[Hospital paramedic. An interprofessional blended learning concept to qualify paramedics and medical personnel for deployment in intensive care units and emergency departments during the COVID-19 pandemic].
Kliniksanitäter. Ein interprofessionelles Blended-Learning-Konzept zur Weiterqualifikation von Rettungsdienst- und medizinischem Personal zum Einsatz auf Intensivstationen und in Notaufnahmen während der COVID-19-Pandemie.
Allied Health Personnel
/ education
COVID-19
/ epidemiology
Critical Care
/ methods
Emergency Medical Technicians
/ education
Emergency Service, Hospital
/ organization & administration
Health Personnel
/ education
Humans
Intensive Care Units
/ organization & administration
Interprofessional Education
/ methods
SARS-CoV-2
/ isolation & purification
Ventilators, Mechanical
Volunteers
/ education
Catastrophes
Crisis
Management
Online learning
eLearning
Journal
Der Anaesthesist
ISSN: 1432-055X
Titre abrégé: Anaesthesist
Pays: Germany
ID NLM: 0370525
Informations de publication
Date de publication:
01 2021
01 2021
Historique:
received:
14
07
2020
accepted:
23
09
2020
revised:
02
09
2020
pubmed:
10
10
2020
medline:
2
2
2021
entrez:
9
10
2020
Statut:
ppublish
Résumé
The COVID-19 pandemic necessitated a time-critical expansion of medical staff in intensive care units (ICU) and emergency rooms (ER). This article describes the development, performance and first results of an interprofessional blended learning concept called hospital paramedics, qualifying paramedics and additional medical personnel to support ICUs and ERs. The Protestant Hospital of the Bethel Foundation (EvKB), University Hospital OWL, University of Bielefeld in cooperation with the Study Institute Westfalen-Lippe, developed a 2-stage blended learning concept (stage 1 e‑learning with online tutorials, stage 2 practical deployment) comprising 3 modules: ICU, ER and in-hospital emergency medicine. At the beginning, the participants were asked about their sociodemographic data (age, gender, type of medical qualifications) and subjective feeling of confidence. At the end, a final discussion with the participant, the practice instructor and the supervising physician took place and an evaluation of the deployment by the head of the practice and the hospital paramedic was carried out using questionnaires. Within 6 weeks 58 (63%) of the 92 participants completed the online course and 17 (29%) additionally completed their traineeship. In the ICU they assisted with preparing catheter systems, medication and nursing, performed Manchester triage and initial care in the ER. After completion hospital paramedics were significantly more confident when working in a hospital, catheterization and tracheostoma care (p < 0.05). Of the supervisors 94% deemed the deployment as useful and 100% of the participants were prepared to be available at short notice in their areas as compensation for the COVID-19-pandemic in the event of a staff shortage. Through the provision of additional intensive care ventilators and monitoring units in the period from March to the beginning of May 2020 and the personnel management that was carried out, the EvKB was in a position to increase the number of previously provided ventilator beds by potentially >40 ventilation places. Blended learning concepts, such as hospital paramedics, can quickly qualify medical personnel for use in system-relevant settings, relieve nursing staff and thus create an expansion of intensive care capacities. Existing or pending pandemic and contingency plans should be complemented by such blended learning training so that they are immediately available in case of a second pandemic wave, future pandemics or other crisis situations. HINTERGRUND: Die COVID-19-Pandemie machte eine zeitkritische Erweiterung der personellen Intensiv- und Notaufnahmekapazitäten notwendig. Diese Arbeit schildert erste Ergebnisse eines Blended-Learning-Konzepts zur Qualifikation von Rettungsdienst- und medizinischem Personal in intensivmedizinischen Maßnahmen zur Zeit der COVID-19-Pandemie. Interprofessionell erfolgte die Entwicklung und Umsetzung eines 2‑stufigen Blended-Learning-Konzepts (Stufe 1: E‑Learning mit Onlinetutorials, Stufe 2: Praxiseinsatz) in 3 Modulen (Intensivstation, Notaufnahme, innerklinische Notfallmedizin) zur Weiterqualifikation in intensivmedizinischen und -pflegerischen Maßnahmen. Erfasst wurden Einsatzort, durchgeführte Maßnahmen, subjektive Kenntnisstandbewertung der definierten Maßnahmen vor und nach Abschluss der Weiterqualifikation anhand einer 4‑stufigen Likert-Skala, Bewertung der Einsetzbarkeit im Rahmen der COVID-19-Pandemie sowohl durch die Teilnehmenden als auch Praxisanleitenden bzw. supervidierenden Ärzte. Nach 6 Wochen hatten 63 % der 92 angemeldeten Teilnehmenden den Onlinekurs und 29 % zusätzlich ihren Praxiseinsatz (Intensivstation bzw. Notaufnahme) abgeschlossen. Auf Intensivstationen assistierten sie u. a. bei der Vorbereitung von Katheteranlagen, Medikamenten, pflegerischen Tätigkeiten, in Notaufnahmen bei der Triage und der Erstversorgung. Nach Abschluss fühlten sich die Kliniksanitäter signifikant sicherer bei einem Krankenhauseinsatz, der Assistenz der ZVK-Anlage sowie der Tracheostomapflege (p < 0,05). Alle Teilnehmenden willigten ein, im Rahmen der COVID-19-Pandemie zu unterstützen. Die Praxisanleitungen bewerteten die Teilnehmenden in 94 % als einsetzbar. Blended-Learning-Konzepte können zeitkritisch medizinisch vorgebildetes Personal für den Einsatz in kritischen Krankenhausbereichen qualifizieren, Pflegekräfte entlasten und für eine personelle Erweiterung der Intensivkapazitäten freisetzen. Die aktuellen Empfehlungen und zukünftigen Pandemiepläne sollten diesbezüglich erweitert werden.
Sections du résumé
BACKGROUND
The COVID-19 pandemic necessitated a time-critical expansion of medical staff in intensive care units (ICU) and emergency rooms (ER).
OBJECTIVE
This article describes the development, performance and first results of an interprofessional blended learning concept called hospital paramedics, qualifying paramedics and additional medical personnel to support ICUs and ERs.
MATERIAL AND METHODS
The Protestant Hospital of the Bethel Foundation (EvKB), University Hospital OWL, University of Bielefeld in cooperation with the Study Institute Westfalen-Lippe, developed a 2-stage blended learning concept (stage 1 e‑learning with online tutorials, stage 2 practical deployment) comprising 3 modules: ICU, ER and in-hospital emergency medicine. At the beginning, the participants were asked about their sociodemographic data (age, gender, type of medical qualifications) and subjective feeling of confidence. At the end, a final discussion with the participant, the practice instructor and the supervising physician took place and an evaluation of the deployment by the head of the practice and the hospital paramedic was carried out using questionnaires.
RESULTS
Within 6 weeks 58 (63%) of the 92 participants completed the online course and 17 (29%) additionally completed their traineeship. In the ICU they assisted with preparing catheter systems, medication and nursing, performed Manchester triage and initial care in the ER. After completion hospital paramedics were significantly more confident when working in a hospital, catheterization and tracheostoma care (p < 0.05). Of the supervisors 94% deemed the deployment as useful and 100% of the participants were prepared to be available at short notice in their areas as compensation for the COVID-19-pandemic in the event of a staff shortage. Through the provision of additional intensive care ventilators and monitoring units in the period from March to the beginning of May 2020 and the personnel management that was carried out, the EvKB was in a position to increase the number of previously provided ventilator beds by potentially >40 ventilation places.
CONCLUSION
Blended learning concepts, such as hospital paramedics, can quickly qualify medical personnel for use in system-relevant settings, relieve nursing staff and thus create an expansion of intensive care capacities. Existing or pending pandemic and contingency plans should be complemented by such blended learning training so that they are immediately available in case of a second pandemic wave, future pandemics or other crisis situations.
ZUSAMMENFASSUNG
HINTERGRUND: Die COVID-19-Pandemie machte eine zeitkritische Erweiterung der personellen Intensiv- und Notaufnahmekapazitäten notwendig.
ZIEL DER ARBEIT
Diese Arbeit schildert erste Ergebnisse eines Blended-Learning-Konzepts zur Qualifikation von Rettungsdienst- und medizinischem Personal in intensivmedizinischen Maßnahmen zur Zeit der COVID-19-Pandemie.
MATERIAL UND METHODEN
Interprofessionell erfolgte die Entwicklung und Umsetzung eines 2‑stufigen Blended-Learning-Konzepts (Stufe 1: E‑Learning mit Onlinetutorials, Stufe 2: Praxiseinsatz) in 3 Modulen (Intensivstation, Notaufnahme, innerklinische Notfallmedizin) zur Weiterqualifikation in intensivmedizinischen und -pflegerischen Maßnahmen. Erfasst wurden Einsatzort, durchgeführte Maßnahmen, subjektive Kenntnisstandbewertung der definierten Maßnahmen vor und nach Abschluss der Weiterqualifikation anhand einer 4‑stufigen Likert-Skala, Bewertung der Einsetzbarkeit im Rahmen der COVID-19-Pandemie sowohl durch die Teilnehmenden als auch Praxisanleitenden bzw. supervidierenden Ärzte.
ERGEBNISSE
Nach 6 Wochen hatten 63 % der 92 angemeldeten Teilnehmenden den Onlinekurs und 29 % zusätzlich ihren Praxiseinsatz (Intensivstation bzw. Notaufnahme) abgeschlossen. Auf Intensivstationen assistierten sie u. a. bei der Vorbereitung von Katheteranlagen, Medikamenten, pflegerischen Tätigkeiten, in Notaufnahmen bei der Triage und der Erstversorgung. Nach Abschluss fühlten sich die Kliniksanitäter signifikant sicherer bei einem Krankenhauseinsatz, der Assistenz der ZVK-Anlage sowie der Tracheostomapflege (p < 0,05). Alle Teilnehmenden willigten ein, im Rahmen der COVID-19-Pandemie zu unterstützen. Die Praxisanleitungen bewerteten die Teilnehmenden in 94 % als einsetzbar.
DISKUSSION
Blended-Learning-Konzepte können zeitkritisch medizinisch vorgebildetes Personal für den Einsatz in kritischen Krankenhausbereichen qualifizieren, Pflegekräfte entlasten und für eine personelle Erweiterung der Intensivkapazitäten freisetzen. Die aktuellen Empfehlungen und zukünftigen Pandemiepläne sollten diesbezüglich erweitert werden.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Die COVID-19-Pandemie machte eine zeitkritische Erweiterung der personellen Intensiv- und Notaufnahmekapazitäten notwendig.
Identifiants
pubmed: 33034683
doi: 10.1007/s00101-020-00873-9
pii: 10.1007/s00101-020-00873-9
pmc: PMC7545376
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
13-22Références
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