[Parasitic dermatoses from abroad].
Parasitäre Reisedermatosen.
Filariosis
Larva migrans
Myiasis
Prevention
Travel-related illness
Journal
Der Hautarzt; Zeitschrift fur Dermatologie, Venerologie, und verwandte Gebiete
ISSN: 1432-1173
Titre abrégé: Hautarzt
Pays: Germany
ID NLM: 0372755
Informations de publication
Date de publication:
Feb 2021
Feb 2021
Historique:
pubmed:
23
1
2021
medline:
3
2
2021
entrez:
22
1
2021
Statut:
ppublish
Résumé
Increased migration, the omnipresent desire to travel, climate change and a globally more mobile population enhance the risk of spreading infectious, tropical pathogens across international borders. In addition to diarrhea and fever, skin diseases present one of the most common reasons for a medical consultation upon return among travelers. These diseases are often caused by parasites. Detailed data on infectious travel diseases is scarce. However, demographic, endemic and travel-related information represent the basic requirements for physicians to choose appropriate diagnostics and adequate treatment for affected patients. This article gives an overview of common parasitic travel dermatoses, their specific diagnostic workup, treatment and preventive measures. Zunehmende Migrationsströme, eine stetig steigende Reiselust, Klimawandel sowie vermehrt global mobile Bevölkerungsschichten führen dazu, dass infektiöse, (sub)tropische Risikoerreger grenzüberschreitend verbreitet werden. Hauterkrankungen stellen nach Durchfall und Fieber bei Reiserückkehrern die häufigste Ursache für eine medizinische Konsultation dar. Oftmals werden diese durch parasitäre Erreger verursacht. Die Datenlage zur Häufigkeit von infektiösen Reisedermatosen ist spärlich; detaillierte demografische, endemische und reisebezogene Daten stellen jedoch die Grundvoraussetzung für behandelnde Ärzt*innen dar, um angemessene und zielführende diagnostische und therapeutische Maßnahmen zu ergreifen. Dieser Beitrag gibt eine Übersicht über häufige parasitäre Reisedermatosen, ihre Diagnostik, Therapie und Präventionsmaßnahmen.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Zunehmende Migrationsströme, eine stetig steigende Reiselust, Klimawandel sowie vermehrt global mobile Bevölkerungsschichten führen dazu, dass infektiöse, (sub)tropische Risikoerreger grenzüberschreitend verbreitet werden. Hauterkrankungen stellen nach Durchfall und Fieber bei Reiserückkehrern die häufigste Ursache für eine medizinische Konsultation dar. Oftmals werden diese durch parasitäre Erreger verursacht. Die Datenlage zur Häufigkeit von infektiösen Reisedermatosen ist spärlich; detaillierte demografische, endemische und reisebezogene Daten stellen jedoch die Grundvoraussetzung für behandelnde Ärzt*innen dar, um angemessene und zielführende diagnostische und therapeutische Maßnahmen zu ergreifen. Dieser Beitrag gibt eine Übersicht über häufige parasitäre Reisedermatosen, ihre Diagnostik, Therapie und Präventionsmaßnahmen.
Identifiants
pubmed: 33481049
doi: 10.1007/s00105-020-04750-9
pii: 10.1007/s00105-020-04750-9
doi:
Types de publication
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
163-174Références
Rongisch R, Schmidt E, Deresz N et al (2020) Travel-associated infectious skin diseases. J Dtsch Dermatol Ges 18(7):730–733. https://doi.org/10.1111/ddg.14094
doi: 10.1111/ddg.14094
pubmed: 32713145
Sunderkötter C, von Stebut E, Burchard G (2015) DD ″Creeping eruption″. In: von Stebut E (Hrsg) Reisedermatosen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 21–22 https://doi.org/10.1007/978-3-662-44705-5_5
doi: 10.1007/978-3-662-44705-5_5
Sunderkötter C (2015) Larva migrans. In: von Stebut E (Hrsg) Reisedermatosen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 181–184 https://doi.org/10.1007/978-3-662-44705-5_38
doi: 10.1007/978-3-662-44705-5_38
Blackwell V, Vega-Lopez F (2001) Cutaneous larva migrans: clinical features and management of 44 cases presenting in the returning traveller. Br J Dermatol. https://doi.org/10.1046/j.1365-2133.2001.04406.x
doi: 10.1046/j.1365-2133.2001.04406.x
pubmed: 11531833
Siriez JY, Angoulvant F, Buffet P, Cleophax C, Bourrat E (2010) Individual variability of the cutaneous larva migrans (CLM) incubation period. Pediatr Dermatol. https://doi.org/10.1111/j.1525-1470.2010.01107.x
doi: 10.1111/j.1525-1470.2010.01107.x
pubmed: 20537084
Feldmeier H, Schuster A (2012) Mini review: hookworm-related cutaneous larva migrans. Eur J Clin Microbiol Infect Dis. https://doi.org/10.1007/s10096-011-1404-x
doi: 10.1007/s10096-011-1404-x
pubmed: 23052985
Jelinek T, Maiwald H, Nothdurft HD, Löscher T (1994) Cutaneous larva migrans in travelers: synopsis of histories, symptoms, and treatment of 98 patients. Clin Infect Dis. https://doi.org/10.1093/clinids/19.6.1062
doi: 10.1093/clinids/19.6.1062
pubmed: 7534125
Podder I, Chandra S, Gharami R (2016) Loeffler’s syndrome following cutaneous larva migrans: an uncommon sequel. Indian J Dermatol. https://doi.org/10.4103/0019-5154.177753
doi: 10.4103/0019-5154.177753
pubmed: 27904191
pmcid: 5122288
Weller P, Leder K (2019) Hookworm infection. https://www.uptodate.com/contents/hookworm-infection?topicRef=5718&source=see_link . Zugegriffen: 10. Nov. 2020 (UpToDate)
Sunderkötter C, von Stebut E, Schöfer H et al (2014) S1-Leitlinie zur Diagnostik und Therapie der kutanen Larva migrans (Creeping disease). J Dtsch Dermatol Ges. https://doi.org/10.1111/ddg.ddg12250_suppl
doi: 10.1111/ddg.ddg12250_suppl
pubmed: 25366452
Sunderkötter C (2015) Larva currens. In: von Stebut E (Hrsg) Reisedermatosen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 185–187 https://doi.org/10.1007/978-3-662-44705-5_39
doi: 10.1007/978-3-662-44705-5_39
Gaus B, Toberer F, Kapaun A, Hartmann M (2011) Chronische strongyloidesstercoralis-infektion larva currens als hautmanifestation. Hautarzt. https://doi.org/10.1007/s00105-010-2056-y
doi: 10.1007/s00105-010-2056-y
pubmed: 20963378
Montes M, Sawhney C, Barros N (2010) Strongyloides stercoralis: there but not seen. Curr Opin Infect Dis. https://doi.org/10.1097/QCO.0b013e32833df718
doi: 10.1097/QCO.0b013e32833df718
pubmed: 20733481
pmcid: 2948977
Siddiqui AA, Berk SL (2001) Diagnosis of Strongyloides stercoralis infection. Clin Infect Dis. https://doi.org/10.1086/322707
doi: 10.1086/322707
pubmed: 11712098
Robbins K, Khachemoune A (2010) Cutaneous myiasis: a review of the common types of myiasis. Int J Dermatol. https://doi.org/10.1111/j.1365-4632.2010.04577.x
doi: 10.1111/j.1365-4632.2010.04577.x
pubmed: 20883399
Fischer M, Schliemann S (2015) Myiasis. In: von Stebut E (Hrsg) Reisedermatosen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 159–162 https://doi.org/10.1007/978-3-662-44705-5_34
doi: 10.1007/978-3-662-44705-5_34
Baily GG, Moody AH (1985) Cutaneous myiasis caused by larvae of Cordylobia anthropophaga acquired in Europe. Br Med J (Clin Res Ed). https://doi.org/10.1136/bmj.290.6480.1473
doi: 10.1136/bmj.290.6480.1473
Francesconi F, Lupi O (2012) Myiasis. Clin Microbiol Rev. https://doi.org/10.1128/CMR.00010-11Myiasis
doi: 10.1128/CMR.00010-11Myiasis
pubmed: 22232372
pmcid: 3255963
MacNamara A, Durham S (1997) Dermatobia hominis in the accident and emergency department: “I’ve got you under my skin.”. Emerg Med J. https://doi.org/10.1136/emj.14.3.179
doi: 10.1136/emj.14.3.179
Nagy N, Abari E, D’Haese J et al (2007) Investigations on the life cycle and morphology of Tunga penetrans in Brazil. Parasitol Res. https://doi.org/10.1007/s00436-007-0683-8
doi: 10.1007/s00436-007-0683-8
pubmed: 17823833
Schliemann S (2015) Tungiasis. In: von Stebut E (Hrsg) Reisedermatosen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 163–166 https://doi.org/10.1007/978-3-662-44705-5_35
doi: 10.1007/978-3-662-44705-5_35
Eisele M, Heukelbach J, Van Marck E et al (2003) Investigations on the biology, epidemiology, pathology and control of Tunga penetrans in Brazil: I. Natural history of tungiasis in man. Parasitol Res. https://doi.org/10.1007/s00436-002-0817-y
doi: 10.1007/s00436-002-0817-y
pubmed: 14574559
Altmeyer P, Paech V (2011) Enzyklopädie Dermatologie, Allergologie, Umweltmedizin. Springer, Berlin, Heidelberg https://doi.org/10.1007/978-3-540-89543-5
doi: 10.1007/978-3-540-89543-5
Center for Disease Control and Prevention (2018) Lymphatic filariasis. https://www.cdc.gov/parasites/lymphaticfilariasis/index.html . Zugegriffen: 10. Nov. 2020
Centers for Disease Control and Prevention (2019) Parasites—Onchocerciasis (also known as river blindness). Onchocerciasis. https://www.cdc.gov/parasites/onchocerciasis/biology.html . Zugegriffen: 10. Nov. 2020
Hörauf A (2015) Onchozerkose. In: von Stebut E (Hrsg) Reisedermatosen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 197–205 https://doi.org/10.1007/978-3-662-44705-5_42
doi: 10.1007/978-3-662-44705-5_42
WHO (2019) Onchocerciasis
Butsch F (2015) Drakunkulose. In: von Stebut E (Hrsg) Reisedermatosen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 193–195 https://doi.org/10.1007/978-3-662-44705-5_41
doi: 10.1007/978-3-662-44705-5_41
The Medical Letter (2013) Drugs for parasitic infections. https://www.uab.edu/medicine/gorgas/images/docs/syllabus/2015/03_Parasites/RxParasitesMedicalLetter2013.pdf (Treatment guidelines from The Medical Letter Vol. 11 (Suppl.)). Zugegriffen: 10. Nov. 2020
Hörauf A (2015) Lymphatische Filariose. In: von Stebut E (Hrsg) Reisedermatosen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 207–215 https://doi.org/10.1007/978-3-662-44705-5_43
doi: 10.1007/978-3-662-44705-5_43
Debrah AY, Mand S, Marfo-Debrekyei Y et al (2009) Reduction in levels of plasma vascular endothelial growth factor‑A and improvement in hydrocele patients by targeting endosymbiotic Wolbachia sp. in Wuchereria bancrofti with doxycycline. Am J Trop Med Hyg. https://doi.org/10.4269/ajtmh.2009.80.956
doi: 10.4269/ajtmh.2009.80.956
pubmed: 19815891
Mand S, Debrah AY, Klarmann U et al (2012) Doxycycline improves filarial lymphedema independent of active filarial infection: a randomized controlled trial. Clin Infect Dis. https://doi.org/10.1093/cid/cis486
doi: 10.1093/cid/cis486
pubmed: 22610930
pmcid: 3412691
Andrade LD, Medeiros Z, Pires ML et al (1995) Comparative efficacy of three different diethylcarbamazine regimens in lymphatic filariasis. Trans R Soc Trop Med Hyg. https://doi.org/10.1016/0035-9203(95)90561-8
doi: 10.1016/0035-9203(95)90561-8
pubmed: 7660449
Klion AD, Massougbodji A, Horton J et al (1993) Albendazole in human loiasis: results of a double-blind, placebo-controlled trial. J Infect Dis. https://doi.org/10.1093/infdis/168.1.202
doi: 10.1093/infdis/168.1.202
pubmed: 8515109
Klion AD, Ottesen EA, Nutman TB (1994) Effectiveness of diethylcarbamazine in treating loiasis acquired by expatriate visitors to endemic regions: long-term follow-up. J Infect Dis. https://doi.org/10.1093/infdis/169.3.604
doi: 10.1093/infdis/169.3.604
pubmed: 8158033
Klion AD (2020) Loiasis (loa loa infection). https://www.uptodate.com/contents/loiasis-loa-loa-infection?search=loiasis&source=search_result&selectedTitle=1~24&usage_type=default&display_rank=1 . Zugegriffen: 10. Nov. 2020
Stanger C (2015) Zerkariendermatitis. In: von Stebut E (Hrsg) Reisedermatosen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 175–177 https://doi.org/10.1007/978-3-662-44705-5_37
doi: 10.1007/978-3-662-44705-5_37
Plewig G, French L, Ruzicka T, Kaufmann R, Hertl M (Hrsg) (2020) Braun-Falco´s dermatology. Springer, Berlin, Heidelberg https://doi.org/10.1007/978-3-662-58713-3
doi: 10.1007/978-3-662-58713-3
Von Stebut E, Schleicher U, Bogdan C (2012) Cutaneous leishmaniasis as travelers’ disease. Clinical presentation, diagnostics and therapy. Hautarzt. https://doi.org/10.1007/s00105-012-2327-x
doi: 10.1007/s00105-012-2327-x
von Stebut E, Boecken G, Sunderkötter C, Bogdan C (2016) Importierte Dermatose: Kutane Leishmaniasis. Dtsch Arztebl 113(15):A-717 / B‑604 / C‑596
von Stebut E (2017) Leishmaniasis: Diagnostik und Therapie. Hautarzt. https://doi.org/10.1007/s00105-017-4001-9
doi: 10.1007/s00105-017-4001-9
Sunderkötter C, Becker K, Kutzner H et al (2018) Molecular diagnosis of skin infections using paraffin-embedded tissue—review and interdisciplinary consensus. J Dtsch Dermatol Ges. https://doi.org/10.1111/ddg.13438_g
doi: 10.1111/ddg.13438_g
pubmed: 30537326
Boecken G, Sunderkötter C, Bogdan C et al (2011) Diagnosis and therapy of cutaneous and mucocutaneous Leishmaniasis in Germany. J Dtsch Dermatol Ges 9:1–51. https://doi.org/10.1111/j.1610-0379.2011.07820.x
doi: 10.1111/j.1610-0379.2011.07820.x
pubmed: 22050890
DTG (2016) S1-Leitlinie: Diagnostik und Therapie der viszeralen Leishmaniasis (Kala-Azar)
Rongisch R, Stebut E von (2019) 46/m mit größenprogredientem Nodus im Gesicht. Hautarzt 70:45–49. https://doi.org/10.1007/s00105-018-4339-7