Eosinophilic esophagitis and achalasia - just a coincidence?
Eosinophile Ösophagitis und Achalasie – nur eine Koinzidenz?
Journal
Zeitschrift fur Gastroenterologie
ISSN: 1439-7803
Titre abrégé: Z Gastroenterol
Pays: Germany
ID NLM: 0033370
Informations de publication
Date de publication:
Feb 2019
Feb 2019
Historique:
entrez:
13
2
2019
pubmed:
13
2
2019
medline:
30
8
2019
Statut:
ppublish
Résumé
Eosinophilic esophagitis (EoE) is detected frequently in dysphagia and noncardiac chest pain. Management of patients with EoE may be complicated because EoE is associated frequently with esophageal motility disorders. We present the rare case of esophageal achalasia (EA) associated with eosinophilic infiltration and a literature review. A patient with dysphagia and eosinophilic infiltration referred to our clinic underwent standardized diagnostic work-up including symptom questionnaire, esophagogastroduodenoscopy (EGD) with esophageal biopsies, barium swallow, high-resolution esophageal manometry, and combined intraluminal 24-hour pH-impedance testing (pH/MII). The patient had an Eckardt score of 8. EGD and mucosal biopsies showed typical EoE with > 15 eosinophil leucocytes per high-power field. Barium swallow revealed typical sign of achalasia. HREM indicated EA type 2 according to the Chicago classification. PH/MII was normal. Oral and systemic corticoid therapy were without effect. After successful treatment by pneumatic dilation of the cardia, symptoms relieved and eosinophilic infiltration returned to normal. The results suggest that the patient had primary EA associated with eosinophilic infiltration and that the combined occurrence of these rare diseases is not just a coincidence. Die eosinophile Ösophagitis (EoE) ist häufig Ursache von Schluckstörungen und nichtkardialen Brustschmerzen (NCCP). Das Management von Patienten mit EoE kann kompliziert werden, da die EoE häufig mit Ösophagusmotilitätsstörungen assoziiert sind. Wir stellen den seltenen Fall einer Achalasie (EA) assoziiert mit einer eosinophilen Infiltration und eine Literaturübersicht vor. Ein Patient mit Dysphagie und eosinophiler Infiltration wurde in unserer Klinik vorgestellt und durch einen standardisierten Symptomenfragebogen, Ösophagogastroduodenoskopie (EGD) mit Biopsien, Röntgen-Breischluck, hochauflösende Ösophagusmanometrie (HREM) und kombinierte 24-Std.-pH-Metrie-Impedanzmessung untersucht (pH/MII). Der Patient hatte einen Eckardt-Score von 8. EGD und die Mukosabiopsien zeigten die typischen Befunde einer EoE mit > 15 eosinophilen Leukozyten pro HPF. Der Röntgen-Breischluck erwies die typischen Befunde einer EA. Die HREM konnte eine EA Typ 2 nach der Chicago-Klassifikation nachweisen. Die PH/MII war unauffällig. Die lokale und systemische Kortisontherapie waren ohne Effekt. Nach der pneumatischen Kardiadilatation waren die Beschwerden rückläufig und die eosinophilen Infiltrate normalisiert. Die Ergebnisse lassen vermuten, dass bei dem Patienten primär eine EA mit assoziierter eosinophiler Infiltration vorlag und dass das Zusammentreffen dieser beiden seltenen Erkrankungen nicht zufällig ist.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Eosinophilic esophagitis (EoE) is detected frequently in dysphagia and noncardiac chest pain. Management of patients with EoE may be complicated because EoE is associated frequently with esophageal motility disorders. We present the rare case of esophageal achalasia (EA) associated with eosinophilic infiltration and a literature review.
MATERIAL AND METHODS
METHODS
A patient with dysphagia and eosinophilic infiltration referred to our clinic underwent standardized diagnostic work-up including symptom questionnaire, esophagogastroduodenoscopy (EGD) with esophageal biopsies, barium swallow, high-resolution esophageal manometry, and combined intraluminal 24-hour pH-impedance testing (pH/MII).
RESULTS
RESULTS
The patient had an Eckardt score of 8. EGD and mucosal biopsies showed typical EoE with > 15 eosinophil leucocytes per high-power field. Barium swallow revealed typical sign of achalasia. HREM indicated EA type 2 according to the Chicago classification. PH/MII was normal. Oral and systemic corticoid therapy were without effect. After successful treatment by pneumatic dilation of the cardia, symptoms relieved and eosinophilic infiltration returned to normal.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
The results suggest that the patient had primary EA associated with eosinophilic infiltration and that the combined occurrence of these rare diseases is not just a coincidence.
HINTERGRUND
UNASSIGNED
Die eosinophile Ösophagitis (EoE) ist häufig Ursache von Schluckstörungen und nichtkardialen Brustschmerzen (NCCP). Das Management von Patienten mit EoE kann kompliziert werden, da die EoE häufig mit Ösophagusmotilitätsstörungen assoziiert sind. Wir stellen den seltenen Fall einer Achalasie (EA) assoziiert mit einer eosinophilen Infiltration und eine Literaturübersicht vor.
MATERIAL UND METHODE
UNASSIGNED
Ein Patient mit Dysphagie und eosinophiler Infiltration wurde in unserer Klinik vorgestellt und durch einen standardisierten Symptomenfragebogen, Ösophagogastroduodenoskopie (EGD) mit Biopsien, Röntgen-Breischluck, hochauflösende Ösophagusmanometrie (HREM) und kombinierte 24-Std.-pH-Metrie-Impedanzmessung untersucht (pH/MII).
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Der Patient hatte einen Eckardt-Score von 8. EGD und die Mukosabiopsien zeigten die typischen Befunde einer EoE mit > 15 eosinophilen Leukozyten pro HPF. Der Röntgen-Breischluck erwies die typischen Befunde einer EA. Die HREM konnte eine EA Typ 2 nach der Chicago-Klassifikation nachweisen. Die PH/MII war unauffällig. Die lokale und systemische Kortisontherapie waren ohne Effekt. Nach der pneumatischen Kardiadilatation waren die Beschwerden rückläufig und die eosinophilen Infiltrate normalisiert.
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Die Ergebnisse lassen vermuten, dass bei dem Patienten primär eine EA mit assoziierter eosinophiler Infiltration vorlag und dass das Zusammentreffen dieser beiden seltenen Erkrankungen nicht zufällig ist.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Die eosinophile Ösophagitis (EoE) ist häufig Ursache von Schluckstörungen und nichtkardialen Brustschmerzen (NCCP). Das Management von Patienten mit EoE kann kompliziert werden, da die EoE häufig mit Ösophagusmotilitätsstörungen assoziiert sind. Wir stellen den seltenen Fall einer Achalasie (EA) assoziiert mit einer eosinophilen Infiltration und eine Literaturübersicht vor.
Types de publication
Case Reports
Journal Article
Langues
eng
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
151-155Informations de copyright
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.
Déclaration de conflit d'intérêts
Disclosure The authors report no conflicts of interest in this work.