[Decision support systems, assistance systems and telemedicine in epileptology].

Decision-support-Systeme, Assistenzsysteme und Telemedizin in der Epileptologie.
Clinical benefits Clinical decision making Guideline knowledge Health apps Seizure detection

Journal

Der Nervenarzt
ISSN: 1433-0407
Titre abrégé: Nervenarzt
Pays: Germany
ID NLM: 0400773

Informations de publication

Date de publication:
Feb 2021
Historique:
accepted: 27 10 2020
pubmed: 28 11 2020
medline: 12 2 2021
entrez: 27 11 2020
Statut: ppublish

Résumé

Scientific knowledge about epilepsies and their clinical ramifications is rapidly expanding. This becomes an even greater challenge for non-specialists to process. Clinical decision support systems (CDSS) can play an important role as an expert-driven diagnostic and therapeutic tool which gives automated and individualized advice. In addition, medical apps and telemedical procedures for diagnostics and treatment and assistance systems for seizure detection in epilepsy patients have become available. This article provides an overview on current tele-epileptological developments and the available telemedical applications. Based on personal experience and a review of the literature, current epilepsy-specific CDSS, medical apps and assistance systems as well as telemedical applications are characterized and the clinical fields of application are presented. Due to the chronic course and the complexity of the epilepsies and their sequelae, persons with epilepsy could profit from CDSS. Epilepsy-specific CDSS should be usable by medical professionals and patients themselves. Currently, medical apps for people with epilepsy are mostly used to document the clinical course, seizure frequency, medication compliance and side effects. Available seizure detection systems mainly detect generalized tonic-clonic seizures (GTCS). A clinical benefit of such devices is not yet sufficiently confirmed but appears to be likely, because these seizures are specifically associated with sudden unexpected death in epilepsy patients (SUDEP) and interventions are considered to be effective. HINTERGRUND: Die wissenschaftlichen Erkenntnisse über Epilepsien und deren klinische Implikationen nehmen rasant zu. Für Nichtexperten stellt sich die zunehmende Herausforderung, den Überblick hierüber zu bewahren. Hier setzen Clinical-decision-support-Systeme (CDSS) an, indem sie standard- und expertengetriggertes Wissen zur Diagnostik und Therapie individualisiert und automatisiert liefern. Zudem sind Medizin-Apps und telemedizinische Verfahren zur Diagnostik und Therapie sowie Assistenzsysteme zur Anfallsdetektion bei Epilepsien verfügbar. Es soll ein Überblick über die aktuellen Entwicklungen und Anwendungsmöglichkeiten verfügbarer tele-epileptologischer Methoden gegeben werden. Auf der Basis persönlicher Kenntnis und eines Literaturreviews werden epilepsiespezifische CDSS, Medizin-Apps, Assistenzsysteme sowie telemedizinische Anwendungen charakterisiert und deren klinische Einsatzmöglichkeiten dargestellt. Personen mit Epilepsie könnten aufgrund des chronischen Verlaufs und der Komplexität der Erkrankung und ihrer Folgen von CDSS profitieren. Es erscheint wünschenswert, dass epilepsiespezifische CDSS sowohl für die Behandelnden als auch für Patienten nutzbar werden. Apps für Menschen mit Epilepsie dienen derzeit meist der Verlaufsdokumentation von Anfallsfrequenz, Medikamentencompliance und Nebenwirkungen. Gegenwärtige Anfallsdetektionssysteme erkennen vor allem generalisiert tonisch-klonische Anfälle (GTKA). Ein klinischer Nutzen ist noch nicht hinreichend belegt, erscheint aber wahrscheinlich, insbesondere da GTKA mit dem Risiko eines plötzlichen Todes von Epilepsiepatienten assoziiert sind und Interventionen als wirksam gelten.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Scientific knowledge about epilepsies and their clinical ramifications is rapidly expanding. This becomes an even greater challenge for non-specialists to process. Clinical decision support systems (CDSS) can play an important role as an expert-driven diagnostic and therapeutic tool which gives automated and individualized advice. In addition, medical apps and telemedical procedures for diagnostics and treatment and assistance systems for seizure detection in epilepsy patients have become available.
OBJECTIVE OBJECTIVE
This article provides an overview on current tele-epileptological developments and the available telemedical applications.
MATERIAL AND METHODS METHODS
Based on personal experience and a review of the literature, current epilepsy-specific CDSS, medical apps and assistance systems as well as telemedical applications are characterized and the clinical fields of application are presented.
RESULTS AND CONCLUSION CONCLUSIONS
Due to the chronic course and the complexity of the epilepsies and their sequelae, persons with epilepsy could profit from CDSS. Epilepsy-specific CDSS should be usable by medical professionals and patients themselves. Currently, medical apps for people with epilepsy are mostly used to document the clinical course, seizure frequency, medication compliance and side effects. Available seizure detection systems mainly detect generalized tonic-clonic seizures (GTCS). A clinical benefit of such devices is not yet sufficiently confirmed but appears to be likely, because these seizures are specifically associated with sudden unexpected death in epilepsy patients (SUDEP) and interventions are considered to be effective.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Die wissenschaftlichen Erkenntnisse über Epilepsien und deren klinische Implikationen nehmen rasant zu. Für Nichtexperten stellt sich die zunehmende Herausforderung, den Überblick hierüber zu bewahren. Hier setzen Clinical-decision-support-Systeme (CDSS) an, indem sie standard- und expertengetriggertes Wissen zur Diagnostik und Therapie individualisiert und automatisiert liefern. Zudem sind Medizin-Apps und telemedizinische Verfahren zur Diagnostik und Therapie sowie Assistenzsysteme zur Anfallsdetektion bei Epilepsien verfügbar.
ZIEL DER ARBEIT UNASSIGNED
Es soll ein Überblick über die aktuellen Entwicklungen und Anwendungsmöglichkeiten verfügbarer tele-epileptologischer Methoden gegeben werden.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Auf der Basis persönlicher Kenntnis und eines Literaturreviews werden epilepsiespezifische CDSS, Medizin-Apps, Assistenzsysteme sowie telemedizinische Anwendungen charakterisiert und deren klinische Einsatzmöglichkeiten dargestellt.
ERGEBNISSE UND DISKUSSION UNASSIGNED
Personen mit Epilepsie könnten aufgrund des chronischen Verlaufs und der Komplexität der Erkrankung und ihrer Folgen von CDSS profitieren. Es erscheint wünschenswert, dass epilepsiespezifische CDSS sowohl für die Behandelnden als auch für Patienten nutzbar werden. Apps für Menschen mit Epilepsie dienen derzeit meist der Verlaufsdokumentation von Anfallsfrequenz, Medikamentencompliance und Nebenwirkungen. Gegenwärtige Anfallsdetektionssysteme erkennen vor allem generalisiert tonisch-klonische Anfälle (GTKA). Ein klinischer Nutzen ist noch nicht hinreichend belegt, erscheint aber wahrscheinlich, insbesondere da GTKA mit dem Risiko eines plötzlichen Todes von Epilepsiepatienten assoziiert sind und Interventionen als wirksam gelten.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Die wissenschaftlichen Erkenntnisse über Epilepsien und deren klinische Implikationen nehmen rasant zu. Für Nichtexperten stellt sich die zunehmende Herausforderung, den Überblick hierüber zu bewahren. Hier setzen Clinical-decision-support-Systeme (CDSS) an, indem sie standard- und expertengetriggertes Wissen zur Diagnostik und Therapie individualisiert und automatisiert liefern. Zudem sind Medizin-Apps und telemedizinische Verfahren zur Diagnostik und Therapie sowie Assistenzsysteme zur Anfallsdetektion bei Epilepsien verfügbar.

Identifiants

pubmed: 33245402
doi: 10.1007/s00115-020-01031-7
pii: 10.1007/s00115-020-01031-7
pmc: PMC7691952
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

95-106

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Auteurs

Johann Philipp Zöllner (JP)

Epilepsiezentrum Frankfurt Rhein-Main, Zentrum der Neurologie und Neurochirurgie, Goethe-Universität Frankfurt, Schleusenweg 2-16, 60528, Frankfurt am Main, Deutschland.
LOEWE Center for Personalized Translational Epilepsy Research (CePTER), Goethe-Universität Frankfurt, Frankfurt am Main, 60528, Deutschland.

Stefan Wolking (S)

Epileptologie Aachen, Neurologische Uniklinik, Pauwelsstraße 30, 52074, Aachen, Deutschland.

Yvonne Weber (Y)

Epileptologie Aachen, Neurologische Uniklinik, Pauwelsstraße 30, 52074, Aachen, Deutschland.

Felix Rosenow (F)

Epilepsiezentrum Frankfurt Rhein-Main, Zentrum der Neurologie und Neurochirurgie, Goethe-Universität Frankfurt, Schleusenweg 2-16, 60528, Frankfurt am Main, Deutschland. rosenow@med.uni-frankfurt.de.
LOEWE Center for Personalized Translational Epilepsy Research (CePTER), Goethe-Universität Frankfurt, Frankfurt am Main, 60528, Deutschland. rosenow@med.uni-frankfurt.de.

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