[Diagnostics and Significance Evaluation in Cases of Suspected Child Sexual Assault - An Analysis of 210 Cases].

Diagnostik und Signifikanzbeurteilung bei Verdacht auf sexuelle Gewalt im Kindes- und Jugendalter.

Journal

Klinische Padiatrie
ISSN: 1439-3824
Titre abrégé: Klin Padiatr
Pays: Germany
ID NLM: 0326144

Informations de publication

Date de publication:
Sep 2021
Historique:
pubmed: 11 8 2021
medline: 16 9 2021
entrez: 10 8 2021
Statut: ppublish

Résumé

Child sexual abuse is difficult to diagnose in children and it is a challenging task for all involved medical disciplines of a medical child protection unit. The present study describes the factors that led patients to be presented to a child protection unit under the suspicion of sexual abuse and the diagnostic instruments which were used in order to substantiate or prove suspicious fact. This study was conducted retrospectively on the basis of 210 children and adolescents ranged in age between 4 months and 18 years, who were presented to the medical child protection unit of Frankfurt am Main with suspected sexual abuse in the period from 2010 to 2015. 173 cases were analyzed in more detail. The cases were analyzed with the help of standardized documentation sheet and suspicious facts were evaluated with regard to their significance. A total of 173 patient records were analyzed in more detail containing cases of suspected child sexual abuse. The majority of the children and teenager were female and younger than 10. Often the father was accused of sexual abuse and parents were separated or in custody battle. The patient's statements were crucial for substantiation of suspicious fact in 60% of the cases. The assessment was more certain if the alleged perpetrator was not part of the close family and if other forms of physical violence were associated. The study shows that gynecological respectively anogenital findings do not represent the key evidence for the substantiation of sexual abuse allegations. Instead, it underlines the significance of further diagnostic methods, in particular the psychological and anamnestic evaluation. Sexueller Missbrauch ist bei Kindern schwierig zu diagnostizieren und stellt eine erhebliche Herausforderung für alle beteiligten Fachdisziplinen einer medizinischen Kinderschutzambulanz dar. Die vorliegende Arbeit zeigt Fallkonstellationen und die zu verwendende Diagnostik, um ein Verdachtsmoment zu erhärten oder nachzuweisen. Die Studie erfolgte retrospektiv anhand der Patientendokumentation von 210 Kindern und Jugendlichen im Alter zwischen 4 Monaten und 18 Jahren, die mit Verdacht auf sexuellen Missbrauch im Zeitraum von 2010 bis 2015 in der Kinderschutzambulanz Frankfurt am Main vorgestellt wurden. 173 Fälle wurden detaillierter analysiert. Mit Hilfe von standardisierten Erfassungsbögen wurden die Fälle analysiert und die Verdachtsmomente bezüglich ihrer Signifikanz beurteilt. Insgesamt wurden 173 Kinder und Jugendliche mit Verdacht auf sexuellen Missbrauch detailliert analysiert. Der Großteil dieser Kinder und Jugendlichen war weiblich und unter 10 Jahre alt. Häufig wurde der Vater des Kindes im Rahmen von Trennungssituationen oder Sorgerechtsstreits der Eltern des sexuellen Missbrauchs beschuldigt. Vor allem die eigenanamnestischen Angaben der Patientinnen und Patienten hatten in 60% für die Erhärtung der Verdachtsmomente Bedeutung. Die Einschätzung gelang umso sicherer, wenn der mutmaßliche Täter nicht dem engen Familienkreis angehörte und wenn andere Formen körperlicher Gewalt assoziiert vorlagen. Die Studie zeigt, dass der gynäkologische bzw. anogenitale Untersuchungsbefund relativ wenig Bedeutung für die Erhärtung eines Verdachts auf sexuellen Missbrauch hat. Viel mehr unterstreichen die Ergebnisse den Stellenwert weiterer diagnostischer Maßnahmen, insbesondere die anamnestische und psychologische Evaluation.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Child sexual abuse is difficult to diagnose in children and it is a challenging task for all involved medical disciplines of a medical child protection unit. The present study describes the factors that led patients to be presented to a child protection unit under the suspicion of sexual abuse and the diagnostic instruments which were used in order to substantiate or prove suspicious fact.
PATIENTS AND METHOD METHODS
This study was conducted retrospectively on the basis of 210 children and adolescents ranged in age between 4 months and 18 years, who were presented to the medical child protection unit of Frankfurt am Main with suspected sexual abuse in the period from 2010 to 2015. 173 cases were analyzed in more detail. The cases were analyzed with the help of standardized documentation sheet and suspicious facts were evaluated with regard to their significance.
RESULTS RESULTS
A total of 173 patient records were analyzed in more detail containing cases of suspected child sexual abuse. The majority of the children and teenager were female and younger than 10. Often the father was accused of sexual abuse and parents were separated or in custody battle. The patient's statements were crucial for substantiation of suspicious fact in 60% of the cases. The assessment was more certain if the alleged perpetrator was not part of the close family and if other forms of physical violence were associated.
CONCLUSION CONCLUSIONS
The study shows that gynecological respectively anogenital findings do not represent the key evidence for the substantiation of sexual abuse allegations. Instead, it underlines the significance of further diagnostic methods, in particular the psychological and anamnestic evaluation.
HINTERGRUND UNASSIGNED
Sexueller Missbrauch ist bei Kindern schwierig zu diagnostizieren und stellt eine erhebliche Herausforderung für alle beteiligten Fachdisziplinen einer medizinischen Kinderschutzambulanz dar. Die vorliegende Arbeit zeigt Fallkonstellationen und die zu verwendende Diagnostik, um ein Verdachtsmoment zu erhärten oder nachzuweisen.
PATIENTEN UND METHODE UNASSIGNED
Die Studie erfolgte retrospektiv anhand der Patientendokumentation von 210 Kindern und Jugendlichen im Alter zwischen 4 Monaten und 18 Jahren, die mit Verdacht auf sexuellen Missbrauch im Zeitraum von 2010 bis 2015 in der Kinderschutzambulanz Frankfurt am Main vorgestellt wurden. 173 Fälle wurden detaillierter analysiert. Mit Hilfe von standardisierten Erfassungsbögen wurden die Fälle analysiert und die Verdachtsmomente bezüglich ihrer Signifikanz beurteilt.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Insgesamt wurden 173 Kinder und Jugendliche mit Verdacht auf sexuellen Missbrauch detailliert analysiert. Der Großteil dieser Kinder und Jugendlichen war weiblich und unter 10 Jahre alt. Häufig wurde der Vater des Kindes im Rahmen von Trennungssituationen oder Sorgerechtsstreits der Eltern des sexuellen Missbrauchs beschuldigt. Vor allem die eigenanamnestischen Angaben der Patientinnen und Patienten hatten in 60% für die Erhärtung der Verdachtsmomente Bedeutung. Die Einschätzung gelang umso sicherer, wenn der mutmaßliche Täter nicht dem engen Familienkreis angehörte und wenn andere Formen körperlicher Gewalt assoziiert vorlagen.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Die Studie zeigt, dass der gynäkologische bzw. anogenitale Untersuchungsbefund relativ wenig Bedeutung für die Erhärtung eines Verdachts auf sexuellen Missbrauch hat. Viel mehr unterstreichen die Ergebnisse den Stellenwert weiterer diagnostischer Maßnahmen, insbesondere die anamnestische und psychologische Evaluation.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Sexueller Missbrauch ist bei Kindern schwierig zu diagnostizieren und stellt eine erhebliche Herausforderung für alle beteiligten Fachdisziplinen einer medizinischen Kinderschutzambulanz dar. Die vorliegende Arbeit zeigt Fallkonstellationen und die zu verwendende Diagnostik, um ein Verdachtsmoment zu erhärten oder nachzuweisen.

Identifiants

pubmed: 34374060
doi: 10.1055/a-1516-5913
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

237-245

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Auteurs

Patrizia Richter (P)

Department of Neuropediatrics, Children's Hospital, Goethe-Universitat Frankfurt am Main Fachbereich 16 Medizin, Frankfurt am Main, Deutschland.

Marco Baz Bartels (MB)

Department of Neuropediatrics, Children's Hospital, Goethe-Universitat Frankfurt am Main Fachbereich 16 Medizin, Frankfurt am Main, Deutschland.

Matthias Kieslich (M)

Department of Neuropediatrics, Children's Hospital, Goethe-Universitat Frankfurt am Main Fachbereich 16 Medizin, Frankfurt am Main, Deutschland.

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