Tolerability of FODMAP - reduced diet in irritable bowel syndrome - efficacy, adherence, and body weight course.

Toleranz einer FODMAP – reduzierten Diät beim Reizdarmsyndrom – Effektivität, Adhärenz und Gewichtsentwicklung.

Journal

Zeitschrift fur Gastroenterologie
ISSN: 1439-7803
Titre abrégé: Z Gastroenterol
Pays: Germany
ID NLM: 0033370

Informations de publication

Date de publication:
Jun 2019
Historique:
pubmed: 16 3 2019
medline: 12 9 2019
entrez: 16 3 2019
Statut: ppublish

Résumé

 FODMAP reduced diet (fermentable oligo-, di-, monosaccharide, and polyols) belongs to the established therapy strategies in irritable bowel syndrome (IBS). However, disadvantages of this diet are significant and may lead to weight loss and insufficient patient adherence. Reports from Germany are not available yet.  In a prospective study, 93 patients with IBS according to Rom III were investigated. Sixty-three patients were recruited for the study and received standardized investigation, informed consent, and structured dietary instructions about the FODMAP reduced diet. Patients complaints were documented by a validated questionnaire and a standardized Lickert scale before and 8 weeks after the start of the diet. Stool characteristics were documented by the Bristol stool form scale.  Patients adherence was low because 30 patients (47 %) stopped the diet. Of the remaining 33 patients, 36 % (n = 12) developed significant weight loss during the FODMAP therapy. Patients completing the study reported significant global improvement of symptoms in 79 % of cases (abdominal pain 85 %, meteorism 79 %, flatulence 69 %, borbogymi 69 %, nausea 46 %, fatigue 69 %). In addition, the severity of symptoms was significantly reduced. Fourteen patients developed changes of their stool characteristics according to the Bristol stool form scale, 11 of whom improved diarrhea and 3 improved constipation.  FODMAP reduced diet is an efficient therapy in IBS. However, adherence of the patients is poor and the therapy bears the risk of significant weight loss.  Die FODMAP-reduzierte Kost (fermentierbare Oligo-, Di-, Monosaccharide und Polyole) gehört zur etablierten Therapiestrategie beim Reizdarmsyndrom (IBS). Die Nachteile dieser Diät sind allerdings gravierend und können zum Gewichtsverlust und zur mangelnden Patientenadhärenz führen. Zahlen in Deutschland liegen allerdings hierüber nicht vor.  In einer prospektiven Studie wurden 93 Patienten mit IBS nach Rom-III-Kriterien untersucht. 63 Patienten konnten für die Studie rekrutiert werden. Es wurde eine standardisierte Untersuchung, Aufklärung und FODMAP-Ernährungsberatung mit schriftlichem Informationsmaterial durchgeführt. Die Beschwerden wurden anhand validierter Fragebögen und einer standardisierten Lickert-Skala vor und 8 Wochen nach Beginn der Ernährungstherapie erfasst. Die Stuhleigenschaften wurden anhand der Bristol-stool-form-Skala dokumentiert.  Die Patientenadhärenz war gering, da 30 Patienten (47 %) die Therapie frühzeitig beendeten. Von den 33 verbliebenen Patienten entwickelten 36 % (n = 12) einen signifikanten Gewichtsverlust unter FODMAP-Diät. Die Patienten gaben in 79 % eine signifikante globale Besserung ihrer Beschwerden (Bauchschmerzen 85 %, Blähungen 73 %, Flatulenz 69 %, Borbogymi 69 %, Übelkeit 46 %, Fatigue 69 %) an. Ebenfalls war die Schwere der Symptome signifikant reduziert. 14 Patienten entwickelten eine Veränderung ihres Stuhlverhaltens mit einer Verbesserung der durchfälligen Stühle bei 11 Patienten und der Verstopfung in 3 Fällen.  Die FODMAP-reduzierte Kost ist eine effektive Therapie bei IBS. Allerdings ist die Patientenadhärenz gering und die Therapie kann einen signifikanten Gewichtsverlust erzeugen.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
 FODMAP reduced diet (fermentable oligo-, di-, monosaccharide, and polyols) belongs to the established therapy strategies in irritable bowel syndrome (IBS). However, disadvantages of this diet are significant and may lead to weight loss and insufficient patient adherence. Reports from Germany are not available yet.
MATERIAL AND METHODS METHODS
 In a prospective study, 93 patients with IBS according to Rom III were investigated. Sixty-three patients were recruited for the study and received standardized investigation, informed consent, and structured dietary instructions about the FODMAP reduced diet. Patients complaints were documented by a validated questionnaire and a standardized Lickert scale before and 8 weeks after the start of the diet. Stool characteristics were documented by the Bristol stool form scale.
RESULTS RESULTS
 Patients adherence was low because 30 patients (47 %) stopped the diet. Of the remaining 33 patients, 36 % (n = 12) developed significant weight loss during the FODMAP therapy. Patients completing the study reported significant global improvement of symptoms in 79 % of cases (abdominal pain 85 %, meteorism 79 %, flatulence 69 %, borbogymi 69 %, nausea 46 %, fatigue 69 %). In addition, the severity of symptoms was significantly reduced. Fourteen patients developed changes of their stool characteristics according to the Bristol stool form scale, 11 of whom improved diarrhea and 3 improved constipation.
CONCLUSION CONCLUSIONS
 FODMAP reduced diet is an efficient therapy in IBS. However, adherence of the patients is poor and the therapy bears the risk of significant weight loss.
HINTERGRUND UNASSIGNED
 Die FODMAP-reduzierte Kost (fermentierbare Oligo-, Di-, Monosaccharide und Polyole) gehört zur etablierten Therapiestrategie beim Reizdarmsyndrom (IBS). Die Nachteile dieser Diät sind allerdings gravierend und können zum Gewichtsverlust und zur mangelnden Patientenadhärenz führen. Zahlen in Deutschland liegen allerdings hierüber nicht vor.
PATIENTEN UND METHODEN UNASSIGNED
 In einer prospektiven Studie wurden 93 Patienten mit IBS nach Rom-III-Kriterien untersucht. 63 Patienten konnten für die Studie rekrutiert werden. Es wurde eine standardisierte Untersuchung, Aufklärung und FODMAP-Ernährungsberatung mit schriftlichem Informationsmaterial durchgeführt. Die Beschwerden wurden anhand validierter Fragebögen und einer standardisierten Lickert-Skala vor und 8 Wochen nach Beginn der Ernährungstherapie erfasst. Die Stuhleigenschaften wurden anhand der Bristol-stool-form-Skala dokumentiert.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
 Die Patientenadhärenz war gering, da 30 Patienten (47 %) die Therapie frühzeitig beendeten. Von den 33 verbliebenen Patienten entwickelten 36 % (n = 12) einen signifikanten Gewichtsverlust unter FODMAP-Diät. Die Patienten gaben in 79 % eine signifikante globale Besserung ihrer Beschwerden (Bauchschmerzen 85 %, Blähungen 73 %, Flatulenz 69 %, Borbogymi 69 %, Übelkeit 46 %, Fatigue 69 %) an. Ebenfalls war die Schwere der Symptome signifikant reduziert. 14 Patienten entwickelten eine Veränderung ihres Stuhlverhaltens mit einer Verbesserung der durchfälligen Stühle bei 11 Patienten und der Verstopfung in 3 Fällen.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
 Die FODMAP-reduzierte Kost ist eine effektive Therapie bei IBS. Allerdings ist die Patientenadhärenz gering und die Therapie kann einen signifikanten Gewichtsverlust erzeugen.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
 Die FODMAP-reduzierte Kost (fermentierbare Oligo-, Di-, Monosaccharide und Polyole) gehört zur etablierten Therapiestrategie beim Reizdarmsyndrom (IBS). Die Nachteile dieser Diät sind allerdings gravierend und können zum Gewichtsverlust und zur mangelnden Patientenadhärenz führen. Zahlen in Deutschland liegen allerdings hierüber nicht vor.

Identifiants

pubmed: 30873577
doi: 10.1055/a-0859-7531
doi:

Substances chimiques

Disaccharides 0
Monosaccharides 0
Polymers 0
polyol 0

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

740-744

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

Disclosure The authors report no conflicts of interest in this work.

Auteurs

Thomas Frieling (T)

Department of Internal Medicine and Gastroenterology, Helios Klinikum Krefeld, Krefeld, Germany.

Jürgen Heise (J)

Department of Internal Medicine and Gastroenterology, Helios Klinikum Krefeld, Krefeld, Germany.

Britta Krummen (B)

Department of Internal Medicine and Gastroenterology, Helios Klinikum Krefeld, Krefeld, Germany.

Corinna Hundorf (C)

Department of Internal Medicine and Gastroenterology, Helios Klinikum Krefeld, Krefeld, Germany.

Sigrid Kalde (S)

Department of Internal Medicine and Gastroenterology, Helios Klinikum Krefeld, Krefeld, Germany.

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Classifications MeSH