[COVID-19 pandemic-related burden and SARS-CoV-2 prevalence in care facilities].

COVID-19-Pandemie-bedingte Belastungen und SARS-CoV-2-Prävalenz in Pflegeeinrichtungen.
COVID-19 Care facilities Psychological burden Risk populations SARS-CoV‑2

Journal

Zeitschrift fur Gerontologie und Geriatrie
ISSN: 1435-1269
Titre abrégé: Z Gerontol Geriatr
Pays: Germany
ID NLM: 9506215

Informations de publication

Date de publication:
Aug 2021
Historique:
received: 04 03 2021
accepted: 02 06 2021
pubmed: 15 7 2021
medline: 13 8 2021
entrez: 14 7 2021
Statut: ppublish

Résumé

Care facilities are particularly challenged by the COVID-19 pandemic. Besides others this includes human and structural resources. This cross-sectional study evaluated the occurrence of infections, psychosocial stress and the different strategies to handle the COVID-19 pandemic in care facilities. Data collection took place in 7 care facilities in Baden-Württemberg, Germany between 17 July and 25 August 2020. This included a SARS-CoV‑2 PCR and antibody testing and a questionnaire for residents and staff. Care facilities were questioned on interventions and preventive measures taken. Out of 829 SARS-CoV‑2 PCR tests all remained negative. Only 2 asymptomatic subjects had detectable SARS-CoV‑2 antibodies. All subjects (n = 6) with a history of positive PCR had no detectable antibodies. Healthcare workers were mainly worried about infecting family, friends and especially residents (54.4%) with less fear to infect themselves (27.2%). Individual stress caused by the COVID-19 pandemic: 17.1% exhaustion, 16% financial burden and 13.1% sleeping disorders. Coping strategies included a moderate increase of harmful behavior (+3.3% alcohol, +4.3% nicotine). This was relevantly more important in staff aged under 35 years (+13% alcohol, +12.7% nicotine). Women reported a 2.4% increased use of medication, 49.8% of respondents reduced their social contacts, 76.8% changed their individual hygiene behavior. Care facilities felt prepared to a limited extent for the challenges faced by the pandemic. Even with a low prevalence of infections at the time of the survey the COVID-19 pandemic challenged care facilities at multiple levels. This should result in better preventive management and coping strategies. HINTERGRUND: Pflegeeinrichtungen sind Belastungen der COVID-19-Pandemie gegenüber besonders exponiert, sowohl in personellen wie strukturellen Bereichen. Prospektive Querschnittsstudie zum punktuellen Infektionsgeschehen, zu psychosozialen Belastungen und zum Umgang der Einrichtungen mit der COVID-19-Pandemie. Systematische Datenerhebung zwischen dem 27.07.2020 und dem 25.08.2020 in 7 Pflegeeinrichtungen in Baden-Württemberg. Dies beinhaltete für Bewohner/Mitarbeiter einen Fragebogen, eine SARS-CoV-2-PCR und Antikörpertestung. Die Einrichtungen wurden auf Umgang und Präventionsmaßnahmen befragt. Von insgesamt 829 SARS-CoV-2-PCR-Tests waren 100 % negativ. 2 Probanden hatten SARS-CoV-2-Antikörper, allerdings ohne positive Anamnese. Keiner der Probanden mit positiver PCR in der Anamnese (n = 6) hatte nachweisbare Antikörper. Mitarbeiter hatten Angst, Mitmenschen, v. a. Heimbewohner, (54,4 %) anzustecken, weniger sich selbst (27,2 %). Als pandemieassoziierte Belastungen wurden in 17,1 % Erschöpfung, 16 % finanzielle Ängste und 13,1 % Schlafstörungen angegeben. Die Bewältigungsstrategien umfassten einen moderaten Anstieg schädlichen Konsumverhaltens (+3,3 % Alkohol, +4,3 % Nikotin). Wesentlich kritischer war dies bei unter 35-Jährigen (+13 % Alkohol, +12,7 % Nikotin). Frauen gaben eine Zunahme des Medikamentengebrauchs um 2,4 % an. 49,8 % der Befragten reduzierten ihre Sozialkontakte, 76,8 % veränderten ihr Hygieneverhalten. Die Einrichtungen waren eingeschränkt auf die COVID-19-Pandemie vorbereitet. Trotz der niedrigen Punktprävalenz zum Zeitpunkt der Erhebung belastete die COVID-19-Pandemie die Pflegeeinrichtungen in vielfachen Aspekten. Aus den entstandenen Belastungen bei Mitarbeitern müssen Bewältigungs- und Präventionskonzepte resultieren.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Care facilities are particularly challenged by the COVID-19 pandemic. Besides others this includes human and structural resources.
OBJECTIVE OBJECTIVE
This cross-sectional study evaluated the occurrence of infections, psychosocial stress and the different strategies to handle the COVID-19 pandemic in care facilities.
MATERIAL AND METHODS METHODS
Data collection took place in 7 care facilities in Baden-Württemberg, Germany between 17 July and 25 August 2020. This included a SARS-CoV‑2 PCR and antibody testing and a questionnaire for residents and staff. Care facilities were questioned on interventions and preventive measures taken.
RESULTS RESULTS
Out of 829 SARS-CoV‑2 PCR tests all remained negative. Only 2 asymptomatic subjects had detectable SARS-CoV‑2 antibodies. All subjects (n = 6) with a history of positive PCR had no detectable antibodies. Healthcare workers were mainly worried about infecting family, friends and especially residents (54.4%) with less fear to infect themselves (27.2%). Individual stress caused by the COVID-19 pandemic: 17.1% exhaustion, 16% financial burden and 13.1% sleeping disorders. Coping strategies included a moderate increase of harmful behavior (+3.3% alcohol, +4.3% nicotine). This was relevantly more important in staff aged under 35 years (+13% alcohol, +12.7% nicotine). Women reported a 2.4% increased use of medication, 49.8% of respondents reduced their social contacts, 76.8% changed their individual hygiene behavior. Care facilities felt prepared to a limited extent for the challenges faced by the pandemic.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Even with a low prevalence of infections at the time of the survey the COVID-19 pandemic challenged care facilities at multiple levels. This should result in better preventive management and coping strategies.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Pflegeeinrichtungen sind Belastungen der COVID-19-Pandemie gegenüber besonders exponiert, sowohl in personellen wie strukturellen Bereichen.
ZIEL DER ARBEIT UNASSIGNED
Prospektive Querschnittsstudie zum punktuellen Infektionsgeschehen, zu psychosozialen Belastungen und zum Umgang der Einrichtungen mit der COVID-19-Pandemie.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Systematische Datenerhebung zwischen dem 27.07.2020 und dem 25.08.2020 in 7 Pflegeeinrichtungen in Baden-Württemberg. Dies beinhaltete für Bewohner/Mitarbeiter einen Fragebogen, eine SARS-CoV-2-PCR und Antikörpertestung. Die Einrichtungen wurden auf Umgang und Präventionsmaßnahmen befragt.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Von insgesamt 829 SARS-CoV-2-PCR-Tests waren 100 % negativ. 2 Probanden hatten SARS-CoV-2-Antikörper, allerdings ohne positive Anamnese. Keiner der Probanden mit positiver PCR in der Anamnese (n = 6) hatte nachweisbare Antikörper. Mitarbeiter hatten Angst, Mitmenschen, v. a. Heimbewohner, (54,4 %) anzustecken, weniger sich selbst (27,2 %). Als pandemieassoziierte Belastungen wurden in 17,1 % Erschöpfung, 16 % finanzielle Ängste und 13,1 % Schlafstörungen angegeben. Die Bewältigungsstrategien umfassten einen moderaten Anstieg schädlichen Konsumverhaltens (+3,3 % Alkohol, +4,3 % Nikotin). Wesentlich kritischer war dies bei unter 35-Jährigen (+13 % Alkohol, +12,7 % Nikotin). Frauen gaben eine Zunahme des Medikamentengebrauchs um 2,4 % an. 49,8 % der Befragten reduzierten ihre Sozialkontakte, 76,8 % veränderten ihr Hygieneverhalten. Die Einrichtungen waren eingeschränkt auf die COVID-19-Pandemie vorbereitet.
DISKUSSION CONCLUSIONS
Trotz der niedrigen Punktprävalenz zum Zeitpunkt der Erhebung belastete die COVID-19-Pandemie die Pflegeeinrichtungen in vielfachen Aspekten. Aus den entstandenen Belastungen bei Mitarbeitern müssen Bewältigungs- und Präventionskonzepte resultieren.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Pflegeeinrichtungen sind Belastungen der COVID-19-Pandemie gegenüber besonders exponiert, sowohl in personellen wie strukturellen Bereichen.

Identifiants

pubmed: 34259902
doi: 10.1007/s00391-021-01931-6
pii: 10.1007/s00391-021-01931-6
pmc: PMC8278814
doi:

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Journal Article

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ger

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© 2021. The Author(s).

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doi: 10.1001/jamanetworkopen.2020.14323

Auteurs

Lukas Perkhofer (L)

Klinik für Innere Medizin 1, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland.

Peter Grünke (P)

Klinik für Innere Medizin 1, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland.

Edonjeta Gashi-Ymeri (E)

Klinik für Innere Medizin 1, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland.

Teresa Grünke (T)

Klinik für Innere Medizin 1, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland.

Joris Kroschel (J)

Zentrale Einrichtung Klinische Chemie, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland.

Detlef Michel (D)

Institut für Virologie, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland.

Elke Pensel (E)

Institut für Klinische Transfusionsmedizin und Immungenetik Ulm, Deutsches Rotes Kreuz Blutspendedienst Baden-Württemberg-Hessen und Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland.

Andreas Rost (A)

Kreis-Katastrophenschutz & Notfalldienst Alb-Donau Kreis, Ulm, Deutschland.

Michael Denkinger (M)

Institut für Geriatrische Forschung, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland.
AGAPLESION Bethesda Klinik Ulm, Ulm, Deutschland.
Geriatrisches Zentrum Ulm/Alb-Donau, Ulm, Deutschland.

Dhayana Dallmeier (D)

AGAPLESION Bethesda Klinik Ulm, Ulm, Deutschland.
Geriatrisches Zentrum Ulm/Alb-Donau, Ulm, Deutschland.
Department of Epidemiology, Boston University School of Public Health, Boston, USA.

Thomas Seufferlein (T)

Klinik für Innere Medizin 1, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland. Thomas.seufferlein@uniklinik-ulm.de.

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