Early Aspirin Discontinuation After Coronary Stenting: A Systematic Review and Meta-Analysis.


Journal

Journal of the American Heart Association
ISSN: 2047-9980
Titre abrégé: J Am Heart Assoc
Pays: England
ID NLM: 101580524

Informations de publication

Date de publication:
19 01 2021
Historique:
pubmed: 8 1 2021
medline: 15 10 2021
entrez: 7 1 2021
Statut: ppublish

Résumé

Background The clinical impact of early aspirin discontinuation compared with dual antiplatelet therapy (DAPT) in patients undergoing percutaneous coronary intervention with stenting remains poorly studied. We investigated the clinical outcomes of patients assigned to either early aspirin discontinuation or DAPT after percutaneous coronary intervention with stenting. Methods and Results We performed a meta-analysis of aggregate data from randomized clinical trials enrolling participants receiving a percutaneous coronary intervention with stenting and assigned to either early aspirin discontinuation or DAPT. Scientific databases were searched from inception through March 30, 2020. Trial-level hazard ratios (HRs) and 95% CIs were pooled using a random effects model with inverse variance weighting. The primary outcome was all-cause death. Secondary outcomes were myocardial infarction, stent thrombosis, stroke, and major bleeding. Overall, 36 206 participants were allocated to either early aspirin discontinuation (experimental therapy, n=18 088) or DAPT (control therapy, n=18 118) in 7 trials. Median follow-up was 12 months. All-cause death occurred in 2.5% of patients assigned to experimental and 2.9% of patients assigned control therapy (hazard ratio [HR], 0.91, 95% CI, 0.75-1.11;

Identifiants

pubmed: 33410332
doi: 10.1161/JAHA.120.018304
pmc: PMC7955304
doi:

Substances chimiques

Aspirin R16CO5Y76E

Types de publication

Journal Article Meta-Analysis Systematic Review

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

e018304

Références

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pubmed: 32795096

Auteurs

Jens Wiebe (J)

Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen Deutsches Herzzentrum MünchenTechnische Universität München Munich Germany.

Gjin Ndrepepa (G)

Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen Deutsches Herzzentrum MünchenTechnische Universität München Munich Germany.

Sebastian Kufner (S)

Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen Deutsches Herzzentrum MünchenTechnische Universität München Munich Germany.

Anna L Lahmann (AL)

Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen Deutsches Herzzentrum MünchenTechnische Universität München Munich Germany.

Erion Xhepa (E)

Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen Deutsches Herzzentrum MünchenTechnische Universität München Munich Germany.

Constantin Kuna (C)

Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen Deutsches Herzzentrum MünchenTechnische Universität München Munich Germany.

Felix Voll (F)

Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen Deutsches Herzzentrum MünchenTechnische Universität München Munich Germany.

Rosanna Gosetti (R)

1. Medizinische Klinik Klinikum rechts der IsarTechnische Universität München Munich Germany.

Karl-Ludwig Laugwitz (KL)

1. Medizinische Klinik Klinikum rechts der IsarTechnische Universität München Munich Germany.
DZHK (German Centre for Cardiovascular Research), partner site Munich Heart Alliance Munich Germany.

Michael Joner (M)

Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen Deutsches Herzzentrum MünchenTechnische Universität München Munich Germany.
DZHK (German Centre for Cardiovascular Research), partner site Munich Heart Alliance Munich Germany.

Adnan Kastrati (A)

Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen Deutsches Herzzentrum MünchenTechnische Universität München Munich Germany.
DZHK (German Centre for Cardiovascular Research), partner site Munich Heart Alliance Munich Germany.

Salvatore Cassese (S)

Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen Deutsches Herzzentrum MünchenTechnische Universität München Munich Germany.

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