Changing trends of incidence and prognosis of thyroid carcinoma.

Veränderung der Inzidenz und Prognose des Schilddrüsenkarzinoms.

Journal

Nuklearmedizin. Nuclear medicine
ISSN: 2567-6407
Titre abrégé: Nuklearmedizin
Pays: Germany
ID NLM: 7609387

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2019
Historique:
entrez: 28 3 2019
pubmed: 28 3 2019
medline: 6 4 2019
Statut: ppublish

Résumé

to evaluate the time trend of epidemiology of follicular cell derived thyroid cancer (TC) based on data from a well documented cancer registry. Population based data on TC from Lower Franconia (LF), Germany, within 1981 and 2015 were analysed to estimate the regional epidemiology of TC. The incidence was assessed in 5-year-intervals for gender, histology, and tumor stage. Incidence of TC solely attributable to papillary TC (PTC) doubled mainly in T1- and T2-stages within the evaluation period from 4.5 to 8.7/100.000/y in females and 1.7 to 4.1/100.000/y in males. There was no significant change of follicular TC (FTC), whereas anaplastic TC (ATC) decreased in the same interval. The number of lymph-node metastases and T3-cases increased, while the frequency of T4-stage and distant metastases decreased. Increased incidences of T1- and T2-stages suggest an over-diagnosis. In contrast, increasing number of tumors at T3-stage and with lymph node involvement contradict the over-diagnosis as the only reason for rising incidence. Declining of T4-stages in spite of increasing of T3-stages and N1-cases indicates the value of timely detection and treatment of TC. In accordance, reduced incidence of advanced cancers with M1-stage and ATC cases promote our current management of TC. Timely diagnosis and adequate risk-adopted treatment of thyroid cancer reduce the frequency of high-risk cases with distant metastases and the possible protracted dedifferentiation of TC to anaplastic features. Our analyses support the management algorithm in thyroid cancer according to the recent guidelines of German Nuclear Medicine Society. ZIEL: Evaluierung des Trends der Epidemiologie von Schilddrüsenkrebs (TC) in Unterfranken (UF). Populationsbasierte Daten aus Unterfranken aus den Jahren 1981 bis 2015 wurden analysiert und die Änderung der Inzidenz des TC ermittelt. Die Inzidenz wurde in 5-Jahres-Intervallen in Bezug auf Geschlecht, Histologie, und Tumorstadium berechnet. Die TC-Inzidenz verdoppelte sich im Auswertungszeitraum, bei Frauen von 4,5 auf 8,7/100.000/J und von 1,7 auf 4,1/100.000/J bei Männern, was überwiegend den papillären Schilddrüsenkarzinomen (PTC) in T1- und T2-Stadien zuzuschreiben ist. Es gab keine signifikante Änderung beim follikulären TC (FTC), während die Häufigkeit des anaplastische TC (ATC) abnahm. Die Anzahl der Lymphknotenmetastasen und T3-Fälle stieg, während die Frequenz der T4-Fälle und der Fernmetastasen in diesem Intervall abnahm. Eine erhöhte Inzidenz von Karzinomen in T1- und T2-Stadien ließe sich durch Überdiagnostik erklären. Im Gegensatz dazu sprechen die Zunahme der Inzidenz von Tumoren in T3- und N1-Stadien gegen eine Überdiagnose als einzigen Grund für den Anstieg. Die abnehmende Zahl von Patienten mit T4-Stadium bei gleichzeitigem Anstieg der Fälle im T3- und N1-Stadium sprechen vielmehr für eine rechtzeitige Diagnose von Schilddrüsenkarzinomen. Die abnehmende Inzidenz der weit fortgeschnittenen Fälle mit Fernmetastasen und mit ATC im gleichen Zeitraum bestätigen das bei uns verfolgte Konzept. Die rechtzeitige Diagnose und adäquate risikoadaptierte Behandlung des Schilddrüsenkarzinoms im Frühstadium reduziert die Häufigkeit von Hochrisiko-Fällen mit Fernmetastasen und verhindert die mögliche Entdifferenzierung vom DTC zu anaplastischen Tumoren. Unsere Analysen bestätigen das therapeutische Management von Schilddrüsenkrebs gemäß Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Nuklearmedizin.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL: Evaluierung des Trends der Epidemiologie von Schilddrüsenkrebs (TC) in Unterfranken (UF).

Identifiants

pubmed: 30917397
doi: 10.1055/a-0859-7454
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

86-92

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Jamshid Farahati (J)

Clinic for Nuclear Medicine, Bethesda, Duisburg.

Uwe Mäder (U)

Clinic for Nuclear Medicine, University hospital Würzburg.

Elena Gilman (E)

Clinic for Nuclear Medicine, Bethesda, Duisburg.

Rainer Görges (R)

Clinic for Nuclear Medicine, University hospital Essen.

Ines Maric (I)

Clinic for Nuclear Medicine, Bethesda, Duisburg.

Ina Binse (I)

Clinic for Nuclear Medicine, University hospital Essen.

Heribert Hänscheid (H)

Clinic for Nuclear Medicine, University hospital Würzburg.

Ken Herrmann (K)

Clinic for Nuclear Medicine, University hospital Essen.

Andreas Buck (A)

Clinic for Nuclear Medicine, University hospital Würzburg.

Andreas Bockisch (A)

Clinic for Nuclear Medicine, University hospital Essen.

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