Transhepatic forceps biopsy after PTCD for histological assessment of bile duct stenoses or occlusions.
Die transhepatische Zangenbiopsie nach PTCD zur histologischen Abklärung von Gallengangstenosen/-verschlüssen.
Adult
Aged
Aged, 80 and over
Bile Ducts
/ surgery
Biliary Tract Neoplasms
/ complications
Biopsy
/ methods
Cholestasis
/ etiology
Cicatrix
/ complications
Constriction, Pathologic
/ complications
Female
Humans
Jaundice, Obstructive
/ etiology
Male
Middle Aged
Positron Emission Tomography Computed Tomography
Retrospective Studies
Sensitivity and Specificity
Surgical Instruments
Journal
Zeitschrift fur Gastroenterologie
ISSN: 1439-7803
Titre abrégé: Z Gastroenterol
Pays: Germany
ID NLM: 0033370
Informations de publication
Date de publication:
Feb 2019
Feb 2019
Historique:
entrez:
13
2
2019
pubmed:
13
2
2019
medline:
30
8
2019
Statut:
ppublish
Résumé
The goal of this study was to evaluate the experience of 11 years of wire-guided forceps biopsy via PTCD in patients with obstructive jaundice. In a retrospective approach, 56 biopsies in 51 patients were analyzed (22 female, 29 male). Data was collected from 2006 to 2016. Mean age was 71 years (range: 34 - 86 years). Data was extracted from dig. Patients' records (KIS, PACS, RIS) to be analyzed in Microsoft Excel. All 56 procedures were technically successful. Stenosis in anastomoses were benign due to scarring in 7 patients and in 9 due to papillitis or others. In 4 patients, results in anastomosis were malignant. In 19 patients without anastomosis, CCC was the diagnosis, thereof 10 klatskin, 9 stenosis in other locations, followed by gastric, pancreatic, and colon carcinoma in 5, 3, and 2 patients. Three patients had a CUP (multimetering in case of more than 1 related category). Overall results were 35 mal. and 16 benign, 76.8 % of all proc. had a correct histopathologic result, and 23.2 % were false negative. Sensitivity was 65.8 %, which results in negative predictive value of 58.1 %. There was no false positive and so specificity was 100 %, as was the positive predictive value. False negative results (no malignancy but clinically and imaging suspect) were corrected by rerunning the procedure, by CT-guided biopsy or by 1 PET-CT. In 1 case the surg. sample brought the result. Minor complications occurred in 8 patients: shivering in 1 case, distinct but hemodynamically not relevant hemobilia in 5 cases, 2 portovenal bleedings. All bleedings were short-term and self-limiting. Despite good feasibility, low peri- and post-interv. risk and high validity the forceps biopsy via PTCD is not widely used. For experienced interventionalists, it is an effective method for obtaining histology. ZIEL: Auswertung der Ergebnisse aus 11 Jahren transhepatisch drahtgeführter Zangenbiopsie der Gallengänge bei Patienten mit Cholestase. Retrospektive Aufarbeitung von 51 Patienten (22 weiblich, 29 männlich), mit – von 2006 bis 2016 – 56 Biopsien. Alters-Median: 71 Jahre (Range: 34 – 86). Die Daten wurden anhand des KIS und der Befunddok. (PACS, RIS) erhoben und in Microsoft Excel Alle 56 Biopsien waren technisch erfolgreich. 7 Patienten hatten narbige benigne Stenosen bei biliodig. Anastomosen, 9 durch Papillitis oder sonstige. 4 Patienten boten ein Rezidiv eines Primärtumors. Bei 19 Patienten ohne Anastomose war ein CCC die Ursache, davon 10 Klatskintumoren, 9 andere Gangabschnitte, gefolgt von Magen-, Pankreas- und Kolonkarzinom bei 5, 3 und 2 Patienten. 3 Patienten hatten ein CUP (Mehrfachnennung bei Diagnosematching). Es traten 35 maligne und 16 benigne Histologien auf.76,8 % der Eingriffe brachten ein korrektes histologisches Ergebnis, 23,2 % fielen falsch negativ aus. Die Sensitivität betrug 65,8 %. Der negative prädiktive Wert 58,1 %. Spezifität und positiver Vorhersagewert betrugen 100 %. Falsch negative Ergebnisse (keine Malignität aber klinisch u. bildmorphologisch suspekt) wurden durch erneuten Eingriff, CT-gesteuerte Punktion oder ein PET-CT korrigiert. Einmal führte die OP zur Histologie.Minorkomplik. traten bei 8 Patienten auf, darunter Kältezittern 1-mal, klinisch nicht relevante Hämobilie 5-mal. Diese Blutungen aus dem biopsierten Gewebe sistierten wie auch 2 portalven. Blutungen in die Gallenwege spontan. Bei guter Durchführbarkeit, geringem periinterv. Risiko und hoher Aussagekraft ist die Methode wenig verbreitet. Erfahrenen Interventionalisten bietet sich eine effektive Methode zur Histologiegewinnung.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
ZIEL: Auswertung der Ergebnisse aus 11 Jahren transhepatisch drahtgeführter Zangenbiopsie der Gallengänge bei Patienten mit Cholestase.
Types de publication
Journal Article
Langues
eng
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
133-138Informations de copyright
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.
Déclaration de conflit d'intérêts
Disclosure The authors report no conflicts of interest in this work.