Population-based study of autoimmune hepatitis and primary biliary cholangitis in Germany: rising prevalences based on ICD codes, yet deficits in medical treatment.

Populationsbasierte Analyse von autoimmuner Hepatitis und primär biliärer Cholangitis in Deutschland: ansteigende Prävalenzen basierend auf ICD Codes, aber Defizite bei der medikamentösen Therapie.

Journal

Zeitschrift fur Gastroenterologie
ISSN: 1439-7803
Titre abrégé: Z Gastroenterol
Pays: Germany
ID NLM: 0033370

Informations de publication

Date de publication:
May 2020
Historique:
entrez: 12 5 2020
pubmed: 12 5 2020
medline: 21 5 2020
Statut: ppublish

Résumé

 Population-based data on the prevalence of and real-life treatment for the autoimmune liver diseases (AILD), primary biliary cholangitis (PBC) and autoimmune hepatitis (AIH), are scarce, and such knowledge may help to improve patient care.  Data of 8.1 million individuals having health insurance with the "Techniker Krankenkasse," the largest German health insurer, were analyzed with regard to the prevalence of and prescribed medication for AILD in Germany from 2011 until 2014. Patients with viral hepatitis B infection (HBV) and alcoholic liver cirrhosis (ALC) served as control groups. Case definition was based on ICD codes.  The prevalences of PBC and AIH were 36.9/100 000 inhabitants (95 % CI: 35.6-38.2) and 23.0/100 000 inhabitants (95 % CI: 22.0-24.0) in 2014, respectively. The prevalences of AILD increased from 2011 to 2014 (for PBC by 31 % and for AIH by 29 %), with the largest increase for male patients with PBC. In contrast, the prevalence of HBV declined while that of ALC remained stable. The analysis of prescribed real-life treatment revealed considerable deviations from standard treatment recommendations. Specifically, in older patients with PBC or AIH, undertreatment was common.  The prevalence of PBC and AIH based on ICD codes is increasing in Germany. The analysis of real-life treatment in this large and population-based cohort points to the unmet need to improve the implementation of treatment guidelines for autoimmune liver diseases in the broader medical community.  Es gibt nur wenige populationsbasierte Studien zur Prävalenz und zur „Real-Life“-Therapie der autoimmunen Lebererkrankungen Primär Biliäre Cholangitis (PBC) und Autoimmune Hepatitis (AIH).  Es wurden 8,1 Millionen Versichertendaten der Techniker Krankenkasse analysiert bezüglich der Prävalenz und rezeptierten Medikation von Patienten mit autoimmunen Lebererkrankungen in Deutschland von 2011 bis 2014. Patienten mit einer Virushepatitis-B-Infektion (HBV) und mit alkoholischer Leberzirrhose (C2 LZX) dienten als Kontrollgruppen. Die Patienten wurden anhand von ICD-Codes identifiziert.  Die PBC und die AIH weisen in Deutschland im Jahr 2014 eine Prävalenz von 36,9 pro 100 000 Einwohner (95 %-KI: 35,6–38,2) beziehungsweise 23,0 pro 100 000 Einwohner (95 %-KI: 22,0–24,0) auf. Die Prävalenz autoimmuner Lebererkrankungen stieg von 2011 bis 2014 an (für die PBC um 31 % und für die AIH um 29 %), wobei männliche PBC-Patienten den stärksten Anstieg aufwiesen. Die Prävalenz von HBV und C2 LZX nahm ab beziehungsweise blieb stabil. Eine Analyse der „Real-Life“-Therapie der autoimmunen Lebererkrankungen ergab erhebliche Abweichungen von Therapieleitlinien; insbesondere bei älteren AIH- und PBC-Patienten lag eine Untertherapie vor.  Die Prävalenz der PBC und AIH basierend auf ICD-Codes steigt in Deutschland an. Die populationsbasierte Analyse der „Real-Life“-Therapie autoimmuner Lebererkrankungen in Deutschland weist auf Defizite in der breiten medizinischen Versorgung hinsichtlich der Umsetzung von Therapieleitlinien hin.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
 Population-based data on the prevalence of and real-life treatment for the autoimmune liver diseases (AILD), primary biliary cholangitis (PBC) and autoimmune hepatitis (AIH), are scarce, and such knowledge may help to improve patient care.
METHODS METHODS
 Data of 8.1 million individuals having health insurance with the "Techniker Krankenkasse," the largest German health insurer, were analyzed with regard to the prevalence of and prescribed medication for AILD in Germany from 2011 until 2014. Patients with viral hepatitis B infection (HBV) and alcoholic liver cirrhosis (ALC) served as control groups. Case definition was based on ICD codes.
RESULTS RESULTS
 The prevalences of PBC and AIH were 36.9/100 000 inhabitants (95 % CI: 35.6-38.2) and 23.0/100 000 inhabitants (95 % CI: 22.0-24.0) in 2014, respectively. The prevalences of AILD increased from 2011 to 2014 (for PBC by 31 % and for AIH by 29 %), with the largest increase for male patients with PBC. In contrast, the prevalence of HBV declined while that of ALC remained stable. The analysis of prescribed real-life treatment revealed considerable deviations from standard treatment recommendations. Specifically, in older patients with PBC or AIH, undertreatment was common.
CONCLUSION CONCLUSIONS
 The prevalence of PBC and AIH based on ICD codes is increasing in Germany. The analysis of real-life treatment in this large and population-based cohort points to the unmet need to improve the implementation of treatment guidelines for autoimmune liver diseases in the broader medical community.
HINTERGRUND UNASSIGNED
 Es gibt nur wenige populationsbasierte Studien zur Prävalenz und zur „Real-Life“-Therapie der autoimmunen Lebererkrankungen Primär Biliäre Cholangitis (PBC) und Autoimmune Hepatitis (AIH).
METHODEN METHODS
 Es wurden 8,1 Millionen Versichertendaten der Techniker Krankenkasse analysiert bezüglich der Prävalenz und rezeptierten Medikation von Patienten mit autoimmunen Lebererkrankungen in Deutschland von 2011 bis 2014. Patienten mit einer Virushepatitis-B-Infektion (HBV) und mit alkoholischer Leberzirrhose (C2 LZX) dienten als Kontrollgruppen. Die Patienten wurden anhand von ICD-Codes identifiziert.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
 Die PBC und die AIH weisen in Deutschland im Jahr 2014 eine Prävalenz von 36,9 pro 100 000 Einwohner (95 %-KI: 35,6–38,2) beziehungsweise 23,0 pro 100 000 Einwohner (95 %-KI: 22,0–24,0) auf. Die Prävalenz autoimmuner Lebererkrankungen stieg von 2011 bis 2014 an (für die PBC um 31 % und für die AIH um 29 %), wobei männliche PBC-Patienten den stärksten Anstieg aufwiesen. Die Prävalenz von HBV und C2 LZX nahm ab beziehungsweise blieb stabil. Eine Analyse der „Real-Life“-Therapie der autoimmunen Lebererkrankungen ergab erhebliche Abweichungen von Therapieleitlinien; insbesondere bei älteren AIH- und PBC-Patienten lag eine Untertherapie vor.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
 Die Prävalenz der PBC und AIH basierend auf ICD-Codes steigt in Deutschland an. Die populationsbasierte Analyse der „Real-Life“-Therapie autoimmuner Lebererkrankungen in Deutschland weist auf Defizite in der breiten medizinischen Versorgung hinsichtlich der Umsetzung von Therapieleitlinien hin.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
 Es gibt nur wenige populationsbasierte Studien zur Prävalenz und zur „Real-Life“-Therapie der autoimmunen Lebererkrankungen Primär Biliäre Cholangitis (PBC) und Autoimmune Hepatitis (AIH).

Identifiants

pubmed: 32392605
doi: 10.1055/a-1135-9306
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

431-438

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

AK and RL are employees of the “Techniker Krankenkasse.” MS, AA, AWL, and CS do not have any conflicts of interest.

Auteurs

Marcial Sebode (M)

I. Department of Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.
European Reference Network on Rare Hepatological Diseases (ERN RARE-LIVER).

Angela Kloppenburg (A)

Techniker Krankenkasse, Hamburg, Germany.

Annette Aigner (A)

Institute of Medical Biometry and Epidemiology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.
Institute of Biometry and Clinical Epidemiology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany.

Ansgar W Lohse (AW)

I. Department of Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.
European Reference Network on Rare Hepatological Diseases (ERN RARE-LIVER).

Christoph Schramm (C)

I. Department of Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.
European Reference Network on Rare Hepatological Diseases (ERN RARE-LIVER).
Martin Zeitz Center for Rare Diseases, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.

Roland Linder (R)

Techniker Krankenkasse, Hamburg, Germany.

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