[Neurological and neurosurgical early rehabilitation in Lower Saxony and Bremen].

Neurologisch-neurochirurgische Frührehabilitation in den Bundesländern Niedersachsen und Bremen.

Journal

Fortschritte der Neurologie-Psychiatrie
ISSN: 1439-3522
Titre abrégé: Fortschr Neurol Psychiatr
Pays: Germany
ID NLM: 8103137

Informations de publication

Date de publication:
Apr 2019
Historique:
pubmed: 14 3 2019
medline: 3 8 2019
entrez: 14 3 2019
Statut: ppublish

Résumé

We analyzed the delivery of healthcare services among patients in neurological and neurosurgical early rehabilitation programmes in the German states of Lower Saxony and Bremen. Patients´applications and admissions for neurological and neurosurgical early rehabilitation in Lower Saxony and Bremen were recorded during a period of two weeks both in November 2015 as well as 2016. The proportion of patients admitted to early rehabilitation within a six-week-period after disease onset was calculated. In addition, factors influencing the probability of admission were investigated. Only 45 % of all patients transferred from a primary neurological / neurosurgical unit to an early rehabilitation facility in Lower Saxony / Bremen were successfully admitted. The probability of admission fell when patients were colonized with multi-drug resistant bacteria (21 % in comparison), in particular Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) with an admission rate of only 13 %. Deleterious effects were also observed in patients dependent on hemodialysis (20 %), or those with a primary diagnosis of polyneuropathy / Guillain-Barré-Syndrome (33 %) or hypoxic brain damage (37 %), as well as patients on mechanical ventilation (37 %). Patients had a higher probability of being admitted with the primary diagnoses of subarachnoid hemorrhage (52 %) or stroke (51 %). Age, Early Rehabilitation Index (ERI), monitoring, presence of tracheostomy, dysphagia, orientation or behavioral disturbances had no influence on the probability of admission, as well as other primary diagnoses or the number of admissions in one or more rehabilitation centers. Over one-half of the patients applying for admission to neurological / neurosurgical early rehabilitation facilities in Lower Saxony and Bremen were not admitted. Apparently, the capacity of early rehabilitation treatment in these two German states is not optimal. Die Untersuchung diente der Erhebung der Versorgungssituation in der neurologisch-neurochirurgischen Frührehabilitation (NNFR) in den Bundesländern Niedersachen (NDS) und Bremen (HB). Zur Untersuchung wurden alle Anmeldungen aus Akutkliniken zur NNFR in NDS / HB innerhalb einer Periode von zwei Wochen jeweils im November 2015 und 2016 erfasst und über einen weiteren Beobachtungszeitraum von sechs Wochen der Anteil der davon aufgenommenen Patienten ermittelt. Ebenso wurde ermittelt, welche Faktoren eine Aufnahme zur NNFR in NDS oder HB begünstigen bzw. erschweren. Nur 45 % der angemeldeten Patienten konnten in einer Frührehabilitationseinrichtung in NDS / HB aufgenommen werden. Eine Aufnahme wurde deutlich durch das Vorhandensein isolierungspflichtiger Keime erschwert. Insgesamt nur 21 % der mit Problemkeimen besiedelten Patienten konnten aufgenommen werden, bei MRSA (Methicillin-resistenter Staphylococcus aureus) waren es sogar nur 13 %. Nachteilig wirkten sich ebenfalls eine Dialysepflicht (20 %), die Hauptdiagnosen Polyneuropathie / Guillain-Barré-Syndrom (GBS) (33 %) und hypoxischer Hirnschaden (37 %) aus, ebenso das Vorhandensein einer Beatmungspflicht (37 %). Eine leicht überdurchschnittliche Aufnahmewahrscheinlichkeit hatten Patienten mit den Hauptdiagnosen Subarachnoidalblutung (52 %) oder Hirninfarkt (51 %). Kaum Einfluss auf die Aufnahmewahrscheinlichkeit hatten die Faktoren Alter, Wert des Frührehabilitations-Barthelindex (FRB), Monitorpflicht, Vorhandensein einer Trachealkanüle, Dysphagie, Orientierungs- oder Verhaltensstörung, alle anderen Hauptdiagnosen und Anzahl der Anmeldungen in einer oder mehreren Frührehabilitationskliniken. Die wohnortnahe NNFR für Patienten aus NDS / HB war in mehr als der Hälfte der Fälle nicht möglich. Die Studie sollte Anlass für eine differenzierte Betrachtung der aktuellen Versorgungsstrukturen im Bereich der NNFR in NDS und HB sein.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die Untersuchung diente der Erhebung der Versorgungssituation in der neurologisch-neurochirurgischen Frührehabilitation (NNFR) in den Bundesländern Niedersachen (NDS) und Bremen (HB).

Identifiants

pubmed: 30865996
doi: 10.1055/a-0849-9670
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Pagination

246-254

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

Die Autoren dieser Studie sind Leiter frührehabilitativer Einrichtungen in Niedersachsen und Bremen.

Auteurs

Martin Roesner (M)

Klinikum Osnabrück, Klinik für Neurologie und neurologische Frührehabilitation.

Joachim Beyer (J)

Ludmillenstift Meppen.

Christoph Peter Dohm (C)

Krankenhaus St. Elisabeth Damme.

Matthias Elsner (M)

Klinikum Bremen Ost.

Martin Groß (M)

Evangelisches Krankenhaus Oldenburg.

Alfons Meyer (A)

MediClin Klinikum Soltau.

Thomas Mokrusch (T)

MediClin Hedon Klinik Lingen.

Hans-Peter Neunzig (HP)

Waldklinik Jesteburg.

Randall Thomas (R)

Asklepios Kliniken Schildautal, Seesen.

Christian Winkler (C)

Krankenhaus Lindenbrunn, Coppenbrügge.

Jens D Rollnik (JD)

Institut für neurorehabilitative Forschung (InFo) der BDH-Klinik Hessisch Oldendorf gGmbH, Assoziiertes Institut der Medizinischen Hochschule Hannover (MHH).

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