[Cardiovascular infections - recent progress and future challenges].

Kardiovaskuläre Infektionen – ein Update.

Journal

Deutsche medizinische Wochenschrift (1946)
ISSN: 1439-4413
Titre abrégé: Dtsch Med Wochenschr
Pays: Germany
ID NLM: 0006723

Informations de publication

Date de publication:
04 2020
Historique:
entrez: 3 4 2020
pubmed: 3 4 2020
medline: 16 12 2020
Statut: ppublish

Résumé

Patients with previous endocarditis are at highest risk of infective endocarditis (266-fold compared to the general population) - preventive strategies are of particular importance in this patient subgroup. Patients with community-acquired E. faecalis bacteremia should undergo transesophageal echocardiography - according to a recent study the prevalence of endocarditis may be ≥ 20 % in this setting. Several smaller observational studies suggest an association between E. faecalis endocarditis and colorectal neoplasias - colonoscopy should therefore be offered to patients with newly diagnosed E. faecalis endocarditis (particularly in patients with unknown portal of entry). The non-inferiority of partial oral endocarditis treatment has been demonstrated in a selected subgroup of patients characterized by a stable condition/course, small vegetations and the absence of perivalvular complications. Uncritical and early oralisation of endocarditis treatment in patients not fulfilling these criteria may lead to adverse treatment outcomes. Approximately one out three patients with a left ventricular assist device (LVAD) will suffer from LVAD-related infections during the first year after implantation. Appropriate antibiotic treatment and adequate surgical debridement are essential management strategies. Aus der Hochrisikogruppe der Endokarditis-prädisponierenden Erkrankungen sticht die durchgemachte Endokarditis (Risiko 266-fach) hervor – Präventionsmaßnahmen wie gute Oral-/Zahnhygiene, Antibiotikaprophylaxe bei orodentalen Eingriffen und Aufklärung sind essenziell. Bei Patienten mit ambulant erworbener E. faecalis-Bakteriämie sollte eine transösophageale Echokardiografie durchgeführt werden – laut neueren Untersuchungen beträgt die Endokarditisprävalenz in dieser Patientengruppe > 20 %. Es verdichten sich die Hinweise, dass eine Assoziation zwischen E. faecalis-Endokarditis und kolorektalen Karzinomen bzw. Adenomen mit Dysplasiezeichen existiert. ORALE THERAPIE DER ENDOKARDITIS?:  Die Nichtunterlegenheit einer oralen Sequenztherapie bei Endokarditispatienten ist bislang nur für eine sehr ausgewählte Subgruppe (stabiler Verlauf, kleine Vegetation, keine paravalvulären Komplikationen) gezeigt. Eine frühe und unkritische Oralisierung der Antibiotika birgt die Gefahr schlechterer Behandlungsergebnisse. KUNSTHERZINFEKTIONEN/INFEKTIONEN LINKSVENTRIKULäRER ASSIST-DEVICES:  Kunstherzinfektionen/Infektionen linksventrikulärer Assist-Devices (LVAD) treten bei einem Drittel der Patienten im Laufe des ersten Jahres nach der Implantation auf. Neben einer suffizienten Antibiotikatherapie ist ggf. ein chirurgisches Débridement erforderlich.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Aus der Hochrisikogruppe der Endokarditis-prädisponierenden Erkrankungen sticht die durchgemachte Endokarditis (Risiko 266-fach) hervor – Präventionsmaßnahmen wie gute Oral-/Zahnhygiene, Antibiotikaprophylaxe bei orodentalen Eingriffen und Aufklärung sind essenziell.

Identifiants

pubmed: 32236924
doi: 10.1055/a-0968-0844
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

448-452

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Auteurs

Siegbert Rieg (S)

Abteilung Infektiologie, Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum Freiburg.

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