[Care of rheumatology patients during the lockdown in early 2020 : Telemedicine, delegation, patient satisfaction and vaccination behavior].

Versorgung von rheumatologischen Patienten während des Lockdowns im Frühjahr 2020 : Telemedizin, Delegation, Patientenzufriedenheit und Impfverhalten.

Journal

Zeitschrift fur Rheumatologie
ISSN: 1435-1250
Titre abrégé: Z Rheumatol
Pays: Germany
ID NLM: 0414162

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2022
Historique:
accepted: 25 03 2021
pubmed: 12 5 2021
medline: 8 3 2022
entrez: 11 5 2021
Statut: ppublish

Résumé

Telemedicine was implemented in outpatient care during the lockdown between March and May 2020. The aim of the study was to assess patients from a private practice and the university outpatient department with respect to patient satisfaction with telemedicine, COVID-19 worries and vaccination behavior and to compare the teleconsultation by a medical assistant for rheumatology (RFA) and a physician. Patients with rheumatoid arthritis, psoriatric arthropathy or spondylarthritis without treatment modifications since the previous presentation were offered a telemedical replacement appointment within the framework of this study in the case of appointment cancellation by the treating center. Participants were randomized to a telemedicine appointment by a physician or an RFA (RFA university only). The patient history was carried out by telephone and standardized using a questionnaire. The disease activity was determined using the modified clinical disease activity score (CDAI) and the BASDAI. Subsequently, all patients received a pseudonymized evaluation questionnaire. In total 112/116 (96%) patients participated. Of these 88/112 (79%) returned the questionnaire. The RFAs conducted 19/112 (17%) of the telephone calls. The treatment was modified in 19/112 (17%) patients. Concerns about contracting COVID-19 correlated with high disease activity (p = 0.031) including the presence of painful joints (p = 0.001) and high pain levels (VAS ≥7, p = 0.009). These patients would have also cancelled their appointment themselves (p = 0.015). Patient satisfaction with the consultation was good (mean 4.3/5.0 modified FAPI) independent of the institution, the duration of the consultation and the consultation partner. Patients with a high pain intensity were the least satisfied (p = 0.036). Only 42/100 (38.2%) of the patients had been vaccinated against pneumococci and 59/100 (53.6%) against influenza. Telemedical care within the framework of a telephone consultation is well-suited for selected patients. With respect to patient satisfaction the delegation of a telemedical consultation to an RFA is possible. There is a need for improvement with respect to the vaccination behavior. HINTERGRUND: In der ambulanten Versorgung wurde Telemedizin im Lockdown von März bis Mai 2020 eingesetzt. Ziel der Studie war es, Patienten aus einer Praxis und der Hochschulambulanz bezüglich Patientenzufriedenheit mit Telemedizin, COVID-19-Sorgen und Impfverhalten auszuwerten sowie die Gesprächsführung durch eine rheumatologische Fachassistenz (RFA) mit einem Arzt zu vergleichen. Patienten mit rheumatoider Arthritis, Psoriasisarthritis oder Spondyloarthritis ohne Therapieänderung seit der letzten Vorstellung wurde ein telemedizinischer Ersatztermin im Rahmen dieser Studie bei Terminabsage durch die versorgenden Zentren angeboten. Randomisiert wurden sie von einem Arzt oder einer RFA (RFA nur Universität) telemedizinisch versorgt. Die Anamnese erfolgte telefonisch standardisiert mittels Fragebogen. Die Krankheitsaktivität wurde mittels modifizierten Clinical Disease Activity Score (CDAI) und BASDAI festgestellt. Im Anschluss erhielten die Patienten einen pseudonymisierten Evaluationsbogen. Von 112/116 (96 %) eingeschlossenen Patienten schickten 88/112 (79 %) den Fragebogen zurück. RFAs führten 19/112 (17 %) Telefonate. Die Therapie wurde in 19/112 (17 %) geändert. Die meisten Sorgen bezüglich COVID-19 hatten Patienten mit der höchsten Krankheitsaktivität (p = 0,031), den meisten schmerzhaften Gelenken (p = 0,001) sowie den meisten Schmerzen (VAS Score ≥7) (p = 0,009). Diese Patienten hätten auch selbst ihren Termin abgesagt (p = 0,015). Die Patientenzufriedenheit mit der Gesprächsführung war gut (Mittelwert 4,3/5,0 modifizierter FAPI), unabhängig von der Institution, der Gesprächsdauer oder dem Gesprächspartner. Patienten mit hoher Schmerzintensität waren am unzufriedensten (p = 0,036); 42/100 (38,2 %) Patienten waren gegen Pneumokokken und 59/100 (53,6 %) gegen Influenza geimpft. Für ausgewählte Patienten ist die telemedizinische Versorgung im Rahmen eines Telefongespräches gut geeignet. Hinsichtlich der Patientenzufriedenheit ist die Delegation einer telefonischen Visite an eine RFA möglich. Bezüglich des Impfverhaltens besteht Verbesserungsbedarf.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Telemedicine was implemented in outpatient care during the lockdown between March and May 2020. The aim of the study was to assess patients from a private practice and the university outpatient department with respect to patient satisfaction with telemedicine, COVID-19 worries and vaccination behavior and to compare the teleconsultation by a medical assistant for rheumatology (RFA) and a physician.
METHODS METHODS
Patients with rheumatoid arthritis, psoriatric arthropathy or spondylarthritis without treatment modifications since the previous presentation were offered a telemedical replacement appointment within the framework of this study in the case of appointment cancellation by the treating center. Participants were randomized to a telemedicine appointment by a physician or an RFA (RFA university only). The patient history was carried out by telephone and standardized using a questionnaire. The disease activity was determined using the modified clinical disease activity score (CDAI) and the BASDAI. Subsequently, all patients received a pseudonymized evaluation questionnaire.
RESULTS RESULTS
In total 112/116 (96%) patients participated. Of these 88/112 (79%) returned the questionnaire. The RFAs conducted 19/112 (17%) of the telephone calls. The treatment was modified in 19/112 (17%) patients. Concerns about contracting COVID-19 correlated with high disease activity (p = 0.031) including the presence of painful joints (p = 0.001) and high pain levels (VAS ≥7, p = 0.009). These patients would have also cancelled their appointment themselves (p = 0.015). Patient satisfaction with the consultation was good (mean 4.3/5.0 modified FAPI) independent of the institution, the duration of the consultation and the consultation partner. Patients with a high pain intensity were the least satisfied (p = 0.036). Only 42/100 (38.2%) of the patients had been vaccinated against pneumococci and 59/100 (53.6%) against influenza.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Telemedical care within the framework of a telephone consultation is well-suited for selected patients. With respect to patient satisfaction the delegation of a telemedical consultation to an RFA is possible. There is a need for improvement with respect to the vaccination behavior.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: In der ambulanten Versorgung wurde Telemedizin im Lockdown von März bis Mai 2020 eingesetzt. Ziel der Studie war es, Patienten aus einer Praxis und der Hochschulambulanz bezüglich Patientenzufriedenheit mit Telemedizin, COVID-19-Sorgen und Impfverhalten auszuwerten sowie die Gesprächsführung durch eine rheumatologische Fachassistenz (RFA) mit einem Arzt zu vergleichen.
METHODEN METHODS
Patienten mit rheumatoider Arthritis, Psoriasisarthritis oder Spondyloarthritis ohne Therapieänderung seit der letzten Vorstellung wurde ein telemedizinischer Ersatztermin im Rahmen dieser Studie bei Terminabsage durch die versorgenden Zentren angeboten. Randomisiert wurden sie von einem Arzt oder einer RFA (RFA nur Universität) telemedizinisch versorgt. Die Anamnese erfolgte telefonisch standardisiert mittels Fragebogen. Die Krankheitsaktivität wurde mittels modifizierten Clinical Disease Activity Score (CDAI) und BASDAI festgestellt. Im Anschluss erhielten die Patienten einen pseudonymisierten Evaluationsbogen.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Von 112/116 (96 %) eingeschlossenen Patienten schickten 88/112 (79 %) den Fragebogen zurück. RFAs führten 19/112 (17 %) Telefonate. Die Therapie wurde in 19/112 (17 %) geändert. Die meisten Sorgen bezüglich COVID-19 hatten Patienten mit der höchsten Krankheitsaktivität (p = 0,031), den meisten schmerzhaften Gelenken (p = 0,001) sowie den meisten Schmerzen (VAS Score ≥7) (p = 0,009). Diese Patienten hätten auch selbst ihren Termin abgesagt (p = 0,015). Die Patientenzufriedenheit mit der Gesprächsführung war gut (Mittelwert 4,3/5,0 modifizierter FAPI), unabhängig von der Institution, der Gesprächsdauer oder dem Gesprächspartner. Patienten mit hoher Schmerzintensität waren am unzufriedensten (p = 0,036); 42/100 (38,2 %) Patienten waren gegen Pneumokokken und 59/100 (53,6 %) gegen Influenza geimpft.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
Für ausgewählte Patienten ist die telemedizinische Versorgung im Rahmen eines Telefongespräches gut geeignet. Hinsichtlich der Patientenzufriedenheit ist die Delegation einer telefonischen Visite an eine RFA möglich. Bezüglich des Impfverhaltens besteht Verbesserungsbedarf.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: In der ambulanten Versorgung wurde Telemedizin im Lockdown von März bis Mai 2020 eingesetzt. Ziel der Studie war es, Patienten aus einer Praxis und der Hochschulambulanz bezüglich Patientenzufriedenheit mit Telemedizin, COVID-19-Sorgen und Impfverhalten auszuwerten sowie die Gesprächsführung durch eine rheumatologische Fachassistenz (RFA) mit einem Arzt zu vergleichen.

Identifiants

pubmed: 33974131
doi: 10.1007/s00393-021-01005-3
pii: 10.1007/s00393-021-01005-3
pmc: PMC8111653
doi:

Types de publication

Journal Article Randomized Controlled Trial

Langues

ger

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IM

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157-163

Informations de copyright

© 2021. The Author(s).

Références

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N Engl J Med. 2020 Dec 10;383(24):2333-2344
pubmed: 33085857

Auteurs

Thea Thiele (T)

Klinik für Rheumatologie und Immunologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.

Sonja Beider (S)

Klinik für Rheumatologie und Immunologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.

Henrik Kühl (H)

Klinik für Rheumatologie und Immunologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.

Gudrun Mielke (G)

Klinik für Rheumatologie und Immunologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.

Anna Holz (A)

Rheumatologische Facharztpraxis, Hildesheim, Deutschland.

Stefanie Hirsch (S)

Klinik für Rheumatologie und Immunologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.

Torsten Witte (T)

Klinik für Rheumatologie und Immunologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.

Kirsten Hoeper (K)

Klinik für Rheumatologie und Immunologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.
Regionales kooperatives Rheumazentrum Niedersachsen e. V., Hannover, Deutschland.

Anne Cossmann (A)

Klinik für Rheumatologie und Immunologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.

Christine Happle (C)

Klinik für Pädiatrische Pneumologie, Allergologie und Neonatologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland.

Alexandra Jablonka (A)

Klinik für Rheumatologie und Immunologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.

Diana Ernst (D)

Klinik für Rheumatologie und Immunologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland. Ernst.Diana@mh-hannover.de.

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