Updated Opinion of the Uterus Commission of the Gynecological Oncology Working Group (AGO) and the Gynecological Endoscopy Working Group (AGE) of the German Society of Gynecology and Obstetrics (DGGG) on the Randomized Study Comparing Minimally Invasive with Abdominal Radical Hysterectomy for Early-stage Cervical Cancer (LACC).

LACC cervical cancer radical hysterectomy

Journal

Geburtshilfe und Frauenheilkunde
ISSN: 0016-5751
Titre abrégé: Geburtshilfe Frauenheilkd
Pays: Germany
ID NLM: 0370732

Informations de publication

Date de publication:
Feb 2019
Historique:
received: 08 01 2019
accepted: 09 01 2019
entrez: 23 2 2019
pubmed: 23 2 2019
medline: 23 2 2019
Statut: ppublish

Résumé

In this opinion on the randomized study comparing minimally invasive with abdominal radical hysterectomy for early-stage cervical cancer (LACC), the Uterus Commission of the Gynecological Oncology Working Group (AGO) and the Gynecological Endoscopy Working Group (AGE) of the Germany Society of Gynecology and Obstetrics (DGGG) state that, based on their examination of the published data, patients with FIGO stage IA1 (with LVSI), IA2 or IB1 cervical cancer must be informed about the results of this LACC study prior to making a decision on the route for radical hysterectomy. In dieser Stellungnahme zur randomisierten Studie der minimalinvasiven versus abdominellen radikalen Hysterektomie bei frühem Zervixkarzinom (LACC) stellen die Kommission Uterus der AGO und die AGE der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG) nach Vorlage der publizierten Daten fest, dass Patientinnen mit Zervixkarzinom FIGO IA1 (mit LVSI), IA2, IB1 vor Entscheidung über den geplanten Zugangsweg bei radikaler Hysterektomie über die Ergebnisse der LACC-Studie zu informieren sind.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
In dieser Stellungnahme zur randomisierten Studie der minimalinvasiven versus abdominellen radikalen Hysterektomie bei frühem Zervixkarzinom (LACC) stellen die Kommission Uterus der AGO und die AGE der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG) nach Vorlage der publizierten Daten fest, dass Patientinnen mit Zervixkarzinom FIGO IA1 (mit LVSI), IA2, IB1 vor Entscheidung über den geplanten Zugangsweg bei radikaler Hysterektomie über die Ergebnisse der LACC-Studie zu informieren sind.

Identifiants

pubmed: 30792544
doi: 10.1055/a-0824-7929
pii: 8247929
pmc: PMC6379161
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Pagination

145-147

Références

Ann Surg Oncol. 2009 May;16(5):1316-23
pubmed: 19224286
Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2011 May;156(1):83-6
pubmed: 21269754
Ann Oncol. 2012 Apr;23(4):903-11
pubmed: 21841155
J Obstet Gynaecol Res. 2016 Jan;42(1):77-86
pubmed: 26554751
N Engl J Med. 2018 Nov 15;379(20):1905-1914
pubmed: 30379613
N Engl J Med. 2018 Nov 15;379(20):1895-1904
pubmed: 30380365

Auteurs

Peter Hillemanns (P)

Universitätsfrauenklinik, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany.

Sara Brucker (S)

Universitätsfrauenklinik Tübingen, Tübingen, Germany.

Bernd Holthaus (B)

Frauenklinik, Krankenhaus St. Elisabeth gGmbH, Damme, Germany.

Rainer Kimmig (R)

Universitätsfrauenklinik Essen, Essen, Germany.

Björn Lampe (B)

Frauenklinik, Diakonie Kaiserswerth, Düsseldorf, Germany.

Ingo Runnebaum (I)

Universitätsfrauenklinik Jena, Jena, Germany.

Uwe Ulrich (U)

Frauenklinik, Martin-Luther-Krankenhaus, Berlin, Germany.

Markus Wallwiener (M)

Universitätsfrauenklinik Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Tanja Fehm (T)

Universitätsfrauenklinik Düsseldorf, Düsseldorf, Germany.

Clemens Tempfer (C)

Universitätsfrauenklinik der Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Germany.

Classifications MeSH