Die Gründe für diesen Rückgang sind bislang nicht vollständig geklärt.
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