Treatment effects of palliative care consultation and patient contentment: A monocentric observational study.


Journal

Medicine
ISSN: 1536-5964
Titre abrégé: Medicine (Baltimore)
Pays: United States
ID NLM: 2985248R

Informations de publication

Date de publication:
26 Mar 2021
Historique:
received: 09 05 2020
accepted: 22 12 2020
entrez: 25 3 2021
pubmed: 26 3 2021
medline: 7 4 2021
Statut: ppublish

Résumé

Palliative care is a central component of the therapy in terminally ill patients. During treatment in non-palliative departments this can be realized by consultation.To analyze the change in symptom burden during palliative care consultation.In this observational study, we enrolled all cancer cases (n = 163) receiving inpatient treatment for 2015 to 2018 at our institution. We used the MDASI-questionnaire (0 = 'not present' and 10 = "as bad as you can imagine") and the FAMCARE-6 (1 = very satisfied, 5 = very dissatisfied) to analyze the treatment effect and patient satisfaction, respectively.We examined the association of symptom burden and patient satisfaction using Spearman-correlation. Comparing mean values, we applied the Wilcoxon-test and one-way ANOVA.An improvement in MDASI-core-items after treatment completion was significant (P < .05) in 14/18 symptoms. The change in perception of pain showed the strongest improvement (median: 5 to 3). Initially the MDASI-items "activity" (median = 8) and emotional distress (median = 5 and 6) were viewed as especially incriminating. There was no evidence for a correlation between patients' age, the type of diagnosis and time since diagnosis.The analysis of FAMCARE-6 patient contentment was lower or equal to two in all of the six items. There was a weak negative association between the change in symptom burden of psycho-emotional items "distress/feeling upset" (P = .006, rSp = -0,226), "sadness" and patient satisfaction in FAMCARE-6.A considerable improvement of the extensive symptom burden particularly of pain relief was achieved by integrating palliative consultation in clinical practice.

Identifiants

pubmed: 33761631
doi: 10.1097/MD.0000000000024320
pii: 00005792-202103260-00007
pmc: PMC9282054
doi:

Types de publication

Journal Article Observational Study

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

e24320

Subventions

Organisme : Funding programme Open Access Publishing by the German Research Foundation (DFG)
ID : no

Informations de copyright

Copyright © 2021 the Author(s). Published by Wolters Kluwer Health, Inc.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors have no conflicts of interest to disclose.

Références

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Auteurs

Lilit Flöther (L)

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie.
Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany.

Barabara Pötzsch (B)

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie.
Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany.

Maria Jung (M)

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie.
Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany.

Robert Jung (R)

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie.
Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany.

Michael Bucher (M)

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie.
Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany.

André Glowka (A)

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie.
Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany.

Daniel Medenwald (D)

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie.

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