Outcomes of patients with ST-segment myocardial infarction admitted during the COVID-19 pandemic : A prospective, observational study from a tertiary care center in Germany.

Ergebnisse bei Patienten mit ST-Strecken-Hebungs-Infarkt und stationärer Aufnahme während der COVID-19-Pandemie : Prospektive Beobachtungsstudie eines Zentrums der Tertiärversorgung in Deutschland.

Journal

Herz
ISSN: 1615-6692
Titre abrégé: Herz
Pays: Germany
ID NLM: 7801231

Informations de publication

Date de publication:
Jun 2022
Historique:
received: 11 12 2020
accepted: 23 04 2021
revised: 03 03 2021
pubmed: 18 8 2021
medline: 22 6 2022
entrez: 17 8 2021
Statut: ppublish

Résumé

Since the beginning of the SARS-CoV‑2 outbreak, healthcare professionals reported that patients admitted with ST-segment myocardial infarction (STEMI) were in worse condition compared to STEMI patients admitted before the outbreak. However, data on their outcomes are sparse. We conducted a prospective, observational, cohort study of STEMI patients admitted during the COVID-19 pandemic from March 21, 2020 to July 31, 2020 (COVID-19 group). Clinical outcomes, 30-day mortality, and reasons potentially related to a delay in patient presentation were assessed and compared with STEMI patients admitted between November 1, 2019 and March 20, 2020 (pre-COVID-19 group). A total of 124 patients were enrolled, comprising 57 patients in the pre-COVID-19 group and 67 patients in the COVID-19 group. Significantly more patients in the COVID-19 group had a time to first medical contact of greater than 24 h. Additionally, those admitted during the pandemic had a significantly lower left ventricular ejection fraction (LVEF), worse thrombolysis in myocardial infarction (TIMI) flow, received circulatory support significantly more often, and had a significantly higher 30-day mortality. Furthermore, significantly more patients stated that "information by the media" made them hesitate to contact the emergency medical services as soon as possible. Here, we show that STEMI patients admitted during the COVID-19 pandemic had significantly prolonged times to first medical contact, were in worse condition at admission, and had an increased 30-day mortality. Additionally, we found that "information by the media" made patients during COVID-19 hesitate to contact the emergency medical services. Consequently, public health strategies have to be developed to avoid potential excess mortality of STEMI patients during the pandemic. HINTERGRUND: Seit Beginn des Ausbruchs der SARS-CoV-2-Pandemie berichteten medizinisch Tätige, dass mit einem ST-Strecken-Hebungs-Infarkt (STEMI) aufgenommene Patienten in einem schlechteren Zustand waren als STEMI-Patienten mit stationärer Aufnahme vor dem Ausbruch. Allerdings ist die Datenlage zu deren Ergebnissen spärlich. Es wurde eine prospektive Beobachtungs-Kohortenstudie an STEMI-Patienten mit stationärer Aufnahme während der COVID-19-Pandemie vom 21. März bis 31. Juli 2020 (COVID-19-Gruppe) durchgeführt. Klinische Ergebnisse, 30-Tage-Mortalität und potenziell mit einer verspäteten Patientenvorstellung assoziierte Gründe wurden untersucht und mit STEMI-Patienten verglichen, die zwischen 1. November 2019 und 20. März 2020 stationär aufgenommen worden waren (Prä-COVID-19-Gruppe). In die Studie wurden 124 Patienten eingeschlossen, 57 in die Prä-COVID-19-Gruppe und 67 in die COVID-19-Gruppe. In der COVID-19-Gruppe betrug die Zeit bis zum medizinischen Erstkontakt bei signifikant mehr Patienten länger als 24 h. Darüber hinaus wiesen während der Pandemie aufgenommene Patienten eine deutlich niedrigere linksventrikuläre Ejektionsfraktion (LVEF) und einen schlechteren TIMI-Wert („thrombolysis in myocardial infarction“) auf, sie erhielten öfter Kreislaufunterstützung und hatten eine deutlich höhere 30-Tage-Mortalität. Außerdem gaben deutlich mehr Patienten an, dass sie aufgrund der „Information durch die Medien“ gezögert hatten, schnellstmöglich den medizinischen Notfalldienst zu kontaktieren. Die Autoren zeigen, dass STEMI-Patienten mit stationärer Aufnahme während der COVID-19-Pandemie signifikant längere Zeiten bis zum medizinischen Erstkontakt aufwiesen, sich in schlechterem Zustand präsentierten und eine erhöhte 30-Tage-Mortalität aufwiesen. Außerdem stellten die Autoren fest, dass die „Information durch die Medien“ die Patienten zögern ließ, den medizinischen Notfalldienst zu kontaktieren. Folglich sollten Strategien des öffentlichen Gesundheitswesens entwickelt werden, um während der Pandemie eine potenzielle Übersterblichkeit von STEMI-Patienten zu verhindern.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Since the beginning of the SARS-CoV‑2 outbreak, healthcare professionals reported that patients admitted with ST-segment myocardial infarction (STEMI) were in worse condition compared to STEMI patients admitted before the outbreak. However, data on their outcomes are sparse.
METHODS METHODS
We conducted a prospective, observational, cohort study of STEMI patients admitted during the COVID-19 pandemic from March 21, 2020 to July 31, 2020 (COVID-19 group). Clinical outcomes, 30-day mortality, and reasons potentially related to a delay in patient presentation were assessed and compared with STEMI patients admitted between November 1, 2019 and March 20, 2020 (pre-COVID-19 group).
RESULTS RESULTS
A total of 124 patients were enrolled, comprising 57 patients in the pre-COVID-19 group and 67 patients in the COVID-19 group. Significantly more patients in the COVID-19 group had a time to first medical contact of greater than 24 h. Additionally, those admitted during the pandemic had a significantly lower left ventricular ejection fraction (LVEF), worse thrombolysis in myocardial infarction (TIMI) flow, received circulatory support significantly more often, and had a significantly higher 30-day mortality. Furthermore, significantly more patients stated that "information by the media" made them hesitate to contact the emergency medical services as soon as possible.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Here, we show that STEMI patients admitted during the COVID-19 pandemic had significantly prolonged times to first medical contact, were in worse condition at admission, and had an increased 30-day mortality. Additionally, we found that "information by the media" made patients during COVID-19 hesitate to contact the emergency medical services. Consequently, public health strategies have to be developed to avoid potential excess mortality of STEMI patients during the pandemic.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Seit Beginn des Ausbruchs der SARS-CoV-2-Pandemie berichteten medizinisch Tätige, dass mit einem ST-Strecken-Hebungs-Infarkt (STEMI) aufgenommene Patienten in einem schlechteren Zustand waren als STEMI-Patienten mit stationärer Aufnahme vor dem Ausbruch. Allerdings ist die Datenlage zu deren Ergebnissen spärlich.
METHODEN METHODS
Es wurde eine prospektive Beobachtungs-Kohortenstudie an STEMI-Patienten mit stationärer Aufnahme während der COVID-19-Pandemie vom 21. März bis 31. Juli 2020 (COVID-19-Gruppe) durchgeführt. Klinische Ergebnisse, 30-Tage-Mortalität und potenziell mit einer verspäteten Patientenvorstellung assoziierte Gründe wurden untersucht und mit STEMI-Patienten verglichen, die zwischen 1. November 2019 und 20. März 2020 stationär aufgenommen worden waren (Prä-COVID-19-Gruppe).
ERGEBNISSE UNASSIGNED
In die Studie wurden 124 Patienten eingeschlossen, 57 in die Prä-COVID-19-Gruppe und 67 in die COVID-19-Gruppe. In der COVID-19-Gruppe betrug die Zeit bis zum medizinischen Erstkontakt bei signifikant mehr Patienten länger als 24 h. Darüber hinaus wiesen während der Pandemie aufgenommene Patienten eine deutlich niedrigere linksventrikuläre Ejektionsfraktion (LVEF) und einen schlechteren TIMI-Wert („thrombolysis in myocardial infarction“) auf, sie erhielten öfter Kreislaufunterstützung und hatten eine deutlich höhere 30-Tage-Mortalität. Außerdem gaben deutlich mehr Patienten an, dass sie aufgrund der „Information durch die Medien“ gezögert hatten, schnellstmöglich den medizinischen Notfalldienst zu kontaktieren.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Die Autoren zeigen, dass STEMI-Patienten mit stationärer Aufnahme während der COVID-19-Pandemie signifikant längere Zeiten bis zum medizinischen Erstkontakt aufwiesen, sich in schlechterem Zustand präsentierten und eine erhöhte 30-Tage-Mortalität aufwiesen. Außerdem stellten die Autoren fest, dass die „Information durch die Medien“ die Patienten zögern ließ, den medizinischen Notfalldienst zu kontaktieren. Folglich sollten Strategien des öffentlichen Gesundheitswesens entwickelt werden, um während der Pandemie eine potenzielle Übersterblichkeit von STEMI-Patienten zu verhindern.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Seit Beginn des Ausbruchs der SARS-CoV-2-Pandemie berichteten medizinisch Tätige, dass mit einem ST-Strecken-Hebungs-Infarkt (STEMI) aufgenommene Patienten in einem schlechteren Zustand waren als STEMI-Patienten mit stationärer Aufnahme vor dem Ausbruch. Allerdings ist die Datenlage zu deren Ergebnissen spärlich.

Identifiants

pubmed: 34402922
doi: 10.1007/s00059-021-05058-7
pii: 10.1007/s00059-021-05058-7
pmc: PMC8369437
doi:

Types de publication

Journal Article Observational Study

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

258-264

Commentaires et corrections

Type : ErratumIn

Informations de copyright

© 2021. The Author(s).

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Auteurs

M Rattka (M)

Department of Cardiology, Ulm University Medical Centre, Albert Einstein Allee 23, 89081, Ulm, Germany. Manuel.Rattka@uniklinik-ulm.de.

C Winsauer (C)

Department of Cardiology, Ulm University Medical Centre, Albert Einstein Allee 23, 89081, Ulm, Germany.

L Stuhler (L)

Department of Cardiology, Ulm University Medical Centre, Albert Einstein Allee 23, 89081, Ulm, Germany.

K Thiessen (K)

Department of Cardiology, Ulm University Medical Centre, Albert Einstein Allee 23, 89081, Ulm, Germany.

M Baumhardt (M)

Department of Cardiology, Ulm University Medical Centre, Albert Einstein Allee 23, 89081, Ulm, Germany.

T Stephan (T)

Department of Cardiology, Ulm University Medical Centre, Albert Einstein Allee 23, 89081, Ulm, Germany.

W Rottbauer (W)

Department of Cardiology, Ulm University Medical Centre, Albert Einstein Allee 23, 89081, Ulm, Germany.

A Imhof (A)

Department of Cardiology, Ulm University Medical Centre, Albert Einstein Allee 23, 89081, Ulm, Germany. armin.imhof@uniklinik-ulm.de.

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