Reduction of Radiation Exposure in Adrenal Vein Sampling: Impact of the Rapid Cortisol Assay.

Reduktion der Strahlenbelastung bei der selektiven Nebennierenvenenblutentnahme: Einfluss des Kortison-Schnelltests.

Journal

RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin
ISSN: 1438-9010
Titre abrégé: Rofo
Pays: Germany
ID NLM: 7507497

Informations de publication

Date de publication:
Dec 2021
Historique:
pubmed: 13 8 2021
medline: 30 11 2021
entrez: 12 8 2021
Statut: ppublish

Résumé

 To determine radiation exposure associated with adrenal vein sampling and its reduction by implementing the rapid cortisol assay and modification of the sampling protocol.  A single-center retrospective study of adrenal vein sampling performed between August 2009 and March 2020 revealed data from 151 procedures. Three subgroups were determined. In group I, a sampling protocol including sampling from the renal veins without the rapid cortisol assay was applied. In group II, blood was sampled using the same protocol but applying the rapid cortisol assay. In group III, a modified sampling protocol was used, in which the additional sampling from the renal veins was dispensed with, while the rapid cortisol assay was retained. Primary endpoints were radiation exposure parameters with dose area product, fluoroscopy time, and effective dose. As secondary endpoints, procedural data including technical success, lateralization, the correlation between patient BMI and radiation exposure, and concordance of lateralization with cross-sectional imaging were investigated. Furthermore, the correlation of aldosterone-cortisol ratios between the adrenal and ipsilateral renal vein was calculated to assess the benefit of sampling from the renal veins.  For all procedures performed in the study collective, the median dose area product was 60.01 Gy*cm  The introduction of the rapid cortisol assay significantly decreased the radiation exposure and increased the technical success rate. Renal vein sampling did not provide further benefit in the evaluation of primary aldosteronism subtype and its omission resulted in a further reduction of radiation dose. · The rapid cortisol assay significantly reduces the procedure-related radiation dose in adrenal vein sampling and increases the procedural technical success.. · Since additional sampling from the renal veins offers no further diagnostic benefit, a refinement of the sampling protocol can enable a further reduction of radiation dose.. · Resampling, technical unsuccessful procedures, and higher patients' BMI are associated with higher radiation exposures.. · Augustin A, Dalla Torre G, Fuss CT et al. Reduction of Radiation Exposure in Adrenal Vein Sampling: Impact of the Rapid Cortisol Assay. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 1392 - 1402. ZIEL:  Bestimmung der Strahlenbelastung bei der selektiven Nebennierenvenenblutentnahme und deren Reduktion durch die Einführung des Kortison-Schnelltests sowie durch Modifikation des Probeentnahmeprotokolls.  Im Rahmen einer retrospektiven Auswertung von Nebennierenvenenblutentnahmen zwischen August 2009 und März 2020 wurden insgesamt 151 Prozeduren analysiert und 3 Subgruppen gebildet: In Gruppe I wurde ohne Kortison-Schnelltest nach einem Protokoll vorgegangen, welches die zusätzliche Entnahme aus den Nierenvenen beinhaltete. In Gruppe II wurde nach demselben Protokoll, jedoch unter Anwendung des Kortison-Schnelltests Blut entnommen. In Gruppe III fand ein überarbeitetes Protokoll Anwendung, bei welchem unter Beibehaltung des Kortison-Schnelltests auf die zusätzliche Entnahme aus den Nierenvenen verzichtet wurde. Primärer Endpunkt unserer Studie war die intraprozedurale Strahlenbelastung der Patienten mit Dosis-Flächen-Produkt, Fluoroskopiezeit und effektiver Dosis. Sekundäre Endpunkte umfassten prozedurale Daten einschließlich des technischen Erfolgs, der Lateralisierung, der Korrelation des BMI der Patienten mit der Strahlendosis und Konkordanz der Lateralisierung mit der Schnittbildgebung. Zur Bewertung des diagnostischen Benefits einer zusätzlichen Blutabnahme aus den Nierenvenen wurde eine Korrelationsanalyse der Aldosteron-Kortison-Ratio zwischen Nebennierenvene und ipsilateraler Nierenvene durchgeführt.  Das mediane Dosis-Flächen-Produkt belief sich für alle Prozeduren auf 60,01Gy*cm  Bei gleichzeitig steigenden technischen Erfolgsraten konnte die prozedurale Strahlenbelastung der selektiven Nebennierenvenenblutentnahme durch die Einführung des Kortison-Schnelltests deutlich verringert werden. Die zusätzliche Abnahme aus den Nierenvenen bot keinen diagnostischen Mehrwert in der Subtypbeurteilung des primären Hyperaldosteronismus, wobei durch eine Reduktion dieser Abnahmestellen eine weitere Verringerung der Strahlendosis erreicht werden konnte. · Der Kortison-Schnelltest führt bei der selektiven Nebennierenvenenblutentnahme zu einer signifikanten Reduktion der prozedurbezogenen Strahlenbelastung bei gleichzeitiger Erhöhung des technischen Erfolgs.. · Da die zusätzliche Blutentnahme aus den Nierenvenen keinen diagnostischen Mehrwert bietet, kann durch Überarbeitung des Entnahme-Protokolls eine weitere Reduktion der Strahlendosis erreicht werden.. · Eine wiederholte selektive Blutabnahme, technischer Misserfolg, sowie ein höherer BMI der Patientin gehen mit einer erhöhten Strahlenbelastung einher..

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL:  Bestimmung der Strahlenbelastung bei der selektiven Nebennierenvenenblutentnahme und deren Reduktion durch die Einführung des Kortison-Schnelltests sowie durch Modifikation des Probeentnahmeprotokolls.

Identifiants

pubmed: 34384111
doi: 10.1055/a-1535-2566
doi:

Substances chimiques

Hydrocortisone WI4X0X7BPJ

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

1392-1402

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Anne Marie Augustin (AM)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Würzburg, Würzburg, Germany.

Giulia Dalla Torre (G)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Würzburg, Würzburg, Germany.

Carmina Teresa Fuss (CT)

Department of Internal Medicine I, Division of Endocrinology and Diabetes, University Hospital Würzburg, Würzburg, Germany.

Martin Fassnacht (M)

Department of Internal Medicine I, Division of Endocrinology and Diabetes, University Hospital Würzburg, Würzburg, Germany.

Thorsten Alexander Bley (TA)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Würzburg, Würzburg, Germany.

Ralph Kickuth (R)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Würzburg, Würzburg, Germany.

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