[Treatment-refractory anaemia in a 35-year-old heart transplant recipient on chronic hemodialysis].
Therapierefraktäre Anämie bei einem 35-jährigen Dialysepatienten nach Herztransplantation.
Immunoglobulins, intravenous
Megaloblasts
Parvovirus B19, human
Polymerase chain reaction
Red cell aplasia, pure
Journal
Der Internist
ISSN: 1432-1289
Titre abrégé: Internist (Berl)
Pays: Germany
ID NLM: 0264620
Informations de publication
Date de publication:
Jul 2021
Jul 2021
Historique:
accepted:
20
01
2021
pubmed:
14
2
2021
medline:
9
7
2021
entrez:
13
2
2021
Statut:
ppublish
Résumé
This article presents a case of pure red cell aplasia in a 35-year-old heart transplant recipient on chronic hemodialysis. Elevated parvovirus B19 immunoglobulin M blood levels were detected along with a high viral load of 80 billion IU/ml quantified by polymerase chain reaction. Bone marrow examination revealed giant proerythroblasts confirming parvovirus B19 infection. High-dose intravenous immunoglobulin was used for treatment. Anaemia had significantly improved 4 weeks later. Parvovirus B19 infection should be excluded in organ transplant recipients with anaemia due to ineffective erythropoiesis. Es wird über einen 35-jährigen Dialysepatienten nach Herztransplantation berichtet, der eine „pure red cell aplasia“ aufwies. Serologisch fand sich ein positiver Parvovirus-B19-Immunglobulin-M-Titer, im Direktnachweis mittels Polymerase-Kettenreaktion zeigten sich 80 Mrd. IU/ml. In der zytologischen Untersuchung des Knochenmarks gelang der Nachweis von Riesenproerythroblasten, pathognomonisch für eine Parvovirus-B19-Infektion. Zur Therapie erfolgte die hoch dosierte Gabe von Immunglobulinen über 5 Tage. Bei Wiedervorstellung nach vier Wochen zeigte sich die Anämie deutlich gebessert. Bei Patienten nach Organtransplantation mit hyporegenerativer Anämie sollte eine Parvovirus-B19-Infektion stets ausgeschlossen werden.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Es wird über einen 35-jährigen Dialysepatienten nach Herztransplantation berichtet, der eine „pure red cell aplasia“ aufwies. Serologisch fand sich ein positiver Parvovirus-B19-Immunglobulin-M-Titer, im Direktnachweis mittels Polymerase-Kettenreaktion zeigten sich 80 Mrd. IU/ml. In der zytologischen Untersuchung des Knochenmarks gelang der Nachweis von Riesenproerythroblasten, pathognomonisch für eine Parvovirus-B19-Infektion. Zur Therapie erfolgte die hoch dosierte Gabe von Immunglobulinen über 5 Tage. Bei Wiedervorstellung nach vier Wochen zeigte sich die Anämie deutlich gebessert. Bei Patienten nach Organtransplantation mit hyporegenerativer Anämie sollte eine Parvovirus-B19-Infektion stets ausgeschlossen werden.
Identifiants
pubmed: 33580307
doi: 10.1007/s00108-021-00955-9
pii: 10.1007/s00108-021-00955-9
pmc: PMC8260535
doi:
Substances chimiques
Immunoglobulins, Intravenous
0
Types de publication
Case Reports
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
768-771Références
Anderson MJ, Higgins PG, Davis LR, Willman JS, Jones SE, Kidd IM, Pattison JR, Tyrrell DA (1985) Experimental parvoviral infection in humans. J Infect Dis 152(2):257–265
doi: 10.1093/infdis/152.2.257
Broliden K (2001) Parvovirus B19 infection in pediatric solid-organ and bone marrow transplantation. Pediatr Transplant 5(5):320–330
doi: 10.1034/j.1399-3046.2001.00035.x
Crabol Y, Terrier B, Rozenberg F, Pestre V, Legendre C, Hermine O, Montagnier-Petrissans C, Guillevin L, Mouthon L (2013) Intravenous immunoglobulin therapy for pure red cell aplasia related to human parvovirus b19 infection: a retrospective study of 10 patients and review of the literature. Clin Infect Dis 56(7):968–977
doi: 10.1093/cid/cis1046
Eid AJ, Ardura MI (2019) Human parvovirus B19 in solid organ transplantation: guidelines from the American society of transplantation infectious diseases community of practice. Clin Transplant 33(9):e13535
doi: 10.1111/ctr.13535
Eid AJ, Brown RA, Patel R, Razonable RR (2006) Parvovirus B19 infection after transplantation: a review of 98 cases. Clin Infect Dis 43(1):40–48
doi: 10.1086/504812
Guo Y‑M, Ishii K, Hirokawa M, Tagawa H, Ohyagi H, Michishita Y, Ubukawa K, Yamashita J, Ohteki T, Onai N, Kawakami K, Xiao W, Sawada K (2010) CpG-ODN 2006 and human parvovirus B19 genome consensus sequences selectively inhibit growth and development of erythroid progenitor cells. Blood 115(22):4569–4579
doi: 10.1182/blood-2009-08-239202
Mende M, Sockel K (2018) Parvovirus B19 Infection. N Engl J Med 379(24):2361
doi: 10.1056/NEJMicm1807156
Reindl-Schwaighofer R, Oberbauer R (2014) Blood disorders after kidney transplantation. Transplant Rev 28(2):63–75
doi: 10.1016/j.trre.2013.10.001
Sim JY, Chang L‑Y, Chen J‑M, Lee P‑I, Huang L‑M, Lu C‑Y (2019) Human parvovirus B19 infection in patients with or without underlying diseases. J Microbiol Immunol Infect 52(4):534–541
doi: 10.1016/j.jmii.2019.05.009
Young NS, Brown KE (2004) Parvovirus B19. N Engl J Med 350(6):586–597
doi: 10.1056/NEJMra030840