Subaxial Cervical Spine Injury in the Elderly and Treatment-Related Mortality - Anterior or Posterior Approach.

Subaxiale Halswirbelsäulenverletzungen des alten Menschen und therapiebedingte Mortalität – sind ventrale oder dorsale Operationsverfahren besser?

Journal

Zeitschrift fur Orthopadie und Unfallchirurgie
ISSN: 1864-6743
Titre abrégé: Z Orthop Unfall
Pays: Germany
ID NLM: 101308227

Informations de publication

Date de publication:
06 2021
Historique:
pubmed: 11 2 2020
medline: 16 6 2021
entrez: 11 2 2020
Statut: ppublish

Résumé

Subaxial cervical spine injury especially in the elderly can be associated to severe complications and disability. Until today there is no consensus concerning the best operative treatment. A potential superiority of anterior or posterior fixation is the subject of controversial discussions. The aim of this study was to compare the outcome of anterior and posterior fixation after subaxial cervical spine trauma in the elderly focussing on the postoperative mortality. A retrospective cohort analysis was performed to analyse the data of 43 patients. Especially mortality data were collected. A total of 43 patients was identified. Anterior fixation was performed in 21 patients, posterior fixation was performed in 22 patients. There were no significant differences between these groups. Although statistical significance was not reached, a slightly higher mortality was found among patients undergoing anterior fixation (52,4 vs. 31,8%). Furthermore the male sex, a higher age, translation injuries, long duration of operation and hospitalisation as well as postoperative complications were slightly associated to a higher mortality. Subaxial cervical spine trauma is associated to a high mortality in the elderly. Although neither anterior nor posterior fixation could show a significant superiority, every surgical decision making should be performed individually for each patient balancing the advantages and disadvantages of each method. Subaxiale Halswirbelsäulenverletzungen können besonders beim alten Patienten schwerwiegende Folgen haben. Weiterhin besteht jedoch Uneinigkeit hinsichtlich des optimalen Operationsverfahrens. Eine potenzielle Überlegenheit von ventralen oder dorsalen Strategien wird kontrovers diskutiert. Ziel dieser Studie war die Analyse des Outcomes nach ventralen und dorsalen Operationsverfahren im Rahmen subaxialer Halswirbelsäulenverletzungen beim alten Menschen unter besonderer Betrachtung der postoperativen Mortalität. Im Zuge einer retrospektiven Kohortenanalyse wurden die Daten von 43 Patienten ausgewertet. Erfasst wurden neben einem ventralen oder dorsalen Operationsverfahren besonders Daten bez. des postoperativen Überlebens. Von den 43 Patienten wurden 21 ventral und 22 dorsal stabilisiert. Es zeigte sich kein statistisch signifikanter Unterschied im Vergleich der Operationsverfahren. Ein erhöhtes Versterben (52,4 vs. 31,8%) konnte jedoch in der Gruppe der ventral operierten Patienten festgemacht werden. Ebenfalls war das männliche Geschlecht, ein hohes Alter, Translationsverletzungen, lange Operations- und Hospitalisierungsdauern sowie postoperative Komplikationen mit einer höheren Mortalität verbunden. Subaxiale Halswirbelsäulenverletzungen sind beim alten Menschen mit einer hohen Mortalität assoziiert. Auch wenn bisher kein Operationsverfahren eine grundsätzliche Überlegenheit aufweisen konnte, sollte eine gezielte Therapieevaluation bei jedem Patienten individuell unter Abwägen der Vor- und Nachteile der entsprechenden Behandlungsmethoden durchgeführt werden.

Sections du résumé

BACKGROUND
Subaxial cervical spine injury especially in the elderly can be associated to severe complications and disability. Until today there is no consensus concerning the best operative treatment. A potential superiority of anterior or posterior fixation is the subject of controversial discussions.
OBJECTIVES
The aim of this study was to compare the outcome of anterior and posterior fixation after subaxial cervical spine trauma in the elderly focussing on the postoperative mortality.
MATERIAL AND METHODS
A retrospective cohort analysis was performed to analyse the data of 43 patients. Especially mortality data were collected.
RESULTS
A total of 43 patients was identified. Anterior fixation was performed in 21 patients, posterior fixation was performed in 22 patients. There were no significant differences between these groups. Although statistical significance was not reached, a slightly higher mortality was found among patients undergoing anterior fixation (52,4 vs. 31,8%). Furthermore the male sex, a higher age, translation injuries, long duration of operation and hospitalisation as well as postoperative complications were slightly associated to a higher mortality.
CONCLUSIONS
Subaxial cervical spine trauma is associated to a high mortality in the elderly. Although neither anterior nor posterior fixation could show a significant superiority, every surgical decision making should be performed individually for each patient balancing the advantages and disadvantages of each method.
HINTERGRUND
Subaxiale Halswirbelsäulenverletzungen können besonders beim alten Patienten schwerwiegende Folgen haben. Weiterhin besteht jedoch Uneinigkeit hinsichtlich des optimalen Operationsverfahrens. Eine potenzielle Überlegenheit von ventralen oder dorsalen Strategien wird kontrovers diskutiert.
FRAGESTELLUNG
Ziel dieser Studie war die Analyse des Outcomes nach ventralen und dorsalen Operationsverfahren im Rahmen subaxialer Halswirbelsäulenverletzungen beim alten Menschen unter besonderer Betrachtung der postoperativen Mortalität.
MATERIAL UND METHODEN
Im Zuge einer retrospektiven Kohortenanalyse wurden die Daten von 43 Patienten ausgewertet. Erfasst wurden neben einem ventralen oder dorsalen Operationsverfahren besonders Daten bez. des postoperativen Überlebens.
ERGEBNISSE
Von den 43 Patienten wurden 21 ventral und 22 dorsal stabilisiert. Es zeigte sich kein statistisch signifikanter Unterschied im Vergleich der Operationsverfahren. Ein erhöhtes Versterben (52,4 vs. 31,8%) konnte jedoch in der Gruppe der ventral operierten Patienten festgemacht werden. Ebenfalls war das männliche Geschlecht, ein hohes Alter, Translationsverletzungen, lange Operations- und Hospitalisierungsdauern sowie postoperative Komplikationen mit einer höheren Mortalität verbunden.
SCHLUSSFOLGERUNG
Subaxiale Halswirbelsäulenverletzungen sind beim alten Menschen mit einer hohen Mortalität assoziiert. Auch wenn bisher kein Operationsverfahren eine grundsätzliche Überlegenheit aufweisen konnte, sollte eine gezielte Therapieevaluation bei jedem Patienten individuell unter Abwägen der Vor- und Nachteile der entsprechenden Behandlungsmethoden durchgeführt werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Subaxiale Halswirbelsäulenverletzungen können besonders beim alten Patienten schwerwiegende Folgen haben. Weiterhin besteht jedoch Uneinigkeit hinsichtlich des optimalen Operationsverfahrens. Eine potenzielle Überlegenheit von ventralen oder dorsalen Strategien wird kontrovers diskutiert.

Identifiants

pubmed: 32040968
doi: 10.1055/a-1101-9884
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

266-273

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest./Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Auteurs

Anna Kiskämper (A)

Department for Orthopaedic and Trauma Surgery, Cologne University Hospital.

Carolin Meyer (C)

Department for Spinal Surgery, Dusseldorf Schoen Hospital.

Lars Müller (L)

Department for Orthopaedic and Trauma Surgery, Cologne University Hospital.

Peer Eysel (P)

Department for Orthopaedic and Trauma Surgery, Cologne University Hospital.

Hildegard Christ (H)

Institute for Medical Statistics and Bioinformatics, Cologne University.

Gregor Stein (G)

Department for Orthopaedic, Trauma and Spinal Surgery, Helios Hospital Siegburg.

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