PI-RADS 2.1 - Image Interpretation: The Most Important Updates and Their Clinical Implications.

PI-RADS 2.1 – Befundinterpretation: Die wichtigsten Neuerungen und ihre klinischen Implikationen.

Journal

RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin
ISSN: 1438-9010
Titre abrégé: Rofo
Pays: Germany
ID NLM: 7507497

Informations de publication

Date de publication:
Jul 2021
Historique:
pubmed: 22 12 2020
medline: 7 9 2021
entrez: 21 12 2020
Statut: ppublish

Résumé

 Multiparametric magnetic resonance imaging (MRI) of the prostate plays a central role in the diagnosis of patients with suspected prostate cancer. The increasing distribution and application of the guideline for the standardization of image acquisition, evaluation, and reporting (Prostate Imaging - Reporting and Data System, PI-RADS), which was updated in 2019 to version 2.1, contributes to the success of the technique.  The most important updates of PI-RADS version 2.1 presented in 2019 compared to the previous version PI-RADS 2.0 are highlighted and interpreted with regard to their clinical implications.  PI-RADS version 2.1 aims to simplify the application of the scoring scheme without changing the basic concept of dominant sequences (DWI in the peripheral zone, T2 in the transition zone). Of particular importance are the increasing role of diffusion-weighted imaging in the transition zone, the now mandatory high b-value of at least 1400 s/mm  PI-RADS version 2.1 published in 2019 addresses a number of changes to the previous version, including both the examination technique and image interpretation. Prospective clinical studies have yet to prove the extent to which the goals of reducing interreader variability and increasing the detection rate in the transition zone will be achieved.   · The new PI-RADS version 2.1. includes changes regarding image interpretation and examination technique. · The role of diffusion-weighted imaging is strengthened in the transition zone. · An ultra-high b-value of at least 1400 s/mm2 is mandatory according to PI-RADS 2.1. · Biparametric MRI is not recommended for general application. · Beyer T, Schlemmer H, Weber M et al. PI-RADS 2.1 - Image Interpretation: The Most Important Updates and Their Clinical Implications. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 787 - 795.  Die multiparametrische Magnetresonanztomografie (MRT) der Prostata übernimmt inzwischen eine zentrale Rolle in der Diagnostik bei Patienten mit Verdacht auf Prostatakarzinom. Zum Erfolg der Methode trägt die zunehmende Verbreitung der zuletzt im Jahr 2019 auf die Version 2.1 aktualisierte Leitlinie zur Standardisierung von Bildakquisition, Auswertung und Befundung (Prostate Imaging – Reporting and Data System, PI-RADS) bei.  Die zentralen Neuerungen der im Frühjahr 2019 vorgestellten PI-RADS-Version 2.1 gegenüber der Vorgängerversion PI-RADS 2.0 werden vorgestellt und bezüglich ihrer klinischen Implikationen diskutiert.  Die PI-RADS-Version 2.1 zielt darauf ab, die Anwendung zu vereinfachen, ohne dabei das Grundkonzept der dominanten Sequenz (DWI in der peripheren Zone, T2 in der Transitionszone) zu ändern. Von besonderer Bedeutung sind die stärkere Gewichtung der Diffusionsbildgebung in der Transitionszone, der nun obligatorische hohe b-Wert von mindestens 1400 s/mm  Die 2019 veröffentlichte PI-RADS-Version 2.1 adressiert verschiedene Änderungen, die sowohl Untersuchungstechnik als auch Befundung betreffen. Inwieweit sich damit die Ziele der Reduktion der Interreader-Variabilität und der Erhöhung der Detektionsrate in der Transitionszone erreichen lassen, müssen prospektive klinische Studien zeigen.   · Die neue PI-RADS-Version 2.1 umfasst einzelne Änderungen bezüglich Befundinterpretation und Untersuchungstechnik.. · In der Transitionszone wird die Rolle der Diffusionsbildgebung gestärkt.. · Ein ultrahoher b-Wert von mindestens 1400 s/mm2 ist nach PI-RADS 2.1 obligat.. · Die biparametrische MRT wird nicht zur generellen Anwendung empfohlen.. · Beyer T, Schlemmer H, Weber M et al. PI-RADS 2.1 – Image Interpretation: The Most Important Updates and Their Clinical Implications. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 787 – 796.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
 Multiparametric magnetic resonance imaging (MRI) of the prostate plays a central role in the diagnosis of patients with suspected prostate cancer. The increasing distribution and application of the guideline for the standardization of image acquisition, evaluation, and reporting (Prostate Imaging - Reporting and Data System, PI-RADS), which was updated in 2019 to version 2.1, contributes to the success of the technique.
MATERIALS AND METHODS METHODS
 The most important updates of PI-RADS version 2.1 presented in 2019 compared to the previous version PI-RADS 2.0 are highlighted and interpreted with regard to their clinical implications.
RESULTS RESULTS
 PI-RADS version 2.1 aims to simplify the application of the scoring scheme without changing the basic concept of dominant sequences (DWI in the peripheral zone, T2 in the transition zone). Of particular importance are the increasing role of diffusion-weighted imaging in the transition zone, the now mandatory high b-value of at least 1400 s/mm
CONCLUSION CONCLUSIONS
 PI-RADS version 2.1 published in 2019 addresses a number of changes to the previous version, including both the examination technique and image interpretation. Prospective clinical studies have yet to prove the extent to which the goals of reducing interreader variability and increasing the detection rate in the transition zone will be achieved.
KEY POINTS CONCLUSIONS
  · The new PI-RADS version 2.1. includes changes regarding image interpretation and examination technique. · The role of diffusion-weighted imaging is strengthened in the transition zone. · An ultra-high b-value of at least 1400 s/mm2 is mandatory according to PI-RADS 2.1. · Biparametric MRI is not recommended for general application.
CITATION FORMAT UNASSIGNED
· Beyer T, Schlemmer H, Weber M et al. PI-RADS 2.1 - Image Interpretation: The Most Important Updates and Their Clinical Implications. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 787 - 795.
HINTERGRUND UNASSIGNED
 Die multiparametrische Magnetresonanztomografie (MRT) der Prostata übernimmt inzwischen eine zentrale Rolle in der Diagnostik bei Patienten mit Verdacht auf Prostatakarzinom. Zum Erfolg der Methode trägt die zunehmende Verbreitung der zuletzt im Jahr 2019 auf die Version 2.1 aktualisierte Leitlinie zur Standardisierung von Bildakquisition, Auswertung und Befundung (Prostate Imaging – Reporting and Data System, PI-RADS) bei.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
 Die zentralen Neuerungen der im Frühjahr 2019 vorgestellten PI-RADS-Version 2.1 gegenüber der Vorgängerversion PI-RADS 2.0 werden vorgestellt und bezüglich ihrer klinischen Implikationen diskutiert.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
 Die PI-RADS-Version 2.1 zielt darauf ab, die Anwendung zu vereinfachen, ohne dabei das Grundkonzept der dominanten Sequenz (DWI in der peripheren Zone, T2 in der Transitionszone) zu ändern. Von besonderer Bedeutung sind die stärkere Gewichtung der Diffusionsbildgebung in der Transitionszone, der nun obligatorische hohe b-Wert von mindestens 1400 s/mm
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
 Die 2019 veröffentlichte PI-RADS-Version 2.1 adressiert verschiedene Änderungen, die sowohl Untersuchungstechnik als auch Befundung betreffen. Inwieweit sich damit die Ziele der Reduktion der Interreader-Variabilität und der Erhöhung der Detektionsrate in der Transitionszone erreichen lassen, müssen prospektive klinische Studien zeigen.
KERNAUSSAGEN UNASSIGNED
  · Die neue PI-RADS-Version 2.1 umfasst einzelne Änderungen bezüglich Befundinterpretation und Untersuchungstechnik.. · In der Transitionszone wird die Rolle der Diffusionsbildgebung gestärkt.. · Ein ultrahoher b-Wert von mindestens 1400 s/mm2 ist nach PI-RADS 2.1 obligat.. · Die biparametrische MRT wird nicht zur generellen Anwendung empfohlen..
ZITIERWEISE UNASSIGNED
· Beyer T, Schlemmer H, Weber M et al. PI-RADS 2.1 – Image Interpretation: The Most Important Updates and Their Clinical Implications. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 787 – 796.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
 Die multiparametrische Magnetresonanztomografie (MRT) der Prostata übernimmt inzwischen eine zentrale Rolle in der Diagnostik bei Patienten mit Verdacht auf Prostatakarzinom. Zum Erfolg der Methode trägt die zunehmende Verbreitung der zuletzt im Jahr 2019 auf die Version 2.1 aktualisierte Leitlinie zur Standardisierung von Bildakquisition, Auswertung und Befundung (Prostate Imaging – Reporting and Data System, PI-RADS) bei.

Identifiants

pubmed: 33348384
doi: 10.1055/a-1324-4010
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

eng ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

787-796

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Thomas Beyer (T)

Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Rostock, Germany.

Heinz-Peter Schlemmer (HP)

Radiology, German Cancer Research Centre, Heidelberg, Germany.

Marc-André Weber (MA)

Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Rostock, Germany.

Kolja M Thierfelder (KM)

Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Rostock, Germany.

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Classifications MeSH