[Structure of hospital care for COVID-19 patients up to July 2020 in Germany].
Stationäre und intensivmedizinische Versorgungsstrukturen von COVID-19-Patienten bis Juli 2020.
Administrative date
Distribution of patients
Patient management
Previous experience
Pyramid-type concept
Journal
Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin
ISSN: 2193-6226
Titre abrégé: Med Klin Intensivmed Notfmed
Pays: Germany
ID NLM: 101575086
Informations de publication
Date de publication:
Jun 2021
Jun 2021
Historique:
received:
04
11
2020
accepted:
15
12
2020
revised:
26
11
2020
pubmed:
28
1
2021
medline:
1
6
2021
entrez:
27
1
2021
Statut:
ppublish
Résumé
Hospitalized coronavirus disease 2019 (COVID-19) patients have a high morbidity and mortality and are often dependent on intensive care, especially mechanical ventilation. Little is as yet known about COVID-19 patient allocation. Analysis of the structures of German hospital care for COVID-19 patients up to July 2020 in terms of number of beds and previous ventilation experience. For the analysis of the care structures, only completed COVID-19 cases in which the virus was detected by a PCR test were evaluated. Claims data from the German Local Health Care Funds (Allgemeine Ortskrankenkassen, AOK) were analysed. The sample includes 17,094 COVID-19 cases that were treated in 1082 hospitals. A total of 77% of all hospitals participated in the treatment COVID-19 patients and 48% of all hospitals provided intensive care for these patients. One half of the hospitals that treated COVID-19 cases cared for 88% of all cases. Although this suggests a centralization effect of COVID-19 cases in specific hospitals, the remaining 12% of the cases were distributed among many hospitals with often very small numbers of cases. Furthermore, 23% of the ventilated COVID-19 cases were treated in hospitals with below-average ventilation experience. In the context of increasing numbers of infections, it is both necessary to improve the allocation of hospitalized, and therefore potentially ventilated, COVID-19 cases by means of clearly defined and centrally controlled pyramid-type concepts and to continue to care for patients without COVID-19. For Germany, a comprehensive pyramid-type concept with a greater concentration in the best-qualified hospitals seems reasonable for the care of these patients with complex diseases. HINTERGRUND: Hospitalisierte COVID-19-Patienten weisen eine hohe Morbidität und Mortalität auf und sind häufig auf eine intensivstationäre Behandlung und hier vor allem auf eine Beatmungstherapie angewiesen. Bisher ist wenig über die Patientenallokation bekannt. Die Darstellung der Strukturen der Krankenhausversorgung der COVID-19-Patienten zwischen dem 26. Februar bis zum 31. Juli 2020 DATEN UND METHODEN: Für die Analyse der Versorgungsstrukturen wurden die Abrechnungsdaten der Allgemeinen Ortskrankenkassen (AOK) ausgewertet. Es wurden ausschließlich abgeschlossene somatische COVID-19-Fälle ausgewertet, bei denen das Virus durch einen Labortest nachgewiesen wurde. Die Stichprobe umfasst 17.094 COVID-19-Fälle, deren Behandlung in 1082 Krankenhäusern erfolgte. An der Versorgung der COVID-19-Fälle waren 77 % aller Krankenhäuser beteiligt, an der intensivmedizinischen Behandlung 48 % aller Krankenhäuser. Von den Krankenhäusern, die COVID-19-Fälle behandelt haben, versorgte eine Hälfte 88 % aller Fälle. Das deutet zwar auf einen Zentrierungseffekt der COVID-19-Fälle auf bestimmte Krankenhäuser hin, jedoch verteilten sich die übrigen 12 % der Fälle auf viele Krankenhäuser mit oftmals sehr kleinen Fallzahlen. Des Weiteren wurde knapp ein Viertel der beatmeten COVID-19-Fälle in Krankenhäusern behandelt, die eine unterdurchschnittliche Beatmungserfahrung aufweisen. Im Rahmen steigender Infektionszahlen ist es sowohl notwendig die Versorgungsstrukturen von COVID-19-Fällen durch klar definierte und zentral gesteuerte Stufenkonzepte zu verbessern als auch die Versorgung der Patienten ohne COVID-19 weiterhin aufrechtzuerhalten. Ein umfassendes Stufenkonzept mit stärkerer Konzentration erscheint für die Versorgung dieser komplex erkrankten Patienten sinnvoll.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Hospitalized coronavirus disease 2019 (COVID-19) patients have a high morbidity and mortality and are often dependent on intensive care, especially mechanical ventilation. Little is as yet known about COVID-19 patient allocation.
OBJECTIVES
OBJECTIVE
Analysis of the structures of German hospital care for COVID-19 patients up to July 2020 in terms of number of beds and previous ventilation experience.
DATA AND METHODS
METHODS
For the analysis of the care structures, only completed COVID-19 cases in which the virus was detected by a PCR test were evaluated. Claims data from the German Local Health Care Funds (Allgemeine Ortskrankenkassen, AOK) were analysed. The sample includes 17,094 COVID-19 cases that were treated in 1082 hospitals.
RESULTS
RESULTS
A total of 77% of all hospitals participated in the treatment COVID-19 patients and 48% of all hospitals provided intensive care for these patients. One half of the hospitals that treated COVID-19 cases cared for 88% of all cases. Although this suggests a centralization effect of COVID-19 cases in specific hospitals, the remaining 12% of the cases were distributed among many hospitals with often very small numbers of cases. Furthermore, 23% of the ventilated COVID-19 cases were treated in hospitals with below-average ventilation experience.
CONCLUSIONS
CONCLUSIONS
In the context of increasing numbers of infections, it is both necessary to improve the allocation of hospitalized, and therefore potentially ventilated, COVID-19 cases by means of clearly defined and centrally controlled pyramid-type concepts and to continue to care for patients without COVID-19. For Germany, a comprehensive pyramid-type concept with a greater concentration in the best-qualified hospitals seems reasonable for the care of these patients with complex diseases.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Hospitalisierte COVID-19-Patienten weisen eine hohe Morbidität und Mortalität auf und sind häufig auf eine intensivstationäre Behandlung und hier vor allem auf eine Beatmungstherapie angewiesen. Bisher ist wenig über die Patientenallokation bekannt.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Die Darstellung der Strukturen der Krankenhausversorgung der COVID-19-Patienten zwischen dem 26. Februar bis zum 31. Juli 2020 DATEN UND METHODEN: Für die Analyse der Versorgungsstrukturen wurden die Abrechnungsdaten der Allgemeinen Ortskrankenkassen (AOK) ausgewertet. Es wurden ausschließlich abgeschlossene somatische COVID-19-Fälle ausgewertet, bei denen das Virus durch einen Labortest nachgewiesen wurde. Die Stichprobe umfasst 17.094 COVID-19-Fälle, deren Behandlung in 1082 Krankenhäusern erfolgte.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
An der Versorgung der COVID-19-Fälle waren 77 % aller Krankenhäuser beteiligt, an der intensivmedizinischen Behandlung 48 % aller Krankenhäuser. Von den Krankenhäusern, die COVID-19-Fälle behandelt haben, versorgte eine Hälfte 88 % aller Fälle. Das deutet zwar auf einen Zentrierungseffekt der COVID-19-Fälle auf bestimmte Krankenhäuser hin, jedoch verteilten sich die übrigen 12 % der Fälle auf viele Krankenhäuser mit oftmals sehr kleinen Fallzahlen. Des Weiteren wurde knapp ein Viertel der beatmeten COVID-19-Fälle in Krankenhäusern behandelt, die eine unterdurchschnittliche Beatmungserfahrung aufweisen.
DISKUSSION
CONCLUSIONS
Im Rahmen steigender Infektionszahlen ist es sowohl notwendig die Versorgungsstrukturen von COVID-19-Fällen durch klar definierte und zentral gesteuerte Stufenkonzepte zu verbessern als auch die Versorgung der Patienten ohne COVID-19 weiterhin aufrechtzuerhalten. Ein umfassendes Stufenkonzept mit stärkerer Konzentration erscheint für die Versorgung dieser komplex erkrankten Patienten sinnvoll.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Hospitalisierte COVID-19-Patienten weisen eine hohe Morbidität und Mortalität auf und sind häufig auf eine intensivstationäre Behandlung und hier vor allem auf eine Beatmungstherapie angewiesen. Bisher ist wenig über die Patientenallokation bekannt.
Identifiants
pubmed: 33501514
doi: 10.1007/s00063-021-00776-6
pii: 10.1007/s00063-021-00776-6
pmc: PMC7837335
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
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