[Functional outcome of 111 metatarsal fractures following conservative in comparison to operative treatment].
Funktionelles Outcome nach konservativer im Vergleich zu operativer Therapie von 111 Mittelfußfrakturen.
Conservative therapy
Foot
Fractures
ORIF
Patient reported outcome
Journal
Der Unfallchirurg
ISSN: 1433-044X
Titre abrégé: Unfallchirurg
Pays: Germany
ID NLM: 8502736
Informations de publication
Date de publication:
Apr 2022
Apr 2022
Historique:
accepted:
23
03
2021
pubmed:
24
5
2021
medline:
25
3
2022
entrez:
23
5
2021
Statut:
ppublish
Résumé
Fractures of the metatarsal bones are common injuries of the foot and particularly occur in patients aged 40-50 years. Especially multiple metatarsal fractures can lead to permanent limitations. Therefore, the aim of this study was to investigate the functional outcome of metatarsal fractures after conservative and surgical treatment using a validated self-reported patient-based outcome questionnaire. All patients suffering from metatarsal fractures between 2003 and 2015 were enrolled in this retrospective analysis. The following data were collected: demographic data, AO classification, treatment, reoperation rate and the foot and ankle outcome score (FAOS). For outcome analysis, the nonparametric Mann-Whitney U‑test and Fisher's exact test were performed. In total the functional outcome of 111 patients with metatarsal fractures were analyzed, 81 patients suffered of an isolated metatarsal fracture and 30 of multiple fractures. The mean age of the patients was 45 ± 15.2 years with a total of 48 men (43%) and 63 women (57%). Patients with an isolated metatarsal fracture had an FAOS of 88 ± 17.1, while patients with multiple metatarsal fractures achieved an FAOS of 78 ± 17.7 (p = 0.046). In the group of isolated metatarsal fractures 43 patients (53%) were surgically treated and of these 36 patients showed a type C fracture (84%). In the group of multiple metatarsal fractures 16 patients (53%) underwent operative treatment. Overall, the functional outcome of isolated metatarsal fractures following operative as well as conservative treatment is good to very good. Simple fractures can be successfully treated conservatively and complex multifragment fractures can be safely managed surgically. If more than one metatarsal bone is fractured, the functional outcome is significantly worse with patients reporting lasting limitations involving the range of motion and stiffness. HINTERGRUND: Mittelfußfrakturen gehören zu einer der häufigsten Verletzungen des Fußes und treten v. a. bei Patienten zwischen dem 40. und 50. Lebensjahr auf. Insbesondere die Verletzung mehrerer Mittelfußknochen kann zu bleibenden Einschränkungen führen, und daher war das Ziel dieser Studie, das funktionelle Outcome von Mittelfußfrakturen mittels eines validierten selbstberichteten patientenbasierten Ergebnisfragebogens zu untersuchen. Im Zeitraum von 2003 bis 2015 wurden alle Patienten mit einer Mittelfußfraktur mit konservativer sowie operativer Behandlung in diese retrospektive Kohortenstudie eingeschlossen. Es wurden demografische Daten, Art der Fraktur (AO-Klassifikation), Behandlung, Reoperationsrate sowie das funktionelle Ergebnis mittels Foot and Ankle Outcome Score (FAOS) erfasst. Der Mann-Whitney-U-Test und Exakte Fisher-Test wurden bei der statistischen Analyse eingesetzt. Insgesamt wurden in diese Studie 111 Patienten mit 81 isolierten und 30 multiplen Mittelfußfrakturen eingeschlossen. Das Durchschnittsalter der Patienten war 45 ± 15,2 Jahre mit insgesamt 48 Männern (43 %) und 63 Frauen (57 %). Patienten mit isolierter Mittelfußfraktur hatten einen FAOS von 88 ± 17,1. Die Patienten mit multiplen Mittelfußfrakturen erzielten einen FAOS von 78 ± 17,7 (p = 0,046). In der Gruppe der isolierten Mittelfußfrakturen wurden 43 Patienten (53 %) operativ behandelt. Hiervon zeigten 36 Patienten eine C‑Fraktur (84 %). In der Gruppe der multiplen Mittelfußfrakturen wurden 16 Patienten (53 %) operativ behandelt. Das funktionelle Outcome nach isolierten Mittelfußfrakturen ist sowohl nach operativer als auch konservativer Therapie gut bis sehr gut. Einfache Frakturen lassen sich erfolgreich konservativ und komplexe, mehrfragmentäre Frakturen operativ behandeln. Bei Frakturen von mehr als einem Mittelfußknochen ist das Ergebnis signifikant schlechter, und es bleiben vom Patienten berichtete Einschränkungen zurück.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Fractures of the metatarsal bones are common injuries of the foot and particularly occur in patients aged 40-50 years. Especially multiple metatarsal fractures can lead to permanent limitations. Therefore, the aim of this study was to investigate the functional outcome of metatarsal fractures after conservative and surgical treatment using a validated self-reported patient-based outcome questionnaire.
MATERIAL AND METHODS
METHODS
All patients suffering from metatarsal fractures between 2003 and 2015 were enrolled in this retrospective analysis. The following data were collected: demographic data, AO classification, treatment, reoperation rate and the foot and ankle outcome score (FAOS). For outcome analysis, the nonparametric Mann-Whitney U‑test and Fisher's exact test were performed.
RESULTS
RESULTS
In total the functional outcome of 111 patients with metatarsal fractures were analyzed, 81 patients suffered of an isolated metatarsal fracture and 30 of multiple fractures. The mean age of the patients was 45 ± 15.2 years with a total of 48 men (43%) and 63 women (57%). Patients with an isolated metatarsal fracture had an FAOS of 88 ± 17.1, while patients with multiple metatarsal fractures achieved an FAOS of 78 ± 17.7 (p = 0.046). In the group of isolated metatarsal fractures 43 patients (53%) were surgically treated and of these 36 patients showed a type C fracture (84%). In the group of multiple metatarsal fractures 16 patients (53%) underwent operative treatment.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
Overall, the functional outcome of isolated metatarsal fractures following operative as well as conservative treatment is good to very good. Simple fractures can be successfully treated conservatively and complex multifragment fractures can be safely managed surgically. If more than one metatarsal bone is fractured, the functional outcome is significantly worse with patients reporting lasting limitations involving the range of motion and stiffness.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Mittelfußfrakturen gehören zu einer der häufigsten Verletzungen des Fußes und treten v. a. bei Patienten zwischen dem 40. und 50. Lebensjahr auf. Insbesondere die Verletzung mehrerer Mittelfußknochen kann zu bleibenden Einschränkungen führen, und daher war das Ziel dieser Studie, das funktionelle Outcome von Mittelfußfrakturen mittels eines validierten selbstberichteten patientenbasierten Ergebnisfragebogens zu untersuchen.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Im Zeitraum von 2003 bis 2015 wurden alle Patienten mit einer Mittelfußfraktur mit konservativer sowie operativer Behandlung in diese retrospektive Kohortenstudie eingeschlossen. Es wurden demografische Daten, Art der Fraktur (AO-Klassifikation), Behandlung, Reoperationsrate sowie das funktionelle Ergebnis mittels Foot and Ankle Outcome Score (FAOS) erfasst. Der Mann-Whitney-U-Test und Exakte Fisher-Test wurden bei der statistischen Analyse eingesetzt.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Insgesamt wurden in diese Studie 111 Patienten mit 81 isolierten und 30 multiplen Mittelfußfrakturen eingeschlossen. Das Durchschnittsalter der Patienten war 45 ± 15,2 Jahre mit insgesamt 48 Männern (43 %) und 63 Frauen (57 %). Patienten mit isolierter Mittelfußfraktur hatten einen FAOS von 88 ± 17,1. Die Patienten mit multiplen Mittelfußfrakturen erzielten einen FAOS von 78 ± 17,7 (p = 0,046). In der Gruppe der isolierten Mittelfußfrakturen wurden 43 Patienten (53 %) operativ behandelt. Hiervon zeigten 36 Patienten eine C‑Fraktur (84 %). In der Gruppe der multiplen Mittelfußfrakturen wurden 16 Patienten (53 %) operativ behandelt.
DISKUSSION
CONCLUSIONS
Das funktionelle Outcome nach isolierten Mittelfußfrakturen ist sowohl nach operativer als auch konservativer Therapie gut bis sehr gut. Einfache Frakturen lassen sich erfolgreich konservativ und komplexe, mehrfragmentäre Frakturen operativ behandeln. Bei Frakturen von mehr als einem Mittelfußknochen ist das Ergebnis signifikant schlechter, und es bleiben vom Patienten berichtete Einschränkungen zurück.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Mittelfußfrakturen gehören zu einer der häufigsten Verletzungen des Fußes und treten v. a. bei Patienten zwischen dem 40. und 50. Lebensjahr auf. Insbesondere die Verletzung mehrerer Mittelfußknochen kann zu bleibenden Einschränkungen führen, und daher war das Ziel dieser Studie, das funktionelle Outcome von Mittelfußfrakturen mittels eines validierten selbstberichteten patientenbasierten Ergebnisfragebogens zu untersuchen.
Identifiants
pubmed: 34023925
doi: 10.1007/s00113-021-01006-6
pii: 10.1007/s00113-021-01006-6
pmc: PMC8940787
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
288-294Informations de copyright
© 2021. The Author(s).
Références
Foot Ankle Int. 2006 Mar;27(3):172-4
pubmed: 16539897
Bone Joint J. 2016 Jun;98-B(6):806-11
pubmed: 27235524
Arch Orthop Trauma Surg. 2011 Feb;131(2):241-5
pubmed: 20714904
Injury. 2019 Feb;50(2):571-578
pubmed: 30587333
Injury. 2005 Jul;36(7):832-5
pubmed: 15949484
J Foot Ankle Surg. 2012 Jul-Aug;51(4):445-9
pubmed: 22608998
BMC Musculoskelet Disord. 2017 Dec 16;18(1):534
pubmed: 29246170
Injury. 2020 Apr;51(4):1125-1129
pubmed: 32173083
Foot Ankle Int. 2013 Jan;34(1):75-9
pubmed: 23386764
Injury. 2004 Sep;35 Suppl 2:SB77-86
pubmed: 15315882
Injury. 2006 Aug;37(8):691-7
pubmed: 16814787
Foot Ankle Int. 2020 Jun;41(6):666-673
pubmed: 32100555
J Orthop Trauma. 2018 Jan;32 Suppl 1:S1-S170
pubmed: 29256945
Foot Ankle Int. 1996 Apr;17(4):200-3
pubmed: 8696495
Foot Ankle Int. 2018 Mar;39(3):326-331
pubmed: 29513603
Unfallchirurg. 2018 Sep;121(9):723-729
pubmed: 29777283
Injury. 2014 Dec;45(12):2009-12
pubmed: 25150752
Eur J Trauma Emerg Surg. 2018 Oct;44(5):727-734
pubmed: 29026929
Injury. 2015 Apr;46(4):536-41
pubmed: 25543185
Arch Orthop Trauma Surg. 2014 Jul;134(7):897-901
pubmed: 24748232
Injury. 2012 Oct;43(10):1626-32
pubmed: 22465516
Unfallchirurg. 2019 Oct;122(10):814-819
pubmed: 31286153