[The spinal catheter in aortic surgery : Implications for anesthesia].
Der Spinalkatheter in der Aortenchirurgie : Implikationen für die Anästhesie.
Aortic aneurysm
Aortic dissection
Aortic surgery
Cerebrospinal fluid drainage
Spinal cord injury
Journal
Der Anaesthesist
ISSN: 1432-055X
Titre abrégé: Anaesthesist
Pays: Germany
ID NLM: 0370525
Informations de publication
Date de publication:
10 2020
10 2020
Historique:
pubmed:
26
9
2020
medline:
25
11
2021
entrez:
25
9
2020
Statut:
ppublish
Résumé
During surgical repair of aortic pathologies (e.g. dissection, aneurysms), cross-clamping of the aorta or overstenting of critical segmental arteries can lead to ischemia- and edema-related spinal cord damage with subsequent paraplegia. By regulating cerebrospinal fluid pressure, the spinal catheter is an effective method for prophylaxis and treatment of spinal cord ischemia. Due to the high complication rate of the spinal catheter a detailed risk-benefit assessment is obligatory: besides cerebrospinal fluid leakage, postpuncture headaches and local infections, feared complications, such as intracranial bleeding, meningitis and neuraxial hematomas can also occur, sometimes with a significant latent period after termination of the procedure. Adequate training of personnel in the perioperative handling of spinal catheters and meticulous adherence to drainage parameters are important components for increasing procedural safety. This is particularly true since the clinical aspects of catheter-associated complications only slightly differ from that of ischemic spinal cord injury. Im Rahmen der chirurgischen Versorgung aortaler Pathologien (z. B. Dissektion, Aneurysma) kann es durch Abklemmen der Aorta oder Überstenten kritischer Segmentarterien zu einer Ischämie mit ödembedingter Rückenmarkschädigung bis hin zur Paraplegie kommen. Der Spinalkatheter stellt durch Kontrolle des Liquordrucks ein wirksames Verfahren zur Prophylaxe und Therapie der Rückenmarkischämie dar. Eine ausführliche Risiko-Nutzen-Abwägung ist in Anbetracht der hohen Komplikationsrate des Spinalkatheters obligat: Neben Liquorleckagen, Postpunktionskopfschmerzen und lokalen Infektionen können auch gefürchtete Komplikationen wie intrakranielle Blutungen, Meningitiden und neuraxiale Hämatome, zum Teil mit deutlicher Latenz nach Beendigung des Verfahrens, auftreten. Eine adäquate Schulung des Personals im perioperativen Umgang mit Spinalkathetern und das penible Einhalten der Drainageparameter stellen wichtige Säulen zur Erhöhung der Verfahrenssicherheit dar. Dies gilt insbesondere auch angesichts dessen, dass sich die Klinik der katheterassoziierten Komplikationen von derjenigen der ischämischen Rückenmarkschädigung nur unwesentlich unterscheidet.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Im Rahmen der chirurgischen Versorgung aortaler Pathologien (z. B. Dissektion, Aneurysma) kann es durch Abklemmen der Aorta oder Überstenten kritischer Segmentarterien zu einer Ischämie mit ödembedingter Rückenmarkschädigung bis hin zur Paraplegie kommen. Der Spinalkatheter stellt durch Kontrolle des Liquordrucks ein wirksames Verfahren zur Prophylaxe und Therapie der Rückenmarkischämie dar. Eine ausführliche Risiko-Nutzen-Abwägung ist in Anbetracht der hohen Komplikationsrate des Spinalkatheters obligat: Neben Liquorleckagen, Postpunktionskopfschmerzen und lokalen Infektionen können auch gefürchtete Komplikationen wie intrakranielle Blutungen, Meningitiden und neuraxiale Hämatome, zum Teil mit deutlicher Latenz nach Beendigung des Verfahrens, auftreten. Eine adäquate Schulung des Personals im perioperativen Umgang mit Spinalkathetern und das penible Einhalten der Drainageparameter stellen wichtige Säulen zur Erhöhung der Verfahrenssicherheit dar. Dies gilt insbesondere auch angesichts dessen, dass sich die Klinik der katheterassoziierten Komplikationen von derjenigen der ischämischen Rückenmarkschädigung nur unwesentlich unterscheidet.
Identifiants
pubmed: 32975587
doi: 10.1007/s00101-020-00836-0
pii: 10.1007/s00101-020-00836-0
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
765-778Références
McKinnon SG (1998) Anatomy of the cerebral veins, dural sinuses, sella, meninges, and CSF spaces. Neuroimaging Clin N Am 8(1):101–117
pubmed: 9449755
pmcid: 9449755
Tillmann BN (2005) Atlas der Anatomie des Menschen. Springer, Berlin Heidelberg New York
Wright BL, Lai JT, Sinclair AJ (2012) Cerebrospinal fluid and lumbar puncture: a practical review. J Neurol 259(8):1530–1545
pubmed: 22278331
doi: 10.1007/s00415-012-6413-x
Oreskovic D, Rados M, Klarica M (2017) Role of choroid plexus in cerebrospinal fluid hydrodynamics. Neuroscience 354:69–87
pubmed: 28456718
doi: 10.1016/j.neuroscience.2017.04.025
pmcid: 28456718
Sakka L, Coll G, Chazal J (2011) Anatomy and physiology of cerebrospinal fluid. Eur Ann Otorhinolaryngol Head Neck Dis 128(6):309–316
pubmed: 22100360
doi: 10.1016/j.anorl.2011.03.002
pmcid: 22100360
Iliff JJ et al (2012) A paravascular pathway facilitates CSF flow through the brain parenchyma and the clearance of interstitial solutes, including amyloid beta. Sci Transl Med 4(147):147ra111
pubmed: 22896675
pmcid: 3551275
doi: 10.1126/scitranslmed.3003748
Jessen NA et al (2015) The glymphatic system: a beginner’s guide. Neurochem Res 40(12):2583–2599
pubmed: 25947369
pmcid: 4636982
doi: 10.1007/s11064-015-1581-6
Epstein NE (2018) Cerebrospinal fluid drains reduce risk of spinal cord injury for thoracic/thoracoabdominal aneurysm surgery: a review. Surg Neurol Int 9:48
pubmed: 29541489
pmcid: 5843969
doi: 10.4103/sni.sni_433_17
Svensson LG et al (1986) Relationship of spinal cord blood flow to vascular anatomy during thoracic aortic cross-clamping and shunting. J Thorac Cardiovasc Surg 91(1):71–78
pubmed: 3941562
doi: 10.1016/S0022-5223(19)38483-1
pmcid: 3941562
Koshino T et al (1999) Does the Adamkiewicz artery originate from the larger segmental arteries? J Thorac Cardiovasc Surg 117(5):898–905
pubmed: 10220681
doi: 10.1016/S0022-5223(99)70369-7
pmcid: 10220681
Alleyne CH Jr. et al (1998) Microsurgical anatomy of the artery of Adamkiewicz and its segmental artery. J Neurosurg 89(5):791–795
pubmed: 9817417
doi: 10.3171/jns.1998.89.5.0791
pmcid: 9817417
Krause GS et al (1988) Brain cell death following ischemia and reperfusion: a proposed biochemical sequence. Crit Care Med 16(7):714–726
pubmed: 3286122
doi: 10.1097/00003246-198807000-00015
pmcid: 3286122
Rothman S (1984) Synaptic release of excitatory amino acid neurotransmitter mediates anoxic neuronal death. J Neurosci 4(7):1884–1891
pubmed: 6737044
pmcid: 6564878
doi: 10.1523/JNEUROSCI.04-07-01884.1984
Gharagozloo F et al (1996) Spinal cord protection during surgical procedures on the descending thoracic and thoracoabdominal aorta: review of current techniques. Chest 109(3):799–809
pubmed: 8617093
doi: 10.1378/chest.109.3.799
pmcid: 8617093
Piano G, Gewertz BL (1990) Mechanism of increased cerebrospinal fluid pressure with thoracic aortic occlusion. J Vasc Surg 11(5):695–701
pubmed: 2335835
doi: 10.1016/0741-5214(90)90216-W
pmcid: 2335835
Bower TC et al (1989) Effects of thoracic aortic occlusion and cerebrospinal fluid drainage on regional spinal cord blood flow in dogs: correlation with neurologic outcome. J Vasc Surg 9(1):135–144
pubmed: 2911133
doi: 10.1016/0741-5214(89)90228-0
pmcid: 2911133
Etz CD et al (2015) Contemporary spinal cord protection during thoracic and thoracoabdominal aortic surgery and endovascular aortic repair: a position paper of the vascular domain of the European Association for Cardio-Thoracic Surgerydagger. Eur J Cardiothorac Surg 47(6):943–957
pubmed: 25991554
doi: 10.1093/ejcts/ezv142
pmcid: 25991554
Saadeh YS et al (2017) The impact of blood pressure management after spinal cord injury: a systematic review of the literature. Neurosurg Focus 43(5):E20
pubmed: 29088944
doi: 10.3171/2017.8.FOCUS17428
pmcid: 29088944
Erbel R et al (2014) 2014 ESC guidelines on the diagnosis and treatment of aortic diseases: document covering acute and chronic aortic diseases of the thoracic and abdominal aorta of the adult. The Task Force for the Diagnosis and Treatment of Aortic Diseases of the European Society of Cardiology (ESC). Eur Heart J 35(41):2873–2926
pubmed: 25173340
doi: 10.1093/eurheartj/ehu281
pmcid: 25173340
Hiratzka LF et al (2010) 2010 ACCF/AHA/AATS/ACR/ASA/SCA/SCAI/SIR/STS/SVM Guidelines for the diagnosis and management of patients with thoracic aortic disease. A Report of the American College of Cardiology Foundation/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines, American Association for Thoracic Surgery, American College of Radiology, American Stroke Association, Society of Cardiovascular Anesthesiologists, Society for Cardiovascular Angiography and Interventions, Society of Interventional Radiology, Society of Thoracic Surgeons, and Society for Vascular Medicine. J Am Coll Cardiol 55(14):e27–e129
pubmed: 20359588
doi: 10.1016/j.jacc.2010.02.015
pmcid: 20359588
Riambau V et al (2017) Editor’s choice—management of descending thoracic aorta diseases: clinical practice guidelines of the European Society for Vascular Surgery (ESVS). Eur J Vasc Endovasc Surg 53(1):4–52
pubmed: 28081802
doi: 10.1016/j.ejvs.2016.06.005
pmcid: 28081802
Wortmann M, Bockler D, Geisbusch P (2017) Perioperative cerebrospinal fluid drainage for the prevention of spinal ischemia after endovascular aortic repair. Gefässchirurgie 22(Suppl 2):35–40
pubmed: 28944782
pmcid: 5573755
doi: 10.1007/s00772-017-0261-z
Tshomba Y et al (2017) Automated pressure-controlled cerebrospinal fluid drainage during open thoracoabdominal aortic aneurysm repair. J Vasc Surg 66(1):37–44
pubmed: 28216365
doi: 10.1016/j.jvs.2016.11.057
pmcid: 28216365
Waurick K et al (2014) Rückenmarksnahe Regionalanästhesien und Thrombembolieprophylaxe/antithrombotische Medikation. AWMF, Berlin
Dardik A et al (2002) Subdural hematoma after thoracoabdominal aortic aneurysm repair: an underreported complication of spinal fluid drainage? J Vasc Surg 36(1):47–50
pubmed: 12096256
doi: 10.1067/mva.2002.125022
pmcid: 12096256
Wynn MM et al (2015) Complications of spinal fluid drainage in thoracic and thoracoabdominal aortic aneurysm surgery in 724 patients treated from 1987 to 2013. J Cardiothorac Vasc Anesth 29(2):342–350
pubmed: 25440632
doi: 10.1053/j.jvca.2014.06.024
pmcid: 25440632
Rong LQ et al (2018) Cerebrospinal-fluid drain-related complications in patients undergoing open and endovascular repairs of thoracic and thoraco-abdominal aortic pathologies: a systematic review and meta-analysis. Br J Anaesth 120(5):904–913
pubmed: 29661408
doi: 10.1016/j.bja.2017.12.045
pmcid: 29661408
Estrera AL et al (2009) Cerebrospinal fluid drainage during thoracic aortic repair: safety and current management. Ann Thorac Surg 88(1):9–15 (discussion 15)
pubmed: 19559180
doi: 10.1016/j.athoracsur.2009.03.039
pmcid: 19559180
Myung J et al (2018) The choroid plexus is an important circadian clock component. Nat Commun 9(1):1062
pubmed: 29540683
pmcid: 5852131
doi: 10.1038/s41467-018-03507-2
Nilsson C et al (1992) Circadian variation in human cerebrospinal fluid production measured by magnetic resonance imaging. Am J Physiol 262(1 Pt 2):R20–R24
pubmed: 1733335
pmcid: 1733335
Bos EME et al (2018) Haematoma and abscess after neuraxial anaesthesia: a review of 647 cases. Br J Anaesth 120(4):693–704
pubmed: 29576110
doi: 10.1016/j.bja.2017.11.105
pmcid: 29576110
Leverstein-van Hall MA et al (2010) A bundle approach to reduce the incidence of external ventricular and lumbar drain-related infections. J Neurosurg 112(2):345–353
pubmed: 19645532
doi: 10.3171/2009.6.JNS09223
pmcid: 19645532
Kerwat K et al (2014) Hygieneempfehlungen für die Regionalanästhesie. AWMF, Berlin
Grant R et al (1991) Changes in intracranial CSF volume after lumbar puncture and their relationship to post-LP headache. J Neurol Neurosurg Psychiatry 54(5):440–442
pubmed: 1865208
pmcid: 488545
doi: 10.1136/jnnp.54.5.440
Turnbull DK, Shepherd DB (2003) Post-dural puncture headache: pathogenesis, prevention and treatment. Br J Anaesth 91(5):718–729
pubmed: 14570796
doi: 10.1093/bja/aeg231
pmcid: 14570796
Dieterich M (2018) Diagnostik und Therapie des postpunktionellen und spontanen Liquorunterdruck-Syndroms, S1-Leitlinie. Deutsche Gesellschaft für Neurologie, Berlin
Spanu G, Berlanda P, Rodriguez y Baena R (1988) Spinal subdural haematoma: a rare complication of lumbar puncture. Case report and review of the literature. Neurochirurgia 31(5):157–159
pubmed: 3068561
pmcid: 3068561
Chung SJ, Kim JS, Lee MC (2000) Syndrome of cerebral spinal fluid hypovolemia: clinical and imaging features and outcome. Neurology 55(9):1321–1327
pubmed: 11087775
doi: 10.1212/WNL.55.9.1321
pmcid: 11087775
Zwagerman NT et al (2018) Does lumbar drainage reduce postoperative cerebrospinal fluid leak after endoscopic endonasal skull base surgery? A prospective, randomized controlled trial. J Neurosurg. https://doi.org/10.3171/2018.4.JNS172447
doi: 10.3171/2018.4.JNS172447
pubmed: 30485224
pmcid: 30485224