[Prospektives Audit des Gentamicin Drug Monitorings in einem Kinderkrebszentrum].

Prospective Audit of Gentamicin Drug Monitoring Practice in a Pediatric Cancer Center.

Journal

Klinische Padiatrie
ISSN: 1439-3824
Titre abrégé: Klin Padiatr
Pays: Germany
ID NLM: 0326144

Informations de publication

Date de publication:
May 2021
Historique:
pubmed: 19 2 2021
medline: 13 5 2021
entrez: 18 2 2021
Statut: ppublish

Résumé

Many pediatric cancer centers still use Gentamicin as first line combination treatment in patients with fever and neutropenia. Since 2011, our center has implemented a dosing regimen with 250 mg/m In this prospective audit (February 2011 to December 2019), 105 Gentamicin treatment cycles were analyzed in 66 pediatric cancer patients, focusing on adherence to the dosing regimen and the drug monitoring results. Adherence to the dosing regimen was high (89%). In 64% of all cycles, the C This prospective audit of single daily infusion Gentamicin in pediatric cancer patients without impaired renal function elicits the feasibility and safety of the dosing regimen in mg/m Gentamicin kommt in vielen pädiatrisch onkologischen Behandlungszentren in der Erstlinien-Kombinationstherapie bei Fieber und Granulozytopenie zum Einsatz. Seit 2011 verwenden wir hierzu eine Dosierung von 250 mg/m In diesem prospektiven Audit (Februar 2011 – Dezember 2019) wurden bei 66 kinderonkologischen Patienten 105 Gentamicin-Zyklen in Hinblick auf die Adhärenz zum Dosierungsstandard und auf die Ergebnisse des Drug Monitorings analysiert. Die Adhärenz mit dem neuen Dosierungsschema war hoch (89%). In 64% der Zyklen wurde ein Spitzenspiegel (1 h nach der 2. Gabe) im Zielbereich (C Dieses prospektive Audit der tgl. Einmalgabe von Gentamicin bei nierengesunden pädiatrisch-onkologischen Patienten bestätigt die praktische Anwendbarkeit und Sicherheit der Dosierung in mg/m

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Many pediatric cancer centers still use Gentamicin as first line combination treatment in patients with fever and neutropenia. Since 2011, our center has implemented a dosing regimen with 250 mg/m
PATIENTS AND METHODS METHODS
In this prospective audit (February 2011 to December 2019), 105 Gentamicin treatment cycles were analyzed in 66 pediatric cancer patients, focusing on adherence to the dosing regimen and the drug monitoring results.
RESULTS RESULTS
Adherence to the dosing regimen was high (89%). In 64% of all cycles, the C
DISCUSSION AND CONCLUSION CONCLUSIONS
This prospective audit of single daily infusion Gentamicin in pediatric cancer patients without impaired renal function elicits the feasibility and safety of the dosing regimen in mg/m
HINTERGRUND UNASSIGNED
Gentamicin kommt in vielen pädiatrisch onkologischen Behandlungszentren in der Erstlinien-Kombinationstherapie bei Fieber und Granulozytopenie zum Einsatz. Seit 2011 verwenden wir hierzu eine Dosierung von 250 mg/m
PATIENTEN UND METHODEN UNASSIGNED
In diesem prospektiven Audit (Februar 2011 – Dezember 2019) wurden bei 66 kinderonkologischen Patienten 105 Gentamicin-Zyklen in Hinblick auf die Adhärenz zum Dosierungsstandard und auf die Ergebnisse des Drug Monitorings analysiert.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Die Adhärenz mit dem neuen Dosierungsschema war hoch (89%). In 64% der Zyklen wurde ein Spitzenspiegel (1 h nach der 2. Gabe) im Zielbereich (C
DISKUSSION UND SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Dieses prospektive Audit der tgl. Einmalgabe von Gentamicin bei nierengesunden pädiatrisch-onkologischen Patienten bestätigt die praktische Anwendbarkeit und Sicherheit der Dosierung in mg/m

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Gentamicin kommt in vielen pädiatrisch onkologischen Behandlungszentren in der Erstlinien-Kombinationstherapie bei Fieber und Granulozytopenie zum Einsatz. Seit 2011 verwenden wir hierzu eine Dosierung von 250 mg/m

Identifiants

pubmed: 33601432
doi: 10.1055/a-1352-5053
doi:

Substances chimiques

Anti-Bacterial Agents 0
Gentamicins 0

Types de publication

Journal Article Multicenter Study

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

123-126

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Sarah Herberger (S)

Pediatric Oncology and Hematology, Saarland University Hospital and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg, Germany.

Nadine Oberkircher (N)

Pediatric Oncology and Hematology, Saarland University Hospital and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg, Germany.

Gentiana I Wenzel (GI)

Otorhinolaryngology, Saarland University Hospital and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg, Germany.

Dietmar Hecker (D)

Otorhinolaryngology, Saarland University Hospital and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg, Germany.

Gudrun Wagenpfeil (G)

Institute for Medical Biometry, Epidemiology and Medical Informatics, Saarland University Hospital and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg, Germany.

Rhoikos Furtwängler (R)

Pediatric Oncology and Hematology, Saarland University Hospital and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg, Germany.

Sören L Becker (SL)

Center for Infectious Diseases, Institute of Medical Microbiology and Hygiene, Saarland University, Homburg, Germany.

Cihan Papan (C)

Center for Infectious Diseases, Institute of Medical Microbiology and Hygiene, Saarland University, Homburg, Germany.

Norbert Graf (N)

Pediatric Oncology and Hematology, Saarland University Hospital and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg, Germany.

Arne Simon (A)

Pediatric Oncology and Hematology, Saarland University Hospital and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg, Germany.

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Classifications MeSH