Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics.

Chondrogene Knochentumoren: Bildgebung als Wegweiser?

Journal

RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin
ISSN: 1438-9010
Titre abrégé: Rofo
Pays: Germany
ID NLM: 7507497

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2021
Historique:
pubmed: 6 11 2020
medline: 6 10 2021
entrez: 5 11 2020
Statut: ppublish

Résumé

 Chondrogenic tumors are the most frequent primary bone tumors. Malignant chondrogenic tumors represent about one quarter of malignant bone tumors. Benign chondrogenic bone tumors are frequent incidental findings at imaging. Radiological parameters may be helpful for identification, characterization, and differential diagnosis.  Systematic PubMed literature research. Identification and review of studies analyzing and describing imaging characteristics of chondrogenic bone tumors.  The 2020 World Health Organization (WHO) classification system differentiates between benign, intermediate (locally aggressive or rarely metastasizing), and malignant chondrogenic tumors. On imaging, typical findings of differentiated chondrogenic tumors are lobulated patterns with a high signal on T2-weighted magnetic resonance imaging (MRI) and ring- and arc-like calcifications on conventional radiography and computed tomography (CT). Depending on the entity, the prevalence of this chondrogenic pattern differs. While high grade tumors may be identified due to aggressive imaging patterns, the differentiation between benign and intermediate grade chondrogenic tumors is challenging, even in an interdisciplinary approach.   · The WHO defines benign, intermediate, and malignant chondrogenic bone tumors. · Frequent benign tumors: osteochondroma and enchondroma; Frequent malignant tumor: conventional chondrosarcoma. · Differentiation between enchondroma versus low-grade chondrosarcoma is challenging for radiologists and pathologists. · Pain, deep scalloping, cortical destruction, bone expansion, soft tissue component: favor chondrosarcoma. · Potential malignant transformation of osteochondroma: progression after skeletal maturity, cartilage cap thickness (> 2 cm adult; > 3 cm child). · Potentially helpful advanced imaging methods: Dynamic MRI, texture analysis, FDG-PET/CT. · Engel H, Herget GW, Füllgraf H et al. Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 262 - 274.  Chondrogene Tumoren sind die häufigsten primären Knochentumoren. Maligne chondrogene Tumoren repräsentieren etwa ein Viertel der malignen Knochentumoren. Benigne chondrogene Knochentumoren sind häufige radiologische Zufallsbefunde. Radiologische Parameter können hilfreich sein zur Identifikation, Charakterisierung und Differenzialdiagnostik.  Systematische Literaturrecherche mittels PubMed. Identifikation und kritische Beurteilung von Studien, welche die Bildgebung chondrogener Knochentumoren analysieren oder beschreiben.  Nach der World-Health-Organization (WHO)-Klassifikation von 2020 werden benigne, intermediäre (lokal aggressiv oder selten metastasierend) und maligne chondrogene Tumoren unterschieden. Das typische radiologische Bild chondrogen differenzierter Tumoren ist gekennzeichnet durch ein lobuliertes Wachstumsmuster mit einem hohen Signal in T2-gewichteten Sequenzen in der Magnetresonanztomografie (MRT) und durch ein meist ring- und bogenförmiges Verkalkungsmuster in der Projektionsradiografie und der Computertomografie (CT). In Abhängigkeit der Entität ist dieses typische Muster unterschiedlich ausgeprägt. Während hochmaligne Tumoren häufig ein eindeutig malignes Wachstumsmuster zeigen, ist die Differenzierung zwischen benignen und intermediären chondrogenen Tumoren auch interdisziplinär schwierig.   · Die WHO unterscheidet gutartige, intermediäre und bösartige chondrogene Knochentumoren.. · Häufige gutartige Tumoren: Osteochondrom und Enchondrom; häufiger bösartiger Tumor: konventionelles Chondrosarkom.. · Differenzierung Enchondrom versus Low-grade-Chondrosarkom ist für Radiologen und Pathologen gleichermaßen schwierig.. · Schmerzen, tiefes Scalloping, Kortikalisdestruktion, Knochenexpansion und Weichteilanteil sprechen für ein Chondrosarkom (versus Enchondrom).. · Transformationshinweise beim Osteochondrom: Größenprogredienz nach Wachstumsabschluss, Knorpelkappendicke > 2 cm (Erwachsene) bzw. > 3 cm (Kinder).. · Neuere, potenziell hilfreiche Bildgebungsmethoden: dynamisches MRT, Texturanalysen und FDG-PET/CT.. · Engel H, Herget GW, Füllgraf H et al. Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 262 – 275.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
 Chondrogenic tumors are the most frequent primary bone tumors. Malignant chondrogenic tumors represent about one quarter of malignant bone tumors. Benign chondrogenic bone tumors are frequent incidental findings at imaging. Radiological parameters may be helpful for identification, characterization, and differential diagnosis.
METHODS METHODS
 Systematic PubMed literature research. Identification and review of studies analyzing and describing imaging characteristics of chondrogenic bone tumors.
RESULTS AND CONCLUSIONS CONCLUSIONS
 The 2020 World Health Organization (WHO) classification system differentiates between benign, intermediate (locally aggressive or rarely metastasizing), and malignant chondrogenic tumors. On imaging, typical findings of differentiated chondrogenic tumors are lobulated patterns with a high signal on T2-weighted magnetic resonance imaging (MRI) and ring- and arc-like calcifications on conventional radiography and computed tomography (CT). Depending on the entity, the prevalence of this chondrogenic pattern differs. While high grade tumors may be identified due to aggressive imaging patterns, the differentiation between benign and intermediate grade chondrogenic tumors is challenging, even in an interdisciplinary approach.
KEY POINTS CONCLUSIONS
  · The WHO defines benign, intermediate, and malignant chondrogenic bone tumors. · Frequent benign tumors: osteochondroma and enchondroma; Frequent malignant tumor: conventional chondrosarcoma. · Differentiation between enchondroma versus low-grade chondrosarcoma is challenging for radiologists and pathologists. · Pain, deep scalloping, cortical destruction, bone expansion, soft tissue component: favor chondrosarcoma. · Potential malignant transformation of osteochondroma: progression after skeletal maturity, cartilage cap thickness (> 2 cm adult; > 3 cm child). · Potentially helpful advanced imaging methods: Dynamic MRI, texture analysis, FDG-PET/CT.
CITATION FORMAT UNASSIGNED
· Engel H, Herget GW, Füllgraf H et al. Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 262 - 274.
HINTERGRUND UNASSIGNED
 Chondrogene Tumoren sind die häufigsten primären Knochentumoren. Maligne chondrogene Tumoren repräsentieren etwa ein Viertel der malignen Knochentumoren. Benigne chondrogene Knochentumoren sind häufige radiologische Zufallsbefunde. Radiologische Parameter können hilfreich sein zur Identifikation, Charakterisierung und Differenzialdiagnostik.
METHODE METHODS
 Systematische Literaturrecherche mittels PubMed. Identifikation und kritische Beurteilung von Studien, welche die Bildgebung chondrogener Knochentumoren analysieren oder beschreiben.
ERGEBNISSE UND SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
 Nach der World-Health-Organization (WHO)-Klassifikation von 2020 werden benigne, intermediäre (lokal aggressiv oder selten metastasierend) und maligne chondrogene Tumoren unterschieden. Das typische radiologische Bild chondrogen differenzierter Tumoren ist gekennzeichnet durch ein lobuliertes Wachstumsmuster mit einem hohen Signal in T2-gewichteten Sequenzen in der Magnetresonanztomografie (MRT) und durch ein meist ring- und bogenförmiges Verkalkungsmuster in der Projektionsradiografie und der Computertomografie (CT). In Abhängigkeit der Entität ist dieses typische Muster unterschiedlich ausgeprägt. Während hochmaligne Tumoren häufig ein eindeutig malignes Wachstumsmuster zeigen, ist die Differenzierung zwischen benignen und intermediären chondrogenen Tumoren auch interdisziplinär schwierig.
KERNAUSSAGEN UNASSIGNED
  · Die WHO unterscheidet gutartige, intermediäre und bösartige chondrogene Knochentumoren.. · Häufige gutartige Tumoren: Osteochondrom und Enchondrom; häufiger bösartiger Tumor: konventionelles Chondrosarkom.. · Differenzierung Enchondrom versus Low-grade-Chondrosarkom ist für Radiologen und Pathologen gleichermaßen schwierig.. · Schmerzen, tiefes Scalloping, Kortikalisdestruktion, Knochenexpansion und Weichteilanteil sprechen für ein Chondrosarkom (versus Enchondrom).. · Transformationshinweise beim Osteochondrom: Größenprogredienz nach Wachstumsabschluss, Knorpelkappendicke > 2 cm (Erwachsene) bzw. > 3 cm (Kinder).. · Neuere, potenziell hilfreiche Bildgebungsmethoden: dynamisches MRT, Texturanalysen und FDG-PET/CT..
ZITIERWEISE UNASSIGNED
· Engel H, Herget GW, Füllgraf H et al. Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 262 – 275.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
 Chondrogene Tumoren sind die häufigsten primären Knochentumoren. Maligne chondrogene Tumoren repräsentieren etwa ein Viertel der malignen Knochentumoren. Benigne chondrogene Knochentumoren sind häufige radiologische Zufallsbefunde. Radiologische Parameter können hilfreich sein zur Identifikation, Charakterisierung und Differenzialdiagnostik.

Identifiants

pubmed: 33152784
doi: 10.1055/a-1288-1209
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

eng ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

262-275

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Hannes Engel (H)

Department of Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Germany.

Georg W Herget (GW)

Department of Orthopaedics and Traumatology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Germany.

Hannah Füllgraf (H)

Institute for Surgical Pathology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Germany.

Reto Sutter (R)

Department of Radiology, Balgrist University Hospital, Zurich, Switzerland; Faculty of Medicine, University of Zurich, Switzerland.

Matthias Benndorf (M)

Department of Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Germany.

Fabian Bamberg (F)

Department of Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Germany.

Pia M Jungmann (PM)

Department of Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Germany.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH