[Decisions on the allocation of intensive care resources in the context of the COVID-19 pandemic : Clinical and ethical recommendations of DIVI, DGINA, DGAI, DGIIN, DGNI, DGP, DGP and AEM. German version].

Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie : Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM.

Journal

Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin
ISSN: 2193-6226
Titre abrégé: Med Klin Intensivmed Notfmed
Pays: Germany
ID NLM: 101575086

Informations de publication

Date de publication:
Sep 2020
Historique:
pubmed: 31 7 2020
medline: 17 9 2020
entrez: 31 7 2020
Statut: ppublish

Résumé

In view of the globally evolving Coronavirus Disease (COVID-19) pandemic, German hospitals rapidly expanded their intensive care capacities. However, it is possible that even with an optimal use of the increased resources, these will not suffice for all patients in need. Therefore, recommendations for the allocation of intensive care resources in the context of the COVID-19 pandemic have been developed by a multidisciplinary authors group with support of eight scientific medical societies. The recommendations for procedures and criteria for prioritisations in case of resource scarcity are based on scientific evidence, ethico-legal considerations and practical experience. Medical decisions must always be based on the need and the treatment preferences of the individual patient. In addition to this patient-centred approach, prioritisations in case of resource scarcity require a supra-individual perspective. In such situations, prioritisations should be based on the criterion of clinical prospect of success in order to minimize the number of preventable deaths due to resource scarcity and to avoid discrimination based on age, disabilities or social factors. Assessment of the clinical prospect of success should take into account the severity of the current illness, severe comorbidities and the patient's general health status prior to the current illness.

Identifiants

pubmed: 32728769
doi: 10.1007/s00063-020-00708-w
pii: 10.1007/s00063-020-00708-w
pmc: PMC7387420
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

477-485

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Auteurs

Georg Marckmann (G)

Institut für Ethik, Geschichte und Theorie der Medizin, Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Deutschland.

Gerald Neitzke (G)

Institut für Geschichte, Ethik und Philosophie der Medizin, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland.

Jan Schildmann (J)

Institut für Geschichte und Ethik der Medizin, Profilzentrum Gesundheitswissenschaften (PZG), Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.

Andrej Michalsen (A)

Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Klinik Tettnang, Tettnang, Deutschland.

Jochen Dutzmann (J)

Universitätsklinik und Poliklinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Halle (Saale), Halle (Saale), Deutschland.

Christiane Hartog (C)

Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
Patienten- und Angehörigenzentrierte Versorgung (PAV), Klinik Bavaria, Kreischa, Deutschland.

Susanne Jöbges (S)

Institut für Biomedizinische Ethik und Geschichte der Medizin, Universität Zürich, Zürich, Schweiz.

Kathrin Knochel (K)

Kinderklinik und Kinderpoliklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital, Klinikum der Universität München, München, Deutschland.

Guido Michels (G)

Klinik für Akut- und Notfallmedizin, St.-Antonius-Hospital Eschweiler, Eschweiler, Deutschland.

Martin Pin (M)

Zentrale Interdisziplinäre Notaufnahme, Florence-Nightingale-Krankenhaus der Kaiserswerther Diakonie, Düsseldorf, Deutschland.

Reimer Riessen (R)

Internistische Intensivstation 93 im Department für Innere Medizin, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Deutschland.

Annette Rogge (A)

Geschäftsbereichs der Medizinethik, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Kiel, Deutschland.

Jochen Taupitz (J)

Abteilung Rechtswissenschaft, Universität Mannheim, Mannheim, Deutschland.

Uwe Janssens (U)

Klinik für Innere Medizin und Internistische Intensivmedizin, St.-Antonius-Hospital Eschweiler, Dechant-Deckers-Str. 8, 52249, Eschweiler, Deutschland. uwe.janssens@sah-eschweiler.de.

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Classifications MeSH