[Imminent fracture of the tibia due to an osteolytic lesion caused by an intraosseous tenosynovial giant cell tumor : An unusual clinico-histopathological constellation].
Stabilitätsgefährdende Osteolyse der Tibia durch einen intraossären tenosynovialen Riesenzelltumor : Eine außergewöhnliche klinisch-histopathologische Konstellation.
Amputation stump
Composite osteosynthesis
Exoprosthesis
Osteolysis
TSGCT
Journal
Der Orthopade
ISSN: 1433-0431
Titre abrégé: Orthopade
Pays: Germany
ID NLM: 0331266
Informations de publication
Date de publication:
Mar 2021
Mar 2021
Historique:
pubmed:
27
6
2020
medline:
5
3
2021
entrez:
27
6
2020
Statut:
ppublish
Résumé
The tenosynovial giant cell tumor is a rare disease of the joint mucosa, tendon sheaths and bursa. We report on the rare constellation of an intraosseous manifestation of the proximal tibia of a lower leg stump after Burgess amputation as a result of a locally uncontrollable tenosynovial giant cell tumor of the upper ankle. The curettage of the local findings and operative stabilization through an intramedullary composite osteosynthesis led to an early rehabilitation of the exoprosthesis care with regaining patient autonomy. Der tenosynoviale Riesenzelltumor (TSGCT) ist eine seltene gutartige Erkrankung von Gelenkschleimhäuten, Sehnenscheiden und Schleimbeuteln. Wir berichten über die ungewöhnliche Konstellation einer intraossären Manifestation der proximalen Tibia eines Unterschenkelstumpfes nach Burgess-Amputation infolge eines lokal nicht beherrschbaren tenosynovialen Riesenzelltumors des oberen Sprunggelenkes. Die Kürettage des Lokalbefundes und die operative Stabilisierung durch eine intramedulläre Verbundosteosynthese führten zu einer frühzeitigen Rehabilitation der Exoprothesenversorgung mit Wiedererlangung der Patientenautonomie.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Der tenosynoviale Riesenzelltumor (TSGCT) ist eine seltene gutartige Erkrankung von Gelenkschleimhäuten, Sehnenscheiden und Schleimbeuteln. Wir berichten über die ungewöhnliche Konstellation einer intraossären Manifestation der proximalen Tibia eines Unterschenkelstumpfes nach Burgess-Amputation infolge eines lokal nicht beherrschbaren tenosynovialen Riesenzelltumors des oberen Sprunggelenkes. Die Kürettage des Lokalbefundes und die operative Stabilisierung durch eine intramedulläre Verbundosteosynthese führten zu einer frühzeitigen Rehabilitation der Exoprothesenversorgung mit Wiedererlangung der Patientenautonomie.
Identifiants
pubmed: 32588099
doi: 10.1007/s00132-020-03936-2
pii: 10.1007/s00132-020-03936-2
pmc: PMC7925330
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
237-243Références
Dal Cin P, Sciot R, Samson I, De Smet L, De Wever I, Van Damme B, Van den Berghe H (1994) Cytogenetic characterization of tenosynovial giant cell tumors (nodular tenosynovitis). Cancer Res 54:3986–3987
De Ponti A, Sansone V, Malcherè M (2003) Result of arthroscopic treatment of pigmented villonodular synovitis of the knee. Arthroscopy 19:602–607. https://doi.org/10.1016/s0749-8063(03)00127-0
doi: 10.1016/s0749-8063(03)00127-0
pubmed: 12861198
Dundar A, Young JR, Wenger DE, Inwards CY, Broski SM (2020) Unusual manifestations of diffuse-type tenosynovial giant cell tumor in two patients: importance of radiologic-pathologic correlation. Skeletal Radiol 49:483–489. https://doi.org/10.1007/s00256-019-03325-7
doi: 10.1007/s00256-019-03325-7
pubmed: 31656976
Imakiire N, Fujino T, Morii T, Honya K, Mochizuki K, Satomi K, Fujioka Y (2011) Malignant pigmented Villonodular synovitis in the knee—report of a case with rapid clinical progression. Open Orthop J 5:13–16. https://doi.org/10.2174/1874325001105010013
doi: 10.2174/1874325001105010013
pubmed: 21270951
pmcid: 3027190
Jendrissek KA, Hotfiel T, Swoboda B, Söder S, Janka R (2016) Pigmentierte villonoduläre Synovialitis. Z Rheumatol 75:157–165. https://doi.org/10.1007/s00393-015-0028-4
doi: 10.1007/s00393-015-0028-4
pubmed: 26768272
Ma X, Shi G, Xia C, Liu H, He J, Jin W (2013) Pigmented villonodular synovitis: a retrospective study of seventy five cases (eighty one joints). Int Orthop 37:1165–1170. https://doi.org/10.1007/s00264-013-1858-9
doi: 10.1007/s00264-013-1858-9
pubmed: 23503697
pmcid: 3664172
Myers BW, Masi AT (1980) Pigmented villonodular synovitis and tenosynovitis: a clinical epidemiologic study of 166 cases and literature review. Medicine 59:223–238
doi: 10.1097/00005792-198005000-00004
Safaee M, Oh T, Sun MZ, Parsa AT, McDermott MW, El-Sayed IH, Bloch O (2015) Pigmented villonodular synovitis of the temporomandibular joint with intracranial extension: a case series and systematic review. Head Neck 37:1213–1224. https://doi.org/10.1002/hed.23717
doi: 10.1002/hed.23717
pubmed: 24764167
Stevenson JD, Jaiswal A, Gregory JJ, Mangham DC, Cribb G, Cool P (2013) Diffuse pigmented villonodular synovitis (diffuse-type giant cell tumour) of the foot and ankle. Bone Joint J 95-B:384–390. https://doi.org/10.1302/0301-620X.95B3.30192
doi: 10.1302/0301-620X.95B3.30192
pubmed: 23450025
West RB, Rubin BP, Miller MA, Subramanian S, Kaygusuz G, Montgomery K, Zhu S, Marinelli RJ, De Luca A, Downs-Kelly E, Goldblum JR, Corless CL, Brown PO, Gilks CB, Nielsen TO, Huntsman D, van de Rijn M (2006) A landscape effect in tenosynovial giant-cell tumor from activation of CSF1 expression by a translocation in a minority of tumor cells. Proc Natl Acad Sci USA 103:690–695. https://doi.org/10.1073/pnas.0507321103
doi: 10.1073/pnas.0507321103
pubmed: 16407111
Xie G, Jiang N, Liang C, Zeng J, Chen Z, Xu Q, Qi R, Chen Y, Yu B (2015) Pigmented Villonodular Synovitis: a retrospective multicenter study of 237 cases. PLoS ONE. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0121451
doi: 10.1371/journal.pone.0121451
pubmed: 26714313
pmcid: 4700993