[COVID-19 effects on the kidney].

COVID-19-Auswirkungen auf die Niere.
Acute kidney injury Coronavirus infections Electron microscopy Extracellular traps SARS-CoV‑2

Journal

Der Pathologe
ISSN: 1432-1963
Titre abrégé: Pathologe
Pays: Germany
ID NLM: 8006541

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2021
Historique:
accepted: 16 12 2020
pubmed: 3 2 2021
medline: 11 3 2021
entrez: 2 2 2021
Statut: ppublish

Résumé

Apart from pulmonary disease, acute kidney injury (AKI) is one of the most frequent and most severe organ complications in severe coronavirus disease 2019 (COVID-19). The SARS-CoV‑2 virus has been detected in renal tissue. Patients with chronic kidney disease (CKD) before and on dialysis and specifically renal transplant patients represent a particularly vulnerable population. The increasing number of COVID-19 infected patients with renal involvement led to an evolving interest in the analysis of its pathophysiology, morphology and modes of virus detection in the kidney. Meanwhile, there are ample data from several autopsy and kidney biopsy studies that differ in the quantity of cases as well as in their quality. While the detection of SARS-CoV‑2 RNA in the kidney leads to reproducible results, the use of electron microscopy for visualisation of the virus is difficult and currently critically discussed due to various artefacts. The exact contribution of indirect or direct effects on the kidney in COVID-19 are not yet known and are currently the focus of intensive research. Bei einer schweren Coronavirus-Erkrankung-2019 (COVID-19) ist neben der Lungenerkrankung selbst das akute Nierenversagen (ANV) eine der häufigsten und schwerwiegendsten Komplikationen. Das SARS-CoV-2-Virus konnte hierbei auch in der Niere nachgewiesen werden. Patienten mit chronischen Nierenerkrankungen (CKD), dialysepflichtige sowie v. a. nierentransplantierte Patienten scheinen eine besonders vulnerable Population darzustellen. Die zunehmende Anzahl SARS-CoV-2-infizierter Patienten hat das Interesse an der genauen Pathophysiologie und Morphologie der Nierenschädigung sowie am direkten Virusnachweis in der Niere geweckt, der im Gegensatz zur Lunge insgesamt schwieriger zu führen ist. Hierzu liegen mittlerweile Daten aus Autopsie- und Nierenbiopsiestudien mit unterschiedlichen Patientenzahlen und von sehr unterschiedlicher Qualität vor. Während der Nachweis von SARS-CoV-2-RNA im Nierengewebe mit gut reproduzierbaren Ergebnissen erfolgt, ist insbesondere der Virusnachweis mittels Elektronenmikroskopie schwierig und wird aufgrund zahlreicher Artefakte derzeit kritisch diskutiert. Die genauen direkten oder indirekten Effekte von SARS-CoV‑2 auf die Niere sind noch nicht im Detail bekannt und derzeit der Fokus intensiver Forschung.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Bei einer schweren Coronavirus-Erkrankung-2019 (COVID-19) ist neben der Lungenerkrankung selbst das akute Nierenversagen (ANV) eine der häufigsten und schwerwiegendsten Komplikationen. Das SARS-CoV-2-Virus konnte hierbei auch in der Niere nachgewiesen werden. Patienten mit chronischen Nierenerkrankungen (CKD), dialysepflichtige sowie v. a. nierentransplantierte Patienten scheinen eine besonders vulnerable Population darzustellen. Die zunehmende Anzahl SARS-CoV-2-infizierter Patienten hat das Interesse an der genauen Pathophysiologie und Morphologie der Nierenschädigung sowie am direkten Virusnachweis in der Niere geweckt, der im Gegensatz zur Lunge insgesamt schwieriger zu führen ist. Hierzu liegen mittlerweile Daten aus Autopsie- und Nierenbiopsiestudien mit unterschiedlichen Patientenzahlen und von sehr unterschiedlicher Qualität vor. Während der Nachweis von SARS-CoV-2-RNA im Nierengewebe mit gut reproduzierbaren Ergebnissen erfolgt, ist insbesondere der Virusnachweis mittels Elektronenmikroskopie schwierig und wird aufgrund zahlreicher Artefakte derzeit kritisch diskutiert. Die genauen direkten oder indirekten Effekte von SARS-CoV‑2 auf die Niere sind noch nicht im Detail bekannt und derzeit der Fokus intensiver Forschung.

Identifiants

pubmed: 33527157
doi: 10.1007/s00292-020-00899-1
pii: 10.1007/s00292-020-00899-1
pmc: PMC7849614
doi:

Substances chimiques

RNA, Viral 0

Types de publication

Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

183-187

Références

Zhou P et al (2020) A pneumonia outbreak associated with a new coronavirus of probable bat origin. Nature 579(7798):270–273
doi: 10.1038/s41586-020-2012-7
Gheblawi M et al (2020) Angiotensin-converting enzyme 2: SARS-coV‑2 receptor and regulator of the renin-angiotensin system: celebrating the 20th anniversary of the discovery of ACE2. Circ Res 126(10):1456–1474
doi: 10.1161/CIRCRESAHA.120.317015
Gupta A et al (2020) Extrapulmonary manifestations of COVID-19. Nat Med 26(7):1017–1032
doi: 10.1038/s41591-020-0968-3
Cordon-Cardo C et al (2020) COVID-19: staging of a new disease. Cancer Cell 38(5):594–597
doi: 10.1016/j.ccell.2020.10.006
Wichmann D et al (2020) Autopsy findings and venous thromboembolism in patients with COVID-19: a prospective cohort study. Ann Intern Med 173(4):268–277
doi: 10.7326/M20-2003
Zou L et al (2020) SARS-CoV‑2 viral load in upper respiratory specimens of infected patients. N Engl J Med 382(12):1177–1179
doi: 10.1056/NEJMc2001737
Puelles VG et al (2020) Multiorgan and renal tropism of SARS-coV‑2. N Engl J Med 383(6):590–592. https://doi.org/10.1056/NEJMc201140
doi: 10.1056/NEJMc201140 pubmed: 32402155
Gavriatopoulou M et al (2020) Organ-specific manifestations of COVID-19 infection. Clin Exp Med. https://doi.org/10.1007/s10238-020-00648-x
doi: 10.1007/s10238-020-00648-x pubmed: 33128197 pmcid: 7598940
Allison SJ (2020) SARS-CoV‑2 infection of kidney organoids prevented with soluble human ACE2. Nat Rev Nephrol 16(6):316. https://doi.org/10.1038/s41581-020-0291-8
doi: 10.1038/s41581-020-0291-8 pubmed: 32332922
Rubin S et al (2020) Characterization of acute kidney injury in critically ill patients with severe coronavirus disease 2019. Clin Kidney J 13(3):354–361
pubmed: 32695326
Richardson S et al (2020) Presenting characteristics, comorbidities, and outcomes among 5700 patients hospitalized with COVID-19 in the New York City area. JAMA 323(20):2052–2059
doi: 10.1001/jama.2020.6775
Zhou F et al (2020) Clinical course and risk factors for mortality of adult inpatients with COVID-19 in Wuhan, China: a retrospective cohort study. Lancet 395(10229):1054–1062
doi: 10.1016/S0140-6736(20)30566-3
Cheng Y et al (2020) Kidney disease is associated with in-hospital death of patients with COVID-19. Kidney Int 97(5):829–838
doi: 10.1016/j.kint.2020.03.005
Jager KJ et al (2020) Results from the ERA-EDTA registry indicate a high mortality due to COVID-19 in dialysis patients and kidney transplant recipients across europe. Kidney Int 98(6):1540–1548. https://doi.org/10.1016/j.kint.2020.09.006
doi: 10.1016/j.kint.2020.09.006 pubmed: 32979369 pmcid: 7560263
Westhoff TH et al (2020) Allograft infiltration and meningoencephalitis by SARS-CoV‑2 in a pancreas-kidney transplant recipient. Am J Transplant 20(11):3216–3220
doi: 10.1111/ajt.16223
Doevelaar AAN et al (2020) Lessons for the clinical nephrologist: recurrence of nephrotic syndrome induced by SARS-CoV‑2. J Nephrol 33(6):1369–1372
doi: 10.1007/s40620-020-00855-5
Remmelink M et al (2020) Unspecific post-mortem findings despite multiorgan viral spread in COVID-19 patients. Crit Care 24(1):495
doi: 10.1186/s13054-020-03218-5
Su H et al (2020) Renal histopathological analysis of 26 postmortem findings of patients with COVID-19 in China. Kidney Int 98(1):219–227. https://doi.org/10.1016/j.kint.2020.04.003
doi: 10.1016/j.kint.2020.04.003 pubmed: 32327202 pmcid: 7194105
Menter T et al (2020) Postmortem examination of COVID-19 patients reveals diffuse alveolar damage with severe capillary congestion and variegated findings in lungs and other organs suggesting vascular dysfunction. Histopathology 77(2):198–209. https://doi.org/10.1111/his.14134
doi: 10.1111/his.14134 pubmed: 32364264 pmcid: 7496150
Santoriello D et al (2020) Postmortem kidney pathology findings in patients with COVID-19. J Am Soc Nephrol 31(9):2158–2167
doi: 10.1681/ASN.2020050744
Golmai P et al (2020) Histopathologic and ultrastructural findings in postmortem kidney biopsy material in 12 patients with AKI and COVID-19. J Am Soc Nephrol 31(9):1944–1947
doi: 10.1681/ASN.2020050683
Sharma P et al (2020) COVID-19-associated kidney injury: a case series of kidney biopsy findings. J Am Soc Nephrol 31(9):1948–1958
doi: 10.1681/ASN.2020050699
Werion A et al (2020) SARS-coV‑2 causes a specific dysfunction of the kidney proximal tubule. Kidney Int 98(5):1296–1307
doi: 10.1016/j.kint.2020.07.019
Ronco C, Reis T (2020) Kidney involvement in COVID-19 and rationale for extracorporeal therapies. Nat Rev Nephrol 16(6):308–310. https://doi.org/10.1038/s41581-020-0284-7
doi: 10.1038/s41581-020-0284-7 pubmed: 32273593
Risitano AM et al (2020) Complement as a target in COVID-19? Nat Rev Immunol 20(6):343–344
doi: 10.1038/s41577-020-0320-7
Leppkes M et al (2020) Vascular occlusion by neutrophil extracellular traps in COVID-19. EBioMedicine 58:102925
doi: 10.1016/j.ebiom.2020.102925
Schulte-Schrepping J et al (2020) Severe COVID-19 is marked by a dysregulated myeloid cell compartment. Cell 182(6):1419–1440.e23
doi: 10.1016/j.cell.2020.08.001
Shetty AA et al (2020) COVID-19-associated glomerular disease. J Am Soc Nephrol 32(1):33–40. https://doi.org/10.1681/ASN.2020060804
doi: 10.1681/ASN.2020060804 pubmed: 33214201
Nadim MK et al (2020) COVID-19-associated acute kidney injury: consensus report of the 25th acute disease quality initiative (ADQI) workgroup. Nat Rev Nephrol 16(12):747–764
pubmed: 33060844
Nadim MK et al (2020) Publisher correction: COVID-19-associated acute kidney injury: consensus report of the 25(th) acute disease quality initiative (ADQI) workgroup. Nat Rev Nephrol 16(12):765
pubmed: 33139940
Best Rocha A et al (2020) Detection of SARS-CoV‑2 in formalin-fixed paraffin-embedded tissue sections using commercially available reagents. Lab Invest 100:1485–1489
doi: 10.1038/s41374-020-0464-x
Braun F et al (2020) SARS-CoV‑2 renal tropism associates with acute kidney injury. Lancet 396(10251):597–598
doi: 10.1016/S0140-6736(20)31759-1
Farkash EA, Wilson AM, Jentzen JM (2020) Ultrastructural evidence for direct renal infection with SARS-coV‑2. J Am Soc Nephrol 31(8):1683–1687
doi: 10.1681/ASN.2020040432
Roufosse C et al (2020) Electron microscopic investigations in COVID-19: not all crowns are coronas. Kidney Int 98(2):505–506. https://doi.org/10.1016/j.kint.2020.05.012
doi: 10.1016/j.kint.2020.05.012 pubmed: 32446936 pmcid: 7242192
Hopfer H et al (2020) Hunting coronavirus by transmission electron microscopy - a guide to SARS-CoV-2-associated ultrastructural pathology in COVID-19 tissues. Histopathology. https://doi.org/10.1111/his.14264
doi: 10.1111/his.14264 pubmed: 32981112 pmcid: 7537546
Amann K, Boor P, Wiech T (2020) COVID-19 und Nierenbefall. Nephrologe. https://doi.org/10.1007/s11560-020-00469-9
doi: 10.1007/s11560-020-00469-9 pubmed: 33343740 pmcid: 7731729

Auteurs

K Amann (K)

Abt. Nephropathologie, Universitätsklinikum Erlangen, Krankenhausstr. 8-10, 91054, Erlangen, Deutschland. Kerstin.Amann@uk-erlangen.de.

P Boor (P)

Institut für Pathologie & Medizinische Klinik II (Nephrologie), Sektion Translationale Nephropathologie, Universitätsklinikum der RWTH Aachen, Aachen, Deutschland.

T Wiech (T)

Institut für Pathologie, Sektion Nephropathologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Martinistr. 52, 20146, Hamburg, Deutschland.

J Singh (J)

Medizinische Klinik 3, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Deutschland.

E Vonbrunn (E)

Abt. Nephropathologie, Universitätsklinikum Erlangen, Krankenhausstr. 8-10, 91054, Erlangen, Deutschland.

A Knöll (A)

Virologie, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Deutschland.

M Hermann (M)

Medizinische Klinik 3, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Deutschland.

M Büttner-Herold (M)

Abt. Nephropathologie, Universitätsklinikum Erlangen, Krankenhausstr. 8-10, 91054, Erlangen, Deutschland.

C Daniel (C)

Abt. Nephropathologie, Universitätsklinikum Erlangen, Krankenhausstr. 8-10, 91054, Erlangen, Deutschland.

A Hartmann (A)

Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Deutschland.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH