Sensitivity of High-Pitch Dual-Source Computed Tomography for the Detection of Anomalous Pulmonary Venous Connection in Infants.

Sensitivität der High-Pitch-Dual-Source-Computertomografie zur Detektion von Pulmonalvenenfehlmündungen bei Säuglingen.

Journal

RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin
ISSN: 1438-9010
Titre abrégé: Rofo
Pays: Germany
ID NLM: 7507497

Informations de publication

Date de publication:
May 2021
Historique:
pubmed: 11 12 2020
medline: 8 10 2021
entrez: 10 12 2020
Statut: ppublish

Résumé

 To evaluate the sensitivity, specificity, and interobserver reliability of high-pitch dual-source computed tomography angiography (CTA) in the detection of anomalous pulmonary venous connection (APVC) in infants with congenital heart defects and to assess the associated radiation exposure.  78 pulmonary veins in 17 consecutively enrolled patients with congenital heart defects (6 females; 11 males; median age: 6 days; range: 1-299 days) were retrospectively included in this study. All patients underwent high-pitch dual-source CTA of the chest at low tube voltages (70 kV). APVC was evaluated independently by two radiologists. Sensitivity, specificity, positive (PPV) and negative predictive values (NPV), and interobserver agreement were determined. For standard of reference, one additional observer reviewed CT scans, echocardiography reports, clinical reports as well as surgical reports. In cases of disagreement the additional observer made the final decision based on all available information.  Detection of APVC with high-pitch dual-source CTA revealed a good sensitivity (91 %) and specificity (99 %), with PPV and NPV of 98 % and 97 %. Interobserver agreement was almost perfect (Kappa = 0.84). The median DLP was 3.8 mGy*cm (IQR 3.3-4.7 mGy*cm) and the median radiation dose was 0.33 mSv (IQR 0.26-0.39 mSv).  High-pitch dual-source CTA in infants with congenital heart defects allows for accurate and reliable assessment of APVC at a low radiation dose.   · High-pitch dual-source CTA enables detection of anomalous pulmonary vein connection with high sensitivity in infants.. · Interrater reliability in the detection of anomalous pulmonary vein connection with high-pitch dual-source CTA is almost perfect.. · Radiation dose of high-pitch dual-source CTA in the cardiac examination of infants is low.. · Well L, Weinrich JM, Meyer M et al. Sensitivity of High-Pitch Dual-Source Computed Tomography for the Detection of Anomalous Pulmonary Venous Connection in Infants. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 551 - 558. ZIEL:  Bewertung der Sensitivität, Spezifität und Interrater-Reliabilität der High-Pitch-Dual-Source-Computertomografie-Angiografie (CTA) in der Detektion von Pulmonalvenenfehlmündungen bei Säuglingen mit angeborenen Herzfehlern und Bewertung der damit verbundenen Strahlenbelastung.  In diese retrospektive Studie wurden 78 Lungenvenen aus 17 konsekutiv untersuchten Säuglingen mit angeborenen Herzfehlern eingeschlossen (6 Mädchen, 11 Jungen; Medianalter 6 Tage, Range 1–299 Tage). Bei allen Patienten wurde eine High-Pitch-Dual-Source-CTA des Thorax bei niedriger Röhrenspannung (70 kV) durchgeführt. Das Vorliegen von Pulmonalvenenfehlmündungen wurde von 2 Radiologen unabhängig voneinander bewertet. Sensitivität, Spezifität, positive (PPV) und negative prädiktive Vorhersagewerte (NPV) sowie die Interrater-Reliabilität wurden bestimmt. Als Referenzstandard diente die Kombination aus CT-Scans, Befunden der Echokardiografie, klinischen Berichten sowie Operationsberichten, die von einem erfahrenen Kinderradiologen in Zusammenschau ausgewertet wurden. Dieser entschied im Fall inkongruenter Befunde über die korrekte Interpretation.  Die Detektion von Pulmonalvenenfehlmündungen mit der High-Pitch-Dual-Source-CTA gelang mit guter Sensitivität (91 %) und Spezifität (99 %), bei PPV und NPV von 98 % und 97 %. Die Interrater-Reliabilität war nahezu perfekt (Kappa = 0,84). Der Median des DLP betrug 3,8 mGy*cm (IQR 3,3–4,7 mGy*cm), die effektive Dosis betrug im Median 0,33 mSv (IQR 0,26–0,39 mSv).  Die High-Pitch-Dual-Source-CTA bei Säuglingen mit angeborenen Herzfehlern ermöglicht eine genaue und zuverlässige Detektion von Lungenvenenfehlmündungen bei niedriger Strahlendosis.   · Die High-Pitch-Dual-Source-CTA ermöglicht die Detektion von Pulmonalvenenfehlmündungen bei Säuglingen mit hoher Sensitivität.. · Die Interrater-Reliabilität bei der Erkennung von Pulmonalvenenfehlmündungen mit High-Pitch-Dual-Source-CTA ist hoch.. · Die Strahlendosis der High-Pitch-Dual-Source-CTA bei der kardialen Untersuchung von Säuglingen ist gering..

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL:  Bewertung der Sensitivität, Spezifität und Interrater-Reliabilität der High-Pitch-Dual-Source-Computertomografie-Angiografie (CTA) in der Detektion von Pulmonalvenenfehlmündungen bei Säuglingen mit angeborenen Herzfehlern und Bewertung der damit verbundenen Strahlenbelastung.

Identifiants

pubmed: 33302310
doi: 10.1055/a-1290-6843
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

551-558

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Lennart Well (L)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.

Julius Matthias Weinrich (JM)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.

Mathias Meyer (M)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.

Torben Kehl (T)

Department of Pediatric Cardiology, University Heart & Vascular Center Hamburg, Germany.

Johannes Salamon (J)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.

André Rüffer (A)

Department of Pediatric Cardiology, University Heart & Vascular Center Hamburg, Germany.

Gerhard Adam (G)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.

Jochen Herrmann (J)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, Department of Pediatric Radiology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.

Michael Groth (M)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, Department of Pediatric Radiology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.

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