[Microvascular changes in COVID-19].

Mikrovaskuläre Veränderungen bei COVID-19.

Journal

Der Radiologe
ISSN: 1432-2102
Titre abrégé: Radiologe
Pays: Germany
ID NLM: 0401257

Informations de publication

Date de publication:
Oct 2020
Historique:
pubmed: 29 8 2020
medline: 8 10 2020
entrez: 29 8 2020
Statut: ppublish

Résumé

Clinically, coronavirus disease 2019 (COVID-19) is associated with a wide range of symptoms, which can range from mild complaints of an upper respiratory infection to life-threatening hypoxic respiratory insufficiency and multiorgan failure. The initially identified pulmonary damage patterns, such as diffuse alveolar damage in acute lung failure, are accompanied by new findings that draw a more complex scenario. These include microvascular involvement and a wide range of associated pathologies of multiple organ systems. A back-scaling of microstructural vascular changes is possible via targeted correlation of pathological autopsy results with radiological imaging. Radiological and pathological correlation as well as microradiological imaging to investigate microvascular involvement in fatal COVID-19. The cases of two COVID-19 patients are presented. Patient 1 showed a relative hypoperfusion in lung regions that did not have typical COVID-19 infiltrates; the targeted post-mortem correlation also showed subtle signs of microvascular damage even in these lung sections. Patient 2 showed both radiologically and pathologically advanced typical COVID-19 destruction of lung structures and the case illustrates the damage patterns of the blood-air barrier. The perfusion deficit of the intestinal wall shown in computed tomography of patient 2 could not ultimately clearly be microscopically attributed to intestinal microvascular damage. In addition to microvascular thrombosis, our results indicate a functional pulmonary vasodysregulation as part of the pathophysiology during the vascular phase of COVID-19. The clinical relevance of autopsies and the integration of radiological imaging findings into histopathological injury patterns must be emphasized for a better understanding of COVID-19.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Clinically, coronavirus disease 2019 (COVID-19) is associated with a wide range of symptoms, which can range from mild complaints of an upper respiratory infection to life-threatening hypoxic respiratory insufficiency and multiorgan failure.
OBJECTIVE OBJECTIVE
The initially identified pulmonary damage patterns, such as diffuse alveolar damage in acute lung failure, are accompanied by new findings that draw a more complex scenario. These include microvascular involvement and a wide range of associated pathologies of multiple organ systems. A back-scaling of microstructural vascular changes is possible via targeted correlation of pathological autopsy results with radiological imaging.
MATERIAL AND METHODS METHODS
Radiological and pathological correlation as well as microradiological imaging to investigate microvascular involvement in fatal COVID-19.
RESULTS RESULTS
The cases of two COVID-19 patients are presented. Patient 1 showed a relative hypoperfusion in lung regions that did not have typical COVID-19 infiltrates; the targeted post-mortem correlation also showed subtle signs of microvascular damage even in these lung sections. Patient 2 showed both radiologically and pathologically advanced typical COVID-19 destruction of lung structures and the case illustrates the damage patterns of the blood-air barrier. The perfusion deficit of the intestinal wall shown in computed tomography of patient 2 could not ultimately clearly be microscopically attributed to intestinal microvascular damage.
CONCLUSION CONCLUSIONS
In addition to microvascular thrombosis, our results indicate a functional pulmonary vasodysregulation as part of the pathophysiology during the vascular phase of COVID-19. The clinical relevance of autopsies and the integration of radiological imaging findings into histopathological injury patterns must be emphasized for a better understanding of COVID-19.

Identifiants

pubmed: 32857175
doi: 10.1007/s00117-020-00743-w
pii: 10.1007/s00117-020-00743-w
pmc: PMC7453182
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

934-942

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Auteurs

W L Wagner (WL)

Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Im Neuenheimer Feld 110, 69120, Heidelberg, Deutschland. willi.wagner@uni-heidelberg.de.
Zentrum für Translationale Lungenforschung (TLRC), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland. willi.wagner@uni-heidelberg.de.

K Hellbach (K)

Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Im Neuenheimer Feld 110, 69120, Heidelberg, Deutschland.
Zentrum für Translationale Lungenforschung (TLRC), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

M O Fiedler (MO)

Zentrum für Translationale Lungenforschung (TLRC), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.
Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

G A Salg (GA)

Neue Technologien und Datenwissenschaften/3D-Biodruck Einheit, Klinik für Allgemein‑, Viszeral-, und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

E Wehrse (E)

Abteilung Radiologie, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
Medizinische Fakultät, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

C H Ziener (CH)

Zentrum für Translationale Lungenforschung (TLRC), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.
Abteilung Radiologie, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.

U Merle (U)

Klinik für Gastroenterologie, Infektionen, Vergiftungen, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

C Eckert (C)

Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

T F Weber (TF)

Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Im Neuenheimer Feld 110, 69120, Heidelberg, Deutschland.

W Stiller (W)

Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Im Neuenheimer Feld 110, 69120, Heidelberg, Deutschland.
Zentrum für Translationale Lungenforschung (TLRC), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

M O Wielpütz (MO)

Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Im Neuenheimer Feld 110, 69120, Heidelberg, Deutschland.
Zentrum für Translationale Lungenforschung (TLRC), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

C Dullin (C)

Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsmedizin Göttingen, Göttingen, Deutschland.

H G Kenngott (HG)

Neue Technologien und Datenwissenschaften/3D-Biodruck Einheit, Klinik für Allgemein‑, Viszeral-, und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

H-P Schlemmer (HP)

Zentrum für Translationale Lungenforschung (TLRC), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.
Abteilung Radiologie, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.

M A Weigand (MA)

Zentrum für Translationale Lungenforschung (TLRC), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.
Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

P Schirmacher (P)

Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.
TI Biobank, Deutsches Zentrum für Infektionsforschung (DZIF), Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

T Longerich (T)

Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

H-U Kauczor (HU)

Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Im Neuenheimer Feld 110, 69120, Heidelberg, Deutschland.
Zentrum für Translationale Lungenforschung (TLRC), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

F K-F Kommoss (FK)

Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

C Schwab (C)

Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

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