[Work Participation after Multimodal Rehabilitation due to Respiratory Diseases - Representative Analyses using Routine Data of the German Pension Insurance].
Berufliche Teilhabe nach einer medizinischen Rehabilitation aufgrund pneumologischer Erkrankungen.
Journal
Die Rehabilitation
ISSN: 1439-1309
Titre abrégé: Rehabilitation (Stuttg)
Pays: Germany
ID NLM: 0401273
Informations de publication
Date de publication:
Oct 2021
Oct 2021
Historique:
pubmed:
30
6
2021
medline:
21
10
2021
entrez:
29
6
2021
Statut:
ppublish
Résumé
For the German rehabilitation system there are only few representative findings on occupational reintegration after medical rehabilitation. For persons who have undergone rehabilitation on behalf of the German Pension Insurance (GPI) due to a respiratory disease, it is therefore needed to determine (a) what socio-medical risks exist prior to rehabilitation, (b) how well persons were able to participate in working life after rehabilitation, and (c) what conditions determine the work participation. The study is conducted on the basis of the GPI's database of rehabilitation statistics. Included were all persons, who completed medical rehabilitation in 2016 with a main discharged diagnosis from chapter J of the ICD-10. The analyses were carried out for the entire group and also in a differentiated manner for the the 2 main diseases bronchial asthma and COPD. Work participation was operationalized both via a monthly status variable until 24 months after rehabilitation and as a rate of all persons who were employed at the 12 and 24 months follow up and in the 3 months before, respectively. To analyze the factors influencing stable work participation, multiple logistic regression models with stepwise inclusion were calculated separately for the rates after 12 and 24 months. A total of 19,287 data sets were included in the analysis (bronchial asthma: n=9,108, 47%; COPD: n=6,215, 32%). Patients with respiratory diseases were 53 years old on average, both genders were equally distributed. 14% had no absenteeism, 11 % stated an absence leave 6 months or more in the year prior to rehabilitation. Mental and cardiovascular comorbidity was documented in 39 and 38% of the cases, respectively. Overall, patients with COPD had higher socio-medical risks before rehabilitation than asthma patients. Accordingly, only about half of the COPD patients remained in active employment, while about 80% of the asthma patients succeeded in this. The strongest influencing factors on stable work participation were the time of sick leave as well as income prior to rehabilitation. About two thirds of all persons with respiratory diseases are in stable employment after medical rehabilitation in Germany, with large differences between asthma bronchiale and COPD. In particular, the absenteeism as well as the wage before rehabilitation determine this. The analysis provides representative data on occupational reintegration after medical rehabilitation due to a respiratory disease for the first time. Für das deutsche Rehabilitationssystem existieren nur wenige repräsentative Erkenntnisse zur beruflichen Wiedereingliederung nach einer medizinischen Rehabilitation. Für Personen, die aufgrund einer Atemwegserkrankung eine Rehabilitation in Trägerschaft der Deutschen Rentenversicherung (DRV) absolvierten, soll deshalb ermittelt werden, (a) welche sozialmedizinischen Risiken im Vorfeld der Rehabilitation bestehen, (b) wie gut die berufliche Teilhabe im Anschluss gelingt und (c) welche Informationen mit der beruflichen Teilhabe assoziiert sind. Die Fragen wurden anhand der Reha-Statistik-Datenbasis der DRV beantwortet. Eingeschlossen wurden Rehabilitanden, die in 2016 eine medizinische Rehabilitation mit einer 1. Entlassdiagnose aus dem Kapitel J der ICD-10 abgeschlossen hatten. Die Analysen wurden für die Gesamtgruppe sowie differenziert nach den beiden Haupterkrankungen Asthma bronchiale und COPD durchgeführt. Berufliche Teilhabe wurde sowohl über eine monatliche Zustandsvariable bis 24 Monate nach der Rehabilitation als auch als Quote aller Personen, die nach 12 respektive 24 Monaten im Erhebungsmonat und den 3 vorhergehenden Monaten sozialversicherungspflichtig beschäftigt waren, operationalisiert. Für die Analyse der Einflussfaktoren auf stabile berufliche Teilhabe wurden multiple logistische Regressionsmodelle mit schrittweisem Einschluss, getrennt für die Quoten nach 12 und 24 Monaten, kalkuliert. Insgesamt flossen 19 287 Datensätze in die Analyse ein (Asthma bronchiale: n=9108, 47%; COPD: n=6215, 32%). Pneumologische Patienten waren durchschnittlich 53 Jahre alt, beide Geschlechter waren gleich verteilt. 14% wiesen keine Fehlzeiten, 11% 6 Monate und mehr im Jahr vor der Reha auf. Bei 39 bzw. 38% wurde eine psychische bzw. kardiologische Komorbidität dokumentiert. Insgesamt wiesen Patienten mit einer COPD größere sozialmedizinische Risiken vor der Reha auf als Asthma-Patienten. Dementsprechend verblieben COPD-Patienten nur etwa zur Hälfte in aktiver Beschäftigung, während dies etwa 80% der Asthma-Patienten gelang. Die stärksten Einflussfaktoren auf stabile berufliche Teilhabe waren die Fehlzeiten sowie das Entgelt vor Rehabilitation. Etwa 2 Drittel aller Personen mit Atemwegserkrankungen sind nach einer medizinischen Rehabilitation in Deutschland wieder stabil in Arbeit, wobei große Unterschiede zwischen Asthma bronchiale und COPD bestehen. Insbesondere die Fehlzeiten sowie das Entgelt vor Reha determinieren dies. Die Analyse stellt erstmals repräsentative Daten zur beruflichen Wiedereingliederung nach medizinischer Rehabilitation aufgrund einer Atemwegserkrankung vor.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Für das deutsche Rehabilitationssystem existieren nur wenige repräsentative Erkenntnisse zur beruflichen Wiedereingliederung nach einer medizinischen Rehabilitation. Für Personen, die aufgrund einer Atemwegserkrankung eine Rehabilitation in Trägerschaft der Deutschen Rentenversicherung (DRV) absolvierten, soll deshalb ermittelt werden, (a) welche sozialmedizinischen Risiken im Vorfeld der Rehabilitation bestehen, (b) wie gut die berufliche Teilhabe im Anschluss gelingt und (c) welche Informationen mit der beruflichen Teilhabe assoziiert sind.
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
330-338Informations de copyright
Thieme. All rights reserved.
Déclaration de conflit d'intérêts
Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Beide Autor/innen sind Mitarbeitende der Deutschen Rentenversicherung Bund, die medizinische Rehabilitationsleistungen finanziert.