Evaluation of Radiation Dose and Image Quality using High-Pitch 70-kV Chest CT in Immunosuppressed Patients.

Evaluation der Strahlendosis und Bildqualität von High-Pitch-70-kV-CT-Untersuchungen des Thorax bei immunsupprimierten Patienten.

Journal

RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin
ISSN: 1438-9010
Titre abrégé: Rofo
Pays: Germany
ID NLM: 7507497

Informations de publication

Date de publication:
Feb 2019
Historique:
pubmed: 5 9 2018
medline: 20 11 2019
entrez: 5 9 2018
Statut: ppublish

Résumé

 The aim of the study was to evaluate high-pitch 70-kV CT examinations of the thorax in immunosuppressed patients regarding radiation dose and image quality in comparison with 120-kV acquisition.  The image data from 40 patients (14 women and 26 men; mean age: 40.9 ± 15.4 years) who received high-pitch 70-kV CT chest examinations were retrospectively included in this study. A control group (n = 40), matched by age, gender, BMI, and clinical inclusion criteria, had undergone standard 120-kV chest CT imaging. All CT scans were performed on a third-generation dual-source CT unit. For an evaluation of the radiation dose, the CT dose index (CTDIvol), dose-length product (DLP), effective dose (ED), and size-specific dose estimates (SSDE) were analyzed in each group. The objective image quality was evaluated using signal-to-noise (SNR) and contrast-to-noise ratios (CNR). Three blinded and independent radiologists evaluated subjective image quality and diagnostic confidence using 5-point Likert scales.  The mean dose parameters were significantly lower for high-pitch 70-kV CT examinations (CTDIvol, 2.9 ± 0.9 mGy; DLP, 99.9 ± 31.0 mGyxcm; ED, 1.5 ± 0.6 mSv; SSDE, 3.8 ± 1.2 mGy) compared to standard 120-kV CT imaging (CTDIvol, 8.8 ± 3.7mGy; DLP, 296.6 ± 119.3 mGyxcm; ED, 4.4 ± 2.1 mSv; SSDE, 11.6 ± 4.4 mGy) (P≤ 0.001). The objective image parameters (SNR: 7.8 ± 2.1 vs. 8.4 ± 1.8; CNR: 7.7 ± 2.4 vs. 8.3 ± 2.8) (P≥ 0.065) and the cumulative subjective image quality (4.5 ± 0.4 vs. 4.7 ± 0.3) (p = 0.052) showed no significant differences between the two protocols.  High-pitch 70-kV thoracic CT examinations in immunosuppressed patients resulted in a significantly reduced radiation exposure compared to standard 120-kV CT acquisition without a decrease in image quality.   · Third-generation dual-source CT units enable high-pitch 70-kV CT examinations of the chest.. · High-pitch 70-kV CT examinations show a significantly reduced radiation dose compared to standard 120-kV CT examinations.. · High-pitch 70-kV CT examinations of the chest show comparable objective and subjective image quality.. · Subjectively deteriorated image noise and sharpness of 70-kV CT did not impact diagnostic confidence.. · Yel I, Martin SS, Wichmann JL et al. Evaluation of Radiation Dose and Image Quality using High-Pitch 70-kV Chest CT in Immunosuppressed Patients . Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 122 - 129. ZIEL:  Das Ziel der Studie war, die Strahlendosis und Bildqualität von High-Pitch-70-kV-CT-Untersuchungen des Thorax bei immunsupprimierten Patienten im Vergleich zu 120-kV-CT-Bildgebung zu evaluieren.  Die Bilddaten von 40 konsekutiven Patienten (14 Frauen und 26 Männer; Altersdurchschnitt 40,9 ± 15,4 Jahre), die eine High-Pitch-70-kV-CT-Untersuchung des Thorax erhielten, wurden retrospektiv ausgewertet. Eine gematchte Patientengruppe (n = 40) mit ähnlichem Alter, Geschlecht, BMI und klinischer Indikation, bei denen eine Standard-120-kV-CT-Untersuchung des Thorax durchgeführt wurde, diente als Kontrollgruppe. Alle CT-Aufnahmen erfolgten an einem Dual-Source-CT der dritten Generation. Zur Dosisabschätzung wurden der CT-Dosis-Index (CTDIvol), das Dosis-Längen-Produkt (DLP), die effektive Dosis (ED) und die größenspezifische Dosisabschätzung (SSDE) analysiert. Die objektive Bildqualität wurde mittels des Signal-Rausch-Verhältnisses (SNR) und des Kontrast-Rausch-Verhältnisses (CNR) ermittelt. Drei verblindete und unabhängige Radiologen evaluierten die subjektive Bildqualität und Diagnosesicherheit anhand von 5-Punkten-Likert-Skalen.  Die mittleren Dosisparameter waren signifikant geringer für High-Pitch-70-kV-CT-Untersuchungen (CTDIvol 2,9 ± 0,9mGy; DLP 99,9 ± 31,0mGyxcm; ED 1,5 ± 0,6mSv; SSDE 3,8 ± 1,2 mGy) im Vergleich zu den Standard-120-kV-CT-Thorax-Untersuchungen (CTDIvol 8,8 ± 3,7mGy; DLP 296,6 ± 119,3mGyxcm; ED 4,4 ± 2,1mSv; SSDE 11,6 ± 4,4 mGy) (alle p≤ 0,001). Die objektiven Bildparameter (SNR 7,8 ± 2,1 vs. 8,4 ± 1,8; CNR 7,7 ± 2,4 vs. 8,3 ± 2,8) (p≥ 0,065) sowie die kumulative subjektive Bildqualität (4,5 ± 0,4 vs. 4,7 ± 0,3) (p = 0,052) zeigten keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden CT-Untersuchungsprotokollen.  High-Pitch-70-kV-CT-Untersuchungen des Thorax bei immunsupprimierten Patienten resultieren in einer deutlichen Reduktion der Strahlenbelastung im Vergleich zu Standard-120-kV-CT-Bildakquisition ohne eine Einschränkung der Bildqualität. · Dual-Source-CT-Geräte der dritten Generation ermöglichen High-Pitch-70-kV-Untersuchungen des Thorax.. · High-Pitch-70-kV-CT-Untersuchungen zeigen eine deutliche Dosisreduktion im Vergleich zu Standard-120-kV-CT-Untersuchungen.. · High-Pitch-70-kV-CT-Untersuchungen des Thorax zeigen eine vergleichbare objektive und subjektive Bildqualität.. · Subjektiv höheres Bildrauschen und Bildunschärfe bei 70-kV-CTs beeinflusste die subjektive Diagnosesicherheit nicht.. · Yel I, Martin SS, Wichmann JL et al. Evaluation of Radiation Dose and Image Quality using High-Pitch 70-kV Chest CT in Immunosuppressed Patients. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 122 – 129.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL:  Das Ziel der Studie war, die Strahlendosis und Bildqualität von High-Pitch-70-kV-CT-Untersuchungen des Thorax bei immunsupprimierten Patienten im Vergleich zu 120-kV-CT-Bildgebung zu evaluieren.

Identifiants

pubmed: 30180261
doi: 10.1055/a-0668-6031
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

122-129

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

Moritz H. Albrecht hat Referentenhonorare von Siemens erhalten.Julian L. Wichmann hat Referentenhonorare von Siemens und General Electric erhalten.

Auteurs

Ibrahim Yel (I)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

Simon S Martin (SS)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

Julian L Wichmann (JL)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

Lukas Lenga (L)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

Moritz H Albrecht (MH)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

Andreas M Bucher (AM)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

Benjamin Kaltenbach (B)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

Christoph Polkowski (C)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

Christian Booz (C)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

Thomas J Vogl (TJ)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

Renate Maria Hammerstingl (RM)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University-Hospital Frankfurt, Germany.

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