The predictive value of the epicardial adipose thickness in the rate of expansion of the aortic root.

Dicke des epikardialen Fettgewebes als Prädiktor für die Ausdehnung der Aortenwurzel.

Journal

Herz
ISSN: 1615-6692
Titre abrégé: Herz
Pays: Germany
ID NLM: 7801231

Informations de publication

Date de publication:
Apr 2021
Historique:
received: 16 08 2019
accepted: 10 10 2019
revised: 14 09 2019
pubmed: 16 11 2019
medline: 16 4 2021
entrez: 16 11 2019
Statut: ppublish

Résumé

Epicardial adipose tissue (ECAT) is metabolically active and is involved in the development of atherosclerosis. The thickness of ECAT has been positively correlated with the dimensions of the ascending aorta. We aimed to examine whether ECAT thickness predicted the expansion of the aortic dimensions. The imaging results of patients who had undergone transthoracic echocardiographic (TTE) examinations more than twice during the period 2005-2015 were surveyed. We included adult patients who had undergone TTE examinations at least 1 year apart. The ECAT was measured in the parasternal long-axis view from the index TTE study. End-diastolic dimensions in three consecutive beats were averaged for all measurements. The annulus, root, and sinotubular junction (STJ) were also measured. The amount of increase (if any) in aortic dimensions per year was calculated and the correlation of this increase with the initial thickness of the ECAT was analyzed. In total, 429 examinations were performed with 197 patients (17 females), from which 394 examinations were analyzed. The ECAT thickness was 8.6 ± 3.6 mm. In the initial examinations, the annulus, STJ, and root measured 23 ± 4, 28 ± 4, and 34 ± 4 mm, respectively. In univariate analysis, for every 1 mm of ECAT thickness, the STJ expanded 0.056 (95% CI: 0.001-0.112 mm/year; p = 0.030) and the aortic root expanded 0.088 mm/year (p < 0.001). In multivariate analysis, ECAT thickness remained an independent predictor of the aortic root expansion. For every 1‑mm increase in ECAT thickness, the aortic root expanded by 0.036 mm (95% CI: 0.010-0.062) per year (p = 0.007). The thickness of the ECAT is a predictor of more rapid increases in the dimensions of the aortic root. Further studies of patients with established aortic aneurysm are warranted. HINTERGRUND: Epikardiales Fettgewebe („epicardial adipose tissue“ [ECAT]) ist metabolisch aktiv und an der Entwicklung der Atherosklerose beteiligt. Die Dicke des ECAT korreliert positiv mit den Abmessungen der Aorta ascendens. In der vorliegenden Arbeit wurde untersucht, ob die ECAT-Dicke ein Prädiktor für die aortalen Abmessungen ist. Betrachtet wurden die Ergebnisse der Bildgebung von Patienten, die im Zeitraum 2005–2015 mehr als 2‑mal einer transthorakalen Echokardiographie (TTE) unterzogen worden waren. Eingeschlossen wurden erwachsene Patienten, bei denen mindestens ein Jahr zwischen den TTE-Untersuchungen lag. Das ECAT wurde in Aufnahmen der parasternalen Langachse aus der TTE-Ausgangsuntersuchung vermessen. Für alle Messungen wurden die enddiastolischen Abmessungen bei 3 aufeinanderfolgenden Schlägen gemittelt. Ebenfalls vermessen wurden der Anulus, die Aortenwurzel und der sinutubuläre Übergang. Die Zunahme (soweit gegeben) in den Abmessungen der Aorta pro Jahr wurde berechnet und die Korrelation dieser Zunahme mit der ECAT-Dicke in der Ausgangsmessung analysiert. Insgesamt wurden 429 Untersuchungen bei 197 Patienten (17 weiblich) durchgeführt, 394 dieser Untersuchungen wurden analysiert. Die ECAT-Dicke betrug 8,6 ± 3,6 mm. In den Ausgangsmessungen maßen der Anulus, der sinutubuläre Übergang und die Aortenwurzel 23 ± 4, 28 ± 4 bzw. 34 ± 4 mm. In der univariaten Analyse nahm der sinutubuläre Übergang mit jedem Millimeter der ECAT-Dicke um 0,056 mm/Jahr (95%-Konfidenzintervall [KI]: 0,001–0,112 mm/Jahr; p = 0,030) und die Aortenwurzel um 0,088 mm/Jahr zu (p < 0,001). In der multivariaten Analyse blieb die ECAT-Dicke ein unabhängiger Prädiktor für die Ausdehnung der Aortenwurzel. Mit jeder Zunahme der ECAT-Dicke um 1 mm vergrößerte sich die Aortenwurzel um 0,036 mm/Jahr (95%-KI: 0,010–0,062 mm/Jahr; p = 0,007). Die ECAT-Dicke ist ein Prädiktor für die schnellere Zunahme der Abmessungen der Aortenwurzel. Es sollten Studien an Patienten mit gesichertem Aortenaneurysma durchgeführt werden.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Epicardial adipose tissue (ECAT) is metabolically active and is involved in the development of atherosclerosis. The thickness of ECAT has been positively correlated with the dimensions of the ascending aorta. We aimed to examine whether ECAT thickness predicted the expansion of the aortic dimensions.
METHODS METHODS
The imaging results of patients who had undergone transthoracic echocardiographic (TTE) examinations more than twice during the period 2005-2015 were surveyed. We included adult patients who had undergone TTE examinations at least 1 year apart. The ECAT was measured in the parasternal long-axis view from the index TTE study. End-diastolic dimensions in three consecutive beats were averaged for all measurements. The annulus, root, and sinotubular junction (STJ) were also measured. The amount of increase (if any) in aortic dimensions per year was calculated and the correlation of this increase with the initial thickness of the ECAT was analyzed.
RESULTS RESULTS
In total, 429 examinations were performed with 197 patients (17 females), from which 394 examinations were analyzed. The ECAT thickness was 8.6 ± 3.6 mm. In the initial examinations, the annulus, STJ, and root measured 23 ± 4, 28 ± 4, and 34 ± 4 mm, respectively. In univariate analysis, for every 1 mm of ECAT thickness, the STJ expanded 0.056 (95% CI: 0.001-0.112 mm/year; p = 0.030) and the aortic root expanded 0.088 mm/year (p < 0.001). In multivariate analysis, ECAT thickness remained an independent predictor of the aortic root expansion. For every 1‑mm increase in ECAT thickness, the aortic root expanded by 0.036 mm (95% CI: 0.010-0.062) per year (p = 0.007).
CONCLUSION CONCLUSIONS
The thickness of the ECAT is a predictor of more rapid increases in the dimensions of the aortic root. Further studies of patients with established aortic aneurysm are warranted.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Epikardiales Fettgewebe („epicardial adipose tissue“ [ECAT]) ist metabolisch aktiv und an der Entwicklung der Atherosklerose beteiligt. Die Dicke des ECAT korreliert positiv mit den Abmessungen der Aorta ascendens. In der vorliegenden Arbeit wurde untersucht, ob die ECAT-Dicke ein Prädiktor für die aortalen Abmessungen ist.
METHODEN METHODS
Betrachtet wurden die Ergebnisse der Bildgebung von Patienten, die im Zeitraum 2005–2015 mehr als 2‑mal einer transthorakalen Echokardiographie (TTE) unterzogen worden waren. Eingeschlossen wurden erwachsene Patienten, bei denen mindestens ein Jahr zwischen den TTE-Untersuchungen lag. Das ECAT wurde in Aufnahmen der parasternalen Langachse aus der TTE-Ausgangsuntersuchung vermessen. Für alle Messungen wurden die enddiastolischen Abmessungen bei 3 aufeinanderfolgenden Schlägen gemittelt. Ebenfalls vermessen wurden der Anulus, die Aortenwurzel und der sinutubuläre Übergang. Die Zunahme (soweit gegeben) in den Abmessungen der Aorta pro Jahr wurde berechnet und die Korrelation dieser Zunahme mit der ECAT-Dicke in der Ausgangsmessung analysiert.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Insgesamt wurden 429 Untersuchungen bei 197 Patienten (17 weiblich) durchgeführt, 394 dieser Untersuchungen wurden analysiert. Die ECAT-Dicke betrug 8,6 ± 3,6 mm. In den Ausgangsmessungen maßen der Anulus, der sinutubuläre Übergang und die Aortenwurzel 23 ± 4, 28 ± 4 bzw. 34 ± 4 mm. In der univariaten Analyse nahm der sinutubuläre Übergang mit jedem Millimeter der ECAT-Dicke um 0,056 mm/Jahr (95%-Konfidenzintervall [KI]: 0,001–0,112 mm/Jahr; p = 0,030) und die Aortenwurzel um 0,088 mm/Jahr zu (p < 0,001). In der multivariaten Analyse blieb die ECAT-Dicke ein unabhängiger Prädiktor für die Ausdehnung der Aortenwurzel. Mit jeder Zunahme der ECAT-Dicke um 1 mm vergrößerte sich die Aortenwurzel um 0,036 mm/Jahr (95%-KI: 0,010–0,062 mm/Jahr; p = 0,007).
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Die ECAT-Dicke ist ein Prädiktor für die schnellere Zunahme der Abmessungen der Aortenwurzel. Es sollten Studien an Patienten mit gesichertem Aortenaneurysma durchgeführt werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Epikardiales Fettgewebe („epicardial adipose tissue“ [ECAT]) ist metabolisch aktiv und an der Entwicklung der Atherosklerose beteiligt. Die Dicke des ECAT korreliert positiv mit den Abmessungen der Aorta ascendens. In der vorliegenden Arbeit wurde untersucht, ob die ECAT-Dicke ein Prädiktor für die aortalen Abmessungen ist.

Identifiants

pubmed: 31728554
doi: 10.1007/s00059-019-04865-3
pii: 10.1007/s00059-019-04865-3
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

48-53

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Auteurs

Leili Pourafkari (L)

Jacobs School of Medicine and Biomedical Sciences, University at Buffalo, Buffalo, NY, USA.

Ata O Hassani-Afshar (AO)

Roger Williams Medical Center, Boston University, Boston, RI, USA.

Matthew Umholtz (M)

Brandon Regional Hospital, Brandon, FL, USA.

Anita Sadeghpour (A)

Rajaie Echocardiography Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

Arezou Tajlil (A)

Cardiovascular Research Center, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran.

Carlos M Li (CM)

Jacobs School of Medicine and Biomedical Sciences, University at Buffalo, Buffalo, NY, USA.
Veterans Affairs Western New York Healthcare System (VAWNY), Buffalo, NY, USA.

Nader D Nader (ND)

Jacobs School of Medicine and Biomedical Sciences, University at Buffalo, Buffalo, NY, USA. nnader@buffalo.edu.
Veterans Affairs Western New York Healthcare System (VAWNY), Buffalo, NY, USA. nnader@buffalo.edu.

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