Suitability of virtual plaster models superimposed with the lateral cephalogram for guided paramedian orthodontic mini-implant placement with regard to the bone support.

Eignung virtuell überlagerter Situationsmodelle und korrespondierender Fernröntgenseitenaufnahmen zur schablonengeführten Mini-Implantat-Insertion unter Berücksichtigung des Knochenangebots.

Journal

Journal of orofacial orthopedics = Fortschritte der Kieferorthopadie : Organ/official journal Deutsche Gesellschaft fur Kieferorthopadie
ISSN: 1615-6714
Titre abrégé: J Orofac Orthop
Pays: Germany
ID NLM: 9713484

Informations de publication

Date de publication:
Sep 2020
Historique:
received: 13 12 2019
accepted: 12 03 2020
pubmed: 8 7 2020
medline: 26 8 2020
entrez: 8 7 2020
Statut: ppublish

Résumé

The purpose of this study was twofold: first, to evaluate the precision of guided orthodontic mini-implant (OMI) placement planned on virtual superimposition of plaster models and lateral cephalograms with regard to the bone support and, second, to investigate the effects of silicone guide extension. A total of 40 OMIs were placed in the paramedian area of the anterior palates of 20 cadaver heads. Digitalized models and the corresponding lateral cephalograms were superimposed for planning the OMI positions, and tooth-supported (TS) and soft-tissue-supported (STS) templates were manufactured. Thereafter, postoperative cone beam computed tomography (CBCT) was performed, and the straight (A) and right-angle distance (B) from the implant tip to the nasal floor, the distance from the implant shoulder to the hard palate (C) and the angle (α) between the implant and palate plane with the preoperative (T0) and postoperative (T1) positions were measured. The postoperative distances A, B, and C were less than the planned implant positions. However, significant difference between T0 and T1 was only noted in terms of distance A using the TS templates (T0: 4.7 ± 2.3 mm, T1: 3.0 ± 2.3 mm; p = 0.008) and distance B using the STS template (T0: 3.1 ± 3.5 mm, T1: 2.3 ± 3.2 mm; p = 0.041). There were no significant differences in all average deviations (∆ Ceph/CBCT) between the two templates. Guided OMI placement planned by virtual superimposition of digitized models and the corresponding lateral cephalogram is fundamentally feasible. However, the position closer to the nasal floor needs critical assessment for correct implantation. The silicone template expansion seems to have only a minor effect on transfer accuracy. ZWECK: Die Studie verfolgte 2 Ziele: Zum einen wurde die Übertragungspräzision einer schablonengeführten Insertion kieferorthopädischer Mini-Implantate (OMI) basierend auf einer virtuellen Planung von überlagerten Situationsmodellen und korrespondierenden FRS(Fernröntgenseiten)-Aufnahmen unter Berücksichtigung des Knochenangebots bewertet, zum anderen wurde der Einfluss der Ausdehnung der Bohrschablone untersucht. Insgesamt wurden 40 OMIs paramedian in den anterioren Gaumen von 20 Körperspendern inseriert. Zuvor waren digitalisierte Modelle und korrespondierende FRS-Aufnahmen miteinander überlagert und darauf basierend zahn- (ZGS) und schleimhautgetragene Schablonen (SGS) für die Insertion hergestellt worden. Nach der Insertion erfolgte eine digitale Volumentomographie (DVT). Anschließend wurden der direkte Abstand (A) sowie der rechtwinklige Abstand (B) zum Nasenboden sowie der Abstand der Implantatschulter zum Gaumen (C) und der Winkel zwischen Implantat und Gaumen (α) in der präoperativen Planung (T0) und der postoperativen Implantatposition (T1) gemessen. Die postoperativen Abstände A, B und C im DVT waren geringer als in der FRS-basierten Planung. Jedoch wurden signifikante Unterschiede zwischen T0 und T1 nur für Abstand A nur nach Verwendung der ZGS (T0: 4,7 ± 2,3 mm, T1: 3,0 ± 2,3 mm; p = 0,008) und für Abstand B unter zur Hilfenahme der SGS (T0: 3,1 ± 3,5 mm, T1: 2,3 ± 3,2 mm; p = 0,041) festgestellt. Hinsichtlich der Übertragungsgenauigkeit (∆ FRS/DVT) gab es keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden Schablonen. Die schablonengeführte OMI-Insertion basierend auf der virtuellen Überlagerung digitalisierter Modelle und korrespondierender FRS-Aufnahmen ist grundsätzlich möglich, allerdings der kürzere Abstand zum Nasenboden verlangt eine entsprechende Berücksichtigung bei der Planung. Die Ausdehnung der Bohrschablone hat nur einen geringen Effekt auf die Übertragungsgenauigkeit.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZWECK: Die Studie verfolgte 2 Ziele: Zum einen wurde die Übertragungspräzision einer schablonengeführten Insertion kieferorthopädischer Mini-Implantate (OMI) basierend auf einer virtuellen Planung von überlagerten Situationsmodellen und korrespondierenden FRS(Fernröntgenseiten)-Aufnahmen unter Berücksichtigung des Knochenangebots bewertet, zum anderen wurde der Einfluss der Ausdehnung der Bohrschablone untersucht.

Identifiants

pubmed: 32632653
doi: 10.1007/s00056-020-00238-2
pii: 10.1007/s00056-020-00238-2
pmc: PMC7442770
doi:

Substances chimiques

Dental Implants 0

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

340-349

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Auteurs

Stephan Christian Möhlhenrich (SC)

Department of Orthodontics, University of Witten/Herdecke, Alfred-Herrhausen-Str. 45, 58455, Witten, Germany. stephan.moehlhenrich@uni-wh.de.

Maximilian Brandt (M)

Private Practice for Orthodontics, Blumenstraße 29, 73728, Esslingen, Germany.

Kristian Kniha (K)

Department of Oral and Maxillofacial Surgery, University Hospital of Aachen, Pauwelsstraße 30, 52074, Aachen, Germany.

Anna Bock (A)

Department of Oral and Maxillofacial Surgery, University Hospital of Aachen, Pauwelsstraße 30, 52074, Aachen, Germany.

Andreas Prescher (A)

Institute of Molecular and Cellular Anatomy, Medical Faculty, RWTH-Aachen, Pauwelsstraße 30, 52074, Aachen, Germany.

Frank Hölzle (F)

Department of Oral and Maxillofacial Surgery, University Hospital of Aachen, Pauwelsstraße 30, 52074, Aachen, Germany.

Ali Modabber (A)

Department of Oral and Maxillofacial Surgery, University Hospital of Aachen, Pauwelsstraße 30, 52074, Aachen, Germany.

Golamreza Danesh (G)

Department of Orthodontics, University of Witten/Herdecke, Alfred-Herrhausen-Str. 45, 58455, Witten, Germany.

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