Application of Contrast-Enhanced Ultrasound to Detect Hepatic Hydrothorax in Patients with Liver Cirrhosis.

Die Anwendung von Kontrastmittelsonografie zur Detektion eines hepatischen Hydrothorax in Patienten mit Leberzirrhose.

Journal

Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980)
ISSN: 1438-8782
Titre abrégé: Ultraschall Med
Pays: Germany
ID NLM: 8303585

Informations de publication

Date de publication:
Oct 2022
Historique:
pubmed: 17 7 2020
medline: 12 10 2022
entrez: 17 7 2020
Statut: ppublish

Résumé

 Hepatic hydrothorax (HH) is defined as transudate in the pleural cavity in patients with decompensated liver cirrhosis (DC) without concomitant cardiopulmonary or pleural disease. It is associated with high short-term mortality. HH can evolve via translocation through diaphragmatic gaps. The aim of this study was to evaluate the feasibility and safety of injecting ultrasound contrast medium into the peritoneal cavity to detect HH.  This study included patients with concomitant ascites and pleural effusion who were admitted to our hospital between March 2009 and February 2019. A peritoneal catheter was inserted and ultrasound contrast medium was injected into the peritoneal cavity. In parallel, the peritoneal and pleural cavities were monitored for up to 10 minutes.  Overall, 43 patients were included. The median age was 60 years and the majority of patients were male (n = 32, 74 %). Most patients presented with right-sided pleural effusion (n = 32, 74 %), 3 (7 %) patients with left-sided and 8 (19 %) patients had bilateral pleural effusion. In 12 (28 %) patients ascites puncture was not safe due to low volume ascites. Thus, the procedure could be performed in 31 (72 %) patients. No adverse events occurred. In 16 of 31 (52 %) patients we could visualize a trans-diaphragmic flow of microbubbles. The median time until transition was 120 seconds.  Our clinical real-world experience supports the safety and feasibility of intraperitoneal ultrasound contrast medium application to detect HH in patients with DC, as a non-radioactive real-time visualization of HH. Our study comprises the largest cohort and longest experience using this method to date. ZIEL:  Der hepatische Hydrothorax (HH) ist definiert als pleurales Transsudat in Patienten mit dekompensierter Leberzirrhose (DC) ohne begleitende kardiopulmonale oder pleurale Erkrankungen. Er geht mit einer hohen Sterblichkeitsrate einher. Der HH kann durch Flüssigkeitstranslokation durch diaphragmale Lücken entstehen. Ziel dieser Studie war es, die Durchführbarkeit und Sicherheit der intraperitonealen Ultraschallkontrastmittelinjektion zur Detektion eines HH zu evaluieren.  Die Studie umfasste Patienten mit simultanem Aszites und Pleuraergüssen, die zwischen März 2009 und Februar 2019 in unserer Klinik stationär waren. Nach Anlage eines Peritonealkatheters erfolgte die Injektion von Ultraschallkontrastmittel in die Peritonealhöhle. Parallel wurden Peritoneal- und Pleurahöhlen für bis zu 10 Minuten gemonitort.  Insgesamt wurden 43 Patienten eingeschlossen. Das Durchschnittsalter betrug 60 Jahre, wobei die Mehrheit der Patienten männlich war (n = 32, 74 %). Die meisten Patienten wiesen rechtsseitige Pleuraergüsse auf (n = 32, 74 %), 3 Patienten (7 %) linksseitige und 8 Patienten (19 %) hatten beidseitige Pleuraergüsse. In 12 Patienten (28 %) war eine Aszitespunktion aufgrund zu geringer Aszitesmengen nicht sicher. Die Prozedur wurde so in 31 Patienten (72 %) durchgeführt. Es ereigneten sich keinerlei unerwünschte Ereignisse. In 16 der 31 Patienten (52 %) konnte ein transdiaphragmaler Fluss von Mikrobubbles beobachtet werden. Die mediane Zeit bis zum Übertritt betrug 120 Sekunden.  Unsere Real-World-klinischen Erfahrungen unterstützen die Sicherheit und Durchführbarkeit der intraperitonealen Ultraschallkontrastmittelapplikation zur Detektion des HH in Patienten mit DC als nichtradioaktive Echtzeit-Untersuchung. Wir berichten über die bisher größte Kohorte und die längsten Erfahrungen in der Anwendung dieser Methodik.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL:  Der hepatische Hydrothorax (HH) ist definiert als pleurales Transsudat in Patienten mit dekompensierter Leberzirrhose (DC) ohne begleitende kardiopulmonale oder pleurale Erkrankungen. Er geht mit einer hohen Sterblichkeitsrate einher. Der HH kann durch Flüssigkeitstranslokation durch diaphragmale Lücken entstehen. Ziel dieser Studie war es, die Durchführbarkeit und Sicherheit der intraperitonealen Ultraschallkontrastmittelinjektion zur Detektion eines HH zu evaluieren.

Identifiants

pubmed: 32674185
doi: 10.1055/a-1189-2937
doi:

Substances chimiques

Contrast Media 0

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

473-478

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Victoria Therese Mücke (VT)

Department of Internal Medicine 1, Hospital of the Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.

Daniel Fitting (D)

Department of Gastroenterology, Krankenhaus Agatharied, Hausham, Germany.

Georg Dultz (G)

Department of Internal Medicine 1, Hospital of the Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.

Philipp de Leuw (P)

HIV-Schwerpunktpraxis, Infektiologikum Frankfurt, Germany.

Nina Weiler (N)

Department of Internal Medicine 1, Hospital of the Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.

Marcus Maximilian Mücke (MM)

Department of Internal Medicine 1, Hospital of the Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.

Johannes Hausmann (J)

Department of Gastroenterology, St.-Vinzenz-Krankenhaus Hanau, Germany.

Christoph Welsch (C)

Department of Internal Medicine 1, Hospital of the Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.

Stefan Zeuzem (S)

Department of Internal Medicine 1, Hospital of the Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.

Mireen Friedrich-Rust (M)

Department of Internal Medicine 1, Hospital of the Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.

Jörg Bojunga (J)

Department of Internal Medicine 1, Hospital of the Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.

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