Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics.
Chondrogene Knochentumoren: Bildgebung als Wegweiser?
Journal
RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin
ISSN: 1438-9010
Titre abrégé: Rofo
Pays: Germany
ID NLM: 7507497
Informations de publication
Date de publication:
Mar 2021
Mar 2021
Historique:
pubmed:
6
11
2020
medline:
6
10
2021
entrez:
5
11
2020
Statut:
ppublish
Résumé
Chondrogenic tumors are the most frequent primary bone tumors. Malignant chondrogenic tumors represent about one quarter of malignant bone tumors. Benign chondrogenic bone tumors are frequent incidental findings at imaging. Radiological parameters may be helpful for identification, characterization, and differential diagnosis. Systematic PubMed literature research. Identification and review of studies analyzing and describing imaging characteristics of chondrogenic bone tumors. The 2020 World Health Organization (WHO) classification system differentiates between benign, intermediate (locally aggressive or rarely metastasizing), and malignant chondrogenic tumors. On imaging, typical findings of differentiated chondrogenic tumors are lobulated patterns with a high signal on T2-weighted magnetic resonance imaging (MRI) and ring- and arc-like calcifications on conventional radiography and computed tomography (CT). Depending on the entity, the prevalence of this chondrogenic pattern differs. While high grade tumors may be identified due to aggressive imaging patterns, the differentiation between benign and intermediate grade chondrogenic tumors is challenging, even in an interdisciplinary approach. · The WHO defines benign, intermediate, and malignant chondrogenic bone tumors. · Frequent benign tumors: osteochondroma and enchondroma; Frequent malignant tumor: conventional chondrosarcoma. · Differentiation between enchondroma versus low-grade chondrosarcoma is challenging for radiologists and pathologists. · Pain, deep scalloping, cortical destruction, bone expansion, soft tissue component: favor chondrosarcoma. · Potential malignant transformation of osteochondroma: progression after skeletal maturity, cartilage cap thickness (> 2 cm adult; > 3 cm child). · Potentially helpful advanced imaging methods: Dynamic MRI, texture analysis, FDG-PET/CT. · Engel H, Herget GW, Füllgraf H et al. Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 262 - 274. Chondrogene Tumoren sind die häufigsten primären Knochentumoren. Maligne chondrogene Tumoren repräsentieren etwa ein Viertel der malignen Knochentumoren. Benigne chondrogene Knochentumoren sind häufige radiologische Zufallsbefunde. Radiologische Parameter können hilfreich sein zur Identifikation, Charakterisierung und Differenzialdiagnostik. Systematische Literaturrecherche mittels PubMed. Identifikation und kritische Beurteilung von Studien, welche die Bildgebung chondrogener Knochentumoren analysieren oder beschreiben. Nach der World-Health-Organization (WHO)-Klassifikation von 2020 werden benigne, intermediäre (lokal aggressiv oder selten metastasierend) und maligne chondrogene Tumoren unterschieden. Das typische radiologische Bild chondrogen differenzierter Tumoren ist gekennzeichnet durch ein lobuliertes Wachstumsmuster mit einem hohen Signal in T2-gewichteten Sequenzen in der Magnetresonanztomografie (MRT) und durch ein meist ring- und bogenförmiges Verkalkungsmuster in der Projektionsradiografie und der Computertomografie (CT). In Abhängigkeit der Entität ist dieses typische Muster unterschiedlich ausgeprägt. Während hochmaligne Tumoren häufig ein eindeutig malignes Wachstumsmuster zeigen, ist die Differenzierung zwischen benignen und intermediären chondrogenen Tumoren auch interdisziplinär schwierig. · Die WHO unterscheidet gutartige, intermediäre und bösartige chondrogene Knochentumoren.. · Häufige gutartige Tumoren: Osteochondrom und Enchondrom; häufiger bösartiger Tumor: konventionelles Chondrosarkom.. · Differenzierung Enchondrom versus Low-grade-Chondrosarkom ist für Radiologen und Pathologen gleichermaßen schwierig.. · Schmerzen, tiefes Scalloping, Kortikalisdestruktion, Knochenexpansion und Weichteilanteil sprechen für ein Chondrosarkom (versus Enchondrom).. · Transformationshinweise beim Osteochondrom: Größenprogredienz nach Wachstumsabschluss, Knorpelkappendicke > 2 cm (Erwachsene) bzw. > 3 cm (Kinder).. · Neuere, potenziell hilfreiche Bildgebungsmethoden: dynamisches MRT, Texturanalysen und FDG-PET/CT.. · Engel H, Herget GW, Füllgraf H et al. Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 262 – 275.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Chondrogenic tumors are the most frequent primary bone tumors. Malignant chondrogenic tumors represent about one quarter of malignant bone tumors. Benign chondrogenic bone tumors are frequent incidental findings at imaging. Radiological parameters may be helpful for identification, characterization, and differential diagnosis.
METHODS
METHODS
Systematic PubMed literature research. Identification and review of studies analyzing and describing imaging characteristics of chondrogenic bone tumors.
RESULTS AND CONCLUSIONS
CONCLUSIONS
The 2020 World Health Organization (WHO) classification system differentiates between benign, intermediate (locally aggressive or rarely metastasizing), and malignant chondrogenic tumors. On imaging, typical findings of differentiated chondrogenic tumors are lobulated patterns with a high signal on T2-weighted magnetic resonance imaging (MRI) and ring- and arc-like calcifications on conventional radiography and computed tomography (CT). Depending on the entity, the prevalence of this chondrogenic pattern differs. While high grade tumors may be identified due to aggressive imaging patterns, the differentiation between benign and intermediate grade chondrogenic tumors is challenging, even in an interdisciplinary approach.
KEY POINTS
CONCLUSIONS
· The WHO defines benign, intermediate, and malignant chondrogenic bone tumors. · Frequent benign tumors: osteochondroma and enchondroma; Frequent malignant tumor: conventional chondrosarcoma. · Differentiation between enchondroma versus low-grade chondrosarcoma is challenging for radiologists and pathologists. · Pain, deep scalloping, cortical destruction, bone expansion, soft tissue component: favor chondrosarcoma. · Potential malignant transformation of osteochondroma: progression after skeletal maturity, cartilage cap thickness (> 2 cm adult; > 3 cm child). · Potentially helpful advanced imaging methods: Dynamic MRI, texture analysis, FDG-PET/CT.
CITATION FORMAT
UNASSIGNED
· Engel H, Herget GW, Füllgraf H et al. Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 262 - 274.
HINTERGRUND
UNASSIGNED
Chondrogene Tumoren sind die häufigsten primären Knochentumoren. Maligne chondrogene Tumoren repräsentieren etwa ein Viertel der malignen Knochentumoren. Benigne chondrogene Knochentumoren sind häufige radiologische Zufallsbefunde. Radiologische Parameter können hilfreich sein zur Identifikation, Charakterisierung und Differenzialdiagnostik.
METHODE
METHODS
Systematische Literaturrecherche mittels PubMed. Identifikation und kritische Beurteilung von Studien, welche die Bildgebung chondrogener Knochentumoren analysieren oder beschreiben.
ERGEBNISSE UND SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Nach der World-Health-Organization (WHO)-Klassifikation von 2020 werden benigne, intermediäre (lokal aggressiv oder selten metastasierend) und maligne chondrogene Tumoren unterschieden. Das typische radiologische Bild chondrogen differenzierter Tumoren ist gekennzeichnet durch ein lobuliertes Wachstumsmuster mit einem hohen Signal in T2-gewichteten Sequenzen in der Magnetresonanztomografie (MRT) und durch ein meist ring- und bogenförmiges Verkalkungsmuster in der Projektionsradiografie und der Computertomografie (CT). In Abhängigkeit der Entität ist dieses typische Muster unterschiedlich ausgeprägt. Während hochmaligne Tumoren häufig ein eindeutig malignes Wachstumsmuster zeigen, ist die Differenzierung zwischen benignen und intermediären chondrogenen Tumoren auch interdisziplinär schwierig.
KERNAUSSAGEN
UNASSIGNED
· Die WHO unterscheidet gutartige, intermediäre und bösartige chondrogene Knochentumoren.. · Häufige gutartige Tumoren: Osteochondrom und Enchondrom; häufiger bösartiger Tumor: konventionelles Chondrosarkom.. · Differenzierung Enchondrom versus Low-grade-Chondrosarkom ist für Radiologen und Pathologen gleichermaßen schwierig.. · Schmerzen, tiefes Scalloping, Kortikalisdestruktion, Knochenexpansion und Weichteilanteil sprechen für ein Chondrosarkom (versus Enchondrom).. · Transformationshinweise beim Osteochondrom: Größenprogredienz nach Wachstumsabschluss, Knorpelkappendicke > 2 cm (Erwachsene) bzw. > 3 cm (Kinder).. · Neuere, potenziell hilfreiche Bildgebungsmethoden: dynamisches MRT, Texturanalysen und FDG-PET/CT..
ZITIERWEISE
UNASSIGNED
· Engel H, Herget GW, Füllgraf H et al. Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 262 – 275.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Chondrogene Tumoren sind die häufigsten primären Knochentumoren. Maligne chondrogene Tumoren repräsentieren etwa ein Viertel der malignen Knochentumoren. Benigne chondrogene Knochentumoren sind häufige radiologische Zufallsbefunde. Radiologische Parameter können hilfreich sein zur Identifikation, Charakterisierung und Differenzialdiagnostik.
Types de publication
Journal Article
Review
Langues
eng
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
262-275Informations de copyright
Thieme. All rights reserved.
Déclaration de conflit d'intérêts
The authors declare that they have no conflict of interest.