Impact of guideline changes on adoption of hypofractionation and breast cancer patient characteristics in the randomized controlled HYPOSIB trial.


Journal

Strahlentherapie und Onkologie : Organ der Deutschen Rontgengesellschaft ... [et al]
ISSN: 1439-099X
Titre abrégé: Strahlenther Onkol
Pays: Germany
ID NLM: 8603469

Informations de publication

Date de publication:
09 2021
Historique:
received: 26 09 2020
accepted: 30 11 2020
pubmed: 16 12 2020
medline: 1 4 2022
entrez: 15 12 2020
Statut: ppublish

Résumé

Hypofractionated radiotherapy is the standard of care for adjuvant whole breast radiotherapy (RT). However, adoption has been slow. The indication for regional nodal irradiation has been expanded to include patients with 0-3 involved lymph nodes. We investigated the impact of the publication of the updated German S3 guidelines in 2017 on adoption of hypofractionation and enrollment of patients with lymph node involvement within a randomized controlled phase III trial. In the experimental arm of the HYPOSIB trial (NCT02474641), hypofractionated RT with simultaneous integrated boost (SIB) was used. In the standard arm, RT could be given as hypofractionated RT with sequential boost (HF Enrollment of patients with involved lymph nodes was low throughout the trial. Adoption of HF The use of HF

Identifiants

pubmed: 33320286
doi: 10.1007/s00066-020-01730-9
pii: 10.1007/s00066-020-01730-9
pmc: PMC8397631
doi:

Banques de données

ClinicalTrials.gov
['NCT02474641']

Types de publication

Clinical Trial, Phase III Journal Article Randomized Controlled Trial

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

802-811

Subventions

Organisme : Deutsche Krebshilfe
ID : 110897

Informations de copyright

© 2020. The Author(s).

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Auteurs

David Krug (D)

Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel, Arnold-Heller-Str. 3, 24105, Kiel, Germany. david.krug@uksh.de.

Reinhard Vonthein (R)

Institut für Medizinische Biometrie und Statistik, Universität zu Lübeck, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Lübeck, Germany.

Andreas Schreiber (A)

Praxis für Strahlentherapie Dr. med. Andreas Schreiber, Dresden, Germany.

Alexander D Boicev (AD)

Klinik für Strahlentherapie und Radioonkologie, Heinrich-Braun-Klinikum Zwickau, Zwickau, Germany.

Jörg Zimmer (J)

Praxis für Strahlentherapie Dr. med. Andreas Schreiber, Dresden, Germany.

Reinhold Laubach (R)

Klinik für Radio-Onkologie, St. Marien-Krankenhaus Siegen, Siegen, Germany.

Nicola Weidner (N)

Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Germany.

Stefan Dinges (S)

Klinik für Strahlentherapie & Radioonkologie, Klinikum Lüneburg, Lüneburg, Germany.

Matthias Hipp (M)

Klinik für Strahlentherapie, Klinikum Amberg, Amberg, Germany.

Ralf Schneider (R)

Klinik für Strahlentherapie, Helios-Kliniken Schwerin, Schwerin, Germany.

Evelyn Weinstrauch (E)

Praxis für Radioonkologie, Johanniter-Zentren für Medizinische Versorgung Stendal, Stendal, Germany.

Thomas Martin (T)

Medizinisches Versorgungszentrum Fachbereich RadioOnkologie, Klinikum Bremen-Mitte, Bremen, Germany.

Juliane Hörner-Rieber (J)

RadioOnkologie und Strahlentherapie, UniversitätsKlinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Denise Olbrich (D)

ZKS Lübeck (Zentrum für klinische Studien Lübeck), Universität zu Lübeck, Lübeck, Germany.

Alicia Illen (A)

ZKS Lübeck (Zentrum für klinische Studien Lübeck), Universität zu Lübeck, Lübeck, Germany.

Nicole Heßler (N)

Institut für Medizinische Biometrie und Statistik, Universität zu Lübeck, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Lübeck, Germany.

Inke R König (IR)

Institut für Medizinische Biometrie und Statistik, Universität zu Lübeck, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Lübeck, Germany.

Kathrin Dellas (K)

Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel, Arnold-Heller-Str. 3, 24105, Kiel, Germany.

Jürgen Dunst (J)

Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel, Arnold-Heller-Str. 3, 24105, Kiel, Germany.

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