[Incontinence surgery-quality criteria and structured follow-up].
Inkontinenzchirurgie – Qualitätskriterien und strukturiertes Follow-up.
Botox
Certification
Complications
Tension-free slings
Urinary incontinence
Journal
Der Urologe. Ausg. A
ISSN: 1433-0563
Titre abrégé: Urologe A
Pays: Germany
ID NLM: 1304110
Informations de publication
Date de publication:
Feb 2021
Feb 2021
Historique:
accepted:
18
12
2020
pubmed:
15
1
2021
medline:
20
2
2021
entrez:
14
1
2021
Statut:
ppublish
Résumé
The following article summarizes the current evidence including postoperative success rates and complications for various surgical options in the treatment of urinary incontinence. Due to different inclusion criteria and inconsistent definitions of study endpoints, the analysis of available studies is difficult. Thus, comparative studies with new devices for established treatment options should be planned. Structured processes used in certified continence centers improve the quality of care. Furthermore by documenting relevant complications, comparisons of treatment results thus become possible and provide evidence for the use of different surgical options in the treatment of urinary incontinence. Der Artikel fasst die Evidenz für die verschiedenen operativen Verfahren bei Harninkontinenz zusammen und zeigt die zu erwartenden postoperativen Ergebnisse sowie die in der Literatur beschriebenen Komplikationsraten für die verschiedenen Systeme. Aufgrund unterschiedlicher Einschlusskriterien sowie einer uneinheitlichen Definition der Endpunkte ist die Vergleichbarkeit der verschiedenen Studien begrenzt. Vergleichende Studien sollten in Zukunft geplant werden. Durch die strukturierte Zertifizierung in Kontinenz- und Beckenbodenzentren könnte in Zukunft die Behandlungsqualität gesteigert werden und durch die Dokumentation der Ergebnisse sowie relevanter Komplikationen könnte eine bessere Vergleichbarkeit der Behandlungsergebnisse geschaffen werden und eine breite Evidenz für den Einsatz der verschiedenen Systeme erreicht werden.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Der Artikel fasst die Evidenz für die verschiedenen operativen Verfahren bei Harninkontinenz zusammen und zeigt die zu erwartenden postoperativen Ergebnisse sowie die in der Literatur beschriebenen Komplikationsraten für die verschiedenen Systeme. Aufgrund unterschiedlicher Einschlusskriterien sowie einer uneinheitlichen Definition der Endpunkte ist die Vergleichbarkeit der verschiedenen Studien begrenzt. Vergleichende Studien sollten in Zukunft geplant werden. Durch die strukturierte Zertifizierung in Kontinenz- und Beckenbodenzentren könnte in Zukunft die Behandlungsqualität gesteigert werden und durch die Dokumentation der Ergebnisse sowie relevanter Komplikationen könnte eine bessere Vergleichbarkeit der Behandlungsergebnisse geschaffen werden und eine breite Evidenz für den Einsatz der verschiedenen Systeme erreicht werden.
Identifiants
pubmed: 33443722
doi: 10.1007/s00120-020-01436-x
pii: 10.1007/s00120-020-01436-x
doi:
Types de publication
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
178-185Références
Hofner K et al (2020) Use of synthetic slings and mesh implants in the treatment of female stress urinary incontinence and prolapse : Statement of the Working Group on Urological Functional Diagnostics and Female Urology of the Academy of the German Society of Urology. Urologe A 59(1):65–71
doi: 10.1007/s00120-019-01074-y
Burkhard FC, Lucas MG, Berghmans LC, Bosch JLHR, Cruz F, Lemack GE, Nambiar AK, Nilsson CG, Pickard R, Tubaro A, Turner WH, European Association of Urology (2016) EAU Guidelines on Urinary Incontinence. https://uroweb.org/guideline/urinary-incontinence/ (Erstellt: 03.2016). Zugegriffen: 28.09.2020
Nitti VW et al (2013) OnabotulinumtoxinA for the treatment of patients with overactive bladder and urinary incontinence: results of a phase 3, randomized, placebo controlled trial. J Urol 189(6):2186–2193
doi: 10.1016/j.juro.2012.12.022
Amundsen CL et al (2016) OnabotulinumtoxinA vs sacral neuromodulation on refractory urgency urinary incontinence in women: a randomized clinical trial. JAMA 316(13):1366–1374
doi: 10.1001/jama.2016.14617
Chartier-Kastler E et al (2020) Sacral Neuromodulation with the interStim™ system for intractable lower urinary tract dysfunctions (SOUNDS): results of clinical effectiveness, quality of life, patient-reported outcomes and safety in a French multicenter observational study. Eur Urol Focus. https://doi.org/10.1016/j.euf.2020.06.026
Lapitan MCM, Cody JD, Mashayekhi A (2017) Open retropubic colposuspension for urinary incontinence in women. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD002912.pub4
doi: 10.1002/14651858.CD002912.pub4
pubmed: 28741303
pmcid: 6483458
Ward K, Hilton P (2002) Prospective multicentre randomised trial of tension-free vaginal tape and colposuspension as primary treatment for stress incontinence. BMJ 325(7355):67
doi: 10.1136/bmj.325.7355.67
Ward KL, Hilton P (2008) Tension-free vaginal tape versus colposuspension for primary urodynamic stress incontinence: 5‑year follow up. BJOG 115(2):226–233
doi: 10.1111/j.1471-0528.2007.01548.x
Reisenauer C et al (2013) Interdisciplinary S2e guideline for the diagnosis and treatment of stress urinary incontinence in women: short version—AWMF registry no. 015-005, july 2013. Geburtshilfe Frauenheilkd 73(9):899–903
doi: 10.1055/s-0033-1350871
Avery K et al (2004) ICIQ: a brief and robust measure for evaluating the symptoms and impact of urinary incontinence. Neurourol Urodyn 23(4):322–330
doi: 10.1002/nau.20041
Tienza A et al (2020) Daily pad usage versus the international consultation on incontinence questionnaire short form for continence assessment following radical prostatectomy. Int Neurourol J 24(2):156–162
doi: 10.5213/inj.1938116.058
Van der Aa F et al (2013) The artificial urinary sphincter after a quarter of a century: a critical systematic review of its use in male non-neurogenic incontinence. Eur Urol 63(4):681–689
doi: 10.1016/j.eururo.2012.11.034
Tutolo M et al (2019) Efficacy and safety of artificial urinary sphincter (AUS): results of a large multi-institutional cohort of patients with mid-term follow-up. Neurourol Urodyn 38(2):710–718
doi: 10.1002/nau.23901
Kretschmer A et al (2016) Evaluation and management of postprostatectomy incontinence: a systematic review of current literature. Eur Urol Focus 2(3):245–259
doi: 10.1016/j.euf.2016.01.002
Siracusano S et al (2017) Argus‑T sling in 182 male patients: short-term results of a multicenter study. Urology. https://doi.org/10.1016/j.urology.2017.07.058
Friedl A et al (2017) Long-term outcome of the adjustable transobturator male system (ATOMS): results of a European multicentre study. BJU Int 119(5):785–792
doi: 10.1111/bju.13684
Rehder P et al (2016) Hypothesis that urethral bulb (corpus Spongiosum) plays an active role in male urinary continence. Adv Urol. https://doi.org/10.1155/2016/6054730
Bauer RM et al (2013) Impact of the ‘repositioning test’ on postoperative outcome of retroluminar transobturator male sling implantation. Urol Int 90(3):334–338
doi: 10.1159/000347123
Grabbert M et al (2019) Extended follow-up of the AdVance XP male sling in the treatment of male urinary stress incontinence after 48 months: Results of a prospective and multicenter study. Neurourol Urodyn 38(7):1973–1978
doi: 10.1002/nau.24101
Queissert F et al (2020) High/low-volume center experience predicts outcome of AMS 800 in male stress incontinence: results of a large middle European multicenter case series. Neurourol Urodyn. https://doi.org/10.1002/nau.24444
Grabbert M et al (2020) Patient selection in surgical centers of expertise in the treatment of patients with moderate to severe male urinary stress incontinence. Urol Int 104(11-12):902–907. https://doi.org/10.1159/000509444
Constable L et al (2018) Male synthetic sling versus artificial urinary sphincter trial for men with urodynamic stress incontinence after prostate surgery (MASTER): study protocol for a randomised controlled trial. Trials 19(1):131
doi: 10.1186/s13063-018-2501-2
Abranches-Monteiro L et al (2020) The International Continence Society (ICS) report on the terminology for male lower urinary tract surgery. Neurourol Urodyn 39(8):2072–2088
doi: 10.1002/nau.24509
Chartier-Kastler E et al (2020) Robot-assisted laparoscopic artificial urinary sphincter insertion in women with stress urinary incontinence: a pilot single-centre study. BJU Int. https://doi.org/10.1111/bju.15147