[The modified treat and extend scheme with injection blocks in intravitreal injection treatment : Retrospective analysis from the routine clinical application].

Das modifizierte Treat-and-Extend-Schema mit Injektionsblöcken in der IVOM-Therapie : Retrospektive Analyse aus der täglichen klinischen Anwendung.

Journal

Der Ophthalmologe : Zeitschrift der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft
ISSN: 1433-0423
Titre abrégé: Ophthalmologe
Pays: Germany
ID NLM: 9206148

Informations de publication

Date de publication:
Jun 2021
Historique:
received: 03 07 2020
accepted: 06 08 2020
revised: 29 07 2020
pubmed: 8 9 2020
medline: 11 6 2021
entrez: 7 9 2020
Statut: ppublish

Résumé

Regular treatment with intravitreal operative medication injections (IVOM) and the associated frequent check-ups are a major challenge for many patients, which can lead to treatment discontinuation. The aim of the modified treat and extend (TAE) in blocks scheme is to achieve stable retinal and visual outcomes with as few control visits as possible and thus to minimize the burden for the individual patient. This monocentric retrospective study examined the treatment courses of 387 patients with neovascular age-related macular degeneration, diabetic macular edema and retinal vein occlusion, who were treated by three blocks of intravitreal injections in the TAE regimen. The primary endpoint was achieving an injection interval of 12 weeks. Intravitreal injections in TAE blocks significantly reduced retinal thickness and improved visual acuity. On average, a treatment interval of 2 months was achieved across the various indications. Intravitreal injections in TAE blocks of three injections can reduce patients' burden and lead to stable retinal and visual results. Die regelmäßige Therapie mittels intravitrealer operativer Medikamentenapplikation (IVOM) und die damit verbundenen Kontrolluntersuchungen stellen für viele Patienten eine große Herausforderung dar, die bis zum Behandlungsabbruch führen kann. Das modifizierte blockweise Treat-and-Extend(TAE)-Schema verfolgt das Ziel, mit möglichst wenigen Kontrollvisiten stabile Netzhaut- und Visusbefunde zu erreichen und dadurch die Belastung der Patienten zu minimieren. Diese monozentrische retrospektive Studie untersuchte Behandlungsverläufe von insgesamt 387 Patienten mit neovaskulärer altersbedingter Makuladegeneration (AMD), diabetischem Makulaödem (DMÖ), Venenastverschluss (VAV) und Zentralvenenverschluss (ZVV), bei denen das TAE-Regime jeweils in 3er-Blöcken angewendet wurde. Primärer Endpunkt war das Erreichen eines Injektionsintervalls von 12 Wochen. Durch die blockweise applizierte IVOM konnte die Netzhautdicke signifikant reduziert und der Visus verbessert werden. Über die verschiedenen Indikationen konnte im Mittel ein Behandlungsintervall von 2 Monaten erreicht werden. Ein in 3er-Blöcken angepasstes TAE-Schema im Rahmen der IVOM kann bei reduzierter Patientenbelastung zu stabilen Netzhaut- und Visusbefunden führen.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Regular treatment with intravitreal operative medication injections (IVOM) and the associated frequent check-ups are a major challenge for many patients, which can lead to treatment discontinuation. The aim of the modified treat and extend (TAE) in blocks scheme is to achieve stable retinal and visual outcomes with as few control visits as possible and thus to minimize the burden for the individual patient.
METHODS METHODS
This monocentric retrospective study examined the treatment courses of 387 patients with neovascular age-related macular degeneration, diabetic macular edema and retinal vein occlusion, who were treated by three blocks of intravitreal injections in the TAE regimen. The primary endpoint was achieving an injection interval of 12 weeks.
RESULTS RESULTS
Intravitreal injections in TAE blocks significantly reduced retinal thickness and improved visual acuity. On average, a treatment interval of 2 months was achieved across the various indications.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Intravitreal injections in TAE blocks of three injections can reduce patients' burden and lead to stable retinal and visual results.
HINTERGRUND UNASSIGNED
Die regelmäßige Therapie mittels intravitrealer operativer Medikamentenapplikation (IVOM) und die damit verbundenen Kontrolluntersuchungen stellen für viele Patienten eine große Herausforderung dar, die bis zum Behandlungsabbruch führen kann. Das modifizierte blockweise Treat-and-Extend(TAE)-Schema verfolgt das Ziel, mit möglichst wenigen Kontrollvisiten stabile Netzhaut- und Visusbefunde zu erreichen und dadurch die Belastung der Patienten zu minimieren.
METHODEN METHODS
Diese monozentrische retrospektive Studie untersuchte Behandlungsverläufe von insgesamt 387 Patienten mit neovaskulärer altersbedingter Makuladegeneration (AMD), diabetischem Makulaödem (DMÖ), Venenastverschluss (VAV) und Zentralvenenverschluss (ZVV), bei denen das TAE-Regime jeweils in 3er-Blöcken angewendet wurde. Primärer Endpunkt war das Erreichen eines Injektionsintervalls von 12 Wochen.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Durch die blockweise applizierte IVOM konnte die Netzhautdicke signifikant reduziert und der Visus verbessert werden. Über die verschiedenen Indikationen konnte im Mittel ein Behandlungsintervall von 2 Monaten erreicht werden.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Ein in 3er-Blöcken angepasstes TAE-Schema im Rahmen der IVOM kann bei reduzierter Patientenbelastung zu stabilen Netzhaut- und Visusbefunden führen.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die regelmäßige Therapie mittels intravitrealer operativer Medikamentenapplikation (IVOM) und die damit verbundenen Kontrolluntersuchungen stellen für viele Patienten eine große Herausforderung dar, die bis zum Behandlungsabbruch führen kann. Das modifizierte blockweise Treat-and-Extend(TAE)-Schema verfolgt das Ziel, mit möglichst wenigen Kontrollvisiten stabile Netzhaut- und Visusbefunde zu erreichen und dadurch die Belastung der Patienten zu minimieren.

Identifiants

pubmed: 32894329
doi: 10.1007/s00347-020-01218-y
pii: 10.1007/s00347-020-01218-y
pmc: PMC8187201
doi:

Substances chimiques

Angiogenesis Inhibitors 0

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

578-586

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Auteurs

Patricia Take (P)

Augenklinik der Universitätsmedizin, Georg-August-Universität Göttingen, Robert-Koch-Str. 40, 37075, Göttingen, Deutschland. patricia.take@med.uni-goettingen.de.

Carolin Alisa Dittmann (CA)

Augenklinik der Universitätsmedizin, Georg-August-Universität Göttingen, Robert-Koch-Str. 40, 37075, Göttingen, Deutschland.

Laura Mackerodt (L)

Augenklinik der Universitätsmedizin, Georg-August-Universität Göttingen, Robert-Koch-Str. 40, 37075, Göttingen, Deutschland.

Josep Callizo (J)

Augenklinik der Universitätsmedizin, Georg-August-Universität Göttingen, Robert-Koch-Str. 40, 37075, Göttingen, Deutschland.

Nina-Antonia Striebe (NA)

Augenklinik der Universitätsmedizin, Georg-August-Universität Göttingen, Robert-Koch-Str. 40, 37075, Göttingen, Deutschland.

Hans Hoerauf (H)

Augenklinik der Universitätsmedizin, Georg-August-Universität Göttingen, Robert-Koch-Str. 40, 37075, Göttingen, Deutschland.

Nicolas Feltgen (N)

Augenklinik der Universitätsmedizin, Georg-August-Universität Göttingen, Robert-Koch-Str. 40, 37075, Göttingen, Deutschland.

Sebastian Bemme (S)

Augenklinik der Universitätsmedizin, Georg-August-Universität Göttingen, Robert-Koch-Str. 40, 37075, Göttingen, Deutschland.

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