[Video consultation in an orthopedic trauma surgery outpatient clinic : Effective adjunctive interventions in lockdown and post-lockdown scenarios-a prospective pilot study].

Die Videosprechstunde in einer unfallchirurgisch/orthopädischen Spezialsprechstunde : Effektive ergänzende Maßnahme in Lockdown- und Post-Lockdown-Szenarien – eine prospektive Pilotstudie.

Journal

Unfallchirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-703X
Titre abrégé: Unfallchirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886306676

Informations de publication

Date de publication:
Jun 2022
Historique:
accepted: 18 05 2021
pubmed: 1 7 2021
medline: 9 8 2022
entrez: 30 6 2021
Statut: ppublish

Résumé

With the regulation of the Saxon State Government and the Saxon State Ministry for Social Affairs and Social Responsibility on the modification of the Infection Protection Act of March 2020 coming into force, a video-based outpatient consultation was implemented to maintain patient care. In order to allow communication with minimized contact, this was continued after the lockdown. The aim of this prospective pilot study was to assess the effectiveness of a video-based outpatient consultation service, technical feasibility and control of patient flow under both lockdown and post-lockdown conditions. The initial evaluation was conducted up to 14 December 2020 when the second restrictive measures were implemented by the state government. The quality of the connections regarding sound and image was documented. Furthermore, the consequences of the conversations were documented. Distinctions were made in four categories: 1. no follow-up visit, 2. follow-up via video consultation, 3. operative intervention and 4. in-person follow-up visit for clinical examination. There were 236 video-based outpatient consultations, 182 (82%) consultations were without restrictions and 47 (21%) consultations were initial presentations. There were no follow-up consultations in 41 (18%) patients. Video-based follow-up was scheduled in 36 (16%) patients, direct referral for surgery in 36 (16%) patients, and in-person follow-up in 105 (47%) patients. In 40% of the patients a definite decision could be made by the initial video-based consultation alone. On the other hand, 47% of the patients needed in-person follow-up for a clinical examination. Thus, video consultation is a very useful measure to manage patient volume and visibly support direct doctor-patient contact. HINTERGRUND: Im Rahmen der Kontaktbeschränkungen aufgrund der COVID-19-Pandemie vom März 2020 wurde zur Aufrechterhaltung der Patientenversorgung eine videobasierte Sprechstunde eingeführt. Als Basis einer kontaktminimierenden Kommunikation wurde diese nach den Maßnahmen fortgeführt. Ziel dieser prospektiven Pilotstudie ist die Beurteilung hinsichtlich der Effektivität, der technischen Machbarkeit sowie der Steuerung von Patientenströmen sowohl unter Lockdown-Bedingungen sowie in der Zeit danach. Die Auswertung erfolgte vom Beginn des ersten Lockdowns am 16.03.2020 bis zum Stichtag der zweiten einschränkenden Maßnahmen am 14.12.2020. Dokumentiert wurde die Qualität der Verbindungen bezüglich Ton und Bild. Weiterhin wurden die Konsequenzen aus den Gesprächen dokumentiert. Unterschieden wurde hierbei in 4 Kategorien: 1. keine erneute Vorstellung, 2. Wiedervorstellung in der Videosprechstunde, 3. operative Therapie und 4. Vorstellung zur klinischen Untersuchung. Es erfolgten 236 Patientenvorstellungen mittels Videosprechstunde. Insgesamt erfolgten 182 (82 %) Gespräche ohne Einschränkungen. Bei 47 (21 %) Konsultationen handelte es sich um Erstvorstellungen. Bei 41 (18 %) Patienten erfolgte keine erneute Vorstellung. Bei 36 (16 %) Patienten wurde eine Wiedervorstellung in der Videosprechstunde geplant, bei 36 (16 %) Patienten erfolgte die direkte Einweisung zur Operation, und bei 105 (47 %) Patienten wurde eine Wiedervorstellung zur klinischen Untersuchung vereinbart. Bei 40 % der Patienten konnte durch den Kontakt in der Videosprechstunde eine definitive Entscheidung gestellt werden. Auf der anderen Seite erfolgte bei 47 % der Patienten eine Vorstellung zur klinischen Untersuchung. Die Videosprechstunde ist eine sehr nützliche Maßnahme, um Patientenaufkommen zu leiten und den direkten Arzt-Patient-Kontakt sichtbar zu unterstützten.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
With the regulation of the Saxon State Government and the Saxon State Ministry for Social Affairs and Social Responsibility on the modification of the Infection Protection Act of March 2020 coming into force, a video-based outpatient consultation was implemented to maintain patient care. In order to allow communication with minimized contact, this was continued after the lockdown.
AIM OF THE WORK OBJECTIVE
The aim of this prospective pilot study was to assess the effectiveness of a video-based outpatient consultation service, technical feasibility and control of patient flow under both lockdown and post-lockdown conditions.
MATERIAL AND METHODS METHODS
The initial evaluation was conducted up to 14 December 2020 when the second restrictive measures were implemented by the state government. The quality of the connections regarding sound and image was documented. Furthermore, the consequences of the conversations were documented. Distinctions were made in four categories: 1. no follow-up visit, 2. follow-up via video consultation, 3. operative intervention and 4. in-person follow-up visit for clinical examination.
RESULTS RESULTS
There were 236 video-based outpatient consultations, 182 (82%) consultations were without restrictions and 47 (21%) consultations were initial presentations. There were no follow-up consultations in 41 (18%) patients. Video-based follow-up was scheduled in 36 (16%) patients, direct referral for surgery in 36 (16%) patients, and in-person follow-up in 105 (47%) patients.
DISCUSSION CONCLUSIONS
In 40% of the patients a definite decision could be made by the initial video-based consultation alone. On the other hand, 47% of the patients needed in-person follow-up for a clinical examination. Thus, video consultation is a very useful measure to manage patient volume and visibly support direct doctor-patient contact.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Im Rahmen der Kontaktbeschränkungen aufgrund der COVID-19-Pandemie vom März 2020 wurde zur Aufrechterhaltung der Patientenversorgung eine videobasierte Sprechstunde eingeführt. Als Basis einer kontaktminimierenden Kommunikation wurde diese nach den Maßnahmen fortgeführt.
ZIEL DER ARBEIT UNASSIGNED
Ziel dieser prospektiven Pilotstudie ist die Beurteilung hinsichtlich der Effektivität, der technischen Machbarkeit sowie der Steuerung von Patientenströmen sowohl unter Lockdown-Bedingungen sowie in der Zeit danach.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Die Auswertung erfolgte vom Beginn des ersten Lockdowns am 16.03.2020 bis zum Stichtag der zweiten einschränkenden Maßnahmen am 14.12.2020. Dokumentiert wurde die Qualität der Verbindungen bezüglich Ton und Bild. Weiterhin wurden die Konsequenzen aus den Gesprächen dokumentiert. Unterschieden wurde hierbei in 4 Kategorien: 1. keine erneute Vorstellung, 2. Wiedervorstellung in der Videosprechstunde, 3. operative Therapie und 4. Vorstellung zur klinischen Untersuchung.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Es erfolgten 236 Patientenvorstellungen mittels Videosprechstunde. Insgesamt erfolgten 182 (82 %) Gespräche ohne Einschränkungen. Bei 47 (21 %) Konsultationen handelte es sich um Erstvorstellungen. Bei 41 (18 %) Patienten erfolgte keine erneute Vorstellung. Bei 36 (16 %) Patienten wurde eine Wiedervorstellung in der Videosprechstunde geplant, bei 36 (16 %) Patienten erfolgte die direkte Einweisung zur Operation, und bei 105 (47 %) Patienten wurde eine Wiedervorstellung zur klinischen Untersuchung vereinbart.
DISKUSSION CONCLUSIONS
Bei 40 % der Patienten konnte durch den Kontakt in der Videosprechstunde eine definitive Entscheidung gestellt werden. Auf der anderen Seite erfolgte bei 47 % der Patienten eine Vorstellung zur klinischen Untersuchung. Die Videosprechstunde ist eine sehr nützliche Maßnahme, um Patientenaufkommen zu leiten und den direkten Arzt-Patient-Kontakt sichtbar zu unterstützten.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Im Rahmen der Kontaktbeschränkungen aufgrund der COVID-19-Pandemie vom März 2020 wurde zur Aufrechterhaltung der Patientenversorgung eine videobasierte Sprechstunde eingeführt. Als Basis einer kontaktminimierenden Kommunikation wurde diese nach den Maßnahmen fortgeführt.

Identifiants

pubmed: 34189588
doi: 10.1007/s00113-021-01032-4
pii: 10.1007/s00113-021-01032-4
pmc: PMC8240614
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

473-478

Informations de copyright

© 2021. The Author(s).

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Auteurs

Jan Theopold (J)

Klinik für Orthopädie, Unfallchirurgie und Plastische Chirurgie, Bereich für arthroskopische und spezielle Gelenkchirurgie/ Sportverletzungen, Universitätsklinikum Leipzig, Liebigstraße 20, 04103, Leipzig, Deutschland. jan.theopold@medizin.uni-leipzig.de.

Georg Osterhoff (G)

Klinik für Orthopädie, Unfallchirurgie und Plastische Chirurgie, Bereich für arthroskopische und spezielle Gelenkchirurgie/ Sportverletzungen, Universitätsklinikum Leipzig, Liebigstraße 20, 04103, Leipzig, Deutschland.

Peter Melcher (P)

Klinik für Orthopädie, Unfallchirurgie und Plastische Chirurgie, Bereich für arthroskopische und spezielle Gelenkchirurgie/ Sportverletzungen, Universitätsklinikum Leipzig, Liebigstraße 20, 04103, Leipzig, Deutschland.

Ralf Henkelmann (R)

Klinik für Orthopädie, Unfallchirurgie und Plastische Chirurgie, Bereich für arthroskopische und spezielle Gelenkchirurgie/ Sportverletzungen, Universitätsklinikum Leipzig, Liebigstraße 20, 04103, Leipzig, Deutschland.

Pierre Hepp (P)

Klinik für Orthopädie, Unfallchirurgie und Plastische Chirurgie, Bereich für arthroskopische und spezielle Gelenkchirurgie/ Sportverletzungen, Universitätsklinikum Leipzig, Liebigstraße 20, 04103, Leipzig, Deutschland.

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