[Morphological and functional sequelae after COVID-19 pneumonia].

Morphologische und funktionelle Folgen nach COVID-19-Pneumonie.
Diagnostic imaging Follow-up Long COVID Post-COVID clinics Pulmonary function

Journal

Der Radiologe
ISSN: 1432-2102
Titre abrégé: Radiologe
Pays: Germany
ID NLM: 0401257

Informations de publication

Date de publication:
Oct 2021
Historique:
accepted: 09 08 2021
pubmed: 17 9 2021
medline: 2 10 2021
entrez: 16 9 2021
Statut: ppublish

Résumé

Following coronavirus disease 2019 (COVID-19), a proportion of patients report prolonged or worsening symptoms and impairments. These symptoms are increasingly referred to as "long COVID" syndrome. They may be associated with radiological changes on computed tomography (CT) and pulmonary function impairment. To discuss the role of long-term assessment of COVID-19 patients to determine which patients may benefit from follow-up. This article presents the current results of clinical, radiological, and pulmonary function follow-up tests after COVID-19 pneumonia. Chronic fatigue and dyspnea are the most common persistent symptoms after COVID-19. Patients also present impaired exercise capacity. On CT, ground-glass opacities and parenchymal bands are the most common residual changes after COVID-19 pneumonia, histologically corresponding to organizing pneumonia. A proportion of patients who had severe COVID-19 pneumonia may show fibrotic-like changes during follow-up. Patients with severe acute infection may present with a restrictive syndrome with lower diffusing capacity for carbon monoxide (DLCO) and total lung capacity (TLC) values. Overall, significant and continuous improvement in all symptoms as well as radiomorphological and functional changes were observed over time. Patients with persistent symptoms after COVID-19 should be evaluated and treated in specialized post-COVID-19 clinics in a multidisciplinary manner. HINTERGRUND: Nach einer Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) berichtet ein Teil der Patienten über länger andauernde oder sich verschlechternde Symptome und Beeinträchtigungen. Diese anhaltenden Symptome werden mit dem Begriff „Long-COVID“-Syndrom zusammengefasst. Sie können mit radiologischen Veränderungen in der Computertomographie (CT) und einer Verschlechterung der Lungenfunktion einhergehen. Die Rolle der langfristigen Verlaufskontrollen von COVID-19-Patienten wird erörtert, um festzustellen, welche Patienten davon profitieren können. In diesem Artikel werden die aktuellen Ergebnisse der klinischen, radiologischen und lungenfunktionellen Nachsorgenuntersuchungen nach COVID-19-Pneumonie präsentiert. Chronische Müdigkeit und Dyspnoe sind die häufigsten anhaltenden Symptome nach COVID-19. Außerdem zeigen viele dieser Patienten eine Beeinträchtigung der körperlichen Leistungsfähigkeit. In der CT sind Milchglasareale und strangförmige Verdichtungen die häufigsten residualen Veränderungen nach einer COVID-19-Pneumonie, die histologisch einer organisierenden Pneumonie entsprechen. Ein Teil der Patienten kann nach einer schweren COVID-19-Pneumonie im Verlauf fibroseähnliche Veränderungen aufweisen. Patienten mit einem vormals schwereren Verlauf können ein restriktives Syndrom mit niedriger Kohlenmonoxid-Diffusionskapazität (DLCO) und Gesamt-Lungenkapazität (TLC) zeigen. Im längerfristigen Verlauf zeigen die meisten Patienten eine deutliche und kontinuierliche Verbesserung aller Symptome sowie einen Rückgang der radiologisch-morphologischen und funktionellen Veränderungen. Patienten mit persistierenden Symptomen nach COVID-19 sollten in spezialisierten Post-COVID-19-Ambulanzen multidisziplinär abgeklärt und behandelt werden.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Following coronavirus disease 2019 (COVID-19), a proportion of patients report prolonged or worsening symptoms and impairments. These symptoms are increasingly referred to as "long COVID" syndrome. They may be associated with radiological changes on computed tomography (CT) and pulmonary function impairment.
OBJECTIVES OBJECTIVE
To discuss the role of long-term assessment of COVID-19 patients to determine which patients may benefit from follow-up.
MATERIALS AND METHODS METHODS
This article presents the current results of clinical, radiological, and pulmonary function follow-up tests after COVID-19 pneumonia.
RESULTS RESULTS
Chronic fatigue and dyspnea are the most common persistent symptoms after COVID-19. Patients also present impaired exercise capacity. On CT, ground-glass opacities and parenchymal bands are the most common residual changes after COVID-19 pneumonia, histologically corresponding to organizing pneumonia. A proportion of patients who had severe COVID-19 pneumonia may show fibrotic-like changes during follow-up. Patients with severe acute infection may present with a restrictive syndrome with lower diffusing capacity for carbon monoxide (DLCO) and total lung capacity (TLC) values. Overall, significant and continuous improvement in all symptoms as well as radiomorphological and functional changes were observed over time.
CONCLUSIONS CONCLUSIONS
Patients with persistent symptoms after COVID-19 should be evaluated and treated in specialized post-COVID-19 clinics in a multidisciplinary manner.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Nach einer Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) berichtet ein Teil der Patienten über länger andauernde oder sich verschlechternde Symptome und Beeinträchtigungen. Diese anhaltenden Symptome werden mit dem Begriff „Long-COVID“-Syndrom zusammengefasst. Sie können mit radiologischen Veränderungen in der Computertomographie (CT) und einer Verschlechterung der Lungenfunktion einhergehen.
ZIEL DER ARBEIT UNASSIGNED
Die Rolle der langfristigen Verlaufskontrollen von COVID-19-Patienten wird erörtert, um festzustellen, welche Patienten davon profitieren können.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
In diesem Artikel werden die aktuellen Ergebnisse der klinischen, radiologischen und lungenfunktionellen Nachsorgenuntersuchungen nach COVID-19-Pneumonie präsentiert.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Chronische Müdigkeit und Dyspnoe sind die häufigsten anhaltenden Symptome nach COVID-19. Außerdem zeigen viele dieser Patienten eine Beeinträchtigung der körperlichen Leistungsfähigkeit. In der CT sind Milchglasareale und strangförmige Verdichtungen die häufigsten residualen Veränderungen nach einer COVID-19-Pneumonie, die histologisch einer organisierenden Pneumonie entsprechen. Ein Teil der Patienten kann nach einer schweren COVID-19-Pneumonie im Verlauf fibroseähnliche Veränderungen aufweisen. Patienten mit einem vormals schwereren Verlauf können ein restriktives Syndrom mit niedriger Kohlenmonoxid-Diffusionskapazität (DLCO) und Gesamt-Lungenkapazität (TLC) zeigen. Im längerfristigen Verlauf zeigen die meisten Patienten eine deutliche und kontinuierliche Verbesserung aller Symptome sowie einen Rückgang der radiologisch-morphologischen und funktionellen Veränderungen.
DISKUSSION CONCLUSIONS
Patienten mit persistierenden Symptomen nach COVID-19 sollten in spezialisierten Post-COVID-19-Ambulanzen multidisziplinär abgeklärt und behandelt werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Nach einer Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) berichtet ein Teil der Patienten über länger andauernde oder sich verschlechternde Symptome und Beeinträchtigungen. Diese anhaltenden Symptome werden mit dem Begriff „Long-COVID“-Syndrom zusammengefasst. Sie können mit radiologischen Veränderungen in der Computertomographie (CT) und einer Verschlechterung der Lungenfunktion einhergehen.

Identifiants

pubmed: 34529126
doi: 10.1007/s00117-021-00905-4
pii: 10.1007/s00117-021-00905-4
pmc: PMC8444509
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

888-895

Informations de copyright

© 2021. The Author(s).

Références

Ackermann M, Verleden SE, Kuehnel M et al (2020) Pulmonary vascular endothelialitis, thrombosis, and angiogenesis in Covid-19. N Engl J Med 383:120–128. https://doi.org/10.1056/NEJMoa2015432
doi: 10.1056/NEJMoa2015432 pubmed: 32437596 pmcid: 7412750
Balbi M, Conti C, Imeri G et al (2021) Post-discharge chest CT findings and pulmonary function tests in severe COVID-19 patients. Eur J Radiol 138:109676. https://doi.org/10.1016/j.ejrad.2021.109676
doi: 10.1016/j.ejrad.2021.109676 pubmed: 33798931 pmcid: 7980523
Blomberg B, Mohn KG‑I, Brokstad KA et al (2021) Long COVID in a prospective cohort of home-isolated patients. Nat Med. https://doi.org/10.1038/s41591-021-01433-3
doi: 10.1038/s41591-021-01433-3 pubmed: 34163090 pmcid: 8440190
Cares-Marambio K, Montenegro-Jiménez Y, Torres-Castro R et al (2021) Prevalence of potential respiratory symptoms in survivors of hospital admission after coronavirus disease 2019 (COVID-19): a systematic review and meta-analysis. Chron Respir Dis 18:147997312110022. https://doi.org/10.1177/14799731211002240
doi: 10.1177/14799731211002240
Chopra V, Flanders SA, O’Malley M et al (2021) Sixty-day outcomes among patients hospitalized with COVID-19. Ann Intern Med 174:576–578. https://doi.org/10.7326/M20-5661
doi: 10.7326/M20-5661 pubmed: 33175566
COVID ORL ESP Collaborative Group (*), Martin-Villares C, Molina-Ramirez PC et al (2021) Outcome of 1890 tracheostomies for critical COVID-19 patients: a national cohort study in Spain. Eur Arch Otorhinolaryngol 278:1605–1612. https://doi.org/10.1007/s00405-020-06220-3
doi: 10.1007/s00405-020-06220-3
Daher A, Balfanz P, Cornelissen C et al (2020) Follow up of patients with severe coronavirus disease 2019 (COVID-19): pulmonary and extrapulmonary disease sequelae. Respir Med 174:106197. https://doi.org/10.1016/j.rmed.2020.106197
doi: 10.1016/j.rmed.2020.106197 pubmed: 33120193 pmcid: 7573668
Daher A, Cornelissen C, Hartmann N‑U et al (2021) Six months follow-up of patients with invasive mechanical ventilation Due to COVID-19 related ARDS. IJERPH 18:5861. https://doi.org/10.3390/ijerph18115861
doi: 10.3390/ijerph18115861 pubmed: 34072557 pmcid: 8199360
Ebner L, Funke-Chambour M, von Garnier C et al (2021) Imaging in the aftermath of COVID-19: what to expect. Eur Radiol 31:4390–4392. https://doi.org/10.1007/s00330-020-07465-6
doi: 10.1007/s00330-020-07465-6 pubmed: 33372242
Frija-Masson J, Debray M‑P, Boussouar S et al (2021) Residual ground glass opacities three months after Covid-19 pneumonia correlate to alteration of respiratory function: the post Covid M3 study. Respir Med 184:106435. https://doi.org/10.1016/j.rmed.2021.106435
doi: 10.1016/j.rmed.2021.106435 pubmed: 34020126 pmcid: 8123365
Froidure A, Mahsouli A, Liistro G et al (2021) Integrative respiratory follow-up of severe COVID-19 reveals common functional and lung imaging sequelae. Respir Med 181:106383. https://doi.org/10.1016/j.rmed.2021.106383
doi: 10.1016/j.rmed.2021.106383 pubmed: 33839588 pmcid: 8019490
Funke-Chambour M, Bridevaux P‑O, Clarenbach CF et al (2021) Swiss recommendations for the follow-up and treatment of pulmonary long COVID. Respiration. https://doi.org/10.1159/000517255
doi: 10.1159/000517255 pubmed: 34091456
George PM, Barratt SL, Condliffe R et al (2020) Respiratory follow-up of patients with COVID-19 pneumonia. Thorax 75:1009–1016. https://doi.org/10.1136/thoraxjnl-2020-215314
doi: 10.1136/thoraxjnl-2020-215314 pubmed: 32839287
González J, Benítez ID, Carmona P et al (2021) Pulmonary function and radiologic features in survivors of critical COVID-19. Chest. https://doi.org/10.1016/j.chest.2021.02.062
doi: 10.1016/j.chest.2021.02.062 pubmed: 34302842
Guler SA, Ebner L, Aubry-Beigelman C et al (2021) Pulmonary function and radiological features 4 months after COVID-19: first results from the national prospective observational Swiss COVID-19 lung study. Eur Respir J 57:2003690. https://doi.org/10.1183/13993003.03690-2020
doi: 10.1183/13993003.03690-2020 pubmed: 33419891 pmcid: 8082329
Han X, Fan Y, Alwalid O et al (2021) Six-month follow-up chest CT findings after severe COVID-19 pneumonia. Radiology 299:E177–E186. https://doi.org/10.1148/radiol.2021203153
doi: 10.1148/radiol.2021203153 pubmed: 33497317
Heidinger BH, Kifjak D, Prayer F et al (2020) Radiologische Manifestationen von Lungenerkrankungen bei COVID-19. Radiologe 60:908–915. https://doi.org/10.1007/s00117-020-00749-4
doi: 10.1007/s00117-020-00749-4 pubmed: 32897438
Huang C, Huang L, Wang Y et al (2021) 6‑month consequences of COVID-19 in patients discharged from hospital: a cohort study. Lancet 397:220–232. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)32656-8
doi: 10.1016/S0140-6736(20)32656-8 pubmed: 33428867 pmcid: 7833295
Huang Y, Tan C, Wu J et al (2020) Impact of coronavirus disease 2019 on pulmonary function in early convalescence phase. Respir Res 21:163. https://doi.org/10.1186/s12931-020-01429-6
doi: 10.1186/s12931-020-01429-6 pubmed: 32600344 pmcid: 7323373
Liu C, Ye L, Xia R et al (2020) Chest computed tomography and clinical follow-up of discharged patients with COVID-19 in Wenzhou city, Zhejiang, China. Annals ATS 17:1231–1237. https://doi.org/10.1513/AnnalsATS.202004-324OC
doi: 10.1513/AnnalsATS.202004-324OC
Liu D, Zhang W, Pan F et al (2020) The pulmonary sequalae in discharged patients with COVID-19: a short-term observational study. Respir Res 21:125. https://doi.org/10.1186/s12931-020-01385-1
doi: 10.1186/s12931-020-01385-1 pubmed: 32448391 pmcid: 7245637
Martini K, Larici AR, Revel MP et al COVID-19 pneumonia imaging follow-up: when and how? A proposition from ESTI and ESR European Radiology. (submitted)
Mo X, Jian W, Su Z et al (2020) Abnormal pulmonary function in COVID-19 patients at time of hospital discharge. Eur Respir J 55:2001217. https://doi.org/10.1183/13993003.01217-2020
doi: 10.1183/13993003.01217-2020 pubmed: 32381497 pmcid: 7236826
Nalbandian A, Sehgal K, Gupta A et al (2021) Post-acute COVID-19 syndrome. Nat Med 27:601–615. https://doi.org/10.1038/s41591-021-01283-z
doi: 10.1038/s41591-021-01283-z pubmed: 33753937 pmcid: 8893149
Ojha V, Mani A, Pandey NN et al (2020) CT in coronavirus disease 2019 (COVID-19): a systematic review of chest CT findings in 4410 adult patients. Eur Radiol 30:6129–6138. https://doi.org/10.1007/s00330-020-06975-7
doi: 10.1007/s00330-020-06975-7 pubmed: 32474632 pmcid: 7261039
Pan Y, Guan H, Zhou S et al (2020) Initial CT findings and temporal changes in patients with the novel coronavirus pneumonia (2019-nCoV): a study of 63 patients in Wuhan, China. Eur Radiol 30:3306–3309. https://doi.org/10.1007/s00330-020-06731-x
doi: 10.1007/s00330-020-06731-x pubmed: 32055945
Peghin M, Palese A, Venturini M et al (2021) Post-COVID-19 symptoms 6 months after acute infection among hospitalized and non-hospitalized patients. Clin Microbiol Infect. https://doi.org/10.1016/j.cmi.2021.05.033
doi: 10.1016/j.cmi.2021.05.033 pubmed: 34111579 pmcid: 8180450
Pogatchnik BP, Swenson KE, Sharifi H et al (2020) Radiology–pathology correlation demonstrating organizing pneumonia in a patient who recovered from COVID-19. Am J Respir Crit Care Med 202:598–599. https://doi.org/10.1164/rccm.202004-1278IM
doi: 10.1164/rccm.202004-1278IM pmcid: 7427386
Remy-Jardin M, Duthoit L, Perez T et al (2021) Assessment of pulmonary arterial circulation 3 months after hospitalization for SARS-CoV‑2 pneumonia: Dual-energy CT (DECT) angiographic study in 55 patients. EClinicalMedicine 34:100778. https://doi.org/10.1016/j.eclinm.2021.100778
doi: 10.1016/j.eclinm.2021.100778 pubmed: 33817609 pmcid: 8008988
So M, Kabata H, Fukunaga K et al (2021) Radiological and functional lung sequelae of COVID-19: a systematic review and meta-analysis. BMC Pulm Med 21:97. https://doi.org/10.1186/s12890-021-01463-0
doi: 10.1186/s12890-021-01463-0 pubmed: 33752639 pmcid: 7983097
Stylemans D, Smet J, Hanon S et al (2021) Evolution of lung function and chest CT 6 months after COVID-19 pneumonia: real-life data from a Belgian University Hospital. Respir Med 182:106421. https://doi.org/10.1016/j.rmed.2021.106421
doi: 10.1016/j.rmed.2021.106421 pubmed: 33901788 pmcid: 8053365
Sudre CH, Murray B, Varsavsky T et al (2021) Attributes and predictors of long COVID. Nat Med 27:626–631. https://doi.org/10.1038/s41591-021-01292-y
doi: 10.1038/s41591-021-01292-y pubmed: 33692530 pmcid: 7611399
The Writing Committee for the COMEBAC Study Group, Morin L, Savale L et al (2021) Four-month clinical status of a cohort of patients after hospitalization for COVID-19. JAMA 325:1525. https://doi.org/10.1001/jama.2021.3331
doi: 10.1001/jama.2021.3331 pmcid: 7970386
Wu X, Liu X, Zhou Y et al (2021) 3‑month, 6‑month, 9‑month, and 12-month respiratory outcomes in patients following COVID-19-related hospitalisation: a prospective study. Lancet Respir Med 9:747–754. https://doi.org/10.1016/S2213-2600(21)00174-0
doi: 10.1016/S2213-2600(21)00174-0 pubmed: 33964245 pmcid: 8099316
Zhao Y, Shang Y, Song W et al (2020) Follow-up study of the pulmonary function and related physiological characteristics of COVID-19 survivors three months after recovery. EClinicalMedicine 25:100463. https://doi.org/10.1016/j.eclinm.2020.100463
doi: 10.1016/j.eclinm.2020.100463 pubmed: 32838236 pmcid: 7361108
National Institute for Health and Care Excellence (2020) COVID-19 rapid guideline: managing the long-term effects of COVID-19. National Institute for Health and Care Excellence (UK), London

Auteurs

Ruxandra-Iulia Milos (RI)

Universitätsklinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Wien, Österreich. ruxandra-iulia.milos@meduniwien.ac.at.

Daria Kifjak (D)

Universitätsklinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Wien, Österreich.

Benedikt H Heidinger (BH)

Universitätsklinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Wien, Österreich.

Florian Prayer (F)

Universitätsklinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Wien, Österreich.

Lucian Beer (L)

Universitätsklinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Wien, Österreich.

Sebastian Röhrich (S)

Universitätsklinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Wien, Österreich.

Christian Wassipaul (C)

Universitätsklinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Wien, Österreich.

Daniela Gompelmann (D)

Klinische Abteilung für Pulmologie, Universitätsklinik für Innere Medizin II, Medizinische Universität Wien, Wien, Österreich.
Universitätsklinik für Thoraxchirurgie, Medizinische Universität Wien, Wien, Österreich.

Helmut Prosch (H)

Universitätsklinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Wien, Österreich.

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