Implantation of XEN After Failed Trabeculectomy: an Efficient Therapy?

Die XEN-Microstent-Implantation nach erfolgloser Trabekulektomie: eine sinnvolle Behandlungsoption?

Journal

Klinische Monatsblatter fur Augenheilkunde
ISSN: 1439-3999
Titre abrégé: Klin Monbl Augenheilkd
Pays: Germany
ID NLM: 0014133

Informations de publication

Date de publication:
Jan 2022
Historique:
pubmed: 28 9 2021
medline: 9 2 2022
entrez: 27 9 2021
Statut: ppublish

Résumé

Trabeculectomy (TE) has been the standard procedure in glaucoma surgery for a long time. This study examined the efficacy and safety profile of XEN45 Gel Stent (XEN) after failed and/or scarred trabeculectomy. We analysed all files of patients, who received a XEN after insufficient TE and examined changes in intraocular pressure (IOP), IOP-lowering medication, best corrected visual acuity, visual field tests as well as the intra- and postoperative complications recorded within a 12-month follow-up period. 31 eyes of 28 patients were analysed in our study (mean age: 66,2 ± 13,4 years; 39% female; 48% right eye; mean follow-up after TE: 70,3 ± 64,9 months). The mean IOP decreased from 23,5 ± 6,5 to 18,0 ± 5,3 mmHg (- 23,5% compared to baseline-IOP; p = 0,01) while the mean IOP-lowering medication could be reduced from 2,8 ± 1,1 to 1,1 ± 1,5 (p < 0,01) 12 months after XEN-implantation. The mean visual acuity did not change significantly (pre-op: 0,5 ± 0,6 logMAR; 12 months post-op: 0,5 ± 0,6 logMAR). The most common complications postoperatively were choroideal detachment due to postoperative hypotony in 4 eyes (13%), a needling procedure in 9 eyes (29%), a Re-XEN-Implantation in 4 eyes (13%), an open revision of the conjunctiva in 3 eyes (10%), and a Re-TE in 1 eye (3%) as well as an Ahmed-Valve implantation in 2 eyes (6%). Overall, neither needling procedure nor further glaucoma surgery was necessary in 19 eyes (61%). In 10 of 22 evaluable eyes (45%) an IOP reduction of > 20% was achieved 12 months after XEN implantation. XEN could be an effective method to reduce IOP after failed TE. The rate of complications seems to be low and the rate of needling procedures and/or revisions is acceptable. Die Trabekulektomie (TE) ist der Goldstandard der chirurgischen Glaukomtherapie. Die Effektivität und das Sicherheitsprofil des XEN45-Gel-Stents (XEN) nach vorangegangener, erfolgloser und/oder vernarbter TE sollen untersucht werden. Die postoperativen Verläufe bei XEN-Microstent-Implantation nach TE wurden analysiert. Intraokularer Druck (IOD), Anzahl applizierter Antiglaukomatosa, bestkorrigierter Visus, Gesichtsfelduntersuchung und Komplikationsraten wurden erhoben. 31 Augen von 28 Patienten wurden behandelt (mittleres Alter: 66,2 ± 13,4 Jahre; 39% weiblich; 48% rechte Augen; mittleres Zeitintervall nach TE: 70,3 ± 64,9 Monate). Im Verlauf der ersten 12 Monate nach XEN-Microstent-Implantation kam es zu einer IOD-Senkung von 23,5 ± 6,5 auf 18,0 ± 5,3 mmHg (− 23,5%; p = 0,01) bei gleichzeitiger Reduktion der applizierten Antiglaukomatosa von 2,8 ± 1,1 auf 1,1 ± 1,5 (p < 0,01). Der mittlere bestkorrigierte Visus blieb stabil (vor OP: 0,5 ± 0,6 logMAR; 12 Monate nach OP: 0,5 ± 0,6 logMAR). In 4 Augen (13%) zeigte sich im Verlauf eine transiente Aderhautamotio. Neun Augen (29%) bedurften eines Needlings, 4 Augen (13%) einer Re-XEN-Implantation, 3 Augen (10%) einer offenen Revision der Bindehaut, 1 Auge einer erneuten TE (3%) und 2 Augen einer Ahmed-Valve-Implantation (6%). Insgesamt war bei 19 Augen (61%) weder ein Needling noch ein weiterer glaukomchirurgischer Eingriff nötig. In 10 von 22 auswertbaren Augen (45%) konnte 12 Monate nach erfolgter XEN-Implantation eine IOD-Senkung von > 20% erreicht werden. Die XEN-Microstent-Implantation kann eine effektive Methode zur Drucksenkung nach vorangegangener erfolgloser TE sein. Die Komplikationsraten sind niedrig und die Rate an Needlings und/oder Revisionen scheint vertretbar.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Trabeculectomy (TE) has been the standard procedure in glaucoma surgery for a long time. This study examined the efficacy and safety profile of XEN45 Gel Stent (XEN) after failed and/or scarred trabeculectomy.
MATERIAL AND METHODS METHODS
We analysed all files of patients, who received a XEN after insufficient TE and examined changes in intraocular pressure (IOP), IOP-lowering medication, best corrected visual acuity, visual field tests as well as the intra- and postoperative complications recorded within a 12-month follow-up period.
RESULTS RESULTS
31 eyes of 28 patients were analysed in our study (mean age: 66,2 ± 13,4 years; 39% female; 48% right eye; mean follow-up after TE: 70,3 ± 64,9 months). The mean IOP decreased from 23,5 ± 6,5 to 18,0 ± 5,3 mmHg (- 23,5% compared to baseline-IOP; p = 0,01) while the mean IOP-lowering medication could be reduced from 2,8 ± 1,1 to 1,1 ± 1,5 (p < 0,01) 12 months after XEN-implantation. The mean visual acuity did not change significantly (pre-op: 0,5 ± 0,6 logMAR; 12 months post-op: 0,5 ± 0,6 logMAR). The most common complications postoperatively were choroideal detachment due to postoperative hypotony in 4 eyes (13%), a needling procedure in 9 eyes (29%), a Re-XEN-Implantation in 4 eyes (13%), an open revision of the conjunctiva in 3 eyes (10%), and a Re-TE in 1 eye (3%) as well as an Ahmed-Valve implantation in 2 eyes (6%). Overall, neither needling procedure nor further glaucoma surgery was necessary in 19 eyes (61%). In 10 of 22 evaluable eyes (45%) an IOP reduction of > 20% was achieved 12 months after XEN implantation.
CONCLUSION CONCLUSIONS
XEN could be an effective method to reduce IOP after failed TE. The rate of complications seems to be low and the rate of needling procedures and/or revisions is acceptable.
HINTERGRUND UNASSIGNED
Die Trabekulektomie (TE) ist der Goldstandard der chirurgischen Glaukomtherapie. Die Effektivität und das Sicherheitsprofil des XEN45-Gel-Stents (XEN) nach vorangegangener, erfolgloser und/oder vernarbter TE sollen untersucht werden.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Die postoperativen Verläufe bei XEN-Microstent-Implantation nach TE wurden analysiert. Intraokularer Druck (IOD), Anzahl applizierter Antiglaukomatosa, bestkorrigierter Visus, Gesichtsfelduntersuchung und Komplikationsraten wurden erhoben.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
31 Augen von 28 Patienten wurden behandelt (mittleres Alter: 66,2 ± 13,4 Jahre; 39% weiblich; 48% rechte Augen; mittleres Zeitintervall nach TE: 70,3 ± 64,9 Monate). Im Verlauf der ersten 12 Monate nach XEN-Microstent-Implantation kam es zu einer IOD-Senkung von 23,5 ± 6,5 auf 18,0 ± 5,3 mmHg (− 23,5%; p = 0,01) bei gleichzeitiger Reduktion der applizierten Antiglaukomatosa von 2,8 ± 1,1 auf 1,1 ± 1,5 (p < 0,01). Der mittlere bestkorrigierte Visus blieb stabil (vor OP: 0,5 ± 0,6 logMAR; 12 Monate nach OP: 0,5 ± 0,6 logMAR). In 4 Augen (13%) zeigte sich im Verlauf eine transiente Aderhautamotio. Neun Augen (29%) bedurften eines Needlings, 4 Augen (13%) einer Re-XEN-Implantation, 3 Augen (10%) einer offenen Revision der Bindehaut, 1 Auge einer erneuten TE (3%) und 2 Augen einer Ahmed-Valve-Implantation (6%). Insgesamt war bei 19 Augen (61%) weder ein Needling noch ein weiterer glaukomchirurgischer Eingriff nötig. In 10 von 22 auswertbaren Augen (45%) konnte 12 Monate nach erfolgter XEN-Implantation eine IOD-Senkung von > 20% erreicht werden.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Die XEN-Microstent-Implantation kann eine effektive Methode zur Drucksenkung nach vorangegangener erfolgloser TE sein. Die Komplikationsraten sind niedrig und die Rate an Needlings und/oder Revisionen scheint vertretbar.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die Trabekulektomie (TE) ist der Goldstandard der chirurgischen Glaukomtherapie. Die Effektivität und das Sicherheitsprofil des XEN45-Gel-Stents (XEN) nach vorangegangener, erfolgloser und/oder vernarbter TE sollen untersucht werden.

Identifiants

pubmed: 34571551
doi: 10.1055/a-1553-4547
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

86-93

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest./Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Auteurs

Caroline Bormann (C)

Klinik & Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinik Leipzig, Deutschland.

Manuela Schmidt (M)

Klinik & Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinik Leipzig, Deutschland.

Catharina Busch (C)

Klinik & Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinik Leipzig, Deutschland.

Matus Rehak (M)

Klinik & Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinik Leipzig, Deutschland.

Christian Thomas Scharenberg (CT)

Augenheilkunde, Augenärzte am Kurpark, Lüneburg, Deutschland.

Jan Darius Unterlauft (JD)

Klinik & Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinik Leipzig, Deutschland.

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