[Post-Corona-Virus-Disease‑19 arthritis. Manifestation under the clinical picture of a reactive arthritis].
Post-COVID‑19-Arthritis. Manifestation unter dem klinischen Bild einer reaktiven Arthritis.
Corticosteroids
HLA-B27
Monoarthritis
Nonsteroidal anti-inflammatory drugs
Oligoarthritis
Journal
Zeitschrift fur Rheumatologie
ISSN: 1435-1250
Titre abrégé: Z Rheumatol
Pays: Germany
ID NLM: 0414162
Informations de publication
Date de publication:
Aug 2021
Aug 2021
Historique:
accepted:
10
06
2021
pubmed:
10
7
2021
medline:
7
8
2021
entrez:
9
7
2021
Statut:
ppublish
Résumé
A total of 13 case reports of reactive arthritis reported in the literature in connection with coronavirus disease 2019 (COVID‑19) are reviewed. Men were affected more frequently than women. The arthritis was manifested 4-44 days after the infection or the occurrence of the COVID‑19 symptoms. Acute arthritis was monoarticular or oligoarticular. Only 1 out of 7 patients examined was human-leucocyte-antigen(HLA)-B27 positive. A direct viral infection with severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) could not be detected in the synovial fluid and was not investigated in the synovial membrane. The arthritis was successfully treated with nonsteroidal anti-inflammatory drugs and/or intra-articular or systemic corticosteroids. The pathogenesis of post-COVID‑19 reactive arthritis is unknown. Es werden 13 Fallberichte einer reaktiven Arthritis im Zusammenhang mit einer Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID‑19) referiert. Männer sind häufiger betroffen als Frauen. Die Arthritis manifestiert sich 4 bis 44 Tage nach der Infektion bzw. dem Auftreten der COVID‑19-Symptome. Die akute Arthritis ist monoartikulär oder oligoartikulär. Nur einer von 7 untersuchten Patienten war Humanes-Leukozyten-Antigen(HLA)-B27-positiv. Eine direkte virale Infektion des Gelenkes mit „severe acute respiratory syndrome coronavirus 2“ (SARS-CoV‑2) wurde in der Synovialflüssigkeit nicht nachgewiesen und in der Synovialis nicht untersucht. Die Arthritis wurde mit nichtsteroidalen Antirheumatika und/oder intraartikulären oder systemischen Kortikosteroiden erfolgreich behandelt. Die Pathogenese der post-COVID‑19-reaktiven Arthritis ist ungeklärt.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Es werden 13 Fallberichte einer reaktiven Arthritis im Zusammenhang mit einer Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID‑19) referiert. Männer sind häufiger betroffen als Frauen. Die Arthritis manifestiert sich 4 bis 44 Tage nach der Infektion bzw. dem Auftreten der COVID‑19-Symptome. Die akute Arthritis ist monoartikulär oder oligoartikulär. Nur einer von 7 untersuchten Patienten war Humanes-Leukozyten-Antigen(HLA)-B27-positiv. Eine direkte virale Infektion des Gelenkes mit „severe acute respiratory syndrome coronavirus 2“ (SARS-CoV‑2) wurde in der Synovialflüssigkeit nicht nachgewiesen und in der Synovialis nicht untersucht. Die Arthritis wurde mit nichtsteroidalen Antirheumatika und/oder intraartikulären oder systemischen Kortikosteroiden erfolgreich behandelt. Die Pathogenese der post-COVID‑19-reaktiven Arthritis ist ungeklärt.
Identifiants
pubmed: 34241692
doi: 10.1007/s00393-021-01045-9
pii: 10.1007/s00393-021-01045-9
pmc: PMC8267768
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
555-558Informations de copyright
© 2021. The Author(s).
Références
Ciaffi J, Meliconi R, Ruscitti P et al (2020) Rheumatic manifestations of COVID‑19: a systematic review and meta-analysis. BMC Rheumatol 4:65
doi: 10.1186/s41927-020-00165-0
Ono K, Kishimoto M, Shimasaki T, Uchida H, Kurai D, Deshpande GA et al (2020) Reactive arthritis after COVID‑19 infection. RMD Open 6:e1350. https://doi.org/10.1136/rmdopen-2020-001350
doi: 10.1136/rmdopen-2020-001350
pubmed: 32763956
pmcid: 7722270
Danssaert Z, Raum G, Hemtasilpa S (2020) Reactive arthritis in a 37-year-old female with SARS-coV2 infection. Cureus 12(8):e9698
pubmed: 32923288
pmcid: 7486113
Yokogawa N, Minematsu N, Katano H, Suzuki T (2020) Case of acute arthritis following SARS-CoV‑2 infection. Ann Rheum Dis. https://doi.org/10.1136/annrheumdis-2020-218281
doi: 10.1136/annrheumdis-2020-218281
pubmed: 32826276
Liew IY, Mak TM, Cui L, Vasoo S, Lim XR (2020) A case of reactive arthritis secondary to Coronavirus disease 2019 infection. J Clin Rheumatol 26(6):233
doi: 10.1097/RHU.0000000000001560
De Stefano L, Rossi S, Montecucco C, Bugatti S (2020) Transient monoarthritis and psoriatic skin lesions following COVID‑19. Ann Rheum Dis. https://doi.org/10.1136/annrheumdis-2020-218520
doi: 10.1136/annrheumdis-2020-218520
pubmed: 32753423
Schenker HM, Hagen M, Simon D, Schett G, Manger B (2020) Reactive arthritis and cutaneous vasculitis after SARS-CoV‑2 infection. Rheumatology. https://doi.org/10.1093/rheumatology/keaa689
doi: 10.1093/rheumatology/keaa689
Mukarram IG, Mukarram MS, Ishaq K, Riaz SU (2020) Post COVID‑19 reactive arthritis: an emerging existence in the spectrum of musculoskeletal complications of SARS-coV‑2 infection. J Clin Stud Med Case Rep 7:101
Hønge BL, Hermansen MF, Storgaard M (2021) Reactive arthritis after COVID‑19. BMJ Case Rep 14(3):e241375
doi: 10.1136/bcr-2020-241375
Di Carlo M, Tardella M, Salaffi F (2021) Can SARS-CoV‑2 induce reactive arthritis? Clin Exp Rheumatol 128(1):25–26
Gasparotto M, Framba V, Piovella C, Doria A, Iaccarino L (2021) Post-COVID‑19 arthritis: a case report and literature review. Clin Rheumatol 15:1–6
Parisi S, Borrelli R, Bianchi S, Fusaro E (2020) Viral arthritis and COVID‑19. Lancet Rheumatol 2:e655–e657
doi: 10.1016/S2665-9913(20)30348-9
Saricaoglu EM, Hasanoglu I, Guner R (2021) The first reactive arthritis case associated with COVID‑19. J Med Virol 93(1):192–193
doi: 10.1002/jmv.26296
Jali I (2020) Reactive arthritis after COVID‑19 Infection. Cureus 12:e11761
pubmed: 33409010
pmcid: 7779130
Marks M, Marks JL (2016) Viral arthritis. Clin Med 16:129–134
doi: 10.7861/clinmedicine.16-2-129
Fragata I, Mourão AF (2020) Coronavirus Disease 19 (COVID‑19) complicated with post-viral arthritis. Acta Reumatol Port 45(4):278–280
pubmed: 33420769
Alivernini S, Cingolani A, Gessi M, Paglionico A, Pasciuto G, Tolusso B, Fantoni M, Gremese E (2020) Comparative analysis of synovial inflammation after SARS-CoV‑2 infection. Ann Rheum Dis. https://doi.org/10.1136/annrheumdis-2020-218315
doi: 10.1136/annrheumdis-2020-218315
pubmed: 32632032
Perrot L, Hemon M, Busnel JM, Muis-Pistor O, Picard C, Zandotti C, Pham T, Roudier J, Desplat-Jego S, Balandraud N (2021) First flare of ACPA-positive rheumatoid arthritis after SARS-CoV‑2 infection. Lancet Rheumatol 3(1):e6–e8
doi: 10.1016/S2665-9913(20)30396-9
Derksen VFAM, Kissel T, Lamers-Karnebeek FBG, van der Bijl AE, Venhuizen AC, Huizinga TWJ, Toes REM, Roukens AHE, van der Woude D (2021) Onset of rheumatoid arthritis after COVID‑19: coincidence or connected? Ann Rheum Dis. https://doi.org/10.1136/annrheumdis-2021-219859
doi: 10.1136/annrheumdis-2021-219859
pubmed: 33906855
Baimukhamedov C, Barskova T, Matucci-Cerinic M (2021) Arthritis after SARS-CoV‑2 infection. Lancet Rheumatol. https://doi.org/10.1016/S2665-9913(21)00067-9
doi: 10.1016/S2665-9913(21)00067-9
pubmed: 33748780
pmcid: 7963449
Sureja NP, Nandamuri D (2021) Reactive arthritis after SARS-CoV‑2 infection. Rheumatol Adv Pract 5:rkab1
doi: 10.1093/rap/rkab001
Hannu T, Inman R, Granfors K, Leirisalo-Repo M (2006) Reactive arthritis or post-infectious arthritis? Best Pract Res Clin Rheumatol 20(3):419–433
doi: 10.1016/j.berh.2006.02.003
Robinson PC, Kempe S, Tebbutt I et al (2017) Epidemiology of inpatient gout in Australia and New Zealand: temporal trends, comorbidities and gout flare site. Int J Rheum Dis 20:779–784
doi: 10.1111/1756-185X.12941
Lopez- Gonzalez M, Peral- Garrido ML, Calabuig I (2020) A case series of acute arthritis during COVID‑19 admission. Ann Rheum Dis. https://doi.org/10.1136/annrheumdis-2020-217914
doi: 10.1136/annrheumdis-2020-217914
pubmed: 32632033
Conway R, Konig MF, Graef ER, Webb K, Yazdany J, Kim AHJ (2021) Inflammatory arthritis in patients with COVID‑19. Transl Res. https://doi.org/10.1016/j.trsl.2021.02.010
doi: 10.1016/j.trsl.2021.02.010
pubmed: 33626415
pmcid: 7897406