Prospective trial on telemonitoring of geriatric cancer patients using handheld devices.

Prospektive Studie zum Telemonitoring mit Smartphones bei geriatrischen Krebspatienten.

Journal

Strahlentherapie und Onkologie : Organ der Deutschen Rontgengesellschaft ... [et al]
ISSN: 1439-099X
Titre abrégé: Strahlenther Onkol
Pays: Germany
ID NLM: 8603469

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2020
Historique:
received: 01 07 2019
accepted: 30 10 2019
pubmed: 20 11 2019
medline: 27 11 2020
entrez: 20 11 2019
Statut: ppublish

Résumé

Randomized trials indicate that electronic or app-based assessment of patient-reported outcomes may improve outcomes in cancer patients. To analyze if an app-based follow-up would be accepted by elderly cancer patients, we conducted a single-center prospective feasibility study (NCT03196050). Cancer patients (≥60 years) without concurrent uncontrolled severe medical conditions and a Karnofsky performance status (KPS) ≥70 were eligible if they were able to use the smartphone app. The primary endpoint was compliance over 1 year, calculated as patient-specific and study date-specific response rate to questions sent as push notifications; in this interim analysis, we report on 4‑month data. Secondary outcomes included a comparison of a subjective health status item (SPHS) with the physician-rated KPS. Out of 225 patients screened, 54 patients agreed to participate and 29 activated the app and participated in the study. The mean age was 66 years (61-78). The individual compliance rate averaged at 58.3% (standard deviation SD = 35%). Daily compliance was 53.3% on average (SD = 10.8%) and declined over time. The average percentage of patients who sent answers at least weekly was 75.0% (SD = 14.8%) and declined from 100% in week 1 to 53.8% in week 17 post-enrollment. Secondary outcomes indicated that questionnaires such as the EORTC-QLQ-C30 are accepted via app and that there is a significant moderate correlation between the SPHS and KPS scores (r = 0.566; p < 0.001). Our data indicate that an app-based follow-up incorporating EORTC questionnaires might be possible in highly selected elderly cancer patients with modest compliance rates. Further trials should aim at an increased participation rate. HINTERGRUND UND ZIEL: In randomisierten Studien konnte gezeigt werden, dass das elektronische Erfassen von „Patient-Reported-Outcomes“ die Therapieergebnisse bei Krebspatienten verbessern kann. Mit der monozentrischen prospektiven TeleGraPH-Studie untersuchten wir, ob eine appgestützte Nachbeobachtung von geriatrischen Krebspatienten machbar ist (NCT03196050). Ältere Krebspatienten (≥60 Jahre) ohne schwere/unkontrollierbare Begleiterkrankungen und mit einem Karnofsky-Index (KPS) von ≥70 konnten eingeschlossen werden, sofern sie in der Lage waren, die Smartphone-App zu bedienen. Primärer Endpunkt war die Compliance über ein Jahr, berechnet als patientenspezifische sowie tagesspezifische Rücklaufquote gesendeter Anfragen an die Patienten. Im Rahmen dieser Interimsanalyse berichten wir über die initialen 4‑Monats-Ergebnisse. Sekundäre Endpunkte beinhalten den Vergleich des subjektiven Gesundheitsstatus (SPHS) mit dem ärztlich erfassten KPS. Von 225 Patienten, die hinsichtlich der Studieneignung untersucht wurden, erklärten sich 54 bereit, teilzunehmen. Von diesen aktivierten nach detaillierter Aufklärung 29 Patienten mit einem mittleren Alter von 66 Jahren (Spanne 61–78 Jahre) die App und wurden eingeschlossen. Die individuelle Patienten-Compliance/Rücklaufquote lag bei 58,3 % (Standardabweichung SD = 35 %). Die tagesspezifische Rücklaufquote lag bei 53,3 % (SD = 10,8 %) und nahm im Studienverlauf ab. Die mittlere wochenspezifische Compliance, definiert als mindestens eine Rückmeldung pro Woche, lag bei 75,0 % (SD = 14,8 %) und reduzierte sich von 100 % in Studienwoche 1 auf 53,8 % in Studienwoche 17. Die Auswertung der sekundären Endpunkte ergab, dass der appbasierte EORTC-QLC-C30 von Patienten akzeptiert wird; weiterhin zeigt sich eine moderate signifikante Korrelation zwischen SPHS und KPS (r = 0,566; p < 0,001). Unsere Daten deuten darauf hin, dass eine appbasierte Nachbeobachtung unter Einbeziehung von EORTC-Fragebögen bei älteren Krebspatienten mit akzeptabler Compliance möglich ist; zukünftige Studien sollten die Erhöhung der Teilnehmerrate zum Ziel haben.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND UND ZIEL: In randomisierten Studien konnte gezeigt werden, dass das elektronische Erfassen von „Patient-Reported-Outcomes“ die Therapieergebnisse bei Krebspatienten verbessern kann. Mit der monozentrischen prospektiven TeleGraPH-Studie untersuchten wir, ob eine appgestützte Nachbeobachtung von geriatrischen Krebspatienten machbar ist (NCT03196050).

Identifiants

pubmed: 31740981
doi: 10.1007/s00066-019-01548-0
pii: 10.1007/s00066-019-01548-0
doi:

Banques de données

ClinicalTrials.gov
['NCT03196050']

Types de publication

Clinical Trial Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

205-212

Références

Nasi G, Cucciniello M, Guerrazzi C (2015) The role of mobile technologies in health care processes: the case of cancer supportive care. J Med Internet Res 17(2):e26. https://doi.org/10.2196/jmir.3757
doi: 10.2196/jmir.3757 pubmed: 25679446 pmcid: 4342745
Denis F, Lethrosne C, Pourel N, Molinier O, Pointreau Y, Domont J, Bourgeois H, Senellart H, Tremolieres P, Lizee T, Bennouna J, Urban T, El Khouri C, Charron A, Septans AL, Balavoine M, Landry S, Solal-Celigny P, Letellier C (2017) Randomized trial comparing a web-mediated follow-up with routine surveillance in lung cancer patients. J Natl Cancer Inst. https://doi.org/10.1093/jnci/djx029
doi: 10.1093/jnci/djx029 pubmed: 28423407
Basch E, Deal AM, Kris MG, Scher HI, Hudis CA, Sabbatini P, Rogak L, Bennett AV, Dueck AC, Atkinson TM, Chou JF, Dulko D, Sit L, Barz A, Novotny P, Fruscione M, Sloan JA, Schrag D (2016) Symptom monitoring with patient-reported outcomes during routine cancer treatment: a randomized controlled trial. J Clin Oncol 34(6):557–565. https://doi.org/10.1200/JCO.2015.63.0830
doi: 10.1200/JCO.2015.63.0830 pubmed: 26644527
Matthew-Maich N, Harris L, Ploeg J, Markle-Reid M, Valaitis R, Ibrahim S, Gafni A, Isaacs S (2016) Designing, implementing, and evaluating mobile health technologies for managing chronic conditions in older adults: a scoping review. JMIR Mhealth Uhealth 4(2):e29. https://doi.org/10.2196/mhealth.5127
doi: 10.2196/mhealth.5127 pubmed: 27282195 pmcid: 4919548
Siegel RL, Miller KD, Jemal A (2019) Cancer statistics. CA Cancer J Clin 69(1):7–34. https://doi.org/10.3322/caac.21551
doi: 10.3322/caac.21551 pubmed: 30620402
ONCARE GmbH (2019) CAREONLINE. https://www.oncare.me . Accessed 5 May 2019
EORTC (2001) EORTC QLQ-C30 scoring manual. https://www.eortc.org/app/uploads/sites/2/2018/02/SCmanual.pdf . Accessed 28 June 2019
Kessel KA, Vogel MM, Kessel C, Bier H, Biedermann T, Friess H, Herschbach P, von Eisenhart-Rothe R, Meyer B, Kiechle M, Keller U, Peschel C, Schmid RM, Combs SE (2017) Mobile health in oncology: a patient survey about app-assisted cancer care. JMIR Mhealth Uhealth 5(6):e81. https://doi.org/10.2196/mhealth.7689
doi: 10.2196/mhealth.7689 pubmed: 28615159 pmcid: 5489709
El Shafie RA, Weber D, Bougatf N, Sprave T, Oetzel D, Huber PE, Debus J, Nicolay NH (2018) Supportive care in radiotherapy based on a mobile app: prospective multicenter survey. JMIR Mhealth Uhealth 6(8):e10916. https://doi.org/10.2196/10916
doi: 10.2196/10916 pubmed: 30166275 pmcid: 6137282
Stone AA, Shiffman S, Schwartz JE, Broderick JE, Hufford MR (2002) Patient non-compliance with paper diaries. BMJ 324(7347):1193–1194
doi: 10.1136/bmj.324.7347.1193
Kocik L, Geinitz H, Track C, Geier M, Nieder C (2019) Feasibility of radiotherapy in nonagenarian patients: a retrospective study. Strahlenther Onkol 195(1):62–68. https://doi.org/10.1007/s00066-018-1355-6
doi: 10.1007/s00066-018-1355-6 pubmed: 30167713
Rim CH, Yoon WS, Lee JA, Yang DS, Lee NK, Park YJ, Kim CY (2018) Factors predicting intolerance to definitive conventional radiotherapy in geriatric patients. Strahlenther Onkol 194(10):894–903. https://doi.org/10.1007/s00066-018-1318-y
doi: 10.1007/s00066-018-1318-y pubmed: 29797030
Summers AM, Reed MJ (2018) An evaluation of patient ownership and use and acceptability of smartphone technology within the emergency department. Eur J Emerg Med 25(3):224–225. https://doi.org/10.1097/MEJ.0000000000000500
doi: 10.1097/MEJ.0000000000000500 pubmed: 29683883
Berenguer A, Goncalves J, Hosio S, Ferreira D, Anagnostopoulos T, Kostakos V (2017) Are smartphone ubiquitous? An in-depth survey of smartphone adoption by seniors. IEEE Consumer Electron Mag 6(1):104–110
doi: 10.1109/MCE.2016.2614524
Unger JM, Hershman DL, Albain KS, Moinpour CM, Petersen JA, Burg K, Crowley JJ (2013) Patient income level and cancer clinical trial participation. J Clin Oncol 31(5):536–542. https://doi.org/10.1200/JCO.2012.45.4553
doi: 10.1200/JCO.2012.45.4553 pubmed: 23295802 pmcid: 3565180
Hui CY, McKinstry B, Walton R, Pinnock H (2019) A mixed method observational study of strategies to promote adoption and usage of an application to support asthma self-management. J Innov Health Inform 25(4):243–253. https://doi.org/10.14236/jhi.v25i4.1056
doi: 10.14236/jhi.v25i4.1056 pubmed: 30672405
Gravis G, Marino P, Joly F, Oudard S, Priou F, Esterni B, Latorzeff I, Delva R, Krakowski I, Laguerre B, Rolland F, Theodore C, Deplanque G, Ferrero JM, Pouessel D, Mourey L, Beuzeboc P, Zanetta S, Habibian M, Berdah JF, Dauba J, Baciuchka M, Platini C, Linassier C, Labourey JL, Machiels JP, El Kouri C, Ravaud A, Suc E, Eymard JC, Hasbini A, Bousquet G, Soulie M, Fizazi K (2014) Patients’ self-assessment versus investigators’ evaluation in a phase III trial in non-castrate metastatic prostate cancer (GETUG-AFU 15). Eur J Cancer 50(5):953–962. https://doi.org/10.1016/j.ejca.2013.11.034
doi: 10.1016/j.ejca.2013.11.034 pubmed: 24424105
Petersen MA, Larsen H, Pedersen L, Sonne N, Groenvold M (2006) Assessing health-related quality of life in palliative care: comparing patient and physician assessments. Eur J Cancer 42(8):1159–1166. https://doi.org/10.1016/j.ejca.2006.01.032
doi: 10.1016/j.ejca.2006.01.032 pubmed: 16624553
Laugsand EA, Sprangers MA, Bjordal K, Skorpen F, Kaasa S, Klepstad P (2010) Health care providers underestimate symptom intensities of cancer patients: a multicenter European study. Health Qual Life Outcomes 8:104. https://doi.org/10.1186/1477-7525-8-104
doi: 10.1186/1477-7525-8-104 pubmed: 20858248 pmcid: 2949821

Auteurs

Daniel Buergy (D)

Department of Radiation Oncology, Universitätsmedizin Mannheim, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Germany.
Heinrich-Lanz-Center for Digital Health, Medical Faculty Mannheim, University of Heidelberg, Mannheim, Germany.

Victor Siefert (V)

Department of Radiation Oncology, Universitätsmedizin Mannheim, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Germany.

Christian Neumaier (C)

Department of Radiation Oncology, Universitätsmedizin Mannheim, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Germany.

Thomas Ganslandt (T)

Heinrich-Lanz-Center for Digital Health, Medical Faculty Mannheim, University of Heidelberg, Mannheim, Germany.

Elena Sperk (E)

Department of Radiation Oncology, Universitätsmedizin Mannheim, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Germany.

Manuel Blessing (M)

Experimental Radiation Oncology, Department of Radiation Oncology, Universitätsmedizin Mannheim, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Mannheim, Germany.
Central Institute for Scientific Computing (IWR), Heidelberg University, Heidelberg, Germany.
Central Institute for Computer Engineering (ZITI), Heidelberg University, Heidelberg, Germany.

Jürgen Hesser (J)

Experimental Radiation Oncology, Department of Radiation Oncology, Universitätsmedizin Mannheim, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Mannheim, Germany.
Central Institute for Scientific Computing (IWR), Heidelberg University, Heidelberg, Germany.
Central Institute for Computer Engineering (ZITI), Heidelberg University, Heidelberg, Germany.

Grit Welzel (G)

Department of Radiation Oncology, Universitätsmedizin Mannheim, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Germany.

Frederik Wenz (F)

Department of Radiation Oncology, Universitätsmedizin Mannheim, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Germany.
Medical Center, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Frank Anton Giordano (FA)

Department of Radiation Oncology, Universitätsmedizin Mannheim, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Germany. Frank.Giordano@umm.de.

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