Quality of orthodontic care-A multicenter cohort study in Germany : Part 1: Evaluation of effectiveness of orthodontic treatments and predictive factors.

Kieferorthopädische Behandlungsqualität – Eine nationale, multizentrische Querschnittsstudie : Teil 1: Evaluierung der Effektivität kieferorthopädischer Behandlungen und prädiktive Faktoren.

Journal

Journal of orofacial orthopedics = Fortschritte der Kieferorthopadie : Organ/official journal Deutsche Gesellschaft fur Kieferorthopadie
ISSN: 1615-6714
Titre abrégé: J Orofac Orthop
Pays: Germany
ID NLM: 9713484

Informations de publication

Date de publication:
Sep 2022
Historique:
received: 19 11 2020
accepted: 28 03 2021
pubmed: 19 6 2021
medline: 25 8 2022
entrez: 18 6 2021
Statut: ppublish

Résumé

Orthodontic care and its effectiveness have increasingly become the focus of political and public attention in the recent past. Therefore, this multicenter cohort study aimed to report about the effectiveness of orthodontic treatments in Germany and to identify potential influencing factors. A total of 586 patients from seven German study centers were screened for this cohort study, of which 361 patients were recruited at the end of their orthodontic treatment. Of these, 26 patients had missing study models and/or missing treatment information. Thus, 335 participants were included. The severity of malocclusion was rated using the Peer Assessment Rating (PAR) Index at baseline (T0) retrospectively and-prospectively-after the retention period (T1). Practitioner-, treatment- and patient-related information were analyzed in order to detect potential predictive factors for treatment effectiveness. Study participants (202 female and 133 male) were on average 14.8 (standard deviation [SD] ± 6.1) years old at start of active treatment. Average PAR score at T0 was 25.96 (SD ± 10.75) and mean posttreatment PAR score was 3.67 (SD ± 2.98) at T1. An average decrease of total PAR score by 22.30 points (SD ± 10.73) or 83.54% (SD ± 14.58; p < 0.001) was detected. Furthermore, 164 treatments (49.1%) were categorized as 'greatly improved' but only 3 treatments (0.9%) as 'worse or no different'; 81.5% of all cases finished with a high-quality treatment outcome (≤5 PAR points at T1). Logistic regression analyses detected staff experience as a significant predictive factor for high-quality results (odds ratio 1.27, p = 0.001, 95% confidence interval 1.11-1.46). The improvement rate among this selected German cohort indicated an overall very good standard of orthodontic treatment. Staff experience proved to be a predictive factor for high-quality results. ZIEL: Die kieferorthopädische Versorgung und ihre Effektivität sind in der jüngeren Vergangenheit zunehmend in den Fokus von Politik und Öffentlichkeit gelangt. Ziel dieser multizentrischen Kohortenstudie war es daher, Erkenntnisse über die Effektivität von kieferorthopädischen Behandlungen in Deutschland zu generieren und mögliche Einflussfaktoren zu erfassen. Für diese Kohortenstudie wurden insgesamt 586 Patient*innen aus sieben deutschen Studienzentren gescreent, von denen 361 Patient*innen bei Abschluss ihrer kieferorthopädischen Behandlung rekrutiert werden konnten. Von diesen fehlten bei 26 Patient*innen Studienmodelle und/oder Behandlungsinformationen. Daher wurden 335 Teilnehmende in die Studie aufgenommen. Der Schweregrad der Malokklusion wurde mit dem PAR(Peer Assessment Rating)-Index zu Beginn (T0) retrospektiv und – nach der Retentionszeit (T1) – prospektiv bewertet. Behandler-, therapie- und patient*innenbezogene Informationen wurden analysiert, um mögliche prädiktive Faktoren für die Wirksamkeit der Behandlung zu ermitteln. Die Probanden (202 weibliche, 133 männliche) waren zu Beginn der aktiven Behandlung im Durchschnitt 14,8 (Standardabweichung [SD] ± 6,1) Jahre alt. Der durchschnittliche PAR-Score zum Zeitpunkt T0 lag bei 25,96 (SD ± 10,75), der durchschnittliche PAR-Score nach der Behandlung bei 3,67 (SD ± 2,98; T1). Dabei wurde eine mittlere PAR-Score-Reduktion von 22,30 Punkten (SD ± 10,73) oder 83,54 % (SD ± 14,58; p < 0,001) festgestellt. Darüber hinaus wurden 164 Behandlungen (49,1 %) als „greatly improved“ kategorisiert, aber nur 3 Behandlungen (0,9 %) als „worse or no different“; 81,5 % aller Fälle schlossen mit einem hochwertigen okklusalen Behandlungsergebnis (≤5 PAR-Punkte bei T1) ab. Logistische Regressionsanalysen wiesen die Erfahrung des an der Behandlung beteiligten Personals als signifikanten prädiktiven Faktor für qualitativ hochwertige Ergebnisse nach (Odds Ratio 1,27, p = 0,001, 95 %-Konfidenzintervall 1,11‑1,46). Die okklusale Verbesserungsquote in dieser ausgewählten deutschen Kohorte ließ auf einen insgesamt sehr hohen Standard der kieferorthopädischen Behandlung schließen. Die Erfahrung des behandelnden Teams erwies sich als ein prädiktiver Faktor für qualitativ hochwertige Ergebnisse.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL: Die kieferorthopädische Versorgung und ihre Effektivität sind in der jüngeren Vergangenheit zunehmend in den Fokus von Politik und Öffentlichkeit gelangt. Ziel dieser multizentrischen Kohortenstudie war es daher, Erkenntnisse über die Effektivität von kieferorthopädischen Behandlungen in Deutschland zu generieren und mögliche Einflussfaktoren zu erfassen.

Identifiants

pubmed: 34142175
doi: 10.1007/s00056-021-00304-3
pii: 10.1007/s00056-021-00304-3
pmc: PMC9395451
doi:

Types de publication

Journal Article Multicenter Study

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

291-306

Informations de copyright

© 2021. The Author(s).

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Auteurs

I Graf (I)

Department of Orthodontics, Faculty of Medicine and University Hospital of Cologne, Kerpener Str. 32, 50931, Cologne, Germany. isabelle.graf@uk-koeln.de.

N C Bock (NC)

Department of Orthodontics, Faculty of Medicine and University Hospital of Gießen, University of Gießen, Gießen, Germany.

T Bartzela (T)

Institute of Dental and Craniofacial Sciences, Department of Orthodontics, Dentofacial Orthopedics and Pedodontics, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Corporate Member of Freie Universität Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin and Berlin Institute of Health, Berlin, Germany.

V Röper (V)

Department of Orthodontics, Hannover Medical School, Orthodontic Practice, Bad Essen, Germany.

U Schumann (U)

Orthodontic Practice, Essen, Germany.

K Reck (K)

Orthodontic Practice, Pulheim, Germany.

H Christ (H)

Institute of Medical Statistics and Computational Biology (IMSB), University Hospital of Cologne, Cologne, Germany.

K Höfer (K)

Department of Operative Dentistry and Periodontology, Faculty of Medicine and University Hospital of Cologne, University of Cologne, Cologne, Germany.

U Fritz (U)

Department of Orthodontics, Faculty of Medicine and University Hospital RWTH Aachen, RWTH Aachen, Aachen, Germany.

D Wiechmann (D)

Department of Orthodontics, Hannover Medical School, Orthodontic Practice, Bad Essen, Germany.

P-G Jost-Brinkmann (PG)

Institute of Dental and Craniofacial Sciences, Department of Orthodontics, Dentofacial Orthopedics and Pedodontics, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Corporate Member of Freie Universität Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin and Berlin Institute of Health, Berlin, Germany.

M Wolf (M)

Department of Orthodontics, Faculty of Medicine and University Hospital RWTH Aachen, RWTH Aachen, Aachen, Germany.

S Ruf (S)

Department of Orthodontics, Faculty of Medicine and University Hospital of Gießen, University of Gießen, Gießen, Germany.

B Braumann (B)

Department of Orthodontics, Faculty of Medicine and University Hospital of Cologne, Kerpener Str. 32, 50931, Cologne, Germany.

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