[Parental responses to child pain : The role of parental and child somatic and anxiety symptoms].

Elterliche Reaktionen auf kindliche Schmerzen : Die Rolle von kindlichen und elterlichen Somatisierungs- und Angstsymptomen.
Catastrophizing Chronic pain Parental behaviour Pediatric and adolescent anxiety Solicitousness

Journal

Schmerz (Berlin, Germany)
ISSN: 1432-2129
Titre abrégé: Schmerz
Pays: Germany
ID NLM: 8906258

Informations de publication

Date de publication:
Feb 2022
Historique:
received: 22 04 2020
accepted: 19 03 2021
revised: 17 03 2021
pubmed: 1 5 2021
medline: 10 2 2022
entrez: 30 4 2021
Statut: ppublish

Résumé

Parental cognitive-affective and behavioural responses impact on the chronification of the child's pain. Whether mothers and fathers differ in their responses and whether top-down variables (parental somatization, anxiety symptoms) and bottom-up variables (child's pain-related disability, anxiety symptoms) impact on parental responses remains unresolved. (1) A comparison of maternal and paternal somatization, anxiety, symptoms and their responses (parental catastrophizing, solicitousness) to children with chronic pain; (2) an analysis of the impact of top-down variables (parental somatization, anxiety symptoms) and bottom-up variables (child's pain-related disability, anxiety symptoms) on parental maladaptive responses. Pediatric chronic pain and anxiety symptoms, parental somatization and anxiety symptoms, as well as parental responses in N =21 parent-child triads (child, mother, father; N = 21 each, total-N = 63; children: 50% female, 11-19 years, ∅15.14 years) were assessed via validated questionnaires during child and adolescent psychiatric treatment for child chronic pain. Mothers and fathers did not differ in somatization, anxiety symptoms and responses. Parental catastrophizing was higher if the child suffered from anxiety symptoms and from pain-related disability. Parental solicitousness was higher if parents reported more own anxiety symptoms. Younger children and girls received more solicitous responses. As shown by previous studies, parental and child anxiety symptoms, but not parental gender, play a pivotal role in modulating parental maladaptive pain-related responses. This should be taken into account in prevention as well as in the treatment of children with chronic pain and their caregivers. HINTERGRUND: Elterliche kognitiv-affektive und verhaltensbezogene Reaktionen können die Chronifizierung von kindlichen Schmerzen beeinflussen. Unklar ist, ob Mütter und Väter unterschiedlich reagieren und inwieweit Top-down- (elterliche Somatisierung, Angstsymptome) und Bottom-up-Variablen (kindliche schmerzbezogene Beeinträchtigung, Angstsymptome) die elterlichen Reaktionen modulieren. ZIELE DER ARBEIT: (1) Vergleich der Somatisierung, Angstsymptome und elterlichen Reaktionen (Katastrophisieren, Zuwendung) von Müttern und Vätern chronisch schmerzkranker Kinder und (2) Untersuchung des Einflusses von Top-down- und Bottom-up-Variablen auf die elterlichen Reaktionen. Eltern-Kind-Triaden (Kind, Mutter, Vater; je N = 21, Gesamt‑N = 63; Kinder: 50 % weiblich, 11–19 Jahre, ∅15,14 Jahre) wurden während einer kinder- und jugendpsychiatrischen Behandlung ihrer chronischen Schmerzen hinsichtlich der kindlichen Schmerzen und Angstsymptome, elterlicher Somatisierung und Angstsymptome und elterlichen Reaktionen mit validierten Fragebögen erfasst. Mütter und Väter unterschieden sich nicht in Somatisierung, Angstsymptomen und Reaktionen. Eltern katastrophisierten stärker, wenn ihre Kinder sowohl unter Angstsymptomen als auch unter stärkerer schmerzbezogener Beeinträchtigung litten. Elterliche Zuwendung war verstärkt, wenn Eltern selbst Angstsymptome angaben. Jüngere Kinder und Mädchen erhielten mehr Zuwendung. Im Einklang mit vorherigen Studien zeigt sich, dass elterliche und kindliche Angstsymptome, nicht aber das elterliche Geschlecht als modulierende Faktoren der elterlichen maladaptiven Reaktionen eine Rolle spielen. Dies sollte in Prävention und Therapie von Kindern mit chronischen Schmerzen und deren Bezugspersonen berücksichtigt werden.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Parental cognitive-affective and behavioural responses impact on the chronification of the child's pain. Whether mothers and fathers differ in their responses and whether top-down variables (parental somatization, anxiety symptoms) and bottom-up variables (child's pain-related disability, anxiety symptoms) impact on parental responses remains unresolved.
OBJECTIVES OBJECTIVE
(1) A comparison of maternal and paternal somatization, anxiety, symptoms and their responses (parental catastrophizing, solicitousness) to children with chronic pain; (2) an analysis of the impact of top-down variables (parental somatization, anxiety symptoms) and bottom-up variables (child's pain-related disability, anxiety symptoms) on parental maladaptive responses.
METHODS METHODS
Pediatric chronic pain and anxiety symptoms, parental somatization and anxiety symptoms, as well as parental responses in N =21 parent-child triads (child, mother, father; N = 21 each, total-N = 63; children: 50% female, 11-19 years, ∅15.14 years) were assessed via validated questionnaires during child and adolescent psychiatric treatment for child chronic pain.
RESULTS RESULTS
Mothers and fathers did not differ in somatization, anxiety symptoms and responses. Parental catastrophizing was higher if the child suffered from anxiety symptoms and from pain-related disability. Parental solicitousness was higher if parents reported more own anxiety symptoms. Younger children and girls received more solicitous responses.
CONCLUSION CONCLUSIONS
As shown by previous studies, parental and child anxiety symptoms, but not parental gender, play a pivotal role in modulating parental maladaptive pain-related responses. This should be taken into account in prevention as well as in the treatment of children with chronic pain and their caregivers.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Elterliche kognitiv-affektive und verhaltensbezogene Reaktionen können die Chronifizierung von kindlichen Schmerzen beeinflussen. Unklar ist, ob Mütter und Väter unterschiedlich reagieren und inwieweit Top-down- (elterliche Somatisierung, Angstsymptome) und Bottom-up-Variablen (kindliche schmerzbezogene Beeinträchtigung, Angstsymptome) die elterlichen Reaktionen modulieren. ZIELE DER ARBEIT: (1) Vergleich der Somatisierung, Angstsymptome und elterlichen Reaktionen (Katastrophisieren, Zuwendung) von Müttern und Vätern chronisch schmerzkranker Kinder und (2) Untersuchung des Einflusses von Top-down- und Bottom-up-Variablen auf die elterlichen Reaktionen.
METHODE METHODS
Eltern-Kind-Triaden (Kind, Mutter, Vater; je N = 21, Gesamt‑N = 63; Kinder: 50 % weiblich, 11–19 Jahre, ∅15,14 Jahre) wurden während einer kinder- und jugendpsychiatrischen Behandlung ihrer chronischen Schmerzen hinsichtlich der kindlichen Schmerzen und Angstsymptome, elterlicher Somatisierung und Angstsymptome und elterlichen Reaktionen mit validierten Fragebögen erfasst.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Mütter und Väter unterschieden sich nicht in Somatisierung, Angstsymptomen und Reaktionen. Eltern katastrophisierten stärker, wenn ihre Kinder sowohl unter Angstsymptomen als auch unter stärkerer schmerzbezogener Beeinträchtigung litten. Elterliche Zuwendung war verstärkt, wenn Eltern selbst Angstsymptome angaben. Jüngere Kinder und Mädchen erhielten mehr Zuwendung.
DISKUSSION CONCLUSIONS
Im Einklang mit vorherigen Studien zeigt sich, dass elterliche und kindliche Angstsymptome, nicht aber das elterliche Geschlecht als modulierende Faktoren der elterlichen maladaptiven Reaktionen eine Rolle spielen. Dies sollte in Prävention und Therapie von Kindern mit chronischen Schmerzen und deren Bezugspersonen berücksichtigt werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Elterliche kognitiv-affektive und verhaltensbezogene Reaktionen können die Chronifizierung von kindlichen Schmerzen beeinflussen. Unklar ist, ob Mütter und Väter unterschiedlich reagieren und inwieweit Top-down- (elterliche Somatisierung, Angstsymptome) und Bottom-up-Variablen (kindliche schmerzbezogene Beeinträchtigung, Angstsymptome) die elterlichen Reaktionen modulieren. ZIELE DER ARBEIT: (1) Vergleich der Somatisierung, Angstsymptome und elterlichen Reaktionen (Katastrophisieren, Zuwendung) von Müttern und Vätern chronisch schmerzkranker Kinder und (2) Untersuchung des Einflusses von Top-down- und Bottom-up-Variablen auf die elterlichen Reaktionen.

Identifiants

pubmed: 33929596
doi: 10.1007/s00482-021-00551-8
pii: 10.1007/s00482-021-00551-8
pmc: PMC8821045
doi:

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ger

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Informations de copyright

© 2021. The Author(s).

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Auteurs

Maren K Wallrath (MK)

Abteilung für Klinische Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Universität Trier, Universitätsring 15, 54286, Trier, Deutschland.

Adam Geremek (A)

Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Helios Klinikum, Schleswig, Deutschland.

Julian Rubel (J)

Abteilung für Psychotherapieforschung, Justus-Liebig-Universität Gießen, Gießen, Deutschland.

Clemens Lindner (C)

Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Helios Klinikum, Schleswig, Deutschland.

Tanja Hechler (T)

Abteilung für Klinische Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Universität Trier, Universitätsring 15, 54286, Trier, Deutschland. hechler@uni-trier.de.

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