Effects of Pre- and Post-Exercise Cold-Water Immersion Therapy on Passive Muscle Stiffness.

Einfluss einer Kaltwasserimmersionstherapie auf die passive Muskelsteifigkeit.

Journal

Sportverletzung Sportschaden : Organ der Gesellschaft fur Orthopadisch-Traumatologische Sportmedizin
ISSN: 1439-1236
Titre abrégé: Sportverletz Sportschaden
Pays: Germany
ID NLM: 8904133

Informations de publication

Date de publication:
Jun 2020
Historique:
pubmed: 19 7 2019
medline: 23 10 2020
entrez: 19 7 2019
Statut: ppublish

Résumé

 Cold-water immersion (CWI) has become a popular preventive, regenerative and performance-enhancing intervention in various sports. However, its effects on soft tissue, including changes of intramuscular stiffness, are poorly understood. The purpose of this study was to investigate the effect of CWI on muscle stiffness.  Thirty healthy participants were included and divided into the three following groups (n = 10): 1) post-ESU group: exercise and CWI (post-exercise set-up); 2) control group: exercise without CWI (control condition); 3) pre-ESU group: CWI alone (pre-exercise set-up). Acoustic radiation force impulse (ARFI) elastography was conducted to assess tissue stiffness (shear wave velocity, SWV). Values obtained at resting conditions (baseline, t0) were compared to values post-exercise (t1, for post-ESU group and control group), post-CWI (t2, for post-ESU group and pre-ESU group; rest for control group) and to 60-min follow-up time (t3, for all groups). Data were assessed in superficial and deep muscle tissue (rectus femoris muscle, RF; vastus intermedius muscle, VI).  For the post-ESU group (CWI post-exercise), there was no significant difference between the time points of measurements: exercise (t1: RF: 1.63 m/s; VI: 1.54 m/s), CWI (t2: RF: 1.63 m/s; VI: 1.53 m/s) and at 60-min follow-up (t3: RF: 1.72 m/s; VI: 1.61 m/s). In the control group, a significant decrease of SWV was found between baseline conditions at t0 and post-exercise (t1) at VI (VI: 1.37 m/s; p = 0.004; RF: 1.59 m/s; p = 0.084). For t2 and t3, no further significant changes were detected. Regarding the pre-exercise set-up (pre-ESU group), a significant decrease in SWV from baseline to t2 in VI (1.60 m/s to 1.49 m/s; VI: p = 0.027) was found.  This study shows varying influences of CWI on muscle stiffness. Overall, we did not detect any significant effects of CWI on muscle stiffness post-exercise. Muscle stiffness-related effects of CWI differ in the context of a pre- or post-exercise condition and have to be considered in the implementation of CWI to ensure its potential preventive and regenerative benefits.  Die Kaltwasserimmersion (CWI) ist ein beliebtes präventives und regeneratives Therapieverfahren und hat sich in verschiedensten Sportarten etabliert. Die Effekte auf die Muskulatur sowie die Änderung der intramuskulären Gewebesteifigkeit sind jedoch ungeklärt. Ziel dieser Studie war es, den Einfluss einer Kaltwasserimmersionstherapie auf die Muskelsteifigkeit zu untersuchen.  Insgesamt wurden 30 gesunde Athleten in 3 Gruppen (n = 10) aufgeteilt. 1) Post-ESU-Gruppe: Belastung und CWI; 2) Kontroll-Gruppe: Belastung ohne CWI; 3) Pre-ESU-Gruppe: CWI ohne Belastung. Die passive Muskelsteifigkeit wurde mittels Acoustic radiation force impulse (ARFI) Elasto-Sonografie anhand der Shear-Wave-Velocity (SWV) im M. rectus femoris (RF) und M. vastus intermedius (VI) bestimmt. Die Messwerte des Ausgangsniveaus (t0) wurden gruppenspezifisch mit den Werten nach der Belastung (t1, für Post-ESU-Gruppe und Kontroll-Gruppe) nach CWI (t2, für Post-ESU-Gruppe und Pre-ESU-Gruppe bzw. Kontrollzeit für Kontroll-Gruppe) und 60 min nach Intervention (t3, für alle Gruppen) verglichen.  In der Post-ESU-Gruppe zeigte sich kein signifikanter Unterschied zwischen den Messzeitpunkten: Belastung (t1: RF: 1,63 m/s; VI: 1,54 m/s), CWI (t2: RF: 1,63 m/s; VI: 1,53 m/s;) und 60 min. nach Intervention (t3: RF: 1,72 m/s; VI: 1,61 m/s). In der Kontroll-Gruppe konnte eine signifikante Abnahme der SWV zwischen dem Ausgangsniveau t0 und t1 im VI beobachtet werden (VI: 1,37 m/s; p = 0,004) (RF: 1,59 m/s; p = 0,084). Zum Zeitpunkt t2 und t3 konnte keine weitere signifikante Änderung festgestellt werden. Eine signifikante Abnahme der SWV konnte in der Pre-ESU-Gruppe zwischen Ausgangsniveau (t0) und post-CWI (t2) im VI festgestellt werden (p = 0,027).  Die vorliegende Studie zeigt unterschiedliche Einflüsse einer CWI auf die Muskelsteifigkeit. Insgesamt kann festgehalten werden, dass wir nach Belastung keinen signifikanten Effekt der CWI auf die Muskelsteife feststellen konnten. Die unterschiedlichen Effekte, abhängig vom Zustand vor oder nach Belastung, müssen bei der Durchführung bedacht werden, um einen möglichen präventiven und regenerativen Nutzen gewährleisten zu können.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
 Cold-water immersion (CWI) has become a popular preventive, regenerative and performance-enhancing intervention in various sports. However, its effects on soft tissue, including changes of intramuscular stiffness, are poorly understood. The purpose of this study was to investigate the effect of CWI on muscle stiffness.
PATIENTS/MATERIAL AND METHODS METHODS
 Thirty healthy participants were included and divided into the three following groups (n = 10): 1) post-ESU group: exercise and CWI (post-exercise set-up); 2) control group: exercise without CWI (control condition); 3) pre-ESU group: CWI alone (pre-exercise set-up). Acoustic radiation force impulse (ARFI) elastography was conducted to assess tissue stiffness (shear wave velocity, SWV). Values obtained at resting conditions (baseline, t0) were compared to values post-exercise (t1, for post-ESU group and control group), post-CWI (t2, for post-ESU group and pre-ESU group; rest for control group) and to 60-min follow-up time (t3, for all groups). Data were assessed in superficial and deep muscle tissue (rectus femoris muscle, RF; vastus intermedius muscle, VI).
RESULTS RESULTS
 For the post-ESU group (CWI post-exercise), there was no significant difference between the time points of measurements: exercise (t1: RF: 1.63 m/s; VI: 1.54 m/s), CWI (t2: RF: 1.63 m/s; VI: 1.53 m/s) and at 60-min follow-up (t3: RF: 1.72 m/s; VI: 1.61 m/s). In the control group, a significant decrease of SWV was found between baseline conditions at t0 and post-exercise (t1) at VI (VI: 1.37 m/s; p = 0.004; RF: 1.59 m/s; p = 0.084). For t2 and t3, no further significant changes were detected. Regarding the pre-exercise set-up (pre-ESU group), a significant decrease in SWV from baseline to t2 in VI (1.60 m/s to 1.49 m/s; VI: p = 0.027) was found.
CONCLUSION CONCLUSIONS
 This study shows varying influences of CWI on muscle stiffness. Overall, we did not detect any significant effects of CWI on muscle stiffness post-exercise. Muscle stiffness-related effects of CWI differ in the context of a pre- or post-exercise condition and have to be considered in the implementation of CWI to ensure its potential preventive and regenerative benefits.
HINTERGRUND UNASSIGNED
 Die Kaltwasserimmersion (CWI) ist ein beliebtes präventives und regeneratives Therapieverfahren und hat sich in verschiedensten Sportarten etabliert. Die Effekte auf die Muskulatur sowie die Änderung der intramuskulären Gewebesteifigkeit sind jedoch ungeklärt. Ziel dieser Studie war es, den Einfluss einer Kaltwasserimmersionstherapie auf die Muskelsteifigkeit zu untersuchen.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
 Insgesamt wurden 30 gesunde Athleten in 3 Gruppen (n = 10) aufgeteilt. 1) Post-ESU-Gruppe: Belastung und CWI; 2) Kontroll-Gruppe: Belastung ohne CWI; 3) Pre-ESU-Gruppe: CWI ohne Belastung. Die passive Muskelsteifigkeit wurde mittels Acoustic radiation force impulse (ARFI) Elasto-Sonografie anhand der Shear-Wave-Velocity (SWV) im M. rectus femoris (RF) und M. vastus intermedius (VI) bestimmt. Die Messwerte des Ausgangsniveaus (t0) wurden gruppenspezifisch mit den Werten nach der Belastung (t1, für Post-ESU-Gruppe und Kontroll-Gruppe) nach CWI (t2, für Post-ESU-Gruppe und Pre-ESU-Gruppe bzw. Kontrollzeit für Kontroll-Gruppe) und 60 min nach Intervention (t3, für alle Gruppen) verglichen.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
 In der Post-ESU-Gruppe zeigte sich kein signifikanter Unterschied zwischen den Messzeitpunkten: Belastung (t1: RF: 1,63 m/s; VI: 1,54 m/s), CWI (t2: RF: 1,63 m/s; VI: 1,53 m/s;) und 60 min. nach Intervention (t3: RF: 1,72 m/s; VI: 1,61 m/s). In der Kontroll-Gruppe konnte eine signifikante Abnahme der SWV zwischen dem Ausgangsniveau t0 und t1 im VI beobachtet werden (VI: 1,37 m/s; p = 0,004) (RF: 1,59 m/s; p = 0,084). Zum Zeitpunkt t2 und t3 konnte keine weitere signifikante Änderung festgestellt werden. Eine signifikante Abnahme der SWV konnte in der Pre-ESU-Gruppe zwischen Ausgangsniveau (t0) und post-CWI (t2) im VI festgestellt werden (p = 0,027).
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
 Die vorliegende Studie zeigt unterschiedliche Einflüsse einer CWI auf die Muskelsteifigkeit. Insgesamt kann festgehalten werden, dass wir nach Belastung keinen signifikanten Effekt der CWI auf die Muskelsteife feststellen konnten. Die unterschiedlichen Effekte, abhängig vom Zustand vor oder nach Belastung, müssen bei der Durchführung bedacht werden, um einen möglichen präventiven und regenerativen Nutzen gewährleisten zu können.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
 Die Kaltwasserimmersion (CWI) ist ein beliebtes präventives und regeneratives Therapieverfahren und hat sich in verschiedensten Sportarten etabliert. Die Effekte auf die Muskulatur sowie die Änderung der intramuskulären Gewebesteifigkeit sind jedoch ungeklärt. Ziel dieser Studie war es, den Einfluss einer Kaltwasserimmersionstherapie auf die Muskelsteifigkeit zu untersuchen.

Identifiants

pubmed: 31319427
doi: 10.1055/a-0854-8302
doi:

Substances chimiques

Water 059QF0KO0R

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

72-78

Commentaires et corrections

Type : ErratumIn

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Moritz Hüttel (M)

Department of Orthopedic Surgery, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.

Tobias Golditz (T)

Department of Orthopedic Trauma Surgery, University Hospital Erlangen, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg Germany, Erlangen, Germany.

Isabel Mayer (I)

Department of Orthopedic Surgery, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.

Rafael Heiss (R)

Department of Radiology, University Hospital Erlangen, Erlangen, Germany.

Christoph Lutter (C)

Department of Orthopedic and Trauma Surgery, Sportsorthopedics and Sportsmedicine, Klinikum Bamberg, Bamberg, Germany.

Matthias Wilhelm Hoppe (MW)

Department of Movement and Training Science, University of Wuppertal, Wuppertal, Germany.
Department of Orthopedic, Trauma and Hand Surgery, Klinikum Osnabrück GmbH, Osnabrück, Germany.

Martin Engelhardt (M)

Department of Orthopedic, Trauma and Hand Surgery, Klinikum Osnabrück GmbH, Osnabrück, Germany.

Casper Grim (C)

Department of Orthopedic, Trauma and Hand Surgery, Klinikum Osnabrück GmbH, Osnabrück, Germany.

Frank Seehaus (F)

Department of Orthopedic Surgery, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.

Raimund Forst (R)

Department of Orthopedic Surgery, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.

Thilo Hotfiel (T)

Department of Orthopedic Surgery, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.
Department of Orthopedic, Trauma and Hand Surgery, Klinikum Osnabrück GmbH, Osnabrück, Germany.

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Classifications MeSH