[The baseline assessment of the German National Cohort (NAKO Gesundheitsstudie): participation in the examination modules, quality assurance, and the use of secondary data].

Die Basiserhebung der NAKO Gesundheitsstudie: Teilnahme an den Untersuchungsmodulen, Qualitätssicherung und Nutzung von Sekundärdaten.

Journal

Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz
ISSN: 1437-1588
Titre abrégé: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz
Pays: Germany
ID NLM: 101181368

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2020
Historique:
pubmed: 13 2 2020
medline: 7 3 2020
entrez: 13 2 2020
Statut: ppublish

Résumé

The German National Cohort (NAKO) is an interdisciplinary health study aimed at elucidating causes for common chronic diseases and detecting their preclinical stages. This article provides an overview of design, methods, participation in the examinations, and their quality assurance based on the midterm baseline dataset (MBD) of the recruitment. More than 200,000 women and men aged 20-69 years derived from random samples of the German general population were recruited in 18 study centers (2014-2019). The data collection comprised physical examinations, standardized interviews and questionnaires, and the collection of biomedical samples for all participants (level 1). At least 20% of all participants received additional in-depth examinations (level 2), and 30,000 received whole-body magnet resonance imaging (MRI). Additional information will be collected through secondary data sources such as medical registries, health insurances, and pension funds. This overview is based on the MBD, which included 101,839 participants, of whom 11,371 received an MRI. The mean response proportion was 18%. The participation in the examinations was high with most of the modules performed by over 95%. Among MRI participants, 96% completed all 12 MRI sequences. More than 90% of the participants agreed to the use of complementary secondary and registry data. Individuals selected for the NAKO were willing to participate in all examinations despite the time-consuming program. The NAKO provides a central resource for population-based epidemiologic research and will contribute to developing innovative strategies for prevention, screening and prediction of chronic diseases.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
The German National Cohort (NAKO) is an interdisciplinary health study aimed at elucidating causes for common chronic diseases and detecting their preclinical stages. This article provides an overview of design, methods, participation in the examinations, and their quality assurance based on the midterm baseline dataset (MBD) of the recruitment.
METHODS METHODS
More than 200,000 women and men aged 20-69 years derived from random samples of the German general population were recruited in 18 study centers (2014-2019). The data collection comprised physical examinations, standardized interviews and questionnaires, and the collection of biomedical samples for all participants (level 1). At least 20% of all participants received additional in-depth examinations (level 2), and 30,000 received whole-body magnet resonance imaging (MRI). Additional information will be collected through secondary data sources such as medical registries, health insurances, and pension funds. This overview is based on the MBD, which included 101,839 participants, of whom 11,371 received an MRI.
RESULTS RESULTS
The mean response proportion was 18%. The participation in the examinations was high with most of the modules performed by over 95%. Among MRI participants, 96% completed all 12 MRI sequences. More than 90% of the participants agreed to the use of complementary secondary and registry data.
DISCUSSION CONCLUSIONS
Individuals selected for the NAKO were willing to participate in all examinations despite the time-consuming program. The NAKO provides a central resource for population-based epidemiologic research and will contribute to developing innovative strategies for prevention, screening and prediction of chronic diseases.

Identifiants

pubmed: 32047976
doi: 10.1007/s00103-020-03093-z
pii: 10.1007/s00103-020-03093-z
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

254-266

Auteurs

Sabine Schipf (S)

Institut für Community Medicine, Abteilung SHIP-KEF, Universitätsmedizin Greifswald, Walther-Rathenau-Str. 48, 17489, Greifswald, Deutschland. sabine.schipf@uni-greifswald.de.

Gina Schöne (G)

Abteilung 2 - Epidemiologie und Gesundheitsmonitoring, Robert Koch-Institut, Berlin, Deutschland.

Börge Schmidt (B)

Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland.

Kathrin Günther (K)

Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.

Gunthard Stübs (G)

Institut für Community Medicine, Abteilung für Versorgungsepidemiologie und Community Health, Universitätsmedizin Greifswald, Walther-Rathenau-Str. 48, 17489, Greifswald, Deutschland.

Karin H Greiser (KH)

Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

Fabian Bamberg (F)

Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.

Claudia Meinke-Franze (C)

Institut für Community Medicine, Abteilung SHIP-KEF, Universitätsmedizin Greifswald, Walther-Rathenau-Str. 48, 17489, Greifswald, Deutschland.

Heiko Becher (H)

Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg-Eppendorf, Deutschland.

Klaus Berger (K)

Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland.

Hermann Brenner (H)

Abteilung für Klinische Epidemiologie und Altersforschung, Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

Stefanie Castell (S)

Abteilung Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung, Braunschweig, Deutschland.

Antje Damms-Machado (A)

Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

Beate Fischer (B)

Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland.

Claus-Werner Franzke (CW)

Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.

Julia Fricke (J)

Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin, Berlin, Deutschland.

Sylvia Gastell (S)

NAKO Studienzentrum, Deutsches Institut für Ernährungsforschung Potsdam-Rehbrücke, Nuthetal, Deutschland.

Matthias Günther (M)

Fraunhofer MEVIS-Institut for Medical Image Computing, Bremen, German Faculty of Physics and Electronics, University of Bremen, Bremen, Deutschland.

Wolfgang Hoffmann (W)

Institut für Community Medicine, Abteilung für Versorgungsepidemiologie und Community Health, Universitätsmedizin Greifswald, Walther-Rathenau-Str. 48, 17489, Greifswald, Deutschland.

Bernd Holleczek (B)

Krebsregister Saarland, Saarbrücken, Deutschland.

Lina Jaeschke (L)

Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland.

Annika Jagodzinski (A)

Klinik für Allgemeine und Interventionelle Kardiologie, Universitäres Herz- und Gefäßzentrum Hamburg-Eppendorf, Hamburg-Eppendorf, Deutschland.
Epidemiologisches Studienzentrum, Universitätsklinikum Hamburg - Eppendorf, Hamburg-Eppendorf, Deutschland.
Deutsches Zentrum für Herzkreislaufforschung, Standort Hamburg/Lübeck/Kiel, Deutschland.

Karl-Heinz Jöckel (KH)

Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland.

Rudolf Kaaks (R)

Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

Hans-Ulrich Kauczor (HU)

Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

Yvonne Kemmling (Y)

Abteilung Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung, Braunschweig, Deutschland.

Alexander Kluttig (A)

Institut für Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Deutschland.

Lilian Krist (L)

Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin, Berlin, Deutschland.

Bärbel Kurth (B)

Abteilung 2 - Epidemiologie und Gesundheitsmonitoring, Robert Koch-Institut, Berlin, Deutschland.

Oliver Kuß (O)

Institut für Biometrie und Epidemiologie, Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.

Nicole Legath (N)

Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland.

Michael Leitzmann (M)

Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland.

Wolfgang Lieb (W)

Institut für Epidemiologie, Christian-Albrechts-Universität, Kiel, Deutschland.

Jakob Linseisen (J)

Lehrstuhl für Epidemiologie am UNIKA-T, Ludwig-Maximilians-Universität München, Augsburg, Deutschland.

Markus Löffler (M)

Institut für Medizinische Informatik, Statistik, und Epidemiologie (IMISE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.
Institut für Statistik, Fachbereich Mathematik und Informatik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland.

Karin B Michels (KB)

Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.

Rafael Mikolajczyk (R)

Institut für Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Deutschland.

Iris Pigeot (I)

Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.
Institut für Statistik, Fachbereich Mathematik und Informatik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland.

Ulrich Mueller (U)

Kompetenzzentrum Mortalitäts-Follow-up in der NAKO Gesundheitsstudie, Bundesinstitut für Bevölkerungsforschung, Wiesbaden, Deutschland.

Annette Peters (A)

Institut für Epidemiologie, Helmholtz Zentrum München - Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt, Neuherberg, Deutschland.

Stefan Rach (S)

Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.

Tamara Schikowski (T)

IUF - Leibniz Institut für umweltmedizinische Forschung gGmbH, Düsseldorf, Deutschland.

Matthias B Schulze (MB)

Abteilung Molekulare Epidemiologie, Deutsches Institut für Ernährungsforschung Potsdam Rehbrücke, Nuthetal, Deutschland.

Christoph Stallmann (C)

Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung (ISMG), Medizinische Fakultät, Universitätsklinikum Magdeburg A. ö. R., Magdeburg, Deutschland.

Andreas Stang (A)

Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland.

Enno Swart (E)

Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung (ISMG), Medizinische Fakultät, Universitätsklinikum Magdeburg A. ö. R., Magdeburg, Deutschland.

Sabine Waniek (S)

Institut für Epidemiologie, Christian-Albrechts-Universität, Kiel, Deutschland.

Kerstin Wirkner (K)

Institut für Medizinische Informatik, Statistik, und Epidemiologie (IMISE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.

Henry Völzke (H)

Institut für Community Medicine, Abteilung SHIP-KEF, Universitätsmedizin Greifswald, Walther-Rathenau-Str. 48, 17489, Greifswald, Deutschland.

Tobias Pischon (T)

Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland.
Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Partnerstandort Berlin, Deutschland.
MDC/BIH Biobank, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC) und Berlin Institute of Health (BIH), Berlin, Deutschland.

Wolfgang Ahrens (W)

Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.
Institut für Statistik, Fachbereich Mathematik und Informatik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland.

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